Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:7 Hz är möjligen inte alltid långstidsstabila? Finns det inte risk att deras fjädring kollapsar med tiden? Vill minnas att något skrevs i MoLt om vad som var realistiskt.
Harryup skrev:OK, nån i någon tråd här har tidigare skrivit 17Hz för kanske nått halvår sedan typ.
Jag kan ju tänka mig att det är lite svårt att ha helt exakta siffror för detta då de belastas inom ett viktspann och viktfördelningen rent fysiskt kan vara väldigt annorlunda. En hög högtalare med mycket vikt högt beter sig nog ganska annorlunda jämfört med en bred och låg subb med elementet neråt.
/Harryup
rajapruk skrev:Tillför hifikitslisten någon form av fjädring/avkoppling mellan element och låda?
Den känns spontant väldigt (för) tjock. Jag vill ha så absolut lite fjädring som möjligt där. JBL kör ju med tunna hårda "motorliknande" packningar. Hmmm....
rajapruk skrev:Tillför hifikitslisten någon form av fjädring/avkoppling mellan element och låda?
Den känns spontant väldigt (för) tjock. Jag vill ha så absolut lite fjädring som möjligt där. JBL kör ju med tunna hårda "motorliknande" packningar. Hmmm....
Adhoc skrev:Att elementet vibrerar så det blir ljud i slott o koja är väl bra. Tycker du att mer ska vibrera och bidra som ljudkälla, utöver elementet?
MagnusÖstberg skrev:Jag tror aldrig att du kommer bygga högtalarna.
MagnusÖstberg skrev:Jag tror aldrig att du kommer bygga högtalarna.
paa skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag tror aldrig att du kommer bygga högtalarna.
Hur många högtalare har du själv inte byggt?
rajapruk skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag tror aldrig att du kommer bygga högtalarna.
Hoppas inte du får rätt, för jag har hela vardagsrummet fullt av högtalarelement!
rajapruk skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag tror aldrig att du kommer bygga högtalarna.
Hoppas inte du får rätt, för jag har hela vardagsrummet fullt av högtalarelement!
Adhoc skrev:rajapruk skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag tror aldrig att du kommer bygga högtalarna.
Surkarten Östberg har helt rätt. Chansen att du kommer bygga högtalarna är lika stor som den där flugans fis på månen är högljudd. -Eftersom du saknar maskiner och bra lokal blir lådbyggejobbet utlejt.
Om du nu inte vill att annat ska börja vibrera och återutsända /reflektera som ljud den energi som det tagit emot av det vibrerande elementet, ljudvågor via luften inne i lådan eller mekaniskt via fastsättningen av elementet i lådan och därifrån vidare, vad behöver du göra och vilka möjligheter finns att göra det?
Harryup skrev:Om du har en ritning så kan ju ett snickeri såga upp bitarna så att du kan sedan montera om själv sen.
Jag tror på dig!!
/Harryup
rajapruk skrev:Harryup skrev:Om du har en ritning så kan ju ett snickeri såga upp bitarna så att du kan sedan montera om själv sen.
Jag tror på dig!!
/Harryup
Planen är fortfarande att Aerob skall bygga åt mig. Jag måste bara finalisera designen, nu i närtid.
rajapruk skrev:Då tänker jag mig att möjligheten skulle kunna finnas att bulta fast högtalarna mot golv och vägg.
Svårt med lite rörligt mål just nu.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 243 gäster