Nu till mitt lilla högtalarbygge. Jag hörde ju Anders originalkonstruktion på DIY-mässa när de var nya och kunde ju konstatera att de lät väldigt bra, vilket många här på forumet vittnat om. Har aldrig haft behov av en sådan högtalare som MuPPS så därför har jag aldrig byggt några. Däremot har jag byggt surround-högt. med elementet efter de riktlinjer som det skrivits om här på forumet.
Har tidigare gjort lite experiment med provlådor i olika storlekar ( mindre än MuPPS ) för att testa om det var möjligt att få till nåt användbart. Men jag har blivit lika besviken varje gång. Det verkar faktiskt som Anders gjort den optimala lådan för det här elementet. Det stora problemet med det här elementet som jag ser det är att det har för högt Q-värde för att passa i en basreflexlåda. Om man simulerar i Basta får man den här kurvan och den där toppen mellan 100-200 Hz vill i varje fall inte jag ha.

Nu har intresset för det här Högtalarelementet väckts på nytt eftersom jag fått behov av en mindre lätt att ta med sig högtalare som kan drivas av en sån här liten behändig förstärkare.

Eftersom jag råkar ha några överblivna element liggande så började jag fundera på hur man skulle komma till räta med den där bullen mellan 100 och 200 Hz. Av någon anledning kom jag att tänka på Sig Carlsson. Han hade ju samma problem med 9710 på den tiden det begav sig. Neg. utgångsimpedans är ju en möjlig lösning men detta skulle ju vara ett enkelt bygge som kan drivas av en vanlig förstärkare. Extra dämpning bakom högtalarkonen fungerade ju på OA5. Kanske värt ett försök. Men hur simulerar man det i Basta? Ställde frågan här på forumet och fick ett snabbt svar från Svante. Genom att öka värdet på RMS (Ns/m). Efter lite simulerande kom jag fram till ett resultat som såg bra ut. Med Vb=2,5 L, Fb=85Hz och RMS=1,5 ser det ut så här.

Nu gällde det att omsätta teorierna till verkligheten. Jag satte allt på ett kort och byggde ihop ett par lådor. Hade överblivna bitar av 12mm björkplywood. De räckte till allt utom bakstycket
som fick bli av 12mm formplywood, det gick ju bra att limma den om jag fällde in den mellan sidorna och topp och botten. Ytbehandlingen av formplywood gör ju att inget lim fäster på sidorna men kanterna går ju att limma. Baffeln är dock av 16 mm MDF.


Jag började med att mäta in rätt längd för basporten för jag ville ha rätt avstämning av lådan innan jag gick vidare. Vill nu här berätta för dem som tror att man kan simulera portlängden och sen bygga efter detta. Det har aldrig stämt för mig och jag skulle aldrig bygga en högtalare med en simulerad portlängd. Simulerad portlängd för det här bygget var 58mm uppmätt portlängd 40mm + avrundade ändar. Så här ser porten ut med den inre avrundade baffeln.

Jag började med att testa hur jag skulle lösa detta med extradämpningen bakom högtalarelementet och här hade jag verkligen tur eftersom mitt första försök gav ett användbart resultat. Jag löste det genom att placera en 18mm tjock skumgummiskiva bakom högtalaren.

Man kan se effekten av dämpningen genom att den högra toppen på impedanskurvan blir lägre. Den gröna kurvan är utan dämpning och den svarta är med.

Här kan man också se det på frekvenskurvan. Den gröna kurvan är utan dämpning och den blå med. Obs att den blå kurvan är med ökad dämpning av diskanten och är den färdiga högtalaren. Dessa mätningar är gjorda med mikrofonen ca 15 cm framför högtalaren för att få med så liten påverkan från rummet som möjligt. Högtalaren är dessutom placerad fritt från väggar och golv.

Jag har alltså gjort en två-vägare. Funderade en del på om jag skulle lägga till en diskant eller inte. Många tycker nog det är onödigt att komplettera detta element med en diskant det klarar sig ju bra själv. Men eftersom jag hade ett par av den lilla behändiga Audax-diskanten TW010E1 som jag använde i mitt förra bygge tyckte jag att jag kunde använda den. Den har ju lite bättre spridning än TG9:an. Jag hade ju i stort sett färdiga filterlösningar från mina tidigare försök så det skulle bli ganska enkelt. Filtret blev ännu enklare än vid mina tidigare försök. Nu blev det första ordningen för båda elementen plus ett dämpmotstånd för diskanten. Jag hade lite funderingar kring var jag skulle montera delningsfilterkomponenterna då jag inte skulle komma in i lådan när baffeln var fastlimmad. Jag valde samma metod som jag sett IÖ använder i sina högtalare. Jag konstaterade genom mätning att om jag monterade spolen liggande på magneten blev det knappt någon påverkan av spolvärdet.


Så här ser det färdiga resultatet ut. Lådan är betsad med svart oljebaserad bets från Zar och därefter två lager Ronseal hårdvaxolja.

Slutligen då ett par uppmätningar. Här är högtalaren placerad framför en vägg med större avstånd till övriga väggar. Den här högtalaren behöver ju väggstöd i basområdet.
Mik. avstånd 30 cm.

Mik. avstånd 30 cm. och 30 grader åt sidan.

Mik. avstånd 50 cm.
