Gold Note?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fralle

Gold Note?

Inläggav Fralle » 2017-06-24 13:21

Har surfat runt lite och kollat på hifikomponenter och slogs av de vackra skivspelare som Gold note valore gör, som denna instegsmodell.

http://hificenter.se/gold-note-valore-400

Kollade runt på deras hemsida sen och såg att de har en hel radda skivspelare på sitt cv, men jag har inte ens hört talas om märket. Någon som känner till? Helt omöjligt att hitta recensioner på tex goldnote valore 400, som annars känns som en naturlig utmanare till rega och Projects spelare i instegsklassen.

Användarvisningsbild
faema

Re: Gold Note?

Inläggav faema » 2017-06-26 09:51

Gold Note är riktikt bra skit, allt görs i Italien med inriktning bra ljud, (blir också med automatik snyggt). Har själv en av deras "dyra" skivspelare, Bellavista Signature. Valoren är också mycket bra. :D

Användarvisningsbild
Fralle

Inläggav Fralle » 2017-06-26 12:54

Intressant. Hur står den sig mot Rega? Prismässigt ligger ju Valoren där i samma klass som en Rega p3, fast bra mycket snyggare.

Användarvisningsbild
faema

Inläggav faema » 2017-06-26 13:13

Naturlogt vis sopar den banan med Regan 8)
Ring Jonas på Classic Design, han vet allt och lite till om just hur Gold Note står sig i konkurensen.

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2017-06-27 00:18

Gold Note gör fina grejer, bl.a. OEM tillverkar de Brystons nya skivspelare. Bryston har gjort några småjusteringar men enligt James på Bryston så gör Gold Note riktigt bra grejer. Dessutom mycket vackra. Ska snart testa deras nya riaa-steg, PH-10, som har fått lysande recensioner. Jag skulle absolut välja en Gold Note före en rega.

mvh
Lasse

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-06-27 09:40

Lassej skrev:Gold Note gör fina grejer, bl.a. OEM tillverkar de Brystons nya skivspelare. Bryston har gjort några småjusteringar men enligt James på Bryston så gör Gold Note riktigt bra grejer. Dessutom mycket vackra. Ska snart testa deras nya riaa-steg, PH-10, som har fått lysande recensioner. Jag skulle absolut välja en Gold Note före en rega.

mvh
Lasse

Nu har ju jag ingen anledning att misstro att Gold Note är bra skit, men att James Tanner på Bryston framför den åsikten är välan kanske inte direkt någon högoddsare . . . typ. :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Fralle

Inläggav Fralle » 2017-06-27 10:09

Jag har ingen erfarenhet av Bryston alls. Men jag har för mig att de sysslade med hjärtmonitorer först innan man ändrade profil till hifi som var mer lönsamt, stämmer det?

Huruvida bryston är bra eller anus kan jag inte avgöra då jag aldrig lyssnat. Är dock försiktig med att avgöra ett märkes kvalitet utifrån vilka de samarbetat med. För allt vi vet kanske Gold Note var långt ner på listan och hakade på efter att Rega sagt nej. Alltså det säger egentligen inte så mycket.

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2017-06-27 10:58

Laila skrev:
Lassej skrev:Gold Note gör fina grejer, bl.a. OEM tillverkar de Brystons nya skivspelare. Bryston har gjort några småjusteringar men enligt James på Bryston så gör Gold Note riktigt bra grejer. Dessutom mycket vackra. Ska snart testa deras nya riaa-steg, PH-10, som har fått lysande recensioner. Jag skulle absolut välja en Gold Note före en rega.

mvh
Lasse

Nu har ju jag ingen anledning att misstro att Gold Note är bra skit, men att James Tanner på Bryston framför den åsikten är välan kanske inte direkt någon högoddsare . . . typ. :wink:

Må så vara att James är partisk men de har ändå valt Gold Note som partner och min erfarenhet ang Bryston är att de har rätt höga krav. Så för mig är det ändå någon form av kvalitetsstämpel :) .

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2017-06-27 11:15

Gold Note är på min dreggellista när det kommer till vinylspelare. Har jag någonsin råd skulle jag hemskt gärna vilja stoltsera med en Gold Note Giglio på hifibänken: https://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=3324&menu=2

Ser att hos Ljudmakar'n har produkten utgått, men hoppas den finns kvar i tillverkarens sortiment. Vansinnigt läcker (vilket en vinylspelare per definition ska vara :mrgreen: )
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2017-06-27 11:54

Fralle skrev:Jag har ingen erfarenhet av Bryston alls. Men jag har för mig att de sysslade med hjärtmonitorer först innan man ändrade profil till hifi som var mer lönsamt, stämmer det?

Huruvida bryston är bra eller anus kan jag inte avgöra då jag aldrig lyssnat. Är dock försiktig med att avgöra ett märkes kvalitet utifrån vilka de samarbetat med. För allt vi vet kanske Gold Note var långt ner på listan och hakade på efter att Rega sagt nej. Alltså det säger egentligen inte så mycket.

Stämmer rätt bra. Bryston startade 1962 och tillverkade bl.a. kontrollenheter till blodtestutrustning. 1967 fick de nya ägare och då gick man över till audioutrustning. Framförallt till studios men senare även hem hifi.

Tror inte att Gold Note var långt ner på listan över tänkbara partners men självklart har man säkert pratat med flera men jag tror inte att Bryston vågar riskera sitt fina rykte som kvalitetstillverkare genom att släppa en dålig skivspelare.

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2017-06-27 11:55

shifts skrev:Gold Note är på min dreggellista när det kommer till vinylspelare. Har jag någonsin råd skulle jag hemskt gärna vilja stoltsera med en Gold Note Giglio på hifibänken: https://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=3324&menu=2

Ser att hos Ljudmakar'n har produkten utgått, men hoppas den finns kvar i tillverkarens sortiment. Vansinnigt läcker (vilket en vinylspelare per definition ska vara :mrgreen: )

Håller med. Den är galet fin.

Användarvisningsbild
faema

Inläggav faema » 2017-06-27 12:36

shifts skrev:Gold Note är på min dreggellista när det kommer till vinylspelare. Har jag någonsin råd skulle jag hemskt gärna vilja stoltsera med en Gold Note Giglio på hifibänken: https://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=3324&menu=2

Självklart ska inte bara skivspelaren vara läcker, det ska alla hifi-grejer vara! Livet är för kort att kringse fula saker.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2017-06-27 13:19

Förvisso sant faema, men jag när det kommer skivspelare kan jag leva med lite extra utsmyckning jämfört med hur jag annars helst vill ha det.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Fralle

Inläggav Fralle » 2017-06-27 14:30

Helt otroligt snygga spelare som verkar gedigna. Det förvånar mig att det är så pass svårt att hitta recensioner på deras prylar.

Användarvisningsbild
faema

Inläggav faema » 2017-06-27 15:28

Om du går in på deras hemsida och trycker på review så finns där några

http://www.goldnote.it/reviews

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2017-06-27 15:31

Kollade lite på Gold Notes valore 400 grammofon.

Stum plint på spikfötter....hmm.....den här lösningen torde inte leda bort några vibrationer alls.

Verkar vara en genomgående konstruktionslösning i sortimentet.
Jag är tveksam till hur genomtänkt det är.

Den här butiken har en underliggande plattform i trä med stumma fötter också i trä.
http://www.euphonia-audioforum.se/forum ... e/&page=12
Går spikarna ner i träskivan eller är de borttagna?
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2017-06-27 15:58

Komma här och förstöra!

;)

Hmm, ja jo, ok då, det såg väl inte prima ut. Men borde ju gå att skruva loss och sätta platta fötter på.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-06-27 16:18

Jansson skrev:Kollade lite på Gold Notes valore 400 grammofon.

Stum plint på spikfötter....hmm.....den här lösningen torde inte leda bort några vibrationer alls.

Verkar vara en genomgående konstruktionslösning i sortimentet.
Jag är tveksam till hur genomtänkt det är. .....

Mja, jag skulle nog vilja titta på en IRL å framför allt lyssna innan jag totalsågar spelaren.
Just de däringa spikarna/"dioderna" är jag lite tveksam till men nog borde de leda vibrationer
ner till underlaget . . . jmf spikfötter på högisar som kan få hela parkettgolv att vibrera . . .
vilket kanske inte heller är så speciellt bra om spelarunderlaget gör . . . typ. :?

Kan nämna att på min Lenco L75:a(som i nuvarande skick är "helt stum") leds spelarens vibrationer
ut till plinten medels två träskruvar à la Linn. Plinten står i sin tur på fyra "dörrstopp" som därefter
i sin tur står på två stycken ovanpåställda IKEA Lack-bord. Funkar bra tycker jag . . . :)

Användarvisningsbild
faema

Inläggav faema » 2017-06-27 17:00

Nja, det är inte spikfötter. Jag läste manualen och reviewen på Italienska och där står: Tre justerbara fötter som är av ett material som är dämpande och fjädrande. Nedan översättning av goggle.

Det är en enda bas, på vilken är
monterade plattan och armen, som vilar på

fötter (typiskt tre) som, i de flesta

fall, utgör en suspension

SION den är gjord av elastiskt mate-

Riale fjädrande

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-06-27 17:35

faema skrev:Nja, det är inte spikfötter. Jag läste manualen och reviewen på Italienska och där står: Tre justerbara fötter som är av ett material som är dämpande och fjädrande. ...

Verkar mer vettigt än spikar(som inte verkar vettigt alls) . . . typ. :)
(Har förexten testat med stålskruv på/under min Lenco . . . blä, gick fetbort efter 1 låt .....) :oops: :wink:

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-06-27 20:58

Laila skrev:
faema skrev:Nja, det är inte spikfötter. Jag läste manualen och reviewen på Italienska och där står: Tre justerbara fötter som är av ett material som är dämpande och fjädrande. ...

Verkar mer vettigt än spikar(som inte verkar vettigt alls) . . . typ. :)
(Har förexten testat med stålskruv på/under min Lenco . . . blä, gick fetbort efter 1 låt .....) :oops: :wink:

Har nu kollat manualen till instegsmodellen Valore 400 å hittar ingenting om justerbara fötter
i något dämpande å fjädrande material . . . typ. :? Ber om ursäkt på förhand om jag läst slarvigt.
http://www.akamaiaudio.it/download/manu ... 015-v3.pdf

Användarvisningsbild
faema

Inläggav faema » 2017-06-28 08:01

sid 20

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-06-28 12:37

:? . . . typ. :wink:

Användarvisningsbild
Fralle

Inläggav Fralle » 2017-06-28 21:34

Jag hittar ingen sida 20 heller...

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2017-06-28 21:38

Finns det f ö någon firma som heter Brown Note?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2017-06-29 06:44

8O :D
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Återgå till Generellt om hifi