Högtalaren måste ha effekt för att "spela ut", vad menas?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Högtalaren måste ha effekt för att "spela ut", vad menas

Inläggav Perfector » 2017-06-04 22:52

UrSv skrev:
Perfector skrev:Tex. så kom jag på en räkneformel för cylendervolymberäkning som är mycket mer exakt än radien gånger radien gånger pi gånger antal gånger slaglängd.
Min bakörr gav exakt samma värde som visades efter mätning med kristallolja vilket inte är kattskit precis.
.

Hur mycket mer exakt än exakt menar du att din metod var? Jag vill ju gärna tro att när nånting är rätt till 100 % så blir det inte mycket mer rätt än så.

Du verkar som sagt ha goda avsikter. Det blir dock lite ofta helt fel.

Precis så rätt blev det åxå med volymberäkningen.
Men detta är inte tråden för det.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-06-05 01:34

Perfector skrev:
UrSv skrev:
Perfector skrev:Tex. så kom jag på en räkneformel för cylendervolymberäkning som är mycket mer exakt än radien gånger radien gånger pi gånger antal gånger slaglängd.
Min bakörr gav exakt samma värde som visades efter mätning med kristallolja vilket inte är kattskit precis.
.

Hur mycket mer exakt än exakt menar du att din metod var? Jag vill ju gärna tro att när nånting är rätt till 100 % så blir det inte mycket mer rätt än så.

Du verkar som sagt ha goda avsikter. Det blir dock lite ofta helt fel.

Precis så rätt blev det åxå med volymberäkningen.
Men detta är inte tråden för det.

"Mycket mer exakt"...
Hur lyder den formeln?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-06-05 08:03

Perfector skrev:Men detta är inte tråden för det.

Nej tråden är den här:
viewtopic.php?f=11&t=58719

Och den handlar om hur exakt volym det är på Opels bilmotorer.

Perfector, jag har aldrig tidigare lagt mig i diskussionerna om dina metoder för olika typer av beräkningar, men när du skapar en formelsamling som verifierar din egen verklighetsuppfattning och som så uppenbarligen saknar vetenskaplig förankring - ja då får det vara nog! Hur är det med Pythagoras sats? Och Ohms lag? Eller Roten ur? Har du egna formler och bevis för dessa faktiska sanningar också?

Du må ha en egen världsbild utifrån dina experiment, men nöj dig med det och acceptera fakta. Kristallolja i en bilcylinder bevisar INTE att dina formler är mer exakta än vetenskapen - möjligen att Opel inte är så särskilt noga med att ange rätt cylindervolym.

http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/vad-ar-pi

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2017-06-05 08:31

https://www.youtube.com/watch?v=bFNjA9LOPsg
How Pi was nearly changed to 3.2 - Numberphile

Stora likheter med galenskaperna i denna tråd.

Perfector,

du har ännu inte förklarat hur du lyckats bygga en högtalare som har olika tonkurva vid olika ljudtryck.

Det du beskrivit är den välkända dimensioneringen där man kompenserar för baffelsteget.
Den kompensationen är inte nivåberoende.

Om basen bottnar får man en kompression som ger en ljudtrycksberoende tonkurva.
Det är ingen feature. Det är en brist.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-06-05 08:48

Kalejdokom skrev:
Perfector skrev:Men detta är inte tråden för det.

Nej tråden är den här:
viewtopic.php?f=11&t=58719

Och den handlar om hur exakt volym det är på Opels bilmotorer.

Perfector, jag har aldrig tidigare lagt mig i diskussionerna om dina metoder för olika typer av beräkningar, men när du skapar en formelsamling som verifierar din egen verklighetsuppfattning och som så uppenbarligen saknar vetenskaplig förankring - ja då får det vara nog! Hur är det med Pythagoras sats? Och Ohms lag? Eller Roten ur? Har du egna formler och bevis för dessa faktiska sanningar också?

Du må ha en egen världsbild utifrån dina experiment, men nöj dig med det och acceptera fakta. Kristallolja i en bilcylinder bevisar INTE att dina formler är mer exakta än vetenskapen - möjligen att Opel inte är så särskilt noga med att ange rätt cylindervolym.

http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/vad-ar-pi

Kort svar.
Den visar volymen i vilken cylinder som helst, därför är den precis ner till 4 decimaler.
Pi ger 2 cc mindre och därmed fel cylindervolym.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-06-05 08:49

chrisss skrev:https://www.youtube.com/watch?v=bFNjA9LOPsg

Perfector,

du har ännu inte förklarat hur du lyckats bygga en högtalare som har olika tonkurva vid olika ljudtryck.

Det du beskrivit är den välkända dimensioneringen där man kompenserar för baffelsteget.

Basen bottnar inte med det röret och gör att elementet tål mycket mer effekt än angivet från fabrik.
Kollat av flera nu avsomnade elementillverkare, både i Sverige och annorstädes.
God måndag på er för övrigt.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-06-05 08:57

Perfector skrev:Pi ger 2 cc mindre och därmed fel cylindervolym.

Volymberäkning med pi blir bara mer exakt desto fler decimaler man tar med i beräkningen. Du jagar väderkvarnar!

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2017-06-05 08:58

Perfector,

Tillägg:

Porten kan också överstyra och införa en olinjäritet.
Inte helt ovanligt på konstruktioner med underdimensionerade portar.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-06-05 09:02

Kalejdokom skrev:

Volymberäkning med pi blir bara mer exakt desto fler decimaler man tar med i beräkningen. Du jagar väderkvarnar!

nu är vi klara med den här delen och jag hänvisar till tråden där det avhandlades.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-06-05 09:14

Perfector skrev:
Kalejdokom skrev:

nu är vi klara med den här delen och jag hänvisar till tråden där det avhandlades.

Nej, vi är inte klara! Jag hänvisade också till den tråden, efter att noga ha lästa alla inlägg i den tråden. Läs själv och inse att ditt resonemang inte håller.
Jag läser dagligen i tidningar om en person som skapat sin "egen" verklighet och hävdar att vederlagd forskning och fakta är nys - och det gör mig mycket orolig. Att förneka fakta och vetenskap kan i längden få förödande konsekvenser!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-06-05 09:16

Kalejdokom skrev:
Perfector skrev:
Kalejdokom skrev:Volymberäkning med pi blir bara mer exakt desto fler decimaler man tar med i beräkningen. Du jagar väderkvarnar!

Nej, vi är inte klara! Jag hänvisade också till den tråden, efter att noga ha lästa alla inlägg i den tråden. Läs själv och inse att ditt resonemang inte håller.
Jag läser dagligen i tidningar om en person som skapat sin "egen" verklighet och hävdar att vederlagd forskning och fakta är nys - och det gör mig mycket orolig. Att förneka fakta och vetenskap kan i längden få förödande konsekvenser!

gå till den tråden och fortsätt där, tack.
Detta är INTE den tråden.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-06-05 09:20

Det börjar närma sig alternativa fakta...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-06-05 09:59

Perfector, det var du som förde cylindervolymberäkningen på tal i den här tråden - och eftersom du så bestämt hävdar att din metod är mer exakt än vetenskapen, så är det väl mest lämpligt att också avsluta den diskussionen i samma tråd. Du får gärna räkna volymen hur du vill men ingen kommer att hålla med dig när du hävdar att: " Pi är inte tillräckligt noggrant att räkna cylindervolymer med om man ska vara petig".

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-06-05 10:18

Det är en svår balansgång i tråden nu. Å ena sidan vill jag så tydligt som möjligt peka på de felaktigheter som Perfector skriver och egentligen skulle jag vilja diskutera hur det kan komma sig att han har missförstått fysiken så kapitalt och har sånt motstånd mot att lära nytt, men å andra sidan börjar vi bli lite många som vill det och som far fram som en vargflock där alla ger varsitt bett. Vi (jag inkluderad) bör hitta ett sätt att uttrycka oss sakligt och med viss försiktighet samtidigt som sakfrågorna måste kunna diskuteras. Det är svårt att vara både tydlig och respektfull när man ingår i en flock. Eller snarare, det är svårt att hålla flocken respektfull om man ska vara tydlig.

Så känner jag.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-06-05 10:28

Kalejdokom skrev:Perfector, det var du som förde cylindervolymberäkningen på tal i den här tråden - och eftersom du så bestämt hävdar att din metod är mer exakt än vetenskapen, så är det väl mest lämpligt att också avsluta den diskussionen i samma tråd. Du får gärna räkna volymen hur du vill men ingen kommer att hålla med dig när du hävdar att: " Pi är inte tillräckligt noggrant att räkna cylindervolymer med om man ska vara petig".

Inte mer exakt, bara exakt vilket ju inte 3.14 är, och 2 cc är en ganska stor skillnad
Får man samma värde med kristallolja och med beräkningen jag gör kan den ju inte vara fel, eller.?
Men å andra sidan kan jag inte tvinga dig att ha rätt.

Edit:
Mina ursäkter till talspolen för att din tråd nu blir nedgeggad med annat än din frågeställning

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2017-06-05 10:34

Jag har läst att "trådkapningar" eller off-topic urspårningar för att uttrycka det mildare, faktiskt.se är mycket vanligt här, detta torde vara ett bra (eller kanske snarare dåligt) exempel. Nu är jag inte moderator (och har absolut ingen lust att vara) men jag skulle förorda att tråden låses och att TS får göra ett nytt försök.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-06-05 10:36

[OT]Den där historien är fullständigt bisarr! Och mycket snyggt berättad, som vanligt av Numberphile.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-06-05 11:22

Perfector skrev:Inte mer exakt, bara exakt vilket ju inte 3.14 är

Det blir alltså bara så precist som du vill, beroende på hur många decimaler du vill använda. Pi har fler decimaler än vad som är praktiskt, men för de som gillar såna så är det bara att ta för sig.

I övrigt håller jag nog med Perfector om att vi borde diskutera det sakfelet som dök upp i tråden. Möjligen skapa en ny tråd där vi diskuterar det.

Till trådskaparen; Börjar du få någon klarhet i den frågeställning du presenterade? :)

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-06-05 11:47

PerStromgren skrev:

[OT]Den där historien är fullständigt bisarr! Och mycket snyggt berättad, som vanligt av Numberphile.

I Svenska armén körde man med streck (3150 streck istället för pi), vilket ställde till det när det behövdes precision. Trigonometriberäkningar fick ske med pi för att sedan omvandlas till streck till nästa enhet, som förmodligen omvandlade till pi för att göra sina beräkningar och sedan omvandlade till streck igen. Inte sällan uppstod småfel (ibland katastrofala fel med helt felriktade kanoner) pga misstag med de onödiga omvandlingarna.

Sedan 2007 har även Svenska försvaret anammat NATO-standarden mills (3200mils istället för pi). Kanske inte riktigt samma sam som Pi=3.2, men ändå! -Öh! 8O
https://sv.wikipedia.org/wiki/Streck_(vinkelenhet)
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2017-06-05 13:01

Perfector skrev:
Kalejdokom skrev:Perfector, det var du som förde cylindervolymberäkningen på tal i den här tråden - och eftersom du så bestämt hävdar att din metod är mer exakt än vetenskapen, så är det väl mest lämpligt att också avsluta den diskussionen i samma tråd. Du får gärna räkna volymen hur du vill men ingen kommer att hålla med dig när du hävdar att: " Pi är inte tillräckligt noggrant att räkna cylindervolymer med om man ska vara petig".

Inte mer exakt, bara exakt vilket ju inte 3.14 är, och 2 cc är en ganska stor skillnad
Får man samma värde med kristallolja och med beräkningen jag gör kan den ju inte vara fel, eller.?
Men å andra sidan kan jag inte tvinga dig att ha rätt.

Edit:
Mina ursäkter till talspolen för att din tråd nu blir nedgeggad med annat än din frågeställning

Hej Prefector!
Jag blir lite nyfiken, så jag måste fråga:
Om du skulle definiera pi, hur skulle du göra då?

Mvh, Amit

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-06-05 13:13

Svante, jag känner mig inte som medlem i en vargflock. Jag är mycket mån om att hålla en god ton och respektera alla som deltar i debatten. Jag är endast ute efter att klargöra det fysikaliska förhållandet som gäller för volymen på en cylinder. Jag tycker att det är viktigt att vi är sakliga och förankrade i den sanning och vetenskap som ligger till grund för det som hävdas på forat.

Kan vi för ett ögonblick lägga diskussioner om 2 cc, kristallolja och motorer åt sidan och ägna oss åt den faktiska frågan. Perfector, jag förstår inte vad du menar med att "tvinga dig att ha rätt"? Ingen behöver tvinga mig att förstå hur man räknar ut volymen på en cylinder. Och gällande hur exakt beräkningen blir, vill jag påminna om ditt tidigare inlägg i tråden:

Man kommer inte på en räkneformel - man använder den som finns och som är så exakt den kan bli.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-06-05 13:35

Kalejdokom skrev:Svante, jag känner mig inte som medlem i en vargflock. Jag är mycket mån om att hålla en god ton och respektera alla som deltar i debatten.

Ja, och det är bra. Det är dock inte vargarnas känsla som är problematisk, utan bytesdjurets, om man nu ska fortsätta analogin. Alltså, man behöver fundera över inte bara sin egen del utan även hur det samlat tas emot av den det riktas emot. Och förstå att svaren inite blir så uttömmande som de skulle bil i en dialog mellan två personer.

Med det sagt är jag också intresserad av den där ökade precisionen i motorcylindervolymen. Man kan ju undra hur motortillverkaren hade beräknat volymen, var det utan pi då?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-06-05 14:30

Kalejdokom skrev:Svante, jag känner mig inte som medlem i en vargflock. Jag är mycket mån om att hålla en god ton och respektera alla som deltar i debatten. Jag är endast ute efter att klargöra det fysikaliska förhållandet som gäller för volymen på en cylinder. Jag tycker att det är viktigt att vi är sakliga och förankrade i den sanning och vetenskap som ligger till grund för det som hävdas på forat.

Kan vi för ett ögonblick lägga diskussioner om 2 cc, kristallolja och motorer åt sidan och ägna oss åt den faktiska frågan. Perfector, jag förstår inte vad du menar med att "tvinga dig att ha rätt"? Ingen behöver tvinga mig att förstå hur man räknar ut volymen på en cylinder. Och gällande hur exakt beräkningen blir, vill jag påminna om ditt tidigare inlägg i tråden:

Man kommer inte på en räkneformel - man använder den som finns och som är så exakt den kan bli.

Här kan jag förtydliga.
Uppgiften om volymen fanns i opels motorhandbok
Jag försökte på lek att göra radien gånger radien gånger pi gånger antal gånger slaglängd och fick inte samma värde som i boken för motorn.
Det stod åxå att man använde kristallolja för att få exakt värde på cylindervolymen i 1 cylinder x 4
Nyfiken ville jag se om det gick att räkna fram samma värde till 3 decimalers noggrannhet, det är inget konstigt med det tycker jag.
Alltså började jag räkna på en kvadrat där man drar av hörnen för att få en cirkel som man sedan går vidare från.
Det knepiga var att få fram dividenden på fyrkanten, dvs hur stor del av den ytan som var hörnen.
Det blev då diameter x diameter delat 4.45 gånger 3.5 gången antal gånger slaglängd.
I den beräkningen uppstod ett inbyggt räknefel som man sedan dra av i den sista delen
Felet är 500 mikroliter per cylinder och för en 4-cylindrig motor blir det 2000.
Svaret på beräkningen blev då 1897,281 vilket är samma som stod i boken
Enligt Pi blir det 1895,618.
Därmed har jag "kommit på" formeln för absolut volymberäkning vare sig man gillar det eller inte
Om jag av denna beräkning framstår som ett diagnosbarn så är jag kanske det, men jag ville se om det gick att räkna fram korrekt värde eller om Pi var den enda vägen som alternativ till mätning med vätska.
Ingen annan har mig veterligt besvärat sig med att komma fram till min formel för volymberäkning i en cylinder.
Men nu släpper jag den här sidodiskussionen som ligger i fel tråd.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-06-05 14:46

Har någon mera kommentarer på trådstartarens fråga, är dessa hjärtligt välkomna! Låt pi vara, ett tag.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-06-05 14:52

PerStromgren skrev:Har någon mera kommentarer på trådstartarens fråga, är dessa hjärtligt välkomna! Låt pi vara, ett tag.

Tack Per.
Det ville jag från början och ska inte prata om det mer.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-06-05 15:10

Perfector, gällande högtalarens inbyggda "loudness"-funktion, är det något du kan redovisa i mer detalj med t.ex. ett elschema på elektroniken i?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-06-05 15:11

IngOehman skrev:
Talspolen skrev:Det där var intressant. Betyder alltså att en högtalare ej ska ha en spikrak tonkurva utan istället anpassas efter hur vi som människor upplever ljudet?

Nej, verkligen inte!

De klanger som uppfattas på grund av fletcher/munson-kurvorna är som de är och som de skall vara. De kan dock hjälpa till att förklara varför en mellanregisterdominerad högtalare kan upplevas behöva spelas starkare än om den hade haft rak tonkurva.

Iden att man skulle kompensera återgivningskedjan för den nivåberoende hörkänsligheten som örat har var populär på 70-talet och argumenterades för på ett illa pseudovetenskapligt sätt. Den typiska yttringen var den tidens hemska loudnesskompensationer, som bara lyckades åstadkomma en onaturlig klang, okänd från verkligheten.

Vh, iö

Låt se om jag har förstått.
En högtalare med dominerande mellanregister låter, om man inte föredrar ett dominerande mellanregister, inte lika bra som en som har rak tonkurva, på vettigt material, allt annat lika.
Om man spelar högre ökar ljudtrycket (i dB), om högtalaren inte är olinjär, lika mycket i alla register.
På grund av örats med ljudtrycket varierande känslighet vid olika frekvenser upplevs dock nu mellanregistret mindre dominant.

Ett "hjälpantagande": hifihögtalare är väsentligen linjära med avseende på ljudtryck, dvs har samma tonkurva med starkare som med svagare signal.
Don’t just do something, sit there.

JM

Inläggav JM » 2017-06-05 16:02

Om det finns tillräcklig effekt i förstärkaren kommer örat/hjärnans inneboende mindre känslighet för ffa låga frekvenser att jämnas ut med ökat ljudtryck borde nu vara klart för alla.
Med ökande ljudtryck kommer nu det omvända att inträffa hos vissa högtalare. I ljudtrycksområdet nära vad högtalaren tål kommer en relativ icke linjär ljudtrycks minskning relaterad till högtalarelementet. Ni kan säkert uttrycka fenomenet bättre än jag. Vanligt kompressionsfenomen vid höga ljudnivåer hos icke hornhögtalare.
Dvs förstärkarkapaciteten, högtalarens begränsning (vanligen konhögtalare) och örats/hjärnans begränsning påverkar om ljudet uppfattas som linjärt i denna kontext om jag har fattat rätt?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-06-05 16:10

Man bygger den optimala talspolen efter den så kallade fibonaccifysikaliskfysiologiskakustiskelektroniska kameleontprincipen där högtalaren anpassar sig automatiskt allt efter tycke och smak och programvara.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

JM

Inläggav JM » 2017-06-05 16:26

petersteindl skrev:Man bygger den optimala talspolen efter den så kallade fibonaccifysikaliskfysiologiskakustiskelektroniska kameleontprincipen där högtalaren anpassar sig automatiskt allt efter tycke och smak och programvara.

Med vänlig hälsning
Peter

Aha du är likt perfector inne på den postvetenskapliga dimensionen där den jobbiga vetenskapligheten inte längre behövs och allt är möjligt.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum