FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
galder

Re: FUKDIST - kanske ännu en OK stativhögtalare?

Inläggav galder » 2017-06-28 09:38

Tänkte delge mina nyligen sammanfattade råd för framtagande av delningsfilter utifrån Petersteindl’s råd inför min omkonstuktion av mina L8. Att börja utifrån ett simulerat filter har för mig visat sig vara fel väg att gå, vilket sällan? slutar bra utan man kommer i slutänden långt ifrån första versionen. Tillägg till dessa mätningar är förståss ytterligare mätningar i olika vinklar som har nämnts inledningsvis i tråden. Notera att Fukdist liksom L8 har direktljud off axis, vilket kan göra det svårare att simulera.

Normalt förfarande kan vara att man mäter impedansen och frekvenskurvor (gatade mätningar), för de separat ingående elementen, utan delningsfilter. Man kan även lyssna till elementen utan delningsfilter för att söka efter speciella egenskaper på dessa. Sedan efter att man simulerat fram ett delningsfilter med hjälp av dessa mätningars data, så mäter man gatade mätningar av direktljudet (ljudet som strålar från en punkt mitt emellan elementen i lyssnarens riktning), tak- och golvreflexen på 1m avstånd, med ex.vis 3ms som ”FFT-fönster”. Vidare så mäts följande med denna mätmetod, nämligen takreflexens amplitudkurva och golvreflexens amplitudkurva samt medelvärdet av dessa två. Sedan bedöms hur direktljudets amplitudkurva förändras då respektive golv och takreflex adderas till direktljudet. Då får man en större kontroll över de tidiga reflexernas bidrag. Då även små förändringar i delningsfilter förändrar loobning och spridningsmönstret markant utan att det behöver synas i totalljudet på lyssnarplats och inte heller i direktljudet. Även så är högtalarna uppmätta med LTAS-metoden, (på lyssningsplats) vilket tar med samtliga i rummet förekommande ljud, (så kallad totalljudsmätning). Även denna mätning skall vara så rak som möjligt.

Hoppas att detta kan vara till någon hjälp?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2017-06-28 10:25

Perfector skrev:
NADifierad skrev:Utan att ha läst några inlägg noga.
Kan det vara så att Perfector avser att en förstärkare oftast lämnar mer i effekt i 4 ohm, än i 8 ohm.
Om du då använder element med olika nominella impedanser, så behöver man ta hänsyn till detta utöver specade känsligheter!?
Min gissning :) .

Tack, ja så är det.
Mer kräm i 4 ohm.
Men de flesta "normala" förstärkare har ju det.
Eller?
Jag vet bara McIntosh som hade en med 300 W i alla laster från 4 till 16 Ohm.

Nej, nej och nej.
Det är känsligheten vid 2,83 V som är specad, inte vid 1 W. Det är (FÖR HELVETE) bara att läsa innantill i länkarna. Angivelsen tar redan hänsyn till att 4 ohms element drar i sig mer effekt än 8 ohms element. Det känsligheten som anges, inte verkningsgraden. För den som behöver en praktisk illustration kan man titta på två i övrigt identiska element med olika impedans. Då ser man att den med lägre impedans har högre känslighet vid en given spänning. Inte för att verkningsgraden är högre utan för att vid en GIVEN SPÄNNINGSNIVÅ drar 4-ohms elementet i sig mer effekt.

Punkt, punkt och punkt.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-06-28 10:37

TEKNISK DATA:
Impedance (Z) 4 Ω
Operating voltage -
Frequency range f3-5,000 Hz
Resonant frequency (fs) 37 Hz
Rec. crossov. frequ. (fmax.) (12 dB/oct.) -
Power rating 70 W
Peak music power output 150 W
Sensitivity 89 dB/W/m

TEKNISK DATA:
Impedance (Z) 8 Ω
Operating voltage -
Power rating 70 W
Sensitivity 89 dB/W/m

Du sa vad då?
Man mäter alltid vid 1 watt påmatad effekt för att kunna ha en standard.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-06-28 10:42

Kunde inte ett seriefilter vara intressant att prova, nu när det ändå brainstormas?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-06-28 10:49

Perfector skrev:...

1W, Vid vilken frekvens?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-06-28 10:51

AndreasArvidsson skrev:

1W, Vid vilken frekvens?

Har för mig att 200 till 2000 är standard, men den kan ha ändrats sedan jag höll på som så mycket annat.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-06-28 10:52

paa skrev:Kunde inte ett seriefilter vara intressant att prova, nu när det ändå brainstormas?

Allt kan vara intressant att prova.
Fler förslag på "udda" lösningar efterfrågas härmed.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-06-28 10:56

Perfector skrev:
AndreasArvidsson skrev:

1W, Vid vilken frekvens?

Har för mig att 200 till 2000 är standard, men den kan ha ändrats sedan jag höll på som så mycket annat.

Ok, menar du att samma spänning var som helst inom detta intervall kommer ge samma effekt? Det kan jag isf säga att så är inte fallet. Att försöka mäta känslighet mha 1W med hänsyn till högtalarens impedans ger inte speciellt pålitliga siffror.

Nu är det också så att både scansepak och seas mäter med 2,83V så det är oväsentlig för detta bygge.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2017-06-28 10:58

Perfector skrev:Man mäter alltid vid 1 watt påmatad effekt för att kunna ha en standard.

Nej tillverkarna av elementen i denna högtalare använder sig av 2,83 V vilket även de flesta seriösa tillverkare gör idag.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-06-28 11:09

Emanuelgbg skrev:
Perfector skrev:Man mäter alltid vid 1 watt påmatad effekt för att kunna ha en standard.

Nej tillverkarna av elementen i denna högtalare använder sig av 2,83 V vilket även de flesta seriösa tillverkare gör idag.

Vid 8 ohms last, ja.
Men för att få en pålitlig känslighetsangivelse så är effekt vid 4 ohm 1 watt relativt spänningen på 4 ohm 1 watt
Annars skulle ett 16 Ohm's intrumentelement få en löjligt låg känslighet och det är ofta tvärtom.
Har du element med både 4 och 8 ohm som val är det ändå samma känslighet, baserat på spänningen för 1 watt i respektive last.
Vill minnas att det är DIN-normen som används.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-06-28 11:19

Perfector skrev:
Emanuelgbg skrev:

Vid 8 ohms last, ja.
...

Nej impedansen har inget med saken att göra; seas och scanspeak mäter känsligheten för alla element med 2,83V. Du bör alltså inte göra några nivåjusteringar med avseende på impedansen, bara känsligheten.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-06-28 11:30

AndreasArvidsson skrev:
Perfector skrev:
Emanuelgbg skrev:

Vid 8 ohms last, ja.
...

Nej impedansen har inget med saken att göra; seas och scanspeak mäter känsligheten för alla element med 2,83V. Du bör alltså inte göra några nivåjusteringar med avseende på impedansen, bara känsligheten.

Då har seas frångått standarden, vilket jag finner konstigt.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-06-28 11:31

Perfector skrev:
AndreasArvidsson skrev:
Perfector skrev:Vid 8 ohms last, ja.
...

Då har seas frångått standarden, vilket jag finner konstigt.

Tvärtom är det så de flesta mäter/anger idag.

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2017-06-28 11:34

Perfector skrev:
NADifierad skrev:Utan att ha läst några inlägg noga.
Kan det vara så att Perfector avser att en förstärkare oftast lämnar mer i effekt i 4 ohm, än i 8 ohm.
Om du då använder element med olika nominella impedanser, så behöver man ta hänsyn till detta utöver specade känsligheter!?
Min gissning :) .

Tack, ja så är det.
Mer kräm i 4 ohm.
Men de flesta "normala" förstärkare har ju det.
Eller?
Jag vet bara McIntosh som hade en med 300 W i alla laster från 4 till 16 Ohm.
''

Feltänk.

Tonkurva mäts med konstant spänning inte ned konstant effekt.

Olika impedans i olika frekvens-register inte ett problem.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2017-06-28 11:41

Perfector skrev:Du sa vad då?

Jag säger att du har bevisligen fel, att alla som har tittat på databladen vet att du har fel och att du inte ens har bemödat dig om att titta i de datablad som Kalejdokom la ut på de specifika element det gäller. Ganska otroligt faktiskt. Där står mycket tydligt att känsligheten är angiven i dB vid 2,83 V/1m, INTE 1W/1m. Och detta är två seriösa tillverkare. Men om du inte ens orkar öppna databladen för de element du skall beräkna filter till tänker jag inte öppna dem, konvertera till jpg, beskära och lägga upp i tråden (alternativt skriva av) så att du utan ens så mycket som ett klick kan se vad det står där. Lite får man göra själv. Det här liknar lyteskomik.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-06-28 11:49

DQ-20 skrev:

Jag säger att du har bevisligen fel, att alla som har tittat på databladen vet att du har fel och att du inte ens har bemödat dig om att titta i de datablad som Kalejdokom la ut på de specifika element det gäller. Ganska otroligt faktiskt. Där står mycket tydligt att känsligheten är angiven i dB vid 2,83 V/1m, INTE 1W/1m. Och detta är två seriösa tillverkare. Men om du inte ens orkar öppna databladen för de element du skall beräkna filter till tänker jag inte öppna dem, konvertera till jpg, beskära och lägga upp i tråden (alternativt skriva av) så att du utan ens så mycket som ett klick kan se vad det står där. Lite får man göra själv. Det här liknar lyteskomik.

/DQ-20

Lytet är i så fall att man ändrat en norm till nåt eget för att få bättre mätdata.
Ungefär som 6 ohm's element när normen är under 20% av angiven impedans ger en lägre systemimpedans.
Alla element jag hittat på HiFi-Kit utom 1 4" har det så.
Kolla Gamma BBK-200
Samma känslighet 4 och 8 ohm vilket visar att dom har 1 watt relaterat impedansen.
Monacor samma sak
Bravox Brazilien samma sak
Dom som använder en spänning för alla impedanser är i minoritet.
Men oavsett så kan Dan kolla hur det blir om han bygger filtret till sina element och provar.

Edit:
Nu har jag skickat en förfrågan till Seas i Norge och får väl svar vad det lider.
Har jag fel kommer en kungspudel med posten till forumet.
Senast redigerad av Perfector 2017-06-28 12:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-06-28 12:01

Perfector skrev:TEKNISK DATA:
Impedance (Z) 4 Ω
Operating voltage -
Power rating 70 W
Sensitivity 89 dB/W/m

TEKNISK DATA:
Impedance (Z) 8 Ω
Operating voltage -
Power rating 70 W
Sensitivity 89 dB/W/m

Om du parallellkopplar dessa två element och mäter kommer 4-ohmsvarianten att visa en SPL-nivå ca 3dB högre än 8-ohmaren. Och detta är ju helt i linje med vad vi argumenterar för! Att VID LIKA SPÄNNING över elementen så blir det en skillnad - som ju beaktats i databladen för de aktuella elementen!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-06-28 12:03

Kalejdokom skrev:
Perfector skrev:TEKNISK DATA:
Impedance (Z) 4 Ω
Operating voltage -
Power rating 70 W
Sensitivity 89 dB/W/m

TEKNISK DATA:
Impedance (Z) 8 Ω
Operating voltage -
Power rating 70 W
Sensitivity 89 dB/W/m

Om du parallellkopplar dessa två element och mäter kommer 4-ohmsvarianten att visa en SPL-nivå ca 3dB högre än 8-ohmaren. Och detta är ju helt i linje med vad vi argumenterar för! Att VID LIKA SPÄNNING över elementen så blir det en skillnad - som ju beaktats i databladen för de aktuella elementen!

Jo, men jag argumenterar för att man INTE använder samma spänning vid 4 och 8 Ohm's last, däri ligger skillnaden.
Seas kommer med svar så småningom.
Till dess kan vi låta denna argumentation vila.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-06-28 12:16

Perfector skrev:
DQ-20 skrev:

/DQ-20

Lytet är i så fall att man ändrat en norm till nåt eget för att få bättre mätdata.
Ungefär som 6 ohm's element när normen är under 20% av angiven impedans ger en lägre systemimpedans.
Kolla Gamma BBK-200
Samma känslighet 4 och 8 ohm vilket visar att dom har 1 watt relaterat impedansen.
Monacor samma sak
Men oavsett så kan Dan kolla hur det blir om han bygger filtret till sina element och provar.

Voine voine. :)

Matar man två likadana element, där det ena är 4ohm och det andra 8 ohms med 1W för att mäta känsligheten så får man samma känslighet. Skillnaden kan man avslöja med Ohms lag.

8ohmselementet får 2.83V över sig och 0,353A.

4ohmselementet får 2V över sig och 0,5A.

I båda fallen är summan 1W och samma känslighet.

Hade vi istället matat båda elementen med 2.83V (som är standard) så kommer 4ohms elementet att DRA mer ström och därmed effekt; 0,7A vilket ger 2W effekt.

Prova själv:
http://www.ohmslawcalculator.com/ohms-law-calculator

Nästa grej här är att en normal högtalare är impediv, dvs resistansen varierar med frekvens. Som Andreas var inne på så spelar det alltså roll vid vilken frekvens man mäter känsligheten om man skulle göra på ovanstående sätt, eftersom resistansen varierar med frekvensen.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-06-28 12:17

Diskussionen har svängt...
Perfector, du kanske tycker att vi är påstridiga och tjatiga, men det hade varit mycket lättare om du tidigare i tråden bara medgett att du hade "fel", eller inte tänkte på att det blir annorlunda när känsligheten anges vid 2,83V istället för 1W. Istället fortsätter du och fäktas med nya begrepp och referenser och det triggar "oss andra" att stå på oss.

Det är inte farligt att tillstå sina begränsningar. Jag inser ofta att jag inte förstår eller kan allt och då är det bara att säga det! :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-06-28 12:36

Perfector skrev:Lytet är i så fall att man ändrat en norm till nåt eget för att få bättre mätdata.
Kolla Gamma BBK-200
Monacor samma sak

Fel igen. Vet du hur många element dom har i sitt sortiment?
En snabb koll (inte bara på Hifi-kit) visar att t.ex. Beyma, Peerless, Scanspeak, Seas, Morel, Tangband och Vifa specar alla vid 2,83V/1m.
De jag hittar som använder 1W/1m, förutom Monacor och de du anger ovan, är Fostex och Dayton.
Vi kan leta vidare, men majoriteten av de "seriösa" tillverkarna använder samma norm, 2.83V/1m.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-06-28 12:42

Perfector skrev:Nu har jag skickat en förfrågan till Seas i Norge och får väl svar vad det lider.

Vad har du frågat Seas?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-06-28 12:43

Galder, kan du redogöra varför du önskar ha frekvensgången rak i efterklangsfältet?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2017-06-28 12:47

Det varierar för samma tillverkare också. Vid en snabb koll i lite olika datablad använde Seas, SS, SBA, Dayton, Peerless, Accuton, Beyma och B&C 2,83 V
Monacor, Visaton, Eton, Tangband, Fostex, Faital Pro och Eighteensounds - 1w

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-06-28 12:53

Vifa anger vid både 1w/1m OCH 2,83V/1m (olika värden). :)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2017-06-28 13:18

Emanuelgbg skrev:Det varierar för samma tillverkare också. Vid en snabb koll i lite olika datablad använde Seas, SS, SBA, Dayton, Peerless, Accuton, Beyma och B&C 2,83 V
Monacor, Visaton, Eton, Tangband, Fostex, Faital Pro och Eighteensounds - 1w

Eighteen Sounds anger känslighet 2,83V/1m, men anger TS parametern "känslighet" som 1W/1m. Till de som mäter 2,83V/1m kan man också lägga JBL. Det är en konspiration. Fast det finns ju vissa fördelar att relatera till en fast spänningsnivå, t.ex. att förstärkare oftast approximerar konstant utspänning och inte konstant effekt och att de flesta beräkningsprogram därför antar en låg källimpedans när de ritar frekvensgången. Men det finns nackdelar också: man bör rensa pärmarna från 40 år gamla datablad.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-06-28 14:30

Cortado skrev:
Perfector skrev:
DQ-20 skrev:

/DQ-20

Kolla Gamma BBK-200
Monacor samma sak

Voine voine. :)

Matar man två likadana element, där det ena är 4ohm och det andra 8 ohms med 1W för att mäta känsligheten så får man samma känslighet. Skillnaden kan man avslöja med Ohms lag.

8ohmselementet får 2.83V över sig och 0,353A.

Hade vi istället matat båda elementen med 2.83V (som är standard) så kommer 4ohms elementet att DRA mer ström och därmed effekt; 0,7A vilket ger 2W effekt.

Prova själv:
http://www.ohmslawcalculator.com/ohms-law-calculator

Nästa grej här är att en normal högtalare är impediv, dvs resistansen varierar med frekvens. Som Andreas var inne på så spelar det alltså roll vid vilken frekvens man mäter känsligheten om man skulle göra på ovanstående sätt, eftersom resistansen varierar med frekvensen.

Tack min högt respekterade VÄN!
Det var det jag hade för mig och som gör att jag resonerar som jag gör.
Äntligen vett och sans.
Nu är du i samma höga respekt hos mig som Dan som ju ska bygga filtren.

Edit:
Kanske bör tillägga att impedansvariationerna är anledningen till konjugaterna som då rätar ut impedansen som förstärkaren känner av så att den kan jobba som den var avsedd när den tillverkades.
Senast redigerad av Perfector 2017-06-28 15:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-06-28 14:32

Kalejdokom skrev:
Perfector skrev:Nu har jag skickat en förfrågan till Seas i Norge och får väl svar vad det lider.

Vad har du frågat Seas?

Enkelt, om dom mäter med olika spänning i 4 och 8 ohm eller om det mäts med samma i alla laster.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-06-28 14:49

Perfector skrev:
Kalejdokom skrev:

Vad har du frågat Seas?

Enkelt, om dom mäter med olika spänning i 4 och 8 ohm eller om det mäts med samma i alla laster.

Det har du ju redan fått svar på?

Om man letar lite så kan man enkelt se det för sig självt:
http://www.seas.no/index.php?option=com_content&view=article&id=97:h1488-04-l16rnx&catid=44:utv-prestige-woofers&Itemid=461
Nominal Impedans: 4 ohms
...
Characteristic Senstitivity (2,83V, 1m); 88dB

Detta är ju dessutom väldigt vanligt så finns ingen anledning att lägga ned så mycket energi på att tvivla. Jag har inget mer att tillföra och tråden har redan spårat ur för mycket pga detta så jag ger mig nu iaf.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-06-28 15:07

AndreasArvidsson skrev:
Perfector skrev:
Kalejdokom skrev:Vad har du frågat Seas?

Det har du ju redan fått svar på?

Om man letar lite så kan man enkelt se det för sig självt:
http://www.seas.no/index.php?option=com_content&view=article&id=97:h1488-04-l16rnx&catid=44:utv-prestige-woofers&Itemid=461
Nominal Impedans: 4 ohms
...
Characteristic Senstitivity (2,83V, 1m); 88dB

Detta är ju dessutom väldigt vanligt så finns ingen anledning att lägga ned så mycket energi på att tvivla. Jag har inget mer att tillföra och tråden har redan spårat ur för mycket pga detta så jag ger mig nu iaf.

Känns lite konstigt med tanke på vad Cartado skrev om spänning och effekt
Han skrev detta.

Cartado skrev:8ohmselementet får 2.83V över sig och 0,353A.

Fixade citatet /Andreas

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum