Moderator: Redaktörer
Adhoc skrev:Du har en praktisk karaktär också. -Du funderade ju på att ha väggabsorbenter dikt sidan på högtalarna, lika djupa som den där 163 mm-sidan. Ska porten pusta rakt in i absorbenten (?), den kanske får andnöd ...Var porten mynnar i förhållande till omgivande reflekterande ytor spelar också roll om man gör diverse mätningar.
rajapruk skrev:Jag testade senaste storleken på urklippt papp hemma nu, och det är en KEEPER! Inte alls så freakigt stor som det ser ut på ritningen.
Jag känner att jag är nära att skicka denna till produktion nu.
Vänner, tala nu, eller tig för evigt!
rajapruk skrev:Om någon har bra programvara för att simulera var basreflexportar bör sitta med avseende på stående vågor och sånt, så är det välkommet att hjälpa mig nu!
paa skrev:rajapruk skrev:Om någon har bra programvara för att simulera var basreflexportar bör sitta med avseende på stående vågor och sånt, så är det välkommet att hjälpa mig nu!
Några enkla saker att ta hänsyn till:
Portarna ska sitta nära elementet för att samverka på bästa sätt vid lådans helmholzresonans. En liten bit ifrån gör inte å mycket, men placerade på baksidan kan vara mätbart sämre.
Portarna bör däremot sitta en bit ifrån baselementet för att inte elementet ska blåsa an portarnas kvartsvågsresonans, tänk panflöjt.
Dessutom ska insidan av portarna sitta så att luftflödet vid basavstämningen går fritt från konens baksida och in i portarna utan att behöva gå igenom en massa dämpmaterial.
Stående vågor i lådan ska inte ha tryckmaxima där portarnas insida är placerade, längst ute vid ändarna av lådan är nog inte den bästa placeringen.
Att svepa lådan med en mätmikrofon inuti lådan och kolla var man inte har resonanser som ligger i närheten av portrörens kvartsvågsresonanser, är nog det bästa sättet att hitta en lämplig placering för rören.
Portarna bör ha en kantradie på ca 5-6 mm båda på insidan och utsidan för att minska brus och visslingar från luften utan att det bildas stora virvlar som blockerar flödet.
På insidan, vid inre portändarna bör det sitta en liten baffel som omsluter portarna och har minst dubbelt så stor yta som totala portöppningen, det minskar flödesförlusterna på insidan och gör portarna mer symmetriska flödesmässigt mellan in och ut.
dewpo skrev::D Snyggt, Jag har själv en förkärlek för fyrkantiga basportar.
rajapruk skrev:dewpo skrev::D Snyggt, Jag har själv en förkärlek för fyrkantiga basportar.
Jag gillar runda portar bättre utseendemässigt. Speciellt stora feta sådana
paa skrev:rajapruk skrev:dewpo skrev::D Snyggt, Jag har själv en förkärlek för fyrkantiga basportar.
Jag gillar runda portar bättre utseendemässigt. Speciellt stora feta sådana
Två mindre runda portar är bättre än en stor, precis som du ritat nu, men en bred smal spaltport är ännu bättre än runda så länge spalthöjden är mindre än diametern på dom runda.
Men visst, utseendet betyder ju en del också.
PerStromgren skrev:Inte för att jag har med detta att göra, men en hörnhögtalare med rektangulär port blir ju skitsnyggt! Det blir en tydlig blinkning åt retrohållet!
rajapruk skrev:PerStromgren skrev:Inte för att jag har med detta att göra, men en hörnhögtalare med rektangulär port blir ju skitsnyggt! Det blir en tydlig blinkning åt retrohållet!
Jo det har du! Jag gillar att få kommentarer av alla de slag.
Ja det kanske hade sett rätt coolt ut när jag tänker efter. Men utseendet på portarna är en icke-fråga egentligen, kommer ju sitta högtalarskydd framför.
rajapruk skrev:Börjar få ångest över vikten. Ser ut att bli fan så tung!
Jag har inte matte och/eller CAD-kunskaper som räcker till för att räkna ut vikten.
Adhoc skrev:Ja, dom blir säkert tyngre än Homer-mannens.
Luftslott är ju trots allt lätta skapelser.
Kraniet skrev:mdfen är 62,74 dm3, mdf ligger på 0,6-0,8 kg/dm3. så ca 44 kg/låda plus elementen.
38mm i baffeln, 24mm i sidorna och 22mm för stagen.
innervolymen är 135 innan stag och element är bortdraget.
arean på insidan är 17dm2 och ytter 22dm2
PerStromgren skrev:rajapruk skrev:PerStromgren skrev:Inte för att jag har med detta att göra, men en hörnhögtalare med rektangulär port blir ju skitsnyggt! Det blir en tydlig blinkning åt retrohållet!
Jo det har du! Jag gillar att få kommentarer av alla de slag.
Ja det kanske hade sett rätt coolt ut när jag tänker efter. Men utseendet på portarna är en icke-fråga egentligen, kommer ju sitta högtalarskydd framför.
Så det blir så här, typ?![]()
[ Bild ]
Evil_Homer skrev:rajapruk skrev:Börjar få ångest över vikten. Ser ut att bli fan så tung!
Jag har inte matte och/eller CAD-kunskaper som räcker till för att räkna ut vikten.
Varför orolig för vikten, det är väl bara bra om det blir tungt?
Adhoc skrev:Ja, dom blir säkert tyngre än Homer-mannens.
Luftslott är ju trots allt lätta skapelser.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 253 gäster