Senaste skivinköpet!

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-01-18 16:00

Köpte The Best of Booker T and the MGs på en USA-pressad Stax-cd från 1986 för 40 kr. Skivan innehåller de sena 60-talsinspelningarna, och sålunda saknas t ex "Green Onions". "Time is Tight" verkar vara en alternativ tagning. Nästan alla spår är i stereo, vilket är en smula synd. Kanske inget kanonköp, men ska bli intressant att spela hemma någon dag framöver.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2006-01-20 04:53

Köpte två beg. LP på tradera.

Bild

Rigor mortis: Underbar skitsnabb thrash, väldigt teknisk. Den här första skivan är mycket skitigare än deras senare. De sjunger om monster och annat läskigt - med glimten i ögat.

Bild

Hexx: Också thrashmetal. Antirasistisk och samhällskritisk i allmänhet. Har mycket barndomsminnen till denna platta. Ett av världens fulaste falsett-skrik finns f.ö. med på denna platta. Dom här har skitkul när dom spelar.. det hörs i musiken.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-01-23 00:46

I det senaste paketet från Ginza fanns en samling med Tremeloes för 29 kr, Cornelis första för 49 kr och DVD:n Team America World Police för 49 kr.

Mvh Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-01-23 03:04

Köpte Kraftwerk på DVD. Maken till scenshow finns inte. :-)
Gillar den skarpt.

Användarvisningsbild
GunnarJansson

Inläggav GunnarJansson » 2006-01-23 21:19

Gratulerar till Tremeloes. Har flera orginal CD med dom. Gjort många sköna låtar. Marmalades är också rätt kul. Köpte deras 4 CD box där det mesta är med. Engelska grupper ligger ju i topp när det gäller kvalite. Beror kanske på att så många är skolade musiker.

Användarvisningsbild
GunnarJansson

Inläggav GunnarJansson » 2006-01-23 21:34

Angående uppdatera. Var nog mer åt att inhandla en bättre. Men eftersom du verkar ha ett bra märke. Och inte allt för många år på nacken, vad jag tror. LP skivor är ju alltid en sak för sig. Att hela tiden gemföra med CD är vanskligt. Är ju två saker för sig själv. LP skivor har ju alltid knaster även om dom är ospelade. Och en CD har man ju inget knaster. Analogt är analogt och digitalt är digitalt. Bättre än så blir det inte. Sen finns det dåligt av bägge. Sen vad man använder för utrustning när man spelar. Betyder ju mest. Att lira en med en skivspelare med felinställning eller med dåliga högtalare. Eller CD spelare med röd och vit kabel i bak kopplat till förstärkaren. Ger ju inte nån stuns precis. Eller tunna gråa kablar till högtalarna är ju heller inte att lyfta musiken. Det jag räknar upp är vad dom har hemma. Och sedan tycker dom att det låter dåligt. Och många tycker även tvärtom att det låter bra. Bara för dom aldrig hört nåt bättre. Jag har tiil exempel dålig hörsel. Är därför ännu viktigare att grejerna ska låta bra. Och har ett smakråd hemma som klart säger att det låter kanon. Slitna LP skivor är ju inget för ljudupplevelsen heller. Och inte dessa dåliga pressningar från Holland, Canada och Östatsländer. Så nog får man leta efter bra ljud alltid. MVH Gunnar J.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-01-24 17:28

Kom hem några skivor till mig över julhelgen också.. ganska trevliga faktiskt.

Bild
Mika Takehara - Thirteen Drums

Galen dynamik... kan ha dödat en bas för mig...

Bild
Käbi Laretei - Nightfall

En platta som snurrat mer och mer.. ganska mysig pianist. Duktig!

Bild
Fran Sinatra - September of my Years

En skiva som passar mycket bra att spela efter händelsen med första skivan i denna inköpslista... Inte lika stark som Cycles i mitt tycke, men kanske nu..

/J
admin

Användarvisningsbild
GunnarJansson

Inläggav GunnarJansson » 2006-01-24 21:07

Slarti, har September Of My Years på LP. Är helt klart godkänd. Finns ju inte många Franki före 60-talet som är dåliga. Likaså Nat King Cole. Lyssnar just nu på en nyutgåva på 4 CD. Är 24 bitars remastrad. Den kom i år. Finns hos Ginza för 79 kr. Är ett kanonpris. Ljudet är kanon även från så gamla inspelningar. Quadromania är en del av namnet.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-01-25 13:55

Gjorde följande LP-fynd på lunchen för 1 (en) krona styck:

Jag är poet - Evert Taube, RCA SVA 1020
Flamingokvintetten 5 - Flamingokvintetten, Flam Records FLAM 3171
Clues - Robert Palmer, Island Records ILPS 9595

Med vänlig hälsning

Pekka

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2006-01-26 15:32

Senaste fyndet var Sibelius Finlandia Med morton Gould I mono på RCA victor Red Label i nyskick faen va bra det låter

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2006-01-26 15:36

LeftHand skrev:Christian Kjellvanders första, den saknades i skivsamlingen
Bild

jag har den på vinyl de du

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-01-31 15:08

Shopat lite nya skivor de senaste dagarna:

Det blidde

Patricia Barber - A Fortnight in France
Trine Lise Vaering - Trespassing
James Blunt - Back to Bedlam
Yello - Essential
Opus3 - Swedish Jazz Kings
Sara K - Waterfalls (Stockfish)
Studio Blue - The Way It Should Be (äntligen har den dykt upp! 6 veckorsleveranstid...)

Grymt ljud på Studio Blue skivan, dock verkar det nästan som om de har
högpass-filtrerat innehållet för baskagge och elbas låter väldigt uppstämda
Baskaggar låter i vissa fall som slag på en bänkskiva 8O

Sist jag spelade i ett band (spelar elbas) så lät då baskaggen bra mycket
djupare än vad de gör på Studio Blues inspelning....
Någon som upplevt detsamma som har denna skiva?
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-01-31 17:10

Frank Zappa, Zappa in New York

The Police, Ghost in the Machine (SACD)

The Police, The Synchronicity Concert (DVD-video)

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-01-31 17:55

Hardcore Superstar - Hardcore Superstar
Bild

DragonForce - Inhuman Rampage
Bild
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-01-31 19:38

Mika Takehara - Thirteen Drums
Galen dynamik... kan ha dödat en bas för mig...

Håller med om stor dynamik men basen vet jag inte. :?

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-01-31 19:42

Almen skrev:Frank Zappa, Zappa in New York

Åååh, sicket bra inköp du har gjort! Sista låten på den där är ju faktistk hemskt bra!! Själv har jag också fått hem lite sväng i kalufsen:

Bild
RJD2 - Since We Last Spoke

En härlig amerikan med lagom mycket bas, lagom mycket trummor och ett ovanligt bra lynne för att komponera dessa till skivor! Inte lika stark som föregångaren Dead Ringer, men väldigt rolig och trevlig ändå! Bästa låten änsålänge tror jag att 'Making days Longer' är faktiskt. (tack för inköpstipset Baltazar)

Bild
Trevor Dunn's Trio Convulsant - sister phantom owl fish

För ni som känner tilll Mr Bungle, Fântomas och Mike Patton men tycker att de spelar för lite jazz kan jag säga GRATTIS! till. Trevor är basisten vi alla älskar från just de två ovannämnda banden, och han har här plockat ihop en välskolad metall gitarrinna (8O) samt en jazzig trumis. Ofta väldigt trevligt men ibland saknas Pattons avgrundsutfall. Jag diggar ''The Empty Glass has a Name' hårt, skönt svängig och lagom jobbig.

/J
admin

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-01-31 20:58

Hittade just ett oöppnat paket, bara till mig! :D

Bild
Magma - Spiritual

Roligt band som lär ökat sin försäljning någe otroligt sedan Morgan Ågren gav sin rekomendation i TRUM! Detta är min första platta med bandet, och förväntningarna var maximala. Så vad tyckte jag då? Skönt sväng. :)

En intervju med Christian Vander, Magma's skapare, av Morgan Ågren.

/J
admin

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-02-01 10:23

Slartibartfast skrev:
Almen skrev:Frank Zappa, Zappa in New York

Åååh, sicket bra inköp du har gjort! Sista låten på den där är ju faktistk hemskt bra!!

Himla kul, för jag har inte lyssnat alls på denna förut. Typ, Bozzio, Underwood, Jobson och Brecker bros på samma skiva - å ja, ba! 8O

Förutom sista är ju Black Pages grym också. :D

Zeebop

Inläggav Zeebop » 2006-02-05 00:11

Aló..................aló!

Lars Jansson - Trio 84/The eternal now (-84/-87).
Hmm...sökte efter "the eternal now" och fick "Trio 84" på köpet.
Lyckat köp! gött mos!

Billy Cobham - A Funky of Sings (- 75 )
Beady Belle - Closer ( -05 )

mvh/zeebop[/i]

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-02-05 16:48

Almen skrev:...Förutom sista är ju Black Pages grym också. :D

Klassiker. Anledningen till att detta är enda inspelningen av 'part 1, the hard version' är att Bozzio är ensam om att kunna spela den.. ;)

Bild
Chris Jones -Roadhouses & Automobiles

Köpte jag på mässan, förutom att den är sjukt välinspelad så är 'den där låten som alla demar med' så sjuuukt jävla bra! Har inte lyssnat mer.. ;)

/J
admin

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2006-02-05 20:47

Eric Bibb "Just like love" på Gignosmässan igår.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-02-13 17:33

Opeth "Lamentations" Live DVD 199:- (cdon)
Stanley Clarke "If only bass could only talk" CD 59:- (cdon)
Chick Corea & Return to Forever "Where Have I Known You Before" CD 79:- (cdon)

edit: opeth har inte dykit upp ännu.
stanley clarke CDn var bra. En del riktiga sköna och fyndiga baslinjer. Men det var dessvärre lite TOPGUN-soundtrack sound över vissa låtar med blaskiga och kala synttrummor. Ursh. Släpptes på 80-talet.

"where have I known you before". Köpte den mest för att den helsköna "vulcan worlds" var med på den. I övrigt en bra skiva rakt igenom tycker jag. Fast jag har inte hunnit lyssnat så mycket på den ännu iofs.
Senast redigerad av Pinnick 2006-02-23 15:02, redigerad totalt 1 gång.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-02-13 17:45

Tre tidiga cd-utgåvor ytterligare:

Mike Oldfield - Five Miles Out, 1983, 12 SEK, loppis
Talk Talk - The Party's Over, 1989, 8 GBP, postorder
China Crisis - Working with fire and steel, 1984, 10 GBP, postorder

Talk Talk-plattan var extra rolig att hitta, eftersom jag äger den remastrade versionen från 1997 och bara har sett den första utgåvan i en skivbutik i Budapest - för omkring 400 kronor...

Med vänlig hälsning

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2006-03-01 13:18, redigerad totalt 1 gång.
Kan inte leva utan pop

Nils_inaktiv

Inläggav Nils_inaktiv » 2006-02-15 22:30

då var det ett tag sen man skrev här... har inte blivit så mycket skivinköp pågrund av hi-fi och andra utgifter. men tänkte dela med mig vad jag köpt senaste veckan:

Can - Soon Over Babaluma LP
Bild

Korai Öröm - 1996 CD
Bild

Korai Öröm - 1997 CD
Bild

Korai Öröm - '93-'96 CD
Bild

Användarvisningsbild
LeftHand

Inläggav LeftHand » 2006-02-15 23:46

OlA-68 skrev:
LeftHand skrev:Christian Kjellvanders första, den saknades i skivsamlingen
Bild

jag har den på vinyl de du

då va vi 2!
fick du med en ep också?
-dom flesta datorproblemen beror på skit bakom tangenterna.

Användarvisningsbild
peterl

Inläggav peterl » 2006-02-16 00:46

Nils Lindberg - Sax Appeal & Trisection
Staffan Abeleen, Lars Färnlöf - Quintets 1961-66
Toppklass !

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-02-24 21:10

Var ner på stan idag och snokade i ett av mina allt mer sällsynta Västeråsbesök. Självklart måste jag kolla om något av dom wax jag letar efter fanns. Ett gjorde det (Tåhström, köpte det enkom för låtarna "Karenina" och "Flicka med guld..." På CD). Väl i affären såg jag att dom sålde ut gamla 12or för 5 spänn styck. Följande fina fynd gjordes:

Black Box - Ride on time (med svarta omslaget, jag har sedan tidagre en annan 12a med fler mixar och ett annat omslag).

Baltimora - Woody Boogie Otroligt att få tag i en sådan fin skiva för en femma! En hundralapp hade fortfarande varit att betrakta som "hysteriskt billigt".

Climie Fisher - Rise to the occasion Så kallad "hip hop remix". Inte mycket hip hop, men det viste jag redan. Kjell Alinge spelade den på eldorado en gång, när den kom 1987. Jag har letat efter den sedan dess.

West world - Sonic boom boy Fin 80-tals rock. Jag har den på 7" singel. Köpte den när den kom ut.

Heaven 17 - Sunset now Säg efter mig: Klassiker.

Go West - Don't look down Tyvärr är första sidan knas, men jag tror den går att tvätta ren. Värt ett försök i alla fall med tanke på att den bara kostade en 5a.

Heaven 17 - Contenders Efter heaven 17s storhetstid, men ändå väldigt bra. Hammaren och skäran på omslaget.

Thomson wins - King for a day Bra låt. Att ha den på Maxi kan ju inte skada...

Alla skivorna inkl tåström för 125 spänn. Och så undrar skivbolagen varför dom inte säljer några nya skivor... När det går att få sådan här bra musik nästan gratis...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-02-27 21:42

Jag invantar skivor fran en svensk leverantoer som har svarigheter att skicka sakerna i lagom tid /jag far vanta helt at helvete foer laenge for att uttrycka mig i klarsprak. Daerfoer har jag daligt med inlaegg i denna traden pa sistone (invaentar foer stora ordrar, pengamaessigt..)

Bild
Boogie with Canned Heat

Den haer brakeliknakaren hittade jag i ett soprum naera dig. Undrar hur den later efter att ha statt mot en vaegg dar nagra dagar..

/J
admin

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-02-27 23:14

Liksom uppenbarligen Max har jag för tillfället fastnat i 80-talsträsket. Se här vad jag hittade på skivmässan i Solna i helgen - nästan uteslutande från sagda decennium:

- Housemartins - Now that's what I call quite good, samlings-cd, 40 kr
- Kim Wilde - Close, Love Moves, Love Is, cd, 20 kr/st
- Roxette - Pearls of Passion, cd, 35 kr
- Sweet - Early Recordings 68-71, cd, 30 kr
- Hoola Bandoola Band - Garanterat individuell, cd, 50 kr

samt ytterligare två skivor som nu är insorterade i hyllan för att i värsta fall aldrig mera återfinnas.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-03-01 00:58

Är man bara tillräckligt arg så löser sig saker snabbare har jag förstått... så nu kom ju en stor del av mina skivor:

Bild
Koop - Waltz for Koop
Kul svensk elektronika från superstudio grå. Synd att jag har så ont i huvudet så jag inte orkade lyssna så länge på något alls, finns potential i framförallt titelspåret och låten Summer Sun.

Bild
Nils Petter Molvaer - Er
Faktiskt väldigt trevlig elektronika/jazz. Köptes efter att ett par låtar spelats på det underbart trevliga programmet Delta (nuförtiden Kalejdoskop) på SR P2. Detta kan växa hur mycket som helst känns det som.

Bild
Frank Sinatra - Watertown
Verkar vara helt fel mot vad jag gillar hos Sinatra, men vem vem.. det är ju lite Tom Waits möter Zappa känsla om jag ska vara ärlig..

Bild
Frank Sinatra - My Way
En klassiker i samlingen. Några riktigt bra spår och några sådär. Din´t we är ju skitfin, Mrs. Robinson är det inte..

Bild
Igor Stravinsky - the Firebird
En klassiker! Kanske den sista eldfågel-inspelningen jag köper om jag ska vara ärlig! Denna rackare är härlig, digitalt inspelad 1978 med Robert Shaw som pinnviftare. Enda neggativa är att hela suiten är i en låt, så man måste sitta och spola fram till 9.00 minuter hela tiden.. ;)

Bild
Pino Minafra - Terrona
Tänk er en Mike Patton i 70 års åldern... då har ni ganska exakt denna skiva. Utbrotten i musiken är väldigt roliga men framförallt anser jag det vara väldigt inspirerande med hela orkestrar som flippar -tillsammans.

Bild
Pepe Deluxé - BEATitude
En cool elektronisk platta.. kommer ta lite tid att svälja antar jag, men den verkar lovande. Jag gillar när det inte är helt enformigt på skivor, här är det inte lika en enda stund!

Bild
Georg Gulyás - Plays music from Latin America and Spain
Något jag gärna samlar på mig är plattor av Bertil Alfving, denna är extra rolig eftersom det är min första platta inom genrén "spansk-gitarorienterad-klassisk" så.. jag vet inte vad jag ska säga ännu förutom att han verkar kunna spela iaf. ;)

Tja, nu blir det fan inga plattor på ett tag..!

/J
admin

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan