Mediespelar vs PC med ljudkort

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Mediespelar vs PC med ljudkort

Inläggav Max_Headroom » 2017-01-23 16:31

Mullbahh!

Jag har sett på ett skaffa mig en sådan där mediespelare som alla talar om. Så man kan spela upp muzak från USB-stickor, sin server eller internetradio eller nästan vad som helst. Men, dom jag har sett på har alla haft problemet att dom varkar vara extremt besvärliga att hantera. Tillvrkarna verkar tycka att en vettig skärm (som kostar några 10-or) och knappar att manövrera den med blir för dyrt, även på en produkter som kostar över 10000 kr till konsument (+moms). Alltså dyrt och dåligt, inget för mig.

Men en PC då? Eller kanske rent av en liten platta? Finns ju att köpa billigt, både med windoze och android. När det gäller android så vet jag inte hur det går att få en sådan maskin att vilja snacka med t.ex filservern i huset, men det borde väl gå, om inte annat via webgränssnittet på servern.
Så, då har vi:
- Skärm i vettig storlek (5-7")
- Knappar att manövrera i spellistan/nätet och så vidare.
- Lågt pris.

Ljudkort har jag redan. Inget superduperkort (Roland UA25) och det finns ju finare kort att köpa.

OK, vilka problem, ljudmässigt, finns med en sådan här lösning? Windows har ju en oförmåga att omsampla allt ljud, men jag vet inte hur det är om man kör AISO. AISO och android fungerar i alla fall inte, den saken är klar. Med Roland-burken är man bunden till Windows och Apple, men det kan finnas andra alternativ.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Mediespelar vs PC med ljudkort

Inläggav RogerGustavsson » 2017-01-23 16:44

Windows måste inte omsampla, men det kan behövas göra inställningar. Jag kör i princip bara 44.1k och då ställer man in det och det är det enda som min Apple Airport Express kör. Vissa applikationer kör jag med ASIO. Kör också iPad och där omsamplas det antagligen till 44.1k. Har ingen aning om hur man vet vad, det är ju Apple och där går allt med automatik.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2017-01-26 11:14

Jag kan säga att ingenting jag provat har varit så grymt smidigt och lättillgängligt som att Chromecasta Spotify från min mobiltelefon.

Om annat skulle jag ha en surfplatta.
Vad finns det för program som kan ansluta till Chromecast?
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-01-26 13:27

Ett skäl till att inte ha display på en mediaspelare är att det är en ganska kraftig källa till störningar.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2017-01-26 15:40

Vad är det för mediaspelare du kollar på egentligen? Vad är det du vill kunna göra? Bara spela upp musik eller film också? Finns ju media-spelare för några hundralappar som skickar bit-korrekt till din receiver.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-01-26 16:36

philipbtz skrev:Vad är det för mediaspelare du kollar på egentligen? Vad är det du vill kunna göra? Bara spela upp musik eller film också? Finns ju media-spelare för några hundralappar som skickar bit-korrekt till din receiver.

Finns ju olika kvalité på spelare också även då dom är bitkorrekta.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2017-01-26 16:59

Generellt är det ganska mycket mindre som man kan lyckas konfigurera fel på en dedikerad media-spelare. TS verkar inte vara intresserad av något dyrt. Det finns många billiga lösningar. Själv kör jag WDTV för film och min receiver har inbyggd mediaspelare för musik från NAS:en finns även många appar som kan casta till en chromecast. Om man har en Synology-nas t.ex. så finns audio-station med tillhörande gratis-app så du kan casta till din chromecast.

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2017-01-26 17:29

Raspberry Pi eller liknande då? Asus kommer med nån sån där liten grej som ska fixa 4k video tom för en femhunka.
Häpp!

JWE

Inläggav JWE » 2017-01-27 00:12

Jag kör ett Raspberry Pi och påbyggnadskortet Hifiberry Dac+ med Volumio, styr detta via mobiltelefon (webapp). Väldigt enkel installation. Cirkus 1000:- och du har en duglig mediespelare.
Om du redan har en dac är det bara plugga in direkt via USB.
Touchskärm finns även till Raspberry't med stöd till Volumio om du vill slippa webappen.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2017-01-27 08:51

Jag kör datorn in i en DAC/förförstärkare. Datorn/Spotify styr jag från fåtöljen, med en mobil eller en knädator.
Det där ni pratar om verkar så komplext för en gammal grottmänniska som mig.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2017-01-30 23:40

Harryup skrev:Ett skäl till att inte ha display på en mediaspelare är att det är en ganska kraftig källa till störningar.

Det låter väldigt konstigt. Jag är i och för sig inte elektroingenjör, men tycker att det borde vara relativt enkelt att skärma och bygga sig runt sådana problem. Däremot kan jag tänka mig att tivoli-aktiga displayer stör lyssnaren. Bra om dispalyen har "night mode" och är vettig rent allmänt.

Edit: Kan inskjuta att jag har för avsikt att externt ljudkort.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2017-01-30 23:42

WhereNextColumbus skrev:Raspberry Pi eller liknande då? Asus kommer med nån sån där liten grej som ska fixa 4k video tom för en femhunka.

Har sett på det, men vet inte hur det är med drivrutiner till externa ljudkort.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2017-01-30 23:50

philipbtz skrev:Vad är det för mediaspelare du kollar på egentligen? Vad är det du vill kunna göra? Bara spela upp musik eller film också? Finns ju media-spelare för några hundralappar som skickar bit-korrekt till din receiver.

Snaste jag kollade på var Bryston. Laddade ned manualen och konstaterade att den var otroligt komplicrad att sköta. Inte konstigt med bara 3 knappar på fronten. Liten display också.
Jag vill ha en manick som kan spela upp ljudfiler (alla tänkbara och otänkbara format inklusive flash) från min filserver. Det skall också finnas USB (helst på fronten) så man kan bonka in USB-sticka och spela från den. Det skall gå snabbt och elegant att bläddra i mapparna på servern och det skall gå att söka i mappstrukturen, t.ex sök efter "boastin" så skall jag få en lista med alla låter med Daddy Boastin som ligger på servern.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2017-01-31 00:05

Max_Headroom skrev:

Snaste jag kollade på var Bryston. Laddade ned manualen och konstaterade att den var otroligt komplicrad att sköta. Inte konstigt med bara 3 knappar på fronten. Liten display också.
Jag vill ha en manick som kan spela upp ljudfiler (alla tänkbara och otänkbara format inklusive flash) från min filserver. Det skall också finnas USB (helst på fronten) så man kan bonka in USB-sticka och spela från den. Det skall gå snabbt och elegant att bläddra i mapparna på servern och det skall gå att söka i mappstrukturen, t.ex sök efter "boastin" så skall jag få en lista med alla låter med Daddy Boastin som ligger på servern.

Om du vill kunna spela upp DSD utan att konvertera till PCM så är det iof inte helt trivialt att få allt att funka som man vill. Jag har kollat lite på det här och det är ganska svårt att få allt i en pryl som man samtidigt kan styra med en app i telefonen(sök osv.). Själv tycker jag att DS Audio appen till min synology NAS är fin. Jag kan spela upp nästan allt men då castar jag till en chromecast och får ut max 24-bit/48kHz(med typ en 192/24 fil som input) så det sker nedsampling i kedjan.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2017-01-31 00:22

JWE skrev:Jag kör ett Raspberry Pi och påbyggnadskortet Hifiberry Dac+ med Volumio, styr detta via mobiltelefon (webapp). Väldigt enkel installation. Cirkus 1000:- och du har en duglig mediespelare.
Touchskärm finns även till Raspberry't med stöd till Volumio om du vill slippa webappen.

Detta verkar faktiskt vara en av de bästa alternativen där ute. Skall faktiskt kolla på att bygga en sådan själv.
https://volumio.org
https://www.kjell.com/se/sortiment/dato ... tor-p87830

Om man har tur så har man en receiver som tar DSD över HDMI så borde man kunna köra allt via ett webbgränssnitt i telefonen för 300 spänn. Eller ja 400:- om man skall ha låda och sen lite till om man skall ha andra tillbehör. Eller om man kör via dedikerad DAC då.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2017-05-23 22:12

philipbtz skrev:
JWE skrev:Jag kör ett Raspberry Pi och påbyggnadskortet Hifiberry Dac+ med Volumio, styr detta via mobiltelefon (webapp). Väldigt enkel installation. Cirkus 1000:- och du har en duglig mediespelare.

Detta verkar faktiskt vara en av de bästa alternativen där ute. Skall faktiskt kolla på att bygga en sådan själv.

Om man har tur så har man en receiver som tar DSD över HDMI så borde man kunna köra allt via ett webbgränssnitt i telefonen för 300 spänn. Eller ja 400:- om man skall ha låda och sen lite till om man skall ha andra tillbehör. Eller om man kör via dedikerad DAC då.

Bidde det något bygge?
Miljö-alarmist

Tell

Inläggav Tell » 2017-05-23 22:21

En random Android-platta med BubbleUPnP kan ju spela upp musik från en vanliga DLNA-server. Sen är det ju bara köra vilken annan app som helst om du vill lyssna på internetradio eller så. O 3.5mm-utgången i dom flesta såna där apparater duger ju för vilken audiofil som helst :)

pontareee

Inläggav pontareee » 2017-05-24 00:35

Kör själv med bubbleupnp server på min burk då kan jag göra min denon avr-x4000 och även min chromecast till en openhome renderareför att snyggt kunna styra tidal och även filer från min miniupnpd server med hjälp av Linn Kazoo (gratis i app store och Google store) på min mobil, Mac osv. Alla som öppnar appen och är i nätverket kan då köa upp låtar och höja sänka volymen... Allt var gratis men kan vara bökigt att sätta upp.

Väldigt smutt lösning och jag slapp köpa en typ Sonos Connect eller en Bluesound node 2.

Användarvisningsbild
cameltoe

Inläggav cameltoe » 2017-05-24 22:27

jag har det så komplicerat så jag helt enkelt har en dator där jag sitter. då kan man få upp allt man har, video, ljud, internet direkt.

den har jag kopplad till en mixer, en mackie 802 vlz4.

allt är ett knapptryck bort typ. inom en armslängds avstånd.

jag tror folk gör det här mer komplicerat än det egentligen behöver va.
~team klirrfaktor~

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2017-05-30 23:35

philipbtz skrev:

Har själv labbat med raspberry Pi och förstärkarkort, men har en dac till den också som jag i te hunni testa, den skall dessutom gå att dsp:a med på ngt sätt. På köpet får man dessutom airplaystöd om man vill ha det...

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2017-05-31 08:09

Har gjort det väldigt enkelt för mig.

En apple airport express in i försteget. Spotify (mm) strömmas sedan via airplay.
Har hittat ett test som ser rätt seriöst ut där man kollar airportens ljudkvalitet. Man kommer fram till att den inte är fy skam,
även om den rullar av litet över 10k...

http://www.kenrockwell.com/apple/airpor ... y-2014.htm

Jag är hursom nöjd.
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2017-05-31 11:00

pontareee skrev:Kör själv med bubbleupnp server på min burk då kan jag göra min denon avr-x4000 och även min chromecast till en openhome renderareför att snyggt kunna styra tidal och även filer från min miniupnpd server med hjälp av Linn Kazoo (gratis i app store och Google store) på min mobil, Mac osv. Alla som öppnar appen och är i nätverket kan då köa upp låtar och höja sänka volymen... Allt var gratis men kan vara bökigt att sätta upp.

Väldigt smutt lösning och jag slapp köpa en typ Sonos Connect eller en Bluesound node 2.

Det här var intressant att läsa :)
Har en Synology NAS med lite FLAC på, har kört Plex server och Plex app för casta till min Chromecast Audio men gillar inte att Plex transcodar Flac.
Har nu installerat mimimserver för UPnP och ska installera BubbleUPnP för att använda min Chromecast som openhome rendrerare.
Tanken är då att man som du kan använda Linn Kazoo eller Lumin som app som styr min Chromecast :)

Användarvisningsbild
guwt

Inläggav guwt » 2017-05-31 11:49

Empa skrev:Det här var intressant att läsa :)
Har en Synology NAS med lite FLAC på, har kört Plex server och Plex app för casta till min Chromecast Audio men gillar inte att Plex transcodar Flac.
Har nu installerat mimimserver för UPnP och ska installera BubbleUPnP för att använda min Chromecast som openhome rendrerare.
Tanken är då att man som du kan använda Linn Kazoo eller Lumin som app som styr min Chromecast :)

Synology har ju även DS audio (app till telefonen) som jag har för mig kan användas för att få NASet att skicka FLAC till Chromecast.
Kan vara värt att titta på om du inte redan gjort det.

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2017-05-31 12:18

guwt skrev:Synology har ju även DS audio (app till telefonen) som jag har för mig kan användas för att få NASet att skicka FLAC till Chromecast.
Kan vara värt att titta på om du inte redan gjort det.

Fick för mig att stödet för Chromecast var borta i DS Audio. Ska kolla upp det :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-06-01 00:15

Kör man nån form av DNLA/Upnp så kommer det vara den sändande sidans klocka som bestämmer när det skall skickas information och inte den mottagande.

/Harryup

Användarvisningsbild
guwt

Inläggav guwt » 2017-06-01 09:20

Empa skrev: Fick för mig att stödet för Chromecast var borta i DS Audio. Ska kolla upp det :)

Provade idag, det finns och fungerar men var initialt lite svårt att hitta i (Android-)appen.

Återgå till Generellt om hifi