Kalejdokom skrev:Svante, jag känner mig inte som medlem i en vargflock. Jag är mycket mån om att hålla en god ton och respektera alla som deltar i debatten. Jag är endast ute efter att klargöra det fysikaliska förhållandet som gäller för volymen på en cylinder. Jag tycker att det är viktigt att vi är sakliga och förankrade i den sanning och vetenskap som ligger till grund för det som hävdas på forat.
Kan vi för ett ögonblick lägga diskussioner om 2 cc, kristallolja och motorer åt sidan och ägna oss åt den faktiska frågan. Perfector, jag förstår inte vad du menar med att "tvinga dig att ha rätt"? Ingen behöver tvinga mig att förstå hur man räknar ut volymen på en cylinder. Och gällande hur exakt beräkningen blir, vill jag påminna om ditt tidigare inlägg i tråden:
Perfector skrev:Tex. så kom jag på en räkneformel för cylendervolymberäkning som är mycket mer exakt än radien gånger radien gånger pi gånger antal gånger slaglängd.
Man kommer inte på en räkneformel - man använder den som finns och som är så exakt den kan bli.
Här kan jag förtydliga.
Uppgiften om volymen fanns i opels motorhandbok
Jag försökte på lek att göra radien gånger radien gånger pi gånger antal gånger slaglängd och fick inte samma värde som i boken för motorn.
Det stod åxå att man använde kristallolja för att få exakt värde på cylindervolymen i 1 cylinder x 4
Nyfiken ville jag se om det gick att räkna fram samma värde till 3 decimalers noggrannhet, det är inget konstigt med det tycker jag.
Alltså började jag räkna på en kvadrat där man drar av hörnen för att få en cirkel som man sedan går vidare från.
Det knepiga var att få fram dividenden på fyrkanten, dvs hur stor del av den ytan som var hörnen.
Det blev då diameter x diameter delat 4.45 gånger 3.5 gången antal gånger slaglängd.
I den beräkningen uppstod ett inbyggt räknefel som man sedan dra av i den sista delen
Felet är 500 mikroliter per cylinder och för en 4-cylindrig motor blir det 2000.
Svaret på beräkningen blev då 1897,281 vilket är samma som stod i boken
Enligt Pi blir det 1895,618.
Därmed har jag "kommit på" formeln för absolut volymberäkning vare sig man gillar det eller inte
Om jag av denna beräkning framstår som ett diagnosbarn så är jag kanske det, men jag ville se om det gick att räkna fram korrekt värde eller om Pi var den enda vägen som alternativ till mätning med vätska.
Ingen annan har mig veterligt besvärat sig med att komma fram till min formel för volymberäkning i en cylinder.
Men nu släpper jag den här sidodiskussionen som ligger i fel tråd.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.