Moderator: Redaktörer
Martin skrev:Det är även sant att stockholm är byggt på en soptipp och att vi använder gammalt avloppsvatten som dricksvatten.
OT: jag pratar om i hela världen. Jag är rätt säker på att vi alla dricker gammalt avloppsvatten. Jag säger inte att det är otjänligt. Stockholm tex har riktigt schysst kranvatten.Nattlorden skrev:Martin skrev:Det är även sant att stockholm är byggt på en soptipp och att vi använder gammalt avloppsvatten som dricksvatten.
Varför de som vet om det kan eliminera chansningar på att reningen funkar genom att helt enkelt köpa rent vatten från annat ställe med bevisligen rent vatten.
Martin skrev:OT: jag pratar om i hela världen. Jag är rätt säker på att vi alla dricker gammalt avloppsvatten. Jag säger inte att det är otjänligt. Stockholm tex har riktigt schysst kranvatten.
Martin skrev: Jag är rätt säker på att vi alla dricker gammalt avloppsvatten. Jag säger inte att det är otjänligt. Stockholm tex har riktigt schysst kranvatten.
The_man: Du pratar verkligen mycket strunt.The_Man skrev:Martin skrev: Jag är rätt säker på att vi alla dricker gammalt avloppsvatten. Jag säger inte att det är otjänligt. Stockholm tex har riktigt schysst kranvatten.
Du har inte varit i norrland va?...en av anledningarna jag flyttade tillbaka till norrland från Stockholm var att det gick inte dricka vattnet, smakar ju som vattnet i en simbassäng....nu dricker man vatten utan några som helst tillsatser
Martin skrev:Jo det är just det den gör. Vi dricker gammalt avloppsvatten men det märks inte därför att "avloppspolynomen" är så pass bortrenade att de inte längre märks.
Martin skrev:The_man: Du pratar verkligen mycket strunt.The_Man skrev:Martin skrev: Jag är rätt säker på att vi alla dricker gammalt avloppsvatten. Jag säger inte att det är otjänligt. Stockholm tex har riktigt schysst kranvatten.
Du har inte varit i norrland va?...en av anledningarna jag flyttade tillbaka till norrland från Stockholm var att det gick inte dricka vattnet, smakar ju som vattnet i en simbassäng....nu dricker man vatten utan några som helst tillsatserJag har varit massor i norrland (nästan varje år) och kan intyga att vattnet i boden smakar mest klor av allt dricksvatten jag provat i sverige.
Jag tror jag har skrivit om det här tidigare (ber om ursäkt i sådana fall), men en sak som jag tyckte var intressant var när man på Stereophile mätte på en interconnect-kabel som en mycket erfaren recensent i en översvallande artikel kallade "one of the greatest technological breakthroughs in high-performance audio that I have experienced in my audiophile lifetime" (den hade även aktiva komponenter).daja skrev:Men iaf, hur kan det mäta så dåligt när det enligt Stereophile låter så bra? Blev ju iaf Class A listat. Lite rutin borde man ju ha som hifi-recensent och kunna upptäcka om en produkt färgar ljudet över en viss grad. Är det så att vissa är "distorsion-döva" eller är detta ett bevis på att som inte har en aning om vad dom egentligen snackar om?
Mayro skrev:ja.. Detta om mäta rätt o mäta fel osv... Ibland undrar man hurvida en del ens lyssnar på musiken. För OM man ratar en stärkare eller vad som helst för petitesser så torde man skriva ihjäl sig över skivorna som säljs. Men där är det snuskigt tyst...lite tjafs om mastringstekniken är det ända som kommer i återkommande tjat..
Mayro skrev:så skaffar man det mest färgande som finns så kan man få en snudd garantera trevlig musiklyssning. Skaffar man det mest korekta så kan man garanterat lira möjligen två skivor per 100 man äger med behållning..
Sanny_X skrev:Mayro skrev:så skaffar man det mest färgande som finns så kan man få en snudd garantera trevlig musiklyssning. Skaffar man det mest korekta så kan man garanterat lira möjligen två skivor per 100 man äger med behållning..
Och vips, så förstår man varför den mannen hamnar i konflikter med folk som gillar HiFi.
Hetsporren skrev:Jag håller med Mayro här, såtillvida att ungefär 2 av 100 CDs i min
skivsamling skulle vinna på att åtetges helt neutralt och ofärgat...
Jag gillar hifi, jag gillar musik men inte ljudkvaliteten på mina CDs
Nattlorden skrev:måste i så fall betyda att du har fel musiksmak för att hålla på med hifi...
Sanny_X skrev:Ni som gillar "färgat" ljud; är det någon speciell färgning som är bättre, eller funkar det med vilken som helst? Jag menar, är det något speciellt som behöver "fixas till" eller gäller det att det inte låter "för klart" så att bristerna i inspelningen hörs?
När jag var yngre gillade jag hängmatta på eqn, mycket bas och diskant och lite mellanregister. Är det nåt sådant ni menar?
Användare som besöker denna kategori: Mirage och 12 gäster