Moderator: Redaktörer
housemicke skrev:är piezoelement bra grejer? vad skulle man kunna hitta på med såna, nåt skoj eller? jag har haft ett par billiga diskanter för några år sen (10 ungefär) och dom lät väl inte så dåligt tyckte jag (fast det kanske dom gjorde..) skulle va skoj med lite info om såna, dom är ju oftast billiga.
går det att bygga en bra "faktisk-approved" högtalare med piezo?
Martin skrev:Det hade något med den akustiska impedansen som var ofördelaktigt "tung"(eller lätt, kommer inte ihåg) för ett piezoelement att driva har jag för mig.
Martin skrev:Det hade något med den akustiska impedansen som var ofördelaktigt "tung"(eller lätt, kommer inte ihåg) för ett piezoelement att driva har jag för mig. Detta gjorde kopplingen till luften olinjär -> distorsion. Sedan blir det lätt resonanser i membranet hos piezoelement.

housemicke skrev:är piezoelement bra grejer? vad skulle man kunna hitta på med såna, nåt skoj eller? jag har haft ett par billiga diskanter för några år sen (10 ungefär) och dom lät väl inte så dåligt tyckte jag (fast det kanske dom gjorde..) skulle va skoj med lite info om såna, dom är ju oftast billiga.
går det att bygga en bra "faktisk-approved" högtalare med piezo?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster