Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Spelar man ofta svagt kan dock en loudnessfunktion vara trevlig, eller bara att man vrider på basen lite med tonkontrollerna.
Perfector skrev:Svante skrev:Spelar man ofta svagt kan dock en loudnessfunktion vara trevlig, eller bara att man vrider på basen lite med tonkontrollerna.
Men det är ju samma sak som att ha den funktionen i högtalaren, istället för en elektronisk funktion som inte är anpassad till elementet?!!!
Jag bygger in den i högtalaren.
du lägger den externt.
Jag vinner
Perfector skrev:Svante skrev:Spelar man ofta svagt kan dock en loudnessfunktion vara trevlig, eller bara att man vrider på basen lite med tonkontrollerna.
Men det är ju samma sak som att ha den funktionen i högtalaren, istället för en elektronisk funktion som inte är anpassad till elementet?!!!
du lägger den externt.
Jag vinner
Svante skrev:Det är mycket tokerier i den här tråden...
Att örat har olika känslighet vid olika frekvenser är inget som det ska kompenseras för. Man lyssnar ju med öronen på alla ljud i verkligheten, och verkligheten vill vi ju inte ändra på så varför skulle man ändra på högtalarljudet? Det man däremot kan överväga är att titta på skillnaden mellan örats känslighetskurvor vid olika nivåer och det skulle göra det "riktigt" att höja basen om man spelar ett ljud svagare än det var i verkligheten. Detta är ursprunget till loudnessfunktionen som fanns på många förstärkare förr.
Det svåra med en sådan funktion är dock att man inte vet hur starkt ett ljud som finns på en skiva var i verkligheten, och om ett visst läge på volymkontrollen motsvarar att spela upp ljudet svagare eller kanske starkare än i verkligheten.
Bästa lösningen är kanske att spela så starkt som stycket är tänkt att spelas och låta bli kompensation vid seriös lyssning. Spelar man ofta svagt kan dock en loudnessfunktion vara trevlig, eller bara att man vrider på basen lite med tonkontrollerna.
JM skrev:Så vid lyssning på låga ljudnivåer på en trögdriven högtalare bör basen höjas vanligen mer än vad en klen förstärkare klarar. Dvs hela frekvensspektrat blir förvrängt av klippande förstärkare.
Svante skrev:Perfector skrev:Svante skrev:Spelar man ofta svagt kan dock en loudnessfunktion vara trevlig, eller bara att man vrider på basen lite med tonkontrollerna.
du lägger den externt.
Jag vinner
Du kan inte spela så starkt som det ska låta, din högtalare funkar bara när man spelar svagt, som köksradio. Vem vinner?
PerStromgren skrev:JM skrev:Så vid lyssning på låga ljudnivåer på en trögdriven högtalare bör basen höjas vanligen mer än vad en klen förstärkare klarar. Dvs hela frekvensspektrat blir förvrängt av klippande förstärkare.
Så kan det väl inte vara? Klarar anläggningen än högre nivå utan att klippning inträffar i basen, klarar den en lägre. Kurvorna skär ju inte varann i diagrammet du visade.
Väl?
Perfector skrev:Svante skrev:Perfector skrev:Men det är ju samma sak som att ha den funktionen i högtalaren, istället för en elektronisk funktion som inte är anpassad till elementet?!!!
du lägger den externt.
Jag vinner
Du kan inte spela så starkt som det ska låta, din högtalare funkar bara när man spelar svagt, som köksradio. Vem vinner?
Du är ute och cyklar.
Vi pratar om någon Watt innan högtalaren blir jämn med min princip.
Bygg och prova.
Perfector skrev:Det går dock att bota om man räknar om Känsligheten på Basen.
Den tappar under 200 Hz och ofta kompenseras det med loudness eller en dsp.
Om man räknar bort 3 db från basens känslighet och lägger de övriga elementens känslighet vid den nya känsligheten så kommer högtalaren att låta bra även på låg volym.
En diskant har mycket större magnet i förhållande till konytan än basen och kommer därför att vakna när man höjer och då blir ljudet jämnt i alla fall.
Men det är mina erfarenheter och det finns nog massor med andra metoder.
Dock gillar jag varken loudness eller dsp utan vill kunna lita på högtalaren utan extra teknik som ska hjälpa den att spela ut.
Svante skrev:Perfector skrev:Svante skrev:
Du är ute och cyklar.
Vi pratar om någon Watt innan högtalaren blir jämn med min princip.
Bygg och prova.
Är det det här du syftar på?Perfector skrev:Det går dock att bota om man räknar om Känsligheten på Basen.
Den tappar under 200 Hz och ofta kompenseras det med loudness eller en dsp.
Om man räknar bort 3 db från basens känslighet och lägger de övriga elementens känslighet vid den nya känsligheten så kommer högtalaren att låta bra även på låg volym.
En diskant har mycket större magnet i förhållande till konytan än basen och kommer därför att vakna när man höjer och då blir ljudet jämnt i alla fall.
Men det är mina erfarenheter och det finns nog massor med andra metoder.
Dock gillar jag varken loudness eller dsp utan vill kunna lita på högtalaren utan extra teknik som ska hjälpa den att spela ut.
Det är inte lätt att förstå vad du menar, men såvitt jag förstår beskriver du inte en olinjär process, och därför så kan inte din högtalare (av den anledningen) bete sig olika vid olika ljudnivåer. Och även om det vore så, så har dina högtalare inte en aning om hur starkt ljudet var vid inspelningen. Det kan ju vara så att man ska återge ett ljud som var 50 dB i verkligheten, och då höjer du basen på det och det är ju fel. Det ska ju låta som i verkligheten. Det kan också vara så att du spelar AC/DC med 50 dB och då kan det behövas ett baslyft. AC/DC är nog avsett att spelas starkare och när det spelas så svagt låter det basfattigt.
RogerGustavsson skrev:Ursäkta men vem som cyklar är solklart. Du talar om en fast kompensation genom avvikande dimensionering. Vi andra talar om variabel kompensation beroende på hur stor avvikelsen från en tänkt ursprungsljudnivå är. I praktiken är sådana kompensationer sällan nödvändiga annat än för musik i bakgrunden, inte när man lyssnar mera normalt. Du verkar leva i tron att kompensationen ska hjälpa högtalare med bastapp.
Talspolen skrev:Kan man med hjälp av högtalarnas placering få en ökning(motsvarande det som diskuteras) av basen tex placering nära en vägg?
Talspolen skrev:Det där var intressant. Betyder alltså att en högtalare ej ska ha en spikrak tonkurva utan istället anpassas efter hur vi som människor upplever ljudet?
IngOehman skrev:Iden att man skulle kompensera återgivningskedjan för den nivåberoende hörkänsligheten som örat har var populär på 70-talet och argumenterades för på ett illa pseudovetenskapligt sätt. Den typiska yttringen var den tidens hemska loudnesskompensationer, som bara lyckades åstadkomma en onaturlig klang, okänd från verkligheten.
IngOehman skrev:Problemet är att det inte finns något naturligt med att höra klanger på att sätt som inte stämmer med ljudtrycket.
Att återge klangen förvrängd på grund av svag avspelningsnivå är en irrationell ide, även om den populariserats kraftigt. Däremot fungerar svag uppspelnkngsnivå ofta påtagligt mycket bättre om det sker med hjälp av en single end-rörförstärkare, som till skillnad från loudness verkligen anpassar musiksignalen till den svagare nivån.
RogerGustavsson skrev:En högtalare som har olika frekvensgång vid olika ljudnivåer verkar helgalet. Det är att förvränga dynamiska förlopp som ju musik är.
Perfector skrev:PerStromgren skrev:Tack!
Har du två mätningar, vid olika ljudtryck, för att visa att din teori stämmer?
Nu va du svår
Nej det har jag inte.
Mätningarna är gjorda statiskt utan jämförelse, men det är inte mitt val.
Dock har det funkat klockrent och loudness samt tonkontroller eller dsp är fula ord i mitt hus![]()
Att det sedan kan bli basfattigt får stå för inspelningen, men högtalarna har alltid klarat all musik utan att bli bumliga eller gapiga.
Stor kyrkorgel är favorit i min musikstuga, men även rock, pop, blues, klassiskt och klassisk jazz. Modern jazz är förbjudet.
sportbilsentusiasten skrev:Perfector skrev:PerStromgren skrev:Tack!
Har du två mätningar, vid olika ljudtryck, för att visa att din teori stämmer?
Nu va du svår
Nej det har jag inte.
Mätningarna är gjorda statiskt utan jämförelse, men det är inte mitt val.
Dock har det funkat klockrent och loudness samt tonkontroller eller dsp är fula ord i mitt hus![]()
Att det sedan kan bli basfattigt får stå för inspelningen, men högtalarna har alltid klarat all musik utan att bli bumliga eller gapiga.
Stor kyrkorgel är favorit i min musikstuga, men även rock, pop, blues, klassiskt och klassisk jazz. Modern jazz är förbjudet.
Presentera då de mätningarna du har.
Jag menar att det du påstår dig göra är omöjligt. Hur ska talaren veta om det svaga basljudet är svagt pga låg volym = ska höjas...eller är svagt trots rejäl volym = ska inte höjas ?
Perfector skrev:Vad jag avser är att det inte är skillnad på elektrisk loudnessknapp och det jag bygger in i högtalaren.
Svante skrev:Perfector skrev:Vad jag avser är att det inte är skillnad på elektrisk loudnessknapp och det jag bygger in i högtalaren.
Det finns två avgörande skillnader.
En loudnessknapp är ... en knapp, dvs funktionen går att stänga av. Din kompensation går inte att stänga av.
Loudnessfunktionen var kopplad så att graden av bashöjning varierade med volymrattens läge så att bashöjningen blev större när ratten var vriden till låga volymer. Din kompensation finns kvar även vid höga volymer.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster