Tell skrev:Det finns bara ett sätt att läsa en skiva o det finns bara ett sätt att skicka ettor o nollor genom en kabel, så att uppfattningen att vilken cd-spelare som helst duger är ju inte direkt konstigt. Att det skulle vara den enorma skillnaden du beskriver tycker jag däremot låter väldigt skumt. Men placebo är en stark effekt så..
Jag trodde som du i början av 80-talet. Men lyssning på olika digitala återgivare sedan dess har fått mig att revidera min åsikt.
Själva avläsningen är det nog inga större problem med, framför allt inte om de fel som uppkommer korrigeras. Skillnaden ligger nog (bland annat) i HUR korrigeringen sker och vad som händer i senare led när signalen ska omvandlas till analog signal.
Jag har fö inte sagt att det var en enorm skillnad, bara att den fanns. Typiskt var att vid jämförelsen mellan de två CD-spelarna så kände min kamrat (som ägde den ena av spelarna) att skillnaden var minimal men han kände å andra sidan till det spelade stycket väl. För mig var det ett nytt
musikstycke och jag hörde skillnaden tydligt. Överraskande tydligt ska jag väl säga, för med den musik vid spelade tidigare var det ytterst små skillnader.
Nu är det ju inte "bara" ettor och nollor som går genom en kabel, genom denna kabel är ju apparaterna fysiskt kopplade. Förutom de störningar som kan ske digitalt, med klockor och annat, kan ju även analoga störningar ske genom jordning tex. Det finns åtskilliga störkällor. Det är inte så enkelt att ettor och nollor utan påverkan flyter genom kablar och kretsar. En digital ström består av 1 och 0, javisst. Men VAD är noll och ett? Jo, noll är kanske en spänning mellan 0 och 0,4, medan ett är mellan 0,6 och 1. Extremt sett är även en digital signal analog! Så visst kan det bli fel. Personligen tror jag dock, utan att veta, att de största felen blir vid omvandling från analogt till digitalt och tvärtom.
/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.