PS Audio HCA-2

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-01-24 14:23

Det är även sant att stockholm är byggt på en soptipp och att vi använder gammalt avloppsvatten som dricksvatten.

Om vi koncentrerar oss på skräpet som vi sannolikt märker av då?

mao de största termerna i det boklånga polynomet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-01-24 14:30

Martin skrev:Det är även sant att stockholm är byggt på en soptipp och att vi använder gammalt avloppsvatten som dricksvatten.

Varför de som vet om det kan eliminera chansningar på att reningen funkar genom att helt enkelt köpa rent vatten från annat ställe med bevisligen rent vatten.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-01-24 14:36

Nattlorden skrev:
Martin skrev:Det är även sant att stockholm är byggt på en soptipp och att vi använder gammalt avloppsvatten som dricksvatten.

Varför de som vet om det kan eliminera chansningar på att reningen funkar genom att helt enkelt köpa rent vatten från annat ställe med bevisligen rent vatten.
OT: jag pratar om i hela världen. Jag är rätt säker på att vi alla dricker gammalt avloppsvatten. Jag säger inte att det är otjänligt. Stockholm tex har riktigt schysst kranvatten.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-01-24 14:42

Martin skrev:OT: jag pratar om i hela världen. Jag är rätt säker på att vi alla dricker gammalt avloppsvatten. Jag säger inte att det är otjänligt. Stockholm tex har riktigt schysst kranvatten.

Fast då funkar inte din metafor längre, eller hur? :wink:

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-01-24 14:46

Jo det är just det den gör. Vi dricker gammalt avloppsvatten men det märks inte därför att "avloppspolynomen" är så pass bortrenade att de inte längre märks.

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-01-24 15:02

Martin skrev: Jag är rätt säker på att vi alla dricker gammalt avloppsvatten. Jag säger inte att det är otjänligt. Stockholm tex har riktigt schysst kranvatten.

Du har inte varit i norrland va?...en av anledningarna jag flyttade tillbaka till norrland från Stockholm var att det gick inte dricka vattnet, smakar ju som vattnet i en simbassäng....nu dricker man vatten utan några som helst tillsatser :D
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-01-24 15:04

The_Man skrev:
Martin skrev: Jag är rätt säker på att vi alla dricker gammalt avloppsvatten. Jag säger inte att det är otjänligt. Stockholm tex har riktigt schysst kranvatten.

Du har inte varit i norrland va?...en av anledningarna jag flyttade tillbaka till norrland från Stockholm var att det gick inte dricka vattnet, smakar ju som vattnet i en simbassäng....nu dricker man vatten utan några som helst tillsatser :D
The_man: Du pratar verkligen mycket strunt. :) Jag har varit massor i norrland (nästan varje år) och kan intyga att (edit: kommunala) vattnet i boden smakar mest klor av allt dricksvatten jag provat i sverige.
Senast redigerad av Martin 2006-01-24 15:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-01-24 15:05

Martin skrev:Jo det är just det den gör. Vi dricker gammalt avloppsvatten men det märks inte därför att "avloppspolynomen" är så pass bortrenade att de inte längre märks.

*skratt* Jaha... det är därför det första jag gör när jag kommer till Småländska höglandet är att sätta munnen under vattenkranen och njuta?

Du bara lurar dig själv om du tror vattnet är bra för att du är van vid en massa skräp i det. När du väl finner rent vatten så lär det bli en smaklöksnjutning (jfr öronöppnare) :wink:

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-01-24 15:09

Martin skrev:
The_Man skrev:

The_man: Du pratar verkligen mycket strunt. :) Jag har varit massor i norrland (nästan varje år) och kan intyga att vattnet i boden smakar mest klor av allt dricksvatten jag provat i sverige.

Boden är en liten del av Norrland......kolla
här...så mycket strunt pratar jag :wink:
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2006-01-24 15:12

Reviderade man inte mätningarna i stereophile för två nummer sedan(för hca-2)?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-01-24 15:24

daja skrev:Men iaf, hur kan det mäta så dåligt när det enligt Stereophile låter så bra? Blev ju iaf Class A listat. Lite rutin borde man ju ha som hifi-recensent och kunna upptäcka om en produkt färgar ljudet över en viss grad. Är det så att vissa är "distorsion-döva" eller är detta ett bevis på att som inte har en aning om vad dom egentligen snackar om?
Jag tror jag har skrivit om det här tidigare (ber om ursäkt i sådana fall), men en sak som jag tyckte var intressant var när man på Stereophile mätte på en interconnect-kabel som en mycket erfaren recensent i en översvallande artikel kallade "one of the greatest technological breakthroughs in high-performance audio that I have experienced in my audiophile lifetime" (den hade även aktiva komponenter).

Det visade sig att kabeln ($1500 för 1,5 m) uppvisade svårartad distorsion, katastrofal lastkänslig överföringsfunktion och klart hörbara färgningar. Measurements

Men recensenten tyckte att den lät bra. Efter att ha tagit del av mätningarna medgav han dock att han kanske inte skulle använda den som referenskabel i fortsättningen.

Alltså: att någon tycker att något låter bra behöver inte betyda att det mäter bra. Det finns ju de som gillar distorsion.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-01-24 18:25

Oavsett Morellos tjat om "junk" så kan jag lova att HCA-2 är ett oerhört bra slutsteg, jag har aldrig hört ett mer välupplöst ljud i nån av mina anläggningar i alla fall, än vad jag gjorde med HCA-2 och Corda Prehead som försteg... Det finns ju en och annan test/recension därute som styrker att min uppfattning inte är unik. Och till er som tjafsar om mätningar har jag bara en sak att säga: LYSSNA istället!

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-01-24 18:41

Hetsporren: Kan du lova att även de som inte tycker att slutsteg som distar hörbart låter bra tycker att HCA-2 är ett bra slutsteg? För mig är det inget tvivel om att steget distar såpass att det är klart hörbart, även om jag inte skulle drista mig till att säga att det måste låta dåligt för det.

Men det är ju fortfarande en vanlig sketen förstärkare och ingen trollerilåda.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-24 18:51

Sundsvall är "norrlandswannabe".. Inte norrland... :lol:

ja.. Detta om mäta rätt o mäta fel osv... Ibland undrar man hurvida en del ens lyssnar på musiken. För OM man ratar en stärkare eller vad som helst för petitesser så torde man skriva ihjäl sig över skivorna som säljs. Men där är det snuskigt tyst...lite tjafs om mastringstekniken är det ända som kommer i återkommande tjat..

Så... kontentan är att. Låt det mäta skit så passar det möjligen till o med in bättre för skiten vi lirar ur skivorna.. :lol:

För där finns verkligen skit man kan mäta ut som inte handlar om 1% skit. Utan ofta rent 100% skit..

DET hörs garanterat utan ens man behöver vara i rummet ..ännu mindre behöver man mäta...

så skaffar man det mest färgande som finns så kan man få en snudd garantera trevlig musiklyssning. Skaffar man det mest korekta så kan man garanterat lira möjligen två skivor per 100 man äger med behållning..

Mer färg erfordras till hifin Inte mindre...helst då vid kontrollerna på inspelningarna. Annars får vi efterfärga så det går att höra på skiten vi som inte mäter musiken utan lyssnar på den..

denna stärkare man talar om här är väl kanske ett exempel på en färgande mojäng som tillför trevnad kanske.. 8) Jag vet inte, Men dom som HÖRT den verkar ju eniga att den lirar finfint..

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-01-24 18:54

hej mayro: skivorna går ju inte att göra så mycket åt, de är ju lite som konstverk. Gillar man dem så köper man dem, annars kan man låta dem vara.

En förstärkare som distar klart hörbart kan man ju välja bort bara pga detta när det finns andra som distar betydligt mindre. Det är väl inga petitesser? Det är ju hifi det handlar om.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-01-24 19:03

Mayro skrev:ja.. Detta om mäta rätt o mäta fel osv... Ibland undrar man hurvida en del ens lyssnar på musiken. För OM man ratar en stärkare eller vad som helst för petitesser så torde man skriva ihjäl sig över skivorna som säljs. Men där är det snuskigt tyst...lite tjafs om mastringstekniken är det ända som kommer i återkommande tjat..

Ursäkta Mayro men nu tycker jag att du är lite inkonsekvent. Helt plötsligt är 1% dist petitesser medan exempelvis nätkablar är jätteviktigt, jag får inte de uttalanden att gå ihop faktiskt.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-01-24 19:08

Mayro skrev:så skaffar man det mest färgande som finns så kan man få en snudd garantera trevlig musiklyssning. Skaffar man det mest korekta så kan man garanterat lira möjligen två skivor per 100 man äger med behållning..

Och vips, så förstår man varför den mannen hamnar i konflikter med folk som gillar HiFi.

LowFi anyone?
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2006-01-24 19:16

Jag tycker nog det är en ganska kreativ tanke som Mayro presenterar. Problemet är bara att man behöver ha en anläggning för varje skiva man har... :wink:

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-01-24 19:18

En färgning/skiva... eller ingen färgning alls? :wink:

min färgar nog friskt... i alla fall i basen :oops:

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-24 19:22

Tack niklas

Du snappade det "mångfaceterade budskapet" i texten ser jag... :D
trodde nog fler skulle göra detta direkt. Men skönt en gjorde det...

Ni andra...tat lugnt... :lol: :lol: Läs igen med lite humor inkopplad...Samt synd nog allvar också tyvärr.. 8)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-01-24 20:56

Sanny_X skrev:
Mayro skrev:så skaffar man det mest färgande som finns så kan man få en snudd garantera trevlig musiklyssning. Skaffar man det mest korekta så kan man garanterat lira möjligen två skivor per 100 man äger med behållning..

Och vips, så förstår man varför den mannen hamnar i konflikter med folk som gillar HiFi.

Jag håller med Mayro här, såtillvida att ungefär 2 av 100 CDs i min
skivsamling skulle vinna på att åtetges helt neutralt och ofärgat...
Jag gillar hifi, jag gillar musik men inte ljudkvaliteten på mina CDs :!:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-01-24 21:12

Hetsporren skrev:Jag håller med Mayro här, såtillvida att ungefär 2 av 100 CDs i min
skivsamling skulle vinna på att åtetges helt neutralt och ofärgat...
Jag gillar hifi, jag gillar musik men inte ljudkvaliteten på mina CDs :!:

Hmm... måste i så fall betyda att du har fel musiksmak för att hålla på med hifi... :wink: jag har 1 skiva av c:a 300 som inte tjänar på neutal och ofärgad återgivning. (Titiyo's ... den med "Come Along")

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-01-24 21:18

Nattlorden skrev:måste i så fall betyda att du har fel musiksmak för att hålla på med hifi...

Nej, men fel musiksmak för att kunna uppskatta hifi-mässor.

daja

Inläggav daja » 2006-01-24 21:22

Intressant tvist detta. Hur mycket dist är det på sunk-pop-inspelningar kontra "hifi-inspelningar" egentligen? Någon som har en uppfattning om detta?

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2006-01-24 21:28

Dist är nog långt ifrån den enda viktiga parametern när man diskuterar ljudkvalitet på inspelningen.

Val av rum och mikrofoner och uppställning av dessa påverkar nog inspelningskvaliteten betydligt mer än t.ex. mixerbordets tillförsel av dist.

Sen distar förstås mikrofoner mer eller mindre också! :wink:

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-01-24 22:41

Ni som gillar "färgat" ljud; är det någon speciell färgning som är bättre, eller funkar det med vilken som helst? Jag menar, är det något speciellt som behöver "fixas till" eller gäller det att det inte låter "för klart" så att bristerna i inspelningen hörs?

När jag var yngre gillade jag hängmatta på eqn, mycket bas och diskant och lite mellanregister. Är det nåt sådant ni menar?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-24 22:54

Sanny_X skrev:Ni som gillar "färgat" ljud; är det någon speciell färgning som är bättre, eller funkar det med vilken som helst? Jag menar, är det något speciellt som behöver "fixas till" eller gäller det att det inte låter "för klart" så att bristerna i inspelningen hörs?

När jag var yngre gillade jag hängmatta på eqn, mycket bas och diskant och lite mellanregister. Är det nåt sådant ni menar?

lite bråksugen ser man.. :lol: :lol:

Måste bara fråga vem du frågar just nu. För ingår jag i "ni" så ber jag dig läsa igen mina inlägg tills du förstår VAD jag säger i budskapet där...

Sedan angående yngre o hängmattan.. :lol: Den gillar jag ännu stenhårt då man lirar bilstereo och högt... Och fan vad det låter bra o medryckande skall ja säga.. Speciellt med det trygga mullrer som min V8á bidrar med som grundning.. Sedan ett gäng pilsner o en halvnäck dam som klänger.. Då jäklar.. Sen lite skoj boxning med nån överkaxig snorunge som inte fattar vad en silverrygg är... :roll:

Jadu.. Hängmattan är en färgning jag gillar stenhårt.. I sin rätta miljö. samt med sina rätta skivval.. o rätta tillfälle... :lol: :lol:

Ännu ett mångfaceterat inlägg att haka upp sig på.. Varsegod bara... 8)
Senast redigerad av Mayro_inaktiv 2006-01-24 22:55, redigerad totalt 1 gång.

daja

Inläggav daja » 2006-01-24 22:55

Personligen tycker jag att allt för odistat ljud lätt blir lite tunnt och skrikigt.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-01-24 23:13

OK, hängmattan kan jag förstå. Inget ljud jag vill ha hemma, men i bilen eller på party så visst, det funkar.

Men det måste väl finnas mer? 8O

Är orsaken till allt tjaffs och alla missförstånd om man vill ha "rak" återgivning eller "hängmatta"?

Javisst, dist... blir det mindre skrikigt med dist? :?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-24 23:23

tjafset beror nog på en hållning ifrån en sida att man har patent på vad som anses rätt.. Men den debatten behövs nog inte tas igen.. Jag har lovat nagref att bli snällare här.. inte helt snäll. Men snällare.. 8)

Ska faktiskt även hålla det löftet också.. :lol: :lol:

Men OM skivorna låter klart roligare samt bättre så är jag berädd att lira med eq.. med exakt vad som helst.. Så länge skivorna i sin helhet är det som är problemet så anser jag genvägar fullt acceptabla..

Jag minns väl debatterna att tonkontroller inte va ok.. Och ändå lirade allt med tonkontroller snudd bättre än highend som var utan..

Idag börjar mycke inom highend få tonkontroller igen via filter osv på högtalare o filter.. Eller på förstegen... Rummskorrektion kallas detta numera. Och vipps så va det rumsrent...

Det finns inga rätt i detta myller av skit som produseras. Så INGEN kan säga man har patent på rätt eller fel.. Man kan enbart säga saker lirar bra eller dåligt tyvärr..

Så jag för min del kommer lira med eq snart om inget drastiskt händer.. Rätt eller fel skiter jag högaktningsfullt i..

Kallas det sedan för färgat eller hängmatta så.. Ok för mig. bara mina skivor är skoj o trevliga att avnjuta med min goa dam Lena på kvällanrna då ungarna släpper oss för vuxenstunder i soffan.. :lol:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi