Moderator: Redaktörer
Zeeall skrev:Finns det nån som kan köra MasVis på länkarna och kolla om det är dynamikreducerat?
Tell skrev:Zeeall skrev:Finns det nån som kan köra MasVis på länkarna och kolla om det är dynamikreducerat?
Spelar det verkligen nån roll om du inte hör själv o måste ta till MasVis för att veta om det är komprimerat?
O anledningen till att dom mixar om är väl för att det antagligen går att göra det tekniskt sett mycket bättre idag än på 60-talet. Sen om dom faktiskt lyckas göra det bättre är väl en annan fråga
Zeeall skrev:Tell skrev:Zeeall skrev:Finns det nån som kan köra MasVis på länkarna och kolla om det är dynamikreducerat?
Spelar det verkligen nån roll om du inte hör själv o måste ta till MasVis för att veta om det är komprimerat?
O anledningen till att dom mixar om är väl för att det antagligen går att göra det tekniskt sett mycket bättre idag än på 60-talet. Sen om dom faktiskt lyckas göra det bättre är väl en annan fråga
Med tanke på att man har dynamikreducerat remastringen från 2009 så vore det kul att veta om man gjort det i det här fallet också.
Sen så står det exakt varför man har remixat i artikeln jag länkade.
Tell skrev:Zeeall skrev:Tell skrev:
Med tanke på att man har dynamikreducerat remastringen från 2009 så vore det kul att veta om man gjort det i det här fallet också.
Sen så står det exakt varför man har remixat i artikeln jag länkade.
Jo jag såg också sen att det stog där, men iom att du frågade i topic-titeln så2009-utgåvan är ju för övrigt betydligt snällare komprimerad än tidigare cd-utgåvor. Väldigt mycket snällare än det mesta annat också, så det är väl inget att haka upp sig på?
Nattlorden skrev:Lyssnat nu. Ren och skär magi! Fantastiskt att det går att göra så här och tacksam att någon har modet och kunskapen.
Mer tack!!
Zeeall skrev:Nattlorden skrev:Lyssnat nu. Ren och skär magi! Fantastiskt att det går att göra så här och tacksam att någon har modet och kunskapen.
Mer tack!!
Hela albumet kommer nog upp på Spotify imorgon (26e)
Nattlorden skrev:Zeeall skrev:Nattlorden skrev:Lyssnat nu. Ren och skär magi! Fantastiskt att det går att göra så här och tacksam att någon har modet och kunskapen.
Mer tack!!
Hela albumet kommer nog upp på Spotify imorgon (26e)
Blir nog en "hardcopy" på den också. Tack för att du tog upp det.
Tell skrev:Hah nu jämförde jag med gamla versionen, låter ju myycket bättre nu. I gamla låg ju instrumenten lite till höger o vänster o allting låter bara platt o skumt. Speciellt störigt med trummorna panorerade längst till vänster.
Meen förstår väl om folk som lyssnat på det här hela livet o tycker det är "fel", men är man intresserad av ljudkvalitet så tycker jag att nya är ljusår bättre
sportbilsentusiasten skrev:Tell skrev:Hah nu jämförde jag med gamla versionen, låter ju myycket bättre nu. I gamla låg ju instrumenten lite till höger o vänster o allting låter bara platt o skumt. Speciellt störigt med trummorna panorerade längst till vänster.
Meen förstår väl om folk som lyssnat på det här hela livet o tycker det är "fel", men är man intresserad av ljudkvalitet så tycker jag att nya är ljusår bättre
Och hur tror du man man "förbättra" en gammal inspelning? Dessutom är masterbandet väldigt gammalt idag.
Det är ju omöjligt utan att förstöra en massa. Alla andra försök på liknande "förbättringar" har alla varit katastrof...enl mig.
PekkaJohansson skrev:Jag skaffade Spotify igen och lyssnade 5-6 sekunder på introt av LSD. Kompressionen är horribel! Är den det även på betalversionen av Spotify?
PekkaJohansson skrev:Tell,
För tydlighets skull: vilka två versioner är det du jämför i bilden ovan? Den övre bär tydliga spår av kompression, framför allt i de starka partierna. Är det den nya versionen? Jag har ännu bara lyssnat i dator men nivåutslätningen i inledningen är svår att missa. Jag var tvungen att lyssna igen eftersom jag faktiskt inte trodde mina öron första gången - därav min fråga om det är olika versioner på betal- och gratisversionen av Spotify.
Edit: även inledningen visar tydliga skillnader mellan de två versionerna med den övre klart mindre dynamisk.
Med vänlig hälsning
Pekka
Nattlorden skrev:sportbilsentusiasten skrev:Tell skrev:Hah nu jämförde jag med gamla versionen, låter ju myycket bättre nu. I gamla låg ju instrumenten lite till höger o vänster o allting låter bara platt o skumt. Speciellt störigt med trummorna panorerade längst till vänster.
Och hur tror du man man "förbättra" en gammal inspelning? Dessutom är masterbandet väldigt gammalt idag.
Det är ju omöjligt utan att förstöra en massa. Alla andra försök på liknande "förbättringar" har alla varit katastrof...enl mig.
Om du hade läst, så hade du vetat att det inte var masterbandet man använt, utan originalbanden som sedan i flertal pass mixats ihop på grund av brist på spår, så all förlust av kvalité som skett i alla de succesiva ihopmixningarna är alltså ogjord.
Det är ingen ommastring, det är en ommixning. Mycket väsentlig skillnad. Varje delband har kunnat rengöras individuellt, instrument som tidigare satt ihop kan säras på....
Jag kan bara anta att du skriver utan att ha lyssnat, jag förväntar mig nämligen att du har en anläggning som klarar att presentera förbättringen.
sportbilsentusiasten skrev:Nattlorden skrev:sportbilsentusiasten skrev:Och hur tror du man man "förbättra" en gammal inspelning? Dessutom är masterbandet väldigt gammalt idag.
Om du hade läst, så hade du vetat att det inte var masterbandet man använt, utan originalbanden som sedan i flertal pass mixats ihop på grund av brist på spår, så all förlust av kvalité som skett i alla de succesiva ihopmixningarna är alltså ogjord.
Det är ingen ommastring, det är en ommixning. Mycket väsentlig skillnad. Varje delband har kunnat rengöras individuellt, instrument som tidigare satt ihop kan säras på....
Jag kan bara anta att du skriver utan att ha lyssnat, jag förväntar mig nämligen att du har en anläggning som klarar att presentera förbättringen.
Min invändning kvarstår.
Oavsett vilka band man använder är dessa ju gamla idag.
"rengöra banden" = tyder på att de varit inne o pillat. Det har alltid tidigare varit dåligt.
Ska givetvis lyssna vid tillfälle. har inge problem med att ersänna att jag hade fel..men tror inte det kommer ske. Inget annat exempel har varit bättre än orginal.
Användare som besöker denna kategori: sammel och 4 gäster