piezoelement, för och nackdelar

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
housemicke

piezoelement, för och nackdelar

Inläggav housemicke » 2006-01-25 22:16

är piezoelement bra grejer? vad skulle man kunna hitta på med såna, nåt skoj eller? jag har haft ett par billiga diskanter för några år sen (10 ungefär) och dom lät väl inte så dåligt tyckte jag (fast det kanske dom gjorde..) skulle va skoj med lite info om såna, dom är ju oftast billiga.
går det att bygga en bra "faktisk-approved" högtalare med piezo?
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-01-26 03:12

+ billiga

- allt annat

:wink:

Fast det finns ju någon av högre kvalitet som är betydligt dyrare dessvärre, Audax har någon modell
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
lilltroll

Re: piezoelement, för och nackdelar

Inläggav lilltroll » 2006-01-26 03:27

housemicke skrev:är piezoelement bra grejer? vad skulle man kunna hitta på med såna, nåt skoj eller? jag har haft ett par billiga diskanter för några år sen (10 ungefär) och dom lät väl inte så dåligt tyckte jag (fast det kanske dom gjorde..) skulle va skoj med lite info om såna, dom är ju oftast billiga.

Kanske en ultraljudsvätt!
Först måste du dock tvätta dina piezodiskanter mycket varmt så att de krymper och resonansfrekvensen ökar till ultraljudsområdet 8)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-01-26 11:46

Man ser ju ofta ett gäng piezo-diskanter matchade med några stora basar i "smäcklådor" eller som effektålig top i PA/disko-burkar. Kanske har de fått oförtjänt dåligt rykte pga det?

Har ju inte kört några på många år nu men skulle det vara fel på principen eller tillämpningen?

/J

manw

Inläggav manw » 2006-01-26 13:11

Jo, jag har alltid tyckt att Piezo-diskanter är skräp. Men plötsligt ville jag testa dem, och gjorde det också. Visst låter det, men allt annat än bra, så nu vill jag nog inte testa dem mer...

Så svaret på frågan är, JA det är bara skräp. Bör endast användas i det billigaste, när man vill att det skall låta mycket för pengarna. Tyvärr så låter det mycket illa också.

Kan tänka mig att om man kör ett stort membran till den ända upp där diskanten tar vid så låter det säkerligen illa om det elementet också, stora membran ger både dålig spridning vid högre frekvenser så har de en tendens att "spricka upp" dvs att man får en massa partialsvängningar i ett stort membran som för oljud.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2006-01-26 14:04

dimitri här på forumet har ju piezodiskanter*.. tror nog han vill säga emot :wink:

*audax guldmembran piezo
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2006-01-26 16:13

ok, ja det va väl som förväntat då.. nån som vet hur frekvensgången ser ut för en piezodiskant?
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-01-26 17:24

Mina piezoelement kan ses i denna tråd:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=38453
ganska långt ner på sida 1 bla.
Här är elementets datablad:
http://user.faktiskt.io/dimitri/piezo.jpg

De spelar honungslent
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-01-26 19:33

Jag har piezo-horn i mina högtalare (Dahlqvist DQ10a) och det låter då alldeles utmärkt. Nu kliver dom inte in förrän vid 12,5 kHz, det är kanske anledningen?

/ B

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-01-27 03:09

De där kostar en del pengar va?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2006-01-27 12:23

att prata om piezo och säga att det låter dåligt är ju som att säga att magnetsystemet låter dåligt i en vanlig diskant. det behövs ju en kon av nåt slag att fästa på själva piezot innan det blir ett element.
Jag förstår inte varför inte inte används mer piezo. Jag menar det är utan rörliga delar, reagerar direkt på inkommande ström osv.
Vad är det som är fel på piezo? Dålig effekttålighet elelr dålig reaktion på inkommande ström eller vad?

Gallo har ju förresten en rundstrålande diskant i piezo, ingen som hör den?
Mvh
Magnus

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-01-27 12:47

Den kstade 1500 + moms på Elfa/styck, året var 2002. De finns inte längre
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-01-27 14:39

Det hade något med den akustiska impedansen som var ofördelaktigt "tung"(eller lätt, kommer inte ihåg) för ett piezoelement att driva har jag för mig. Detta gjorde kopplingen till luften olinjär -> distorsion. Sedan blir det lätt resonanser i membranet hos piezoelement.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-01-27 14:46

Martin skrev:Det hade något med den akustiska impedansen som var ofördelaktigt "tung"(eller lätt, kommer inte ihåg) för ett piezoelement att driva har jag för mig.

Stämmer. Därför funkar piezoelement bra under vatten faktiskt. :)

Används för ultraljudsundersökningsutrustning också.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-01-27 15:03

Martin skrev:Det hade något med den akustiska impedansen som var ofördelaktigt "tung"(eller lätt, kommer inte ihåg) för ett piezoelement att driva har jag för mig. Detta gjorde kopplingen till luften olinjär -> distorsion. Sedan blir det lätt resonanser i membranet hos piezoelement.

Ja, piezoeffekten ger liten rörelse, men stor kraft. Det gör att de är tämligen ineffektiva när det gäller att knuffa luft, som ju flyttar på sig rätt lätt. Det behövs inga stora krafter.

Därför måste piezoelement förses med hävstång i en eller annan form. En impedansanpassare, eller transformator, kan man se det som. Just nu kommer jag på två sätt som används; bimorfelement och horn.

I bimorfelementet sitter två piezoelektriska plattor ihop på "olika ledder" så att piezokraften gör att plattan böjer sig. Då blir plattans utslag större än den relativa längdförändringen hos plattorna. Typ hävstång.

Saxat ur Elak-kompendiet:
Bild

Den andra, hornet, är också en impedansanpassare, i hornhalsen är det stora krafter (tryck) men små förflyttningar (flöden), i hornmynningen är det stora förflyttningar, men små krafter. Även detta är en sorts hävstång eller impedansanpassare eller transformator om man så vill.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

manw

Inläggav manw » 2006-01-30 12:42

OK, det var nog i en helt annan prisklass de jag testade, typ de MotorOla A105 som HiFikit säljer. Lite dyrare dito har jag aldrig testat, och vet inget om dem.

Får väl testa något i en annan prisklass nästa gång...

Användarvisningsbild
charlie

Inläggav charlie » 2006-05-28 23:23

Nu har jag kanske fått allt om bakfoten, men om man vill köra in en hiskelig massa watt i en högtalare - vilka andra lågprisdiskanter tål det?
Piezo'na kan man ju nästan inte köra sönder, bara det ligger några effektmotstånd i serie.
Vad sitter det för diskanter i ett typiskt lågpris PA som ska spela högt och länge, och tåla rundgång?

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-05-29 10:11

Om man delar diskanten brant och högt upp i frekvens så tar man bort mycket av effekten från diskanten, så de spelas inte sönder så lätt när man matar hela högtalaren med mycket effekt.
Problemet är att man då köper sig problem med att få basen att gå högt upp utan för mycket dist. Lösningen är då bättre element (=dyrare) eller fler element, dvs 3-vägare eller möjligen fyrvägare, men det blir också dyrare.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-29 10:27

Delade över 10Khz och med ett adekvat delningsfilter går de att få riktigt trevliga. De har ett enormt vasst ljud innan (särskillt runt 4Khz)och om jag inte minns fel så "kokar" nästan luften vid membranet om det är mer energi där..

Edit: Används i PA pga av att de är enormt biliga kan paralellkopplas massa i rad pga sin sanslösa impedans, har hög känslighet och effekttålighet. Det var väl bara det där med ljudet...

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2006-06-08 13:17

Jag köpte ett Motorola/CTS A188 piezo-horn på hifikit, tänkte göra en utomhus/sommar/festival-högtalare med den men den var så synnerligen skitkass så jag kunde inte med att använda den. :)

Såhär mäter den rakt framifrån med ett 55ohms motstånd i serie, okalibrerad nivå (dock uppger hifikit en alldeles för hög känslighet). Den låter minst lika dåligt! :x 3dB mellan strecken.

Bild
Senast redigerad av luminous 2008-02-26 00:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
W201

Inläggav W201 » 2006-06-08 16:22

8O

/Alexander

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-02-24 16:27

Såhär mäter den rakt framifrån med ett 55ohms motstånd i serie, okalibrerad nivå (dock uppger hifikit en alldeles för hög känslighet). Den låter minst lika dåligt! 3dB mellan strecken.

vart tog mätgrafen vägen?
Bikinitider

Användarvisningsbild
chrisss

Re: piezoelement, för och nackdelar

Inläggav chrisss » 2008-02-24 17:36

housemicke skrev:är piezoelement bra grejer? vad skulle man kunna hitta på med såna, nåt skoj eller? jag har haft ett par billiga diskanter för några år sen (10 ungefär) och dom lät väl inte så dåligt tyckte jag (fast det kanske dom gjorde..) skulle va skoj med lite info om såna, dom är ju oftast billiga.

Tyvärr så duger dom inte till seriösa högtalare.
Jag lånade hem ett av varje modell från HiFIKit en gång och mätte upp dom. Det som mätte minst fult försökte jag bygga en liten billigt talare av. Basen var en Audax för 300:- med plastchassi. Provade lite olika filter men jag blev aldrig nöjd. Om jag inte minns fel så mätte typ 138 bäst. Jag försökte möta med basen där piezon faller. Kanske det är som KK säger. Att dom är ok över 10kHz.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2008-02-24 19:06

Asså anledningen att piezo låter skit är väl att 99% av alla piezodiskanter kostar under 150 kr... går säkert att bygga bra piezo diskanter också om man höjer pristaket lite.

Någon som testat denna tex? (den dyraste piezo diskanten som hifikit säljer)
http://hifikit.se/show_prod.asp?id=680

Förövrigt så har dom ju fler fördelar än priset.. men tyvärr så låter ju (ivarjefall dom billigare jag testat) rätt illa

+ Pris
+ Ingen magnet = stör ej crt skärmar/tv
+ Låg vikt

- Ljud

Kan man förövrigt bygga ett seriöst delningsfilter till en piezo diskant? Dom har väl en impedans på typ flera 1000 ohm?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-02-24 20:46

köpte ett par på kjell och company för att meka sönder, har inte begripit hur dessa funkar. kopplade iaf in dem å jädrans vad dom låter, kyligare ljud får man leta - kanon! tonkurvan ligger linjärt inom +10/-15db 2,5-20khz, inte dåligt för ett 32:-element

delningsfilter går bra har jag förstått det som, man sätter bara en lämplig resistor över diskantens terminaler, typ 8ohm eller så
Bikinitider

Återgå till Teknikforum