Spotify, vad gör de med musiken?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Spotify, vad gör de med musiken?

Inläggav Bill50x » 2017-06-06 22:08

PerStromgren skrev:Jag känner igen den här diskussionen från tiden när CD var nytt. Inte som musik, man tröttnar, man blir inte involverad, etc.

Så är det. Vet inte hur många gånger jag suttit på mässor och lyssnat på jättestora elektrostatpaneler med kW-klass A slutsteg med 380 V matning på egen lina och efter 5 minuter börjat fundera på annat och slutligen nickar till.

CD när den kom var samma sak. Som den teknikfreak jag var på den tiden hade jag bestämt mig för att handla mig en CD-spelare så fort dom kom. Tack och lov var det ett LTS-möte precis då där det spelades CD och jag var grymt besviken. Det lät apa rent ut sagt.

Och något liknande är det med Spotify. Det låter OK men är lite avslagen pilsner över det hela. Smaken är där, den känns igen. Men det är inget drag i drycken.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Tell

Inläggav Tell » 2017-06-06 22:15

sprudel skrev:
Tell skrev:Verkar vara lite skillnad i kompression mellan Spotify och CDn, o då till Spotifys fördel ;) Den övre är spottan o den nedre CD. Lysade exempel på placebo!
[ Bild ]

O nu som skyller på snålkodning; kör ni i högsta kvalitet så får ni 320kbps AAC, det är verkligen inte dåligt nånstans. Blindtestare har ju tillomed svårt att höra skillnad på 192kbps AAC och lossless.

Om detta ska återspegla det som hörs hos mig kan du stoppa tillbaka korvarna där de kom ifrån. :)

Va?
..ja det återspeglar exakt det som bör höras hos dig om dac och nivåmatchningen är samma. CD-versionen HAR typ 1db mindre dynamik, så det du isf hör är just det. Skillnaden är inte dirket speciellt hörbar skulle jag säga (både låter lika dåligt), så antingen så gillar du den knappt hörbara skillnaden i mindre dynamik, eller så är det placebon som kickar in. Välj själv :)

Om ni vill kan jag styra en MasVis på dom båda så har ni fler siffror att fundera över.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-06-06 23:11

Ja, men gör gärna en masvis istället. Det säger nog mer än korvarna kanske. Fast bättre är ju att lyssna, det är det som är syftet med musiken. :)
Har du lyssnat? Vad lyssnar du igenom, din setup alltså. :)
Det är nog inte bara dynamiken du ser i masvis som spelar roll, eller är du övertygad om att det är så?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

MassaAstrom
Inaktiverad

Inläggav MassaAstrom » 2017-06-06 23:18

sprudel skrev:Jag har länge lyssnat till Håkan Hellströms senaste album "Du gamla du fria" då jag gillar musiken, mycket Göteborg här med gubbarna från dokumentären om hamnen mm, här finns många pärlor! :)
Unnade mig idag albumet på CD, och oj det var skillnad, helt annan upplösning men framförallt basen har stringerats upp från svullen och odefenierad till det bättre.
Agnes Obel "Citizen of glass" ligger och värmer upp på CD också, antagligen en framgång ljudmässigt det också.
Vad gör Spotify med musiken? Jag kör premium med högsta upplösning.

Sorry Hellström låter skit, hur du än gör. 8)

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2017-06-07 00:12

De gånger jag har jämfört en känd CD version via Tidal lossless (har inte Spotify) med egen CD fil av samma material och bemödat mig med nivåmatchning har det varit extremt att höra någon avgörande skillnad tycker jag. Precis lika svårt som mellan CD eller högupplöst fil av samma musik.

MEN, som den musiksamlare man är blir feelgood/placebokänslan överväldigande av att spela egen musik från hårddisk eller vinyl. :D

Och hemma hör jag också gladeligen skillnad mellan olika D/A chip, nätverksswitchar eller filterjusteringar på mindre än 0,1 dB. De få MP3 rippar jag äger förblir ospelade. Så placebo/feelgood som slår an till mitt hjärta i musikupplevelsen är jätte betydelsefullt för mig. Oavsett om jag kan mäta någon skillnad eller plocka det i kontrollerat blindtest.

Nuvarande slentrianmässiga loudnessmaximerande förstör mycket mer bra musik än något ovanstående i min mening. Sjukt irriterande och utslätande när man fått upp öronen för det. Som sämsta reklamradion från 80-talet. Lyssnade på min HH "Du gamla du fria" idag. Ja, bra musik men lider av sin hoptryckta mix tycker jag. Hur mycket bättre skulle det kunna ha blivit med en mer varsam produktion?

Konstigt nog lider jag inte lika mycket av komprimerade mixar när jag lyssnar över mobilen i hörlurar. Varför verkar jag vara mer tolerant då?

/mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-06-07 00:19

Bill50x skrev:
PerStromgren skrev:Jag känner igen den här diskussionen från tiden när CD var nytt. Inte som musik, man tröttnar, man blir inte involverad, etc.

Så är det. Vet inte hur många gånger jag suttit på mässor och lyssnat på jättestora elektrostatpaneler med kW-klass A slutsteg med 380 V matning på egen lina och efter 5 minuter börjat fundera på annat och slutligen nickar till....
/ B

Själver så har jag haft turen(oturen?) att besökt en mässa med Stax största elektrostater* . . . mina
nackhår, tårkanaler reste sig å rann över om vartannat. Har varken förr eller senare upplevt en mer
engagerande återgivning av musik. Jag å tanten satt nog minst i trenne timmar å bara njöt . . . men smaken ä ju som baken gubevars . . . typ.

*Stax egna stärkare å tonarm med elektrostatisk pupp.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Tell

Inläggav Tell » 2017-06-07 00:59

sprudel skrev:Ja, men gör gärna en masvis istället. Det säger nog mer än korvarna kanske. Fast bättre är ju att lyssna, det är det som är syftet med musiken. :)
Har du lyssnat? Vad lyssnar du igenom, din setup alltså. :)
Det är nog inte bara dynamiken du ser i masvis som spelar roll, eller är du övertygad om att det är så?

Blir imorrn kväll isf när jag har datorn igång igen :) O jo, som jag skrev så har jag lyssnat. Båda lät lika illa tyckte jag, ingen direkt skillnad alltså. Lyssnar i mina piP med en MiniDSP som dac.
Men jag tycker det är en rätt tydlig skillnad mellan korvarna där cd-korven är nästan så gott som helt platt på många ställen medans spotify-korven har en del struktur o små-peakar. Så det ÄR ju skillnad mellan dom, frågan är bara varför. Har dom av nån anledning valt att släppa en något snällare mastrad version på spottan? Är det för dom ändå nivåutjämnar allting där, medans CDn har dom maxxat på som vanligt?

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2017-06-07 06:30

Jag skulle också vilja säga att jag upplever en skillnad mellan Spotify kontra CD/SACD/Nedladdat. Det låter "avslaget" på nåt sätt och engagerar inte lika mycket. Nu är det ju så att det inte är samma uppspelningskedja:

CD/NAS/Nedladdat/SACD: Oppo BDP-95EU --> HA PRE 25 Remote --> Ino bc60 --> Rotel RB 1552 --> högtalare...
Spotify: Spotify Connect på en Yamaha RX-A1030 (pre out L +R) --> HA PRE 25 Remote (volymen ställd på förstärkning 1x) --> osv...

Tycker f.ö. att även material på NAS låter sämre när det spelas på receivern kontra Oppo.

Gjorde för några år sen en test mellan låtar rippat från Spotify och motsvarande på CD. Såg likadant ut i MasVis och lät väldigt lika. Men då kunde man jämföra filerna på samma spelare. Finns en tråd här på faktiskt om detta.

Så jag tror det handlar mest om uppspelningen och kanske också om olika versioner när det är skillnader mellan Spotify och CD/nedladdat.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-06-07 09:41

För att balansera diskussionen så är det inte så att Spotify är dåligt direkt, det är bara så att CDn låter bättre. Renare bas är en aspekt, finkornigare upplösning i allt som händer. Det är en nivå till på något sätt.
Samma dac, Chord 2 Qute, och övrigt vid uppspelningen. Matningen till dacen är det som skiljer, optiskt från Airport Express för spotify, och coax från Oppo för CD.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-06-07 10:24

Laila skrev:
Bill50x skrev:

Så är det. Vet inte hur många gånger jag suttit på mässor och lyssnat på jättestora elektrostatpaneler med kW-klass A slutsteg med 380 V matning på egen lina och efter 5 minuter börjat fundera på annat och slutligen nickar till....

Själver så har jag haft turen(oturen?) att besökt en mässa med Stax största elektrostater* . . . mina
nackhår, tårkanaler reste sig å rann över om vartannat. Har varken förr eller senare upplevt en mer
engagerande återgivning av musik. Jag å tanten satt nog minst i trenne timmar å bara njöt . . . men smaken ä ju som baken gubevars . . . typ.

Själv har jag tyvärr inte haft förmånen att lyssna på just Stax' elektrostater. Men är de lika bra som deras hörlurar så bör de vara i världsklass. Mitt exempel handlade mer generellt om stora högtalarsystem, stora förstärkare, krav på stor plånbok - och skittråkigt ljud.

/ B

Doofus

Inläggav Doofus » 2017-06-07 10:31

Bill50x skrev:
Laila skrev:
Bill50x skrev:Så är det. Vet inte hur många gånger jag suttit på mässor och lyssnat på jättestora elektrostatpaneler med kW-klass A slutsteg med 380 V matning på egen lina och efter 5 minuter börjat fundera på annat och slutligen nickar till....

Själv har jag tyvärr inte haft förmånen att lyssna på just Stax' elektrostater. Men är de lika bra som deras hörlurar så bör de vara i världsklass. Mitt exempel handlade mer generellt om stora högtalarsystem, stora förstärkare, krav på stor plånbok - och skittråkigt ljud.

/ B

Har du exempel på högtalare och förstärkarkombinationer som ger motstats -skitroligt ljud ?
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-06-07 10:43

Doofus skrev:
Bill50x skrev:Själv har jag tyvärr inte haft förmånen att lyssna på just Stax' elektrostater. Men är de lika bra som deras hörlurar så bör de vara i världsklass. Mitt exempel handlade mer generellt om stora högtalarsystem, stora förstärkare, krav på stor plånbok - och skittråkigt ljud.

Har du exempel på högtalare och förstärkarkombinationer som ger motstats -skitroligt ljud ?

Absolut! Lyssnade på ett Audio Research rör-kombo med Focal högtalare hemma hos en kamrat och det var en kombination som slog Linn på deras egen hemmaplan, dvs man förstår musiken på ett sätt som man inte gör med en Denon receiver och ett par piP - hur "bra" det än låter. Mina Dahlqvist DQ10.or slår mångdubbelt dyrare system om de får rätt drivning. Linn har flera fina system men de kostar tyvärr rätt mycket. Det gör iofs megawattstärkare och stora högtalarsystem också, men ändå. Tyvärr har jag hört Linn system för en kvarts mille låta apa så mycket handlar om att välja rätt grejor och sätta upp dem rätt.

En kombination som låter fantastiskt är Audio Research och de italienska högtalarna Sonus Faber, det låter otroligt musikaliskt och när man avnjuter sina fonogram funderar man inte på "hur det låter", man bara tycker musiken är fantastisk.

Samtliga exempel jag gett kräver dock en bra källa, 399:- CD-spelare från macken duger inte.

/ B

Doofus

Inläggav Doofus » 2017-06-07 11:17

Bill50x skrev:
Doofus skrev:
Bill50x skrev:Själv har jag tyvärr inte haft förmånen att lyssna på just Stax' elektrostater. Men är de lika bra som deras hörlurar så bör de vara i världsklass. Mitt exempel handlade mer generellt om stora högtalarsystem, stora förstärkare, krav på stor plånbok - och skittråkigt ljud.

Absolut! Lyssnade på ett Audio Research rör-kombo med Focal högtalare hemma hos en kamrat och det var en kombination som slog Linn på deras egen hemmaplan, dvs man förstår musiken på ett sätt som man inte gör med en Denon receiver och ett par piP - hur "bra" det än låter. Mina Dahlqvist DQ10.or slår mångdubbelt dyrare system om de får rätt drivning. Linn har flera fina system men de kostar tyvärr rätt mycket. Det gör iofs megawattstärkare och stora högtalarsystem också, men ändå. Tyvärr har jag hört Linn system för en kvarts mille låta apa så mycket handlar om att välja rätt grejor och sätta upp dem rätt.

En kombination som låter fantastiskt är Audio Research och de italienska högtalarna Sonus Faber, det låter otroligt musikaliskt och när man avnjuter sina fonogram funderar man inte på "hur det låter", man bara tycker musiken är fantastisk.

Samtliga exempel jag gett kräver dock en bra källa, 399:- CD-spelare från macken duger inte.

/ B

Tack för utvecklingen, jag tycker dock inte pris är ett bra mått på välljud. Men jag håller helt med om att det är viktigt att välja rätt grejor och sätta upp dom rätt. Vad som är "rätt" är svårare.

Ursäkta OT

Jag har både Tidal, Spotify och möjlighet att spela upp direkt från datorn. Har lyckats höra skillnad ibland på samma utgåva men kan inte säga vilken som är bättre/sämre, bara annorlunda. Men oftast har jag inte hört någon skillnad alls.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-06-07 11:35

Doofus skrev:
Bill50x skrev:399:- CD-spelare från macken duger inte.

Tack för utvecklingen, jag tycker dock inte pris är ett bra mått på välljud. Men jag håller helt med om att det är viktigt att välja rätt grejor och sätta upp dom rätt. Vad som är "rätt" är svårare.

Du har rätt, priset är inte en parameter. Vad jag avsåg var snarare att vilken cd-spelare som helst inte duger även om det är en uppfattning här på forumet. Framför allt anses det generellt att vilken CD-spelare som helst duger som transport bara man har en bra DAC kopplad till. Tyvärr stämmer inte ens det.

Jag menar att man måste lägga lika mycket möda på att hitta en bra källa som att välja bra förstärkeri och högtalare. För inte så länge sedan jämförde jag två CD-spelare i ungefär samma prisklass (som nya ca 25.000) och ljudmässigt (eller kanske man ska säga klangmässigt?) var det ingen skillnad. Men den ena presenterade musiken väldigt skramligt vilket gjorde det svårt att förstå den komplicerade jazzen, med den andra var det ordning och reda och det blev tom njutbart fast jag inte är vän av sådan jazz.

/ B

Tell

Inläggav Tell » 2017-06-07 11:58

Bill50x skrev:
Doofus skrev:
Bill50x skrev:399:- CD-spelare från macken duger inte.

Du har rätt, priset är inte en parameter. Vad jag avsåg var snarare att vilken cd-spelare som helst inte duger även om det är en uppfattning här på forumet. Framför allt anses det generellt att vilken CD-spelare som helst duger som transport bara man har en bra DAC kopplad till. Tyvärr stämmer inte ens det.

Jag menar att man måste lägga lika mycket möda på att hitta en bra källa som att välja bra förstärkeri och högtalare. För inte så länge sedan jämförde jag två CD-spelare i ungefär samma prisklass (som nya ca 25.000) och ljudmässigt (eller kanske man ska säga klangmässigt?) var det ingen skillnad. Men den ena presenterade musiken väldigt skramligt vilket gjorde det svårt att förstå den komplicerade jazzen, med den andra var det ordning och reda och det blev tom njutbart fast jag inte är vän av sådan jazz.

/ B

Det finns bara ett sätt att läsa en skiva o det finns bara ett sätt att skicka ettor o nollor genom en kabel, så att uppfattningen att vilken cd-spelare som helst duger är ju inte direkt konstigt. Att det skulle vara den enorma skillnaden du beskriver tycker jag däremot låter väldigt skumt. Men placebo är en stark effekt så..

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2017-06-07 12:20

Tell skrev:Det finns bara ett sätt att läsa en skiva o det finns bara ett sätt att skicka ettor o nollor genom en kabel, så att uppfattningen att vilken cd-spelare som helst duger är ju inte direkt konstigt. Att det skulle vara den enorma skillnaden du beskriver tycker jag däremot låter väldigt skumt. Men placebo är en stark effekt så..

Så tycker jag också, i teorin. Samtidigt kan jag acceptera att avläsningen kan påverka hur ettorna och nollorna tolkas i efterföljande omvandling till ljudlig musik (vis av erfarenhet från ett tiotal år inom utveckling av mixed signal kretsar). Så kanske spelar källan till ettorna och nollorna trots allt roll, tänker jag. OCH placebo/feelgood är en tongivande kraft till välbefinnande hos oss ljudnördar :).

OCH resultat från objektiva kontrollerade blindtester är alltid roliga att filosofera kring :).

mvh, Mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-06-07 14:17

Tell skrev:Det finns bara ett sätt att läsa en skiva o det finns bara ett sätt att skicka ettor o nollor genom en kabel, så att uppfattningen att vilken cd-spelare som helst duger är ju inte direkt konstigt. Att det skulle vara den enorma skillnaden du beskriver tycker jag däremot låter väldigt skumt. Men placebo är en stark effekt så..

Jag trodde som du i början av 80-talet. Men lyssning på olika digitala återgivare sedan dess har fått mig att revidera min åsikt.
Själva avläsningen är det nog inga större problem med, framför allt inte om de fel som uppkommer korrigeras. Skillnaden ligger nog (bland annat) i HUR korrigeringen sker och vad som händer i senare led när signalen ska omvandlas till analog signal.

Jag har fö inte sagt att det var en enorm skillnad, bara att den fanns. Typiskt var att vid jämförelsen mellan de två CD-spelarna så kände min kamrat (som ägde den ena av spelarna) att skillnaden var minimal men han kände å andra sidan till det spelade stycket väl. För mig var det ett nytt
musikstycke och jag hörde skillnaden tydligt. Överraskande tydligt ska jag väl säga, för med den musik vid spelade tidigare var det ytterst små skillnader.

Nu är det ju inte "bara" ettor och nollor som går genom en kabel, genom denna kabel är ju apparaterna fysiskt kopplade. Förutom de störningar som kan ske digitalt, med klockor och annat, kan ju även analoga störningar ske genom jordning tex. Det finns åtskilliga störkällor. Det är inte så enkelt att ettor och nollor utan påverkan flyter genom kablar och kretsar. En digital ström består av 1 och 0, javisst. Men VAD är noll och ett? Jo, noll är kanske en spänning mellan 0 och 0,4, medan ett är mellan 0,6 och 1. Extremt sett är även en digital signal analog! Så visst kan det bli fel. Personligen tror jag dock, utan att veta, att de största felen blir vid omvandling från analogt till digitalt och tvärtom.

/ B

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2017-06-07 16:01

Tycker det är ett gravt feltänkt att konstruktörerna till dyra eller svindyra apparater skulle vara bättre konstruktörer än de av billiga apparater. Om nu någon tänker så. Kanske skulle statistiken visa det omvända, om det nu gick att mäta.
2021 maj på Spotify

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-06-07 16:35

Bill50x skrev: En digital ström består av 1 och 0, javisst. Men VAD är noll och ett? Jo, noll är kanske en spänning mellan 0 och 0,4, medan ett är mellan 0,6 och 1. Extremt sett är även en digital signal analog! Så visst kan det bli fel.

Det fina i kråksången är att det inte spelar någon som helst roll om spänningarna varierar när informationen är digital, så länge signalen håller sig inom vissa gränser. Så länge variationerna håller sig inom dessa gränser så kommer informationen fram oskadad och påverkar inte resten av kedjan (såvida något inte är felkonstruerat). Om du vill tro något annat så är du dock fri att göra det.
Senast redigerad av RogerJoensson 2017-06-07 16:36, redigerad totalt 1 gång.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-06-07 16:36

shifts skrev:Tycker det är ett gravt feltänkt att konstruktörerna till dyra eller svindyra apparater skulle vara bättre konstruktörer än de av billiga apparater. Om nu någon tänker så. Kanske skulle statistiken visa det omvända, om det nu gick att mäta.

Och med detta vill du ha sagt?
Man kan inte bedöma konstruktörer efter hur dyra apparater de konstruerar. Att bra konstruktör skapar helt enkelt något efter de förutsättningar som gives. Ber man om en billig apparat så skapar en bra konstruktör en så bra apparat som möjligt inom de ramar som anges. Eller om apparaten ska rymmas inom ett visst format tex.

En konstruktör som har obegränsade resurser och inte behöver ta hänsyn till produktionskostnader har förmodligen ändå vissa begränsningar i form av önskemål från tex kunder, att det ska låta på ett visst sätt. Eller se ut på ett visst sätt.

Men en bra konstruktör är en bra konstruktör, har inget med priset på apparaterna att göra.

/ B

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2017-06-07 16:41

Det var en spontan sak som ploppade upp i skallen. Såg nyligen en post på forumet som sa något i stil med att den förhärskande uppfattningen på forumet är att vilken CD-spelare från den bensinmacken skulle duga. Ville kontra lite.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-06-07 16:43

RogerJoensson skrev:
Bill50x skrev: En digital ström består av 1 och 0, javisst. Men VAD är noll och ett? Jo, noll är kanske en spänning mellan 0 och 0,4, medan ett är mellan 0,6 och 1. Extremt sett är även en digital signal analog! Så visst kan det bli fel.

Det fina i kråksången är att det inte spelar någon som helst roll om spänningarna varierar när informationen är digital, så länge signalen håller sig inom vissa gränser. Så länge variationerna håller sig inom dessa gränser så kommer informationen fram oskadad och påverkar inte resten av kedjan (såvida något inte är felkonstruerat). Om du vill tro något annat så är du dock fri att göra det.

Kanske det, och ändå låter det olika. Det är inte bara vad jag tror. En digital kabel förmedlar ju inte bara ettor och nollor, det finns även analoga signaler, tex jordning, Den mottagande apparaten kan ju tex störas av skräp som kommer tillsammans med den digitala signalen.

Tanken att "så länge det är korrekt konstruerat" är ju lovande men tänk om det inte ÄR korrekt konstruerat? En korrekt konstruerad förstärkare påverkar inte signalen, men finns det sådana? Vilken skulle det vara i så fall? Och varför behövs/finns de andra?

/ B

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-06-07 16:58

Men varför inte köra optiskt då, om man är rädd för jordproblem?
Jo jag vet att det jittras om jitterproblem, men även de brukar vara extremt små i praktiken. Och även det kan blindtestas om man vill veta om man verkligen hör det eller inte.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-06-07 17:19

RogerJoensson skrev:Men varför inte köra optiskt då, om man är rädd för jordproblem?
Jo jag vet att det jittras om jitterproblem, men även de brukar vara extremt små i praktiken. Och även det kan blindtestas om man vill veta om man verkligen hör det eller inte.

Det går ju inte att blindtesta, dummer, det är ju optiskt! 8O
:D
... tycker jag!

Per

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-06-07 18:26

Var det bara ett konstigt skämt (som inte nådde fram hela vägen), eller menade du på något sätt allvar?
Du menade kanske att man skulle titta eller inte titta på ljuset. I så fall: Jaha. Kul. ???

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-06-07 19:21

RogerJoensson skrev:Men varför inte köra optiskt då, om man är rädd för jordproblem?

Ja, och visst är det ljudmässig skillnad på olika fibrer också, tyvärr. Och vet man att man har en dålig fiber om man bara har en? Om det lyser eller är släckt, hur fel kan det bli? Kanske ungefär på samma sätt att man tror att man har ett extremt bra försteg om man sitter med en gammal hembioreceiver som försteg om man inte testar själv något annat erkänt bra alternativ. Att kunna teorierna är ju bra men apparter behöver inte vara felaktiga för att inte arbeta optimalt i en kedja.
Området i stereobänken kan innehålla en ganska ogynnsam miljö med mycket störningar både i kablage och luften.

/Harryup

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2017-06-07 19:32

Harryup skrev:Att kunna teorierna är ju bra...

...och att blindtesta är ännu bättre.

Sedan kan man ju köra varken eller också - ignorance is bliss. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-06-07 20:04

RogerJoensson skrev:Var det bara ett konstigt skämt (som inte nådde fram hela vägen), eller menade du på något sätt allvar?
Du menade kanske att man skulle titta eller inte titta på ljuset. I så fall: Jaha. Kul. ???

Jag har en barnslig form av humor, ursäkta. :oops:
... tycker jag!

Per

Tell

Inläggav Tell » 2017-06-07 20:07

Harryup skrev:

Ja, och visst är det ljudmässig skillnad på olika fibrer också, tyvärr. Och vet man att man har en dålig fiber om man bara har en? Om det lyser eller är släckt, hur fel kan det bli? Kanske ungefär på samma sätt att man tror att man har ett extremt bra försteg om man sitter med en gammal hembioreceiver som försteg om man inte testar själv något annat erkänt bra alternativ. Att kunna teorierna är ju bra men apparter behöver inte vara felaktiga för att inte arbeta optimalt i en kedja.
Området i stereobänken kan innehålla en ganska ogynnsam miljö med mycket störningar både i kablage och luften.

/Harryup

Ja, o guldplätterade optiska kablar är dom som är bäst antar jag? ;\

Aja, är är MasVis-grafer på Hellströms Pärlor. Spotify först o sen CD. Det är alltså olika mastrar där skillnaden är något lägre dynamik och mer digital klipping på CDn. Dock är det enligt mina öron inget som direkt hörs, utan båda låter lika jävla illa.

Bild

Bild

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-06-07 20:37

Det är nog snålkodningen som luddar till kanterna på klippningen. Det kan mycket väl vara ohörbart (eller inte).

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi