Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Musik låter som musik även i vilken trattgrammofon som helst. Trodde vi hade kommit lite närmare hur musik låter i verkligheten.
IngOehman skrev:PS. Summan av alla stereosystemfel sett i det klangliga perspektivet är några dB, så det är inte så att kompenseringen, eller felen, upplevs som en påtaglig och begriplig klangförändring, snarare tvärtom. Sterosystemfelen låter inte som klangliga fel utan som att man lyssnar på högtalare, i brist på bättre sätt att beskriva det.
Sterosystemfelskompensationernas inverkan är ju det motsatta (även om de alltid har mindre inverkan eftersom felen inte är till 100% kompenserbara) så snarare än att låta som en klanglig påverkan så tar de bort känslan av att lyssna på högtalare.
Som jag skrivit tidigare så är möjligheterna att rätta till felen dels inte 100%, men dessutom är de beroende på inspelningsteknik. Med AB-inspelningar blir kompensationen allra bäst, men X/Y-inspelningar mycket bra men inte lika bra. Med multimonomikrofon-inspelningar är möjligheterna att göra en stereosystemfelkompensation sämre än för de två nämnda, men ändå ger kompensationen en klart förbättrad återgivning även då. Och hur konstigt det än kan låta så är kompensationen allra verkningsfullast när man spelar rena monoinspelningar, man kan man faktiskt argumentera att sådana inspelningar skulle ges en ännu större kompensation, avlyssnade i två högtalare.
Perfector skrev:RogerGustavsson skrev:Musik låter som musik även i vilken trattgrammofon som helst. Trodde vi hade kommit lite närmare hur musik låter i verkligheten.
Myggor och kameler igen.
Tarzan skrev:IngOehman skrev:PS. Summan av alla stereosystemfel sett i det klangliga perspektivet är några dB, så det är inte så att kompenseringen, eller felen, upplevs som en påtaglig och begriplig klangförändring, snarare tvärtom. Sterosystemfelen låter inte som klangliga fel utan som att man lyssnar på högtalare, i brist på bättre sätt att beskriva det.
Sterosystemfelskompensationernas inverkan är ju det motsatta (även om de alltid har mindre inverkan eftersom felen inte är till 100% kompenserbara) så snarare än att låta som en klanglig påverkan så tar de bort känslan av att lyssna på högtalare.
Som jag skrivit tidigare så är möjligheterna att rätta till felen dels inte 100%, men dessutom är de beroende på inspelningsteknik. Med AB-inspelningar blir kompensationen allra bäst, men X/Y-inspelningar mycket bra men inte lika bra. Med multimonomikrofon-inspelningar är möjligheterna att göra en stereosystemfelkompensation sämre än för de två nämnda, men ändå ger kompensationen en klart förbättrad återgivning även då. Och hur konstigt det än kan låta så är kompensationen allra verkningsfullast när man spelar rena monoinspelningar, man kan man faktiskt argumentera att sådana inspelningar skulle ges en ännu större kompensation, avlyssnade i två högtalare.
Hade felkorrigeringen blivit annorlunda om det bara skulle optimeras för multimonoinspelningar? (eller vad man nu kallar det sättet att spela in genom att sätta en eller flera mikrofoner per instrument och sedan panorera ut dem med hjälp av amplitudskillnad)
IngOehman skrev:Men jag tänker inte ta fram högtalare för bara monolyssning.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 40 gäster