Moderator: Redaktörer
philipbtz skrev:Vad är det för mediaspelare du kollar på egentligen? Vad är det du vill kunna göra? Bara spela upp musik eller film också? Finns ju media-spelare för några hundralappar som skickar bit-korrekt till din receiver.
Harryup skrev:Ett skäl till att inte ha display på en mediaspelare är att det är en ganska kraftig källa till störningar.
WhereNextColumbus skrev:Raspberry Pi eller liknande då? Asus kommer med nån sån där liten grej som ska fixa 4k video tom för en femhunka.
philipbtz skrev:Vad är det för mediaspelare du kollar på egentligen? Vad är det du vill kunna göra? Bara spela upp musik eller film också? Finns ju media-spelare för några hundralappar som skickar bit-korrekt till din receiver.
Max_Headroom skrev:philipbtz skrev:Vad är det för mediaspelare du kollar på egentligen? Vad är det du vill kunna göra? Bara spela upp musik eller film också? Finns ju media-spelare för några hundralappar som skickar bit-korrekt till din receiver.
Snaste jag kollade på var Bryston. Laddade ned manualen och konstaterade att den var otroligt komplicrad att sköta. Inte konstigt med bara 3 knappar på fronten. Liten display också.
Jag vill ha en manick som kan spela upp ljudfiler (alla tänkbara och otänkbara format inklusive flash) från min filserver. Det skall också finnas USB (helst på fronten) så man kan bonka in USB-sticka och spela från den. Det skall gå snabbt och elegant att bläddra i mapparna på servern och det skall gå att söka i mappstrukturen, t.ex sök efter "boastin" så skall jag få en lista med alla låter med Daddy Boastin som ligger på servern.
JWE skrev:Jag kör ett Raspberry Pi och påbyggnadskortet Hifiberry Dac+ med Volumio, styr detta via mobiltelefon (webapp). Väldigt enkel installation. Cirkus 1000:- och du har en duglig mediespelare.
Om du redan har en dac är det bara plugga in direkt via USB.
Touchskärm finns även till Raspberry't med stöd till Volumio om du vill slippa webappen.
philipbtz skrev:JWE skrev:Jag kör ett Raspberry Pi och påbyggnadskortet Hifiberry Dac+ med Volumio, styr detta via mobiltelefon (webapp). Väldigt enkel installation. Cirkus 1000:- och du har en duglig mediespelare.
Touchskärm finns även till Raspberry't med stöd till Volumio om du vill slippa webappen.
Detta verkar faktiskt vara en av de bästa alternativen där ute. Skall faktiskt kolla på att bygga en sådan själv.
https://volumio.org
https://www.kjell.com/se/sortiment/dato ... tor-p87830
Om man har tur så har man en receiver som tar DSD över HDMI så borde man kunna köra allt via ett webbgränssnitt i telefonen för 300 spänn. Eller ja 400:- om man skall ha låda och sen lite till om man skall ha andra tillbehör. Eller om man kör via dedikerad DAC då.
philipbtz skrev:JWE skrev:Jag kör ett Raspberry Pi och påbyggnadskortet Hifiberry Dac+ med Volumio, styr detta via mobiltelefon (webapp). Väldigt enkel installation. Cirkus 1000:- och du har en duglig mediespelare.
Detta verkar faktiskt vara en av de bästa alternativen där ute. Skall faktiskt kolla på att bygga en sådan själv.
https://volumio.org
https://www.kjell.com/se/sortiment/dato ... tor-p87830
Om man har tur så har man en receiver som tar DSD över HDMI så borde man kunna köra allt via ett webbgränssnitt i telefonen för 300 spänn. Eller ja 400:- om man skall ha låda och sen lite till om man skall ha andra tillbehör. Eller om man kör via dedikerad DAC då.
pontareee skrev:Kör själv med bubbleupnp server på min burk då kan jag göra min denon avr-x4000 och även min chromecast till en openhome renderareför att snyggt kunna styra tidal och även filer från min miniupnpd server med hjälp av Linn Kazoo (gratis i app store och Google store) på min mobil, Mac osv. Alla som öppnar appen och är i nätverket kan då köa upp låtar och höja sänka volymen... Allt var gratis men kan vara bökigt att sätta upp.
Väldigt smutt lösning och jag slapp köpa en typ Sonos Connect eller en Bluesound node 2.
Empa skrev:Det här var intressant att läsa
Har en Synology NAS med lite FLAC på, har kört Plex server och Plex app för casta till min Chromecast Audio men gillar inte att Plex transcodar Flac.
Har nu installerat mimimserver för UPnP och ska installera BubbleUPnP för att använda min Chromecast som openhome rendrerare.
Tanken är då att man som du kan använda Linn Kazoo eller Lumin som app som styr min Chromecast
guwt skrev:Synology har ju även DS audio (app till telefonen) som jag har för mig kan användas för att få NASet att skicka FLAC till Chromecast.
Kan vara värt att titta på om du inte redan gjort det.
Empa skrev: Fick för mig att stödet för Chromecast var borta i DS Audio. Ska kolla upp det
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 18 gäster