Perfector skrev:Nu har jag lyssnat igenom mitt ex av Sgt. Pepper's och kan inte förstå varför man ska mixa o dona när det låter så bra.
Men det gör det ju inte! Monomixen låter bra, men steromixen är ett slafsigt hastverk.
Moderator: Redaktörer
Perfector skrev:Nu har jag lyssnat igenom mitt ex av Sgt. Pepper's och kan inte förstå varför man ska mixa o dona när det låter så bra.
Jansson skrev:Vad har mono-utgåvan från 2009 med saken att göra?
Jag trodde vi diskuterade stereo-utgåvan?
Jansson skrev:Om Nattlorden lugnar ner sig några hekto....Den bästa utgåvan finns på LP-format.
En god pressning smiskar silverskivan.
Nattlorden skrev:HenrikTornquist skrev:Nattlorden skrev:
Du ska inte jämföra alls. Du skall bara lyssna på den nya och inse hur mycket bättre den är på alla punkter förutom dess mätta dynamik.
Klart att man ska jämföra! Det är en ny mix, inte ett nytt album. Samma låtar, sång och samma instrument. Att instrumenten i en ny mix låter okaraktäristiskt är klart negativt för min del.
Varför?
Om de varit i livet och återsläppt ett album i en ny nyinspelning/nymix så hade du inte funderat på det. I detta fallet rör det sig om att rätta till ett hastverk som ingen annan än skivbolaget var intresserad av vid tillfället. ( det enda man brydde sig om då var monomixen, och detta är ett försök att göra om stereomixen att ligga närmre monomixen! )
Nattlorden skrev:Jansson skrev:Om Nattlorden lugnar ner sig några hekto....Den bästa utgåvan finns på LP-format.
Jadå, jag har gått ned 20kg, några hg är lugnt... Och numera har jag vinylspelare också.
Surroundmixen är jag spänd på dock, där är ett par spår som det skulle passa ypperligt till.
PekkaJohansson skrev:
Här är MasVis-bilder för 1987 års utgåva på kompaktskiva. Som synes skiljer det rejält även här mot den nya utgåvan. "Being for the benefit of Mr. Kite!" har 5,8 dB högre toppfaktor i originalmixen på 1987 års skiva! Övriga spår skiljer i häraden 4-5 dB till den första cd-utgåvans fördel. Lite krokigare allpassgrafer än 2009 ovan antyder att överföringen inte är helt puristisk, men jag skulle inte oroa mig. Jag har för övrigt sett grafer på originalvinylen vars toppfaktor ligger ytterligare någon enstaka dB högre men osäkerheten i mätningen samt störnivåerna hos vinylmediet gör att jag sannolikt ändå inte skulle välja den.
Med vänlig hälsning
Pekka
Jansson skrev:Det är just det som är haken med MasVis.
-87 mäter tydligen bra men står i dörren och vänder.
Den låter allt annat än vad graferna visar.
RogerJoensson skrev:Håller du inte med om att åttisjuan även låter bra mycket mindre mastrings-ihop-pressad och pumpande än remixen?
Nattlorden skrev:Perfector skrev:Nu har jag lyssnat igenom mitt ex av Sgt. Pepper's och kan inte förstå varför man ska mixa o dona när det låter så bra.
Men det gör det ju inte! Monomixen låter bra, men steromixen är ett slafsigt hastverk.
Perfector skrev:Nattlorden skrev:Perfector skrev:Nu har jag lyssnat igenom mitt ex av Sgt. Pepper's och kan inte förstå varför man ska mixa o dona när det låter så bra.
Sen är jag, men jag har stereoplattan och den låter precis så bra som tekniken på den tiden tillät.
AndreasArvidsson skrev:Jansson skrev:Det är just det som är haken med MasVis.
-87 mäter tydligen bra men står i dörren och vänder.
Den låter allt annat än vad graferna visar.
Jag skulle säga att det låter precis som det mäter, men man kan inte läsa in en massa saker som mätningarna inte visar.
Jag vet ännu inte vilken av versionerna jag föredrar då jag inte lyssnat ordentligt, men att släppa en nyutgåva med avsikt att förbättra ljudet och sedan komprimera den en massor är ju så dumt att jag blir förbannad.
Nattlorden skrev:Perfector skrev:Nattlorden skrev:
Sen är jag, men jag har stereoplattan och den låter precis så bra som tekniken på den tiden tillät.
Nej, det hade gått att göra bättre val gällande placering av sång utan något som helst problem även då.
In 1967, all care and attention to detail were applied to making the mono LP, with The Beatles present for all the mixes.
Almost as an afterthought, the stereo was mixed very quickly without them.
Jansson skrev:Tror att i ivern att " bevisa" vad som låter bäst blandas äpplen och bratwurst.
Vad har mono-utgåvan från 2009 med saken att göra?
Om vi nu ska hålla oss till ämnet.
Om Nattlorden lugnar ner sig några hekto....Den bästa utgåvan finns på LP-format.
paa skrev:Jansson skrev:Tror att i ivern att " bevisa" vad som låter bäst blandas äpplen och bratwurst.
Vad har mono-utgåvan från 2009 med saken att göra?
Om vi nu ska hålla oss till ämnet.
Om Nattlorden lugnar ner sig några hekto....Den bästa utgåvan finns på LP-format.
Såg vi ylutgåvan på Stora Coop i Ljusdal. Skulle jag köpt den?
Perfector skrev:Nattlorden skrev:Perfector skrev:Sen är jag, men jag har stereoplattan och den låter precis så bra som tekniken på den tiden tillät.
Nej, det hade gått att göra bättre val gällande placering av sång utan något som helst problem även då.
Men snälla vännen.
Dom ville ju ha det så.
Med vilken rätt sitter du och klandrar deras intentioner?
Nattlorden skrev:Perfector skrev:Nattlorden skrev:
Men snälla vännen.
Dom ville ju ha det så.
Med vilken rätt sitter du och klandrar deras intentioner?
De hade inga intentioner - de var inte inblandade i stereomixen ju. (Hur många ggr måste det repeteras i tråden innan det går hem överallt??)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster