Liten BR-låda med MuPPS elementet

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Liten BR-låda med MuPPS elementet

Inläggav Eri » 2017-06-25 18:10

Inte ytterligare en MuPPS variant tänker ni. Men detta är inget sådant bygge. Glöm MuPPS nu. Nu är det jag som bygger min egen högtalare med Tymphany TG9FD 10-04 som råkar var samma element som används i den välkända BOSSO MuPPS konstruerad av Anders Eriksson "Nagref" här på forumet som information till nya forummedlemmar. Tyvärr finns han inte med oss längre.
Nu till mitt lilla högtalarbygge. Jag hörde ju Anders originalkonstruktion på DIY-mässa när de var nya och kunde ju konstatera att de lät väldigt bra, vilket många här på forumet vittnat om. Har aldrig haft behov av en sådan högtalare som MuPPS så därför har jag aldrig byggt några. Däremot har jag byggt surround-högt. med elementet efter de riktlinjer som det skrivits om här på forumet.

Har tidigare gjort lite experiment med provlådor i olika storlekar ( mindre än MuPPS ) för att testa om det var möjligt att få till nåt användbart. Men jag har blivit lika besviken varje gång. Det verkar faktiskt som Anders gjort den optimala lådan för det här elementet. Det stora problemet med det här elementet som jag ser det är att det har för högt Q-värde för att passa i en basreflexlåda. Om man simulerar i Basta får man den här kurvan och den där toppen mellan 100-200 Hz vill i varje fall inte jag ha.

Bild

Nu har intresset för det här Högtalarelementet väckts på nytt eftersom jag fått behov av en mindre lätt att ta med sig högtalare som kan drivas av en sån här liten behändig förstärkare.

Bild

Eftersom jag råkar ha några överblivna element liggande så började jag fundera på hur man skulle komma till räta med den där bullen mellan 100 och 200 Hz. Av någon anledning kom jag att tänka på Sig Carlsson. Han hade ju samma problem med 9710 på den tiden det begav sig. Neg. utgångsimpedans är ju en möjlig lösning men detta skulle ju vara ett enkelt bygge som kan drivas av en vanlig förstärkare. Extra dämpning bakom högtalarkonen fungerade ju på OA5. Kanske värt ett försök. Men hur simulerar man det i Basta? Ställde frågan här på forumet och fick ett snabbt svar från Svante. Genom att öka värdet på RMS (Ns/m). Efter lite simulerande kom jag fram till ett resultat som såg bra ut. Med Vb=2,5 L, Fb=85Hz och RMS=1,5 ser det ut så här.

Bild

Nu gällde det att omsätta teorierna till verkligheten. Jag satte allt på ett kort och byggde ihop ett par lådor. Hade överblivna bitar av 12mm björkplywood. De räckte till allt utom bakstycket
som fick bli av 12mm formplywood, det gick ju bra att limma den om jag fällde in den mellan sidorna och topp och botten. Ytbehandlingen av formplywood gör ju att inget lim fäster på sidorna men kanterna går ju att limma. Baffeln är dock av 16 mm MDF.

Bild

Bild

Jag började med att mäta in rätt längd för basporten för jag ville ha rätt avstämning av lådan innan jag gick vidare. Vill nu här berätta för dem som tror att man kan simulera portlängden och sen bygga efter detta. Det har aldrig stämt för mig och jag skulle aldrig bygga en högtalare med en simulerad portlängd. Simulerad portlängd för det här bygget var 58mm uppmätt portlängd 40mm + avrundade ändar. Så här ser porten ut med den inre avrundade baffeln.

Bild

Jag började med att testa hur jag skulle lösa detta med extradämpningen bakom högtalarelementet och här hade jag verkligen tur eftersom mitt första försök gav ett användbart resultat. Jag löste det genom att placera en 18mm tjock skumgummiskiva bakom högtalaren.

Bild

Man kan se effekten av dämpningen genom att den högra toppen på impedanskurvan blir lägre. Den gröna kurvan är utan dämpning och den svarta är med.

Bild

Här kan man också se det på frekvenskurvan. Den gröna kurvan är utan dämpning och den blå med. Obs att den blå kurvan är med ökad dämpning av diskanten och är den färdiga högtalaren. Dessa mätningar är gjorda med mikrofonen ca 15 cm framför högtalaren för att få med så liten påverkan från rummet som möjligt. Högtalaren är dessutom placerad fritt från väggar och golv.

Bild

Jag har alltså gjort en två-vägare. Funderade en del på om jag skulle lägga till en diskant eller inte. Många tycker nog det är onödigt att komplettera detta element med en diskant det klarar sig ju bra själv. Men eftersom jag hade ett par av den lilla behändiga Audax-diskanten TW010E1 som jag använde i mitt förra bygge tyckte jag att jag kunde använda den. Den har ju lite bättre spridning än TG9:an. Jag hade ju i stort sett färdiga filterlösningar från mina tidigare försök så det skulle bli ganska enkelt. Filtret blev ännu enklare än vid mina tidigare försök. Nu blev det första ordningen för båda elementen plus ett dämpmotstånd för diskanten. Jag hade lite funderingar kring var jag skulle montera delningsfilterkomponenterna då jag inte skulle komma in i lådan när baffeln var fastlimmad. Jag valde samma metod som jag sett IÖ använder i sina högtalare. Jag konstaterade genom mätning att om jag monterade spolen liggande på magneten blev det knappt någon påverkan av spolvärdet.

Bild

Bild

Så här ser det färdiga resultatet ut. Lådan är betsad med svart oljebaserad bets från Zar och därefter två lager Ronseal hårdvaxolja.

Bild

Slutligen då ett par uppmätningar. Här är högtalaren placerad framför en vägg med större avstånd till övriga väggar. Den här högtalaren behöver ju väggstöd i basområdet.

Mik. avstånd 30 cm.

Bild

Mik. avstånd 30 cm. och 30 grader åt sidan.

Bild

Mik. avstånd 50 cm.

Bild
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Re: Liten BR-låda med MuPPS elementet

Inläggav avr7000 » 2017-06-25 20:23

Snyggt!

Har du mätt / märkt några fördelar med att ha diskantens dämpmotstånd (15 Ohm) i serie med element och en konding beräknad för detta?

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2017-06-25 21:01

Jag vet inte om jag förstår din fråga riktigt. Kondensatorn är ju hp-filtret för diskanten och motståndet är till för att sänka nivån på diskanten så den stämmer med TG9 nivå.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2017-06-25 22:06

avr7000 skrev:Snyggt!

Japp. Inget mindre än snyggt!

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2017-06-25 23:53

Eri skrev:Jag vet inte om jag förstår din fråga riktigt. Kondensatorn är ju hp-filtret för diskanten och motståndet är till för att sänka nivån på diskanten så den stämmer med TG9 nivå.

Normalt sätter man en konding som 6dB/oktav filter beräknat mot elementets impedans, vill man sedan dämpa sätter man ett motstånd mellan filter och förstärkare.
På din bild ser det ut som om signalen från förstärkaren går till konding och efter detta till motstånd som sitter i serie med element.
Konding för 6dB/oktav måste då beräknas på summan av motståndet och impedansen.

MVh
Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2017-06-26 00:01

Man kan absolut göra som du gjort och delningsfrekvensen blir väl ca 3200 Hz.
Jag har bara inte sett det förut.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2017-06-26 00:03

Sätter du dem tvärtom, motstånd konding element till jord blir väl delningsfrekvensen istället 8500 Hz

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-06-26 07:31

avr7000 skrev:
Eri skrev:Jag vet inte om jag förstår din fråga riktigt. Kondensatorn är ju hp-filtret för diskanten och motståndet är till för att sänka nivån på diskanten så den stämmer med TG9 nivå.

Normalt sätter man en konding som 6dB/oktav filter beräknat mot elementets impedans, vill man sedan dämpa sätter man ett motstånd mellan filter och förstärkare.
På din bild ser det ut som om signalen från förstärkaren går till konding och efter detta till motstånd som sitter i serie med element.
Konding för 6dB/oktav måste då beräknas på summan av motståndet och impedansen.

MVh
Stefan

Jag förstår heller inte vad du menar Stefan. Eri har ju gjort ett skolboksexempel på 6 dB/okt filter; en spole i serie med basen och en konding i serie med diskanten. Dessa båda antar jag är parallellkopplade från terminalen. Om man sätter ett motstånd mellan filtret och förstärkaren (utanför lådan?) påverkar det ju även basen och det kan väl inte vara avsikten?

Att kondingen är beräknad utifrån summan av motståndet och elementets impedans får vi utgå ifrån (Eri får bekräfta).

Eller så får du förtydliga vad du menar... :)

Snygga byggen och smart lösning med dämpningen bakom elementet!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-06-26 07:33

avr7000 skrev:Sätter du dem tvärtom, motstånd konding element till jord blir väl delningsfrekvensen istället 8500 Hz

Såg detta inlägg nu. Menar du att det blir olika resultat beroende på i vilken ordningsföljd man kopplar motstånd och konding vid seriekoppling? :?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2017-06-26 08:30

snyggt!
kul med lite acoustic dampening här på forumet.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2017-06-26 08:46

Ang. filtret så är det ett första ordningens filter för båda elementen. En spole i serie med TG9 och en kondensator i serie med diskanten. Filtret är gjort med utgångspunkt från tidigare försök med dessa element. Då hade jag ett andra ordningens filter till TG9. När det gäller dämpmotståndet för diskanten kan man placera det före eller efter filtret. Om det sitter före filtret dämpar det diskantens hela frekvensområde om det sitter efter filtret dämpar det den övre delen av frekvenskurvan. Så har jag lärt mig. Om jag har lärt fel hoppas jag någon mer kunnig lär om mig. Delningsfrekvensen ligger mellan 4 och 5 kHz. ( Den akustiska ).
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2017-06-26 12:23

Eri skrev:Ang. filtret så är det ett första ordningens filter för båda elementen. En spole i serie med TG9 och en kondensator i serie med diskanten. Filtret är gjort med utgångspunkt från tidigare försök med dessa element. Då hade jag ett andra ordningens filter till TG9. När det gäller dämpmotståndet för diskanten kan man placera det före eller efter filtret. Om det sitter före filtret dämpar det diskantens hela frekvensområde om det sitter efter filtret dämpar det den övre delen av frekvenskurvan. Så har jag lärt mig. Om jag har lärt fel hoppas jag någon mer kunnig lär om mig. Delningsfrekvensen ligger mellan 4 och 5 kHz. ( Den akustiska ).

De kan ju inte spela någon som helst roll. Serieimpedansen blir ju identisk i det fall det inte finns något shuntmotstånd mot jord. Finns det däremot ett shuntmotstånd kommer saken i ett annat läge.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2017-06-26 19:10

Kanske måste vara minst ett andra ordningens filter då. Detta nämndes i MoLt i artikeln om IÖ:s F1 högtalare, denna hade väl ett tredje ord. elektrisk filter för diskanten om jag minns rätt.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2017-06-26 20:22

Så dessa två filter har samma överföringsfunktion/delningsfrekvens?

Bild

Mvh
Stefan

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2017-06-26 20:25

Ja.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-06-26 20:30

avr7000 skrev:Så dessa två filter har samma överföringsfunktion/delningsfrekvens?

[ Bild ]

Mvh
Stefan

Knappast.
Motstånd före konding dämpar signalen med angiven delning.
Motstånd efter konding ökar totallasten och lägger talspolens motstånd till dämpmotståndet vilket ökar lasten och förskjuter delningsfrekvensen.
Ju högre motstånd desto mindre konding för att bibehålla delningspunkten.
Filterlistan för 6 dB visar förhållandet.
Att dämpa bör göras med serie och parallellmotstånd för att behålla totalresistansen i diskantkopplingen.
Bilagor
Filterlista.jpg
Filterlista.jpg (212.28 KiB) Visad 7512 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-06-26 20:31

avr7000 skrev:Så dessa två filter har samma överföringsfunktion/delningsfrekvens?

Absolut! Den som tvekar får väl koppla upp och mäta, koppla om och mäta igen :) .

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2017-06-26 22:08

Perfector skrev:

[ Bild ]

Mvh
Stefan

Knappast.

De ger samma överföringsfunktion. Du har säkert läst schemat fel så kolla igen.

Här är två till varianter som ger samma delningsfrekvens.
Bilagor
filter.JPG
filter.JPG (43.26 KiB) Visad 7463 gånger

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-06-26 22:18

UrSv skrev:
Perfector skrev:

[ Bild ]

Mvh
Stefan

Knappast.

De ger samma överföringsfunktion. Du har säkert läst schemat fel så kolla igen.

Här är två till varianter som ger samma delningsfrekvens.

Nu ritar du som du har lust tydligen.
lägger du ett motstånd efter kondensatorn blir det en ökning av totalimpedansen, helt klart.
Lägger du först ett motstånd och sedan kondensatorn blir det nå't helt annat.
Bilagor
filter.jpg
filter.jpg (45.68 KiB) Visad 7448 gånger
Senast redigerad av Perfector 2017-06-26 22:27, redigerad totalt 2 gånger.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2017-06-26 22:40

Perfector skrev:Nu ritar du som du har lust tydligen.

Ja, precis, för att visa fler varianter/kopplingar som ger samma resultat.

Perfector skrev:lägger du ett motstånd efter kondensatorn blir det en ökning av totalimpedansen, helt klart.

Nej, det blir samma. Det var det som var poängen med varianterna.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-06-26 23:33

Perfector skrev:lägger du ett motstånd efter kondensatorn blir det en ökning av totalimpedansen, helt klart.

Nej, det blir precis samma sak.

Ordningen på en rad av seriekopplade komponenter spelar ingen roll för strömmen genom kretsen, och det är strömmen genom kretsen som ger en viss spänning över elementet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-06-27 00:07

Svante skrev:

Nej, det blir precis samma sak.

Ordningen på en rad av seriekopplade komponenter spelar ingen roll för strömmen genom kretsen, och det är strömmen genom kretsen som ger en viss spänning över elementet.

Varför räknar man då på slutlasten med serie och parallellmotstånd för att filtret skall stämma?
Stämmer er beräkning på temat så behöv ju inte det?
Eller?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2017-06-27 01:19

Perfector skrev:Varför räknar man då på slutlasten med serie och parallellmotstånd för att filtret skall stämma?
Eller?

Men det finns ju inget parallellmotstånd! Hade det funnits det hade saken kommit i ett annat läge. Glöm tabellen över standardfilter och titta på serieimpedansen i de olika bilderna. Hur man än kopplar komponenterna i serie så blir impedansen den samma. Och eftersom lasten är samma blir strömmen den samma och det är den som ger ljud i talspolen. Det finns ingen lag som säger att impedansen i diskanten skall vara just 8 ohm om filtret är rätt beräknat efter den impedans och tonkurva som elementet verkligen har.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-06-27 07:58

Eller, glöm för ett ögonblick alla resonemang om högtalare och delningsfilter. Det handlar om elementär, grundläggande teori/fysik om ellära:
Vid seriekoppling är strömmen i varje ögonblick exakt densamma i hela kretsen.
Varje enskild komponent har en fast impedans, som inte ändras beroende på var i ordningen den är placerad.
Den resulterande impedansen är lika med summan av de ingående komponenternas impedans (Ztot=Z1+Z2+Z3+...), också helt oberoende av ordningsföljden.

Resonemanget om att delningsfiltret skulle ändra karaktär beroende på ordningsföljden på komponenterna, innebär att strömmen genom högtalaren skulle bli olika beroende på ordningsföljden på komponenterna, vilket alltså är en fysikalisk omöjlighet!

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2017-06-27 08:17

OK... tänkte inte på det.

Vad händer då med delningsfrekvensen i OD11, OA12, OA14, OA116 och OA2212 när man flyttar "bygeln"?

Bild

Mvh
Stefan

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2017-06-27 08:42

Inte så mycket?

Diskanten dämpas dock i olika steg beroende på hur bygeln kopplas.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-06-27 09:02

Ja, seriemotståndet kan med bygeln varieras mellan 0 - 1,8 - 2,2 - 4 ohm, vilket ju ger en viss dämpning, men hur/om det påverkar delningen får jag överlåta åt filtergurusarna att kommentera. IÖ är väl bäst lämpad i det här fallet...

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-06-27 09:13

avr7000 skrev:OK... tänkte inte på det.

Vad händer då med delningsfrekvensen i OD11, OA12, OA14, OA116 och OA2212 när man flyttar "bygeln"?

[ Bild ]

Mvh
Stefan

Du dämpar signalen FÖRE delningen vilket är det rätta sättet och som inte påverkar impedansen i elementet
Det jag försöker framhålla.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-06-27 09:22

DQ-20 skrev:
Perfector skrev:Varför räknar man då på slutlasten med serie och parallellmotstånd för att filtret skall stämma?
Eller?

Men det finns ju inget parallellmotstånd! Hade det funnits det hade saken kommit i ett annat läge. Glöm tabellen över standardfilter och titta på serieimpedansen i de olika bilderna. Hur man än kopplar komponenterna i serie så blir impedansen den samma. Och eftersom lasten är samma blir strömmen den samma och det är den som ger ljud i talspolen. Det finns ingen lag som säger att impedansen i diskanten skall vara just 8 ohm om filtret är rätt beräknat efter den impedans och tonkurva som elementet verkligen har.

/DQ-20

Nej, men det är den rätta vägen om man ska få det helt rätt.
I alla fall efter min kunskap.
Då får det kosta vad det kostar, bara systemimpedansen inte förskjuts.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2017-06-27 10:24

Perfector skrev:Nej, men det är den rätta vägen om man ska få det helt rätt.
I alla fall efter min kunskap.
Då får det kosta vad det kostar, bara systemimpedansen inte förskjuts.

Det gäller bara om man använder standardtabeller. Eri har mätt på sitt filter och jag tycker det ser finfint ut. Vad är fel på det tycker du? Varför måste högtalaren ha en lägre impedans än nödvändigt genom att elda bort effekt i shuntmotstånd om tonkurvan redan stämmer?

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Nästa

Återgå till DIY-forum