Rak tonkurva på lyssningsplats - är det eftersträvansvärt?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Rak tonkurva på lyssningsplats - är det eftersträvansvär

Inläggav RogerGustavsson » 2017-06-19 10:30

Musik låter som musik även i vilken trattgrammofon som helst. Trodde vi hade kommit lite närmare hur musik låter i verkligheten.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-06-19 10:47

Inte för att jag vill verka negativ men jag undrar om det går att kompensera rätt utan aktiv elektronik, om man nu kommer framtill vad rätt är.
Kompensering känns ju ord räknat känns ju inte som någon garanti att full kompensering garanteras heller utan mera ett läge så bra det går.
OM man spelar upp ett instrument som ligger säg mitt emellan högtalarna så spelas ju ljudet upp av båda och skall då kompenseras. Om man då bygger in kompenseringen i högtalaren så kommer ju denna kompensering även gälla om man spelar upp ett ljud som enbart ligger i t.ex. vänster kanal men just det borde ju vara okompenserat då ljudet återges ifrån den plats det borde komma ifrån. OM man däremot applicerade kompensationen elektroniskt så skulle den ju bara vara på de ljud som finns i båda kanalerna. Lite typ som TriField är tänkt att fungera.

/Harryup

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-06-19 11:13

Njae, alltså... Det enda man kan vara helt säker på är att det är helt omöjligt att kompensera med aktiv eq på signalen innan den kommit fram till högtalaren. :)

Stereosystemfelen (mer än fragment av dem) kan inte kompenseras i den endimensionella världen som råder där.

Om man nöjer sig med att kompensera felen som de yttrar sig för en fastsatt mittplacerad lyssnare i ett ekofritt rum så kan man göra det med eq. Men det är en så extremt kompromissad lyssning att till och med hörlurar känns som ett bättre alternativ.

Kompenseringen behöver göras så den arbetar differentiellt i den tredimensionella rymden.

- - -

När det gäller kompensationens olikheter beroende på var i ljudbilden någonting sker så behöver man integrera felet, både över hela panoramat, men också över hela det tredimensionella lyssningsfältet, och dessutom med hönsyn till förmodad inspelningsteknik. Med AB-inspelningar blir kompensationen väldigt lika oavsett position i ljudbilden, men X/Y-inspelningar mera lika än folk tror då sådana alltid är inspelningar i levande miljöer således att alla musikinstrumentljud finns representerade i multipla infallsvinklar genom tidiga reflexer och efterklang.

För rena mångkanalsmono (stereo via panoreringspotar) studioinspelningar där man dessutom valt bort steroreverb (finns sådana?) så kan man argumentera större skillnader, men spelar det någon roll? Det finns ju liksom inget akustiskt original då, och kompensatinen bygger ju ändå på felet integrerat över ljudbilden, så vad är problemet?

Man kan hur som helst leka med glidande kompensation (genom ms-matriserinh) baserat på ljuds position i ljudbilden, men det man märker när man gör det är att det fungerar dåligt. Bieffekten i form av försämrat fokus är signifikant, och fördelen är typ noll (av de skäl jag nämner ovan). Medicin utan verkan annat än sina negativa biverkningar, är dålig medicin. ;)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-06-19 12:32

PS. Summan av alla stereosystemfel sett i det klangliga perspektivet är några dB, så det är inte så att kompenseringen, eller felen, upplevs som en påtaglig och begriplig klangförändring, snarare tvärtom. Sterosystemfelen låter inte som klangliga fel utan som att man lyssnar på högtalare, i brist på bättre sätt att beskriva det.

Sterosystemfelskompensationernas inverkan är ju det motsatta (även om de alltid har mindre inverkan eftersom felen inte är till 100% kompenserbara) så snarare än att låta som en klanglig påverkan så tar de bort känslan av att lyssna på högtalare.

Som jag skrivit tidigare så är möjligheterna att rätta till felen dels inte 100%, men dessutom är de beroende på inspelningsteknik. Med AB-inspelningar blir kompensationen allra bäst, men X/Y-inspelningar mycket bra men inte lika bra. Med multimonomikrofon-inspelningar är möjligheterna att göra en stereosystemfelkompensation sämre än för de två nämnda, men ändå ger kompensationen en klart förbättrad återgivning även då. Och hur konstigt det än kan låta så är kompensationen allra verkningsfullast när man spelar rena monoinspelningar, man kan man faktiskt argumentera att sådana inspelningar skulle ges en ännu större kompensation, avlyssnade i två högtalare. :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-06-19 17:00

RogerGustavsson skrev:Musik låter som musik även i vilken trattgrammofon som helst. Trodde vi hade kommit lite närmare hur musik låter i verkligheten.

Myggor och kameler igen.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-06-19 17:35

IngOehman skrev:PS. Summan av alla stereosystemfel sett i det klangliga perspektivet är några dB, så det är inte så att kompenseringen, eller felen, upplevs som en påtaglig och begriplig klangförändring, snarare tvärtom. Sterosystemfelen låter inte som klangliga fel utan som att man lyssnar på högtalare, i brist på bättre sätt att beskriva det.

Sterosystemfelskompensationernas inverkan är ju det motsatta (även om de alltid har mindre inverkan eftersom felen inte är till 100% kompenserbara) så snarare än att låta som en klanglig påverkan så tar de bort känslan av att lyssna på högtalare.

Som jag skrivit tidigare så är möjligheterna att rätta till felen dels inte 100%, men dessutom är de beroende på inspelningsteknik. Med AB-inspelningar blir kompensationen allra bäst, men X/Y-inspelningar mycket bra men inte lika bra. Med multimonomikrofon-inspelningar är möjligheterna att göra en stereosystemfelkompensation sämre än för de två nämnda, men ändå ger kompensationen en klart förbättrad återgivning även då. Och hur konstigt det än kan låta så är kompensationen allra verkningsfullast när man spelar rena monoinspelningar, man kan man faktiskt argumentera att sådana inspelningar skulle ges en ännu större kompensation, avlyssnade i två högtalare. :)

Hade felkorrigeringen blivit annorlunda om det bara skulle optimeras för multimonoinspelningar? (eller vad man nu kallar det sättet att spela in genom att sätta en eller flera mikrofoner per instrument och sedan panorera ut dem med hjälp av amplitudskillnad)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-06-19 17:36

Spännande fråga!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-06-19 20:11

Perfector skrev:
RogerGustavsson skrev:Musik låter som musik även i vilken trattgrammofon som helst. Trodde vi hade kommit lite närmare hur musik låter i verkligheten.

Myggor och kameler igen.

Har erfarenhet av båda kreatursslagen men de har inget med musik att göra...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-06-19 22:12

Tarzan skrev:
IngOehman skrev:PS. Summan av alla stereosystemfel sett i det klangliga perspektivet är några dB, så det är inte så att kompenseringen, eller felen, upplevs som en påtaglig och begriplig klangförändring, snarare tvärtom. Sterosystemfelen låter inte som klangliga fel utan som att man lyssnar på högtalare, i brist på bättre sätt att beskriva det.

Hade felkorrigeringen blivit annorlunda om det bara skulle optimeras för multimonoinspelningar? (eller vad man nu kallar det sättet att spela in genom att sätta en eller flera mikrofoner per instrument och sedan panorera ut dem med hjälp av amplitudskillnad)

Ja, jag har någon gammal pärm någonstans där jag har allting sådant dokumenterat, massor av mätningar och för olika grundförutsättningar passande kompensationer.

Som jag skrev tidigare så blir kompensationen optimalt lite annorlunda beroende på inspelningsteknik, men likheterna är stora och skillnaderna små. Speciellt mellan AB, X/Y och multimono. Mindre än en dB.

Den som är bästa utgångspunkten är nog den för AB, eftersom den även ger minst fel inom ljudbilden. Med andra inspelningstekniker så kommer man inte ända fram ändå, så jag tycker det är rimligt att vara mera tolerant då.

Spelar man BARA riktig mono i två högtalare så kan det dock möjligen vara meningsfullt att sterosystemfelkompensera lite mera. Skillnaden blir mer än en dB, men bara lite mer. Men jag tänker inte ta fram högtalare för bara monolyssning. ;)

Monolyssning med AB-stereosystemfelskompensation fungerar trots allt väldigt bra. :)

Man kan även hävda (och ha rätt) att mitthögtalarbruk påverkar de över ljudbilden integrerade sterosystemfelen. Även det är dock ett argument för att utgå ifrån AB-stereosystemfelen. X/Y eller multimono befriar från center-informationen blir nämligen praktiskt taget identiskt med AB! För L och R alltså.

Vh, iö

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-06-20 09:18

Är de små Ino-systemen (piP, piM, piX) stereosystemfelkompenserade? I så fall ska jag försöka få tag i ett par och lyssna ordentligt själv.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-06-20 10:30

IngOehman skrev:Men jag tänker inte ta fram högtalare för bara monolyssning. ;)

Aha, du är en sådan där framåtsträvare :-)

Annars verkar väl mono vara en tidens grej, ingen numera lyssnar väl på stereo? Den mesta musiken konsumeras väl i någon sorts trådlös högtalare (om man nu inte använder hörlurar förstås) eller direkt ur mobilens inbyggda högtalare.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-06-20 10:39

Nemas problemas, dä fixar man numera syntetiskt mä s.k. mobila Sterioider, harja hört . . . typer. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi