Moderator: Redaktörer
Perfector skrev:NADifierad skrev:Utan att ha läst några inlägg noga.
Kan det vara så att Perfector avser att en förstärkare oftast lämnar mer i effekt i 4 ohm, än i 8 ohm.
Om du då använder element med olika nominella impedanser, så behöver man ta hänsyn till detta utöver specade känsligheter!?
Min gissning.
Tack, ja så är det.
Mer kräm i 4 ohm.
Men de flesta "normala" förstärkare har ju det.
Eller?
Jag vet bara McIntosh som hade en med 300 W i alla laster från 4 till 16 Ohm.
Perfector skrev:...
Man mäter alltid vid 1 watt påmatad effekt för att kunna ha en standard.
AndreasArvidsson skrev:Perfector skrev:...
1W, Vid vilken frekvens?
paa skrev:Kunde inte ett seriefilter vara intressant att prova, nu när det ändå brainstormas?
Perfector skrev:AndreasArvidsson skrev:Perfector skrev:...
1W, Vid vilken frekvens?
Har för mig att 200 till 2000 är standard, men den kan ha ändrats sedan jag höll på som så mycket annat.
Perfector skrev:Man mäter alltid vid 1 watt påmatad effekt för att kunna ha en standard.
Emanuelgbg skrev:Perfector skrev:Man mäter alltid vid 1 watt påmatad effekt för att kunna ha en standard.
Nej tillverkarna av elementen i denna högtalare använder sig av 2,83 V vilket även de flesta seriösa tillverkare gör idag.
Perfector skrev:Emanuelgbg skrev:Perfector skrev:Man mäter alltid vid 1 watt påmatad effekt för att kunna ha en standard.
Nej tillverkarna av elementen i denna högtalare använder sig av 2,83 V vilket även de flesta seriösa tillverkare gör idag.
Vid 8 ohms last, ja.
...
AndreasArvidsson skrev:Perfector skrev:Emanuelgbg skrev:
Vid 8 ohms last, ja.
...
Nej impedansen har inget med saken att göra; seas och scanspeak mäter känsligheten för alla element med 2,83V. Du bör alltså inte göra några nivåjusteringar med avseende på impedansen, bara känsligheten.
Perfector skrev:AndreasArvidsson skrev:Perfector skrev:Vid 8 ohms last, ja.
...
Nej impedansen har inget med saken att göra; seas och scanspeak mäter känsligheten för alla element med 2,83V. Du bör alltså inte göra några nivåjusteringar med avseende på impedansen, bara känsligheten.
Då har seas frångått standarden, vilket jag finner konstigt.
''Perfector skrev:NADifierad skrev:Utan att ha läst några inlägg noga.
Kan det vara så att Perfector avser att en förstärkare oftast lämnar mer i effekt i 4 ohm, än i 8 ohm.
Om du då använder element med olika nominella impedanser, så behöver man ta hänsyn till detta utöver specade känsligheter!?
Min gissning.
Tack, ja så är det.
Mer kräm i 4 ohm.
Men de flesta "normala" förstärkare har ju det.
Eller?
Jag vet bara McIntosh som hade en med 300 W i alla laster från 4 till 16 Ohm.
Perfector skrev:Du sa vad då?
DQ-20 skrev:Perfector skrev:Du sa vad då?
Jag säger att du har bevisligen fel, att alla som har tittat på databladen vet att du har fel och att du inte ens har bemödat dig om att titta i de datablad som Kalejdokom la ut på de specifika element det gäller. Ganska otroligt faktiskt. Där står mycket tydligt att känsligheten är angiven i dB vid 2,83 V/1m, INTE 1W/1m. Och detta är två seriösa tillverkare. Men om du inte ens orkar öppna databladen för de element du skall beräkna filter till tänker jag inte öppna dem, konvertera till jpg, beskära och lägga upp i tråden (alternativt skriva av) så att du utan ens så mycket som ett klick kan se vad det står där. Lite får man göra själv. Det här liknar lyteskomik.
/DQ-20
Perfector skrev:TEKNISK DATA:
Impedance (Z) 4 Ω
Operating voltage -
Frequency range f3-5,000 Hz
Resonant frequency (fs) 37 Hz
Rec. crossov. frequ. (fmax.) (12 dB/oct.) -
Power rating 70 W
Peak music power output 150 W
Sensitivity 89 dB/W/m
TEKNISK DATA:
Impedance (Z) 8 Ω
Operating voltage -
Power rating 70 W
Sensitivity 89 dB/W/m
Kalejdokom skrev:Perfector skrev:TEKNISK DATA:
Impedance (Z) 4 Ω
Operating voltage -
Power rating 70 W
Sensitivity 89 dB/W/m
TEKNISK DATA:
Impedance (Z) 8 Ω
Operating voltage -
Power rating 70 W
Sensitivity 89 dB/W/m
Om du parallellkopplar dessa två element och mäter kommer 4-ohmsvarianten att visa en SPL-nivå ca 3dB högre än 8-ohmaren. Och detta är ju helt i linje med vad vi argumenterar för! Att VID LIKA SPÄNNING över elementen så blir det en skillnad - som ju beaktats i databladen för de aktuella elementen!
Perfector skrev:DQ-20 skrev:Perfector skrev:Du sa vad då?
Jag säger att du har bevisligen fel, att alla som har tittat på databladen vet att du har fel och att du inte ens har bemödat dig om att titta i de datablad som Kalejdokom la ut på de specifika element det gäller. Ganska otroligt faktiskt. Där står mycket tydligt att känsligheten är angiven i dB vid 2,83 V/1m, INTE 1W/1m. Och detta är två seriösa tillverkare. Men om du inte ens orkar öppna databladen för de element du skall beräkna filter till tänker jag inte öppna dem, konvertera till jpg, beskära och lägga upp i tråden (alternativt skriva av) så att du utan ens så mycket som ett klick kan se vad det står där. Lite får man göra själv. Det här liknar lyteskomik.
/DQ-20
Lytet är i så fall att man ändrat en norm till nåt eget för att få bättre mätdata.
Ungefär som 6 ohm's element när normen är under 20% av angiven impedans ger en lägre systemimpedans.
Alla element jag hittat på HiFi-Kit utom 1 4" har det så.
Kolla Gamma BBK-200
Samma känslighet 4 och 8 ohm vilket visar att dom har 1 watt relaterat impedansen.
Monacor samma sak
Bravox Brazilien samma sak
Dom som använder en spänning för alla impedanser är i minoritet.
Men oavsett så kan Dan kolla hur det blir om han bygger filtret till sina element och provar.
Perfector skrev:Lytet är i så fall att man ändrat en norm till nåt eget för att få bättre mätdata.
Ungefär som 6 ohm's element när normen är under 20% av angiven impedans ger en lägre systemimpedans.
Kolla Gamma BBK-200
Samma känslighet 4 och 8 ohm vilket visar att dom har 1 watt relaterat impedansen.
Monacor samma sak
Perfector skrev:Nu har jag skickat en förfrågan till Seas i Norge och får väl svar vad det lider.
Har jag fel kommer en kungspudel med posten till forumet.
Emanuelgbg skrev:Det varierar för samma tillverkare också. Vid en snabb koll i lite olika datablad använde Seas, SS, SBA, Dayton, Peerless, Accuton, Beyma och B&C 2,83 V
Monacor, Visaton, Eton, Tangband, Fostex, Faital Pro och Eighteensounds - 1w
Cortado skrev:Perfector skrev:DQ-20 skrev:
/DQ-20
Lytet är i så fall att man ändrat en norm till nåt eget för att få bättre mätdata.
Kolla Gamma BBK-200
Monacor samma sak
Men oavsett så kan Dan kolla hur det blir om han bygger filtret till sina element och provar.
Voine voine.
Matar man två likadana element, där det ena är 4ohm och det andra 8 ohms med 1W för att mäta känsligheten så får man samma känslighet. Skillnaden kan man avslöja med Ohms lag.
8ohmselementet får 2.83V över sig och 0,353A.
4ohmselementet får 2V över sig och 0,5A.
I båda fallen är summan 1W och samma känslighet.
Hade vi istället matat båda elementen med 2.83V (som är standard) så kommer 4ohms elementet att DRA mer ström och därmed effekt; 0,7A vilket ger 2W effekt.
Prova själv:
http://www.ohmslawcalculator.com/ohms-law-calculator
Nästa grej här är att en normal högtalare är impediv, dvs resistansen varierar med frekvens. Som Andreas var inne på så spelar det alltså roll vid vilken frekvens man mäter känsligheten om man skulle göra på ovanstående sätt, eftersom resistansen varierar med frekvensen.
Kalejdokom skrev:Perfector skrev:Nu har jag skickat en förfrågan till Seas i Norge och får väl svar vad det lider.
Vad har du frågat Seas?
Perfector skrev:Kalejdokom skrev:Perfector skrev:Nu har jag skickat en förfrågan till Seas i Norge och får väl svar vad det lider.
Vad har du frågat Seas?
Enkelt, om dom mäter med olika spänning i 4 och 8 ohm eller om det mäts med samma i alla laster.
Nominal Impedans: 4 ohms
...
Characteristic Senstitivity (2,83V, 1m); 88dB
AndreasArvidsson skrev:Perfector skrev:Kalejdokom skrev:Vad har du frågat Seas?
Enkelt, om dom mäter med olika spänning i 4 och 8 ohm eller om det mäts med samma i alla laster.
Det har du ju redan fått svar på?
Om man letar lite så kan man enkelt se det för sig självt:
http://www.seas.no/index.php?option=com_content&view=article&id=97:h1488-04-l16rnx&catid=44:utv-prestige-woofers&Itemid=461Nominal Impedans: 4 ohms
...
Characteristic Senstitivity (2,83V, 1m); 88dB
Detta är ju dessutom väldigt vanligt så finns ingen anledning att lägga ned så mycket energi på att tvivla. Jag har inget mer att tillföra och tråden har redan spårat ur för mycket pga detta så jag ger mig nu iaf.
Cartado skrev:8ohmselementet får 2.83V över sig och 0,353A.
4ohmselementet får 2V över sig och 0,5A.
I båda fallen är summan 1W och samma känslighet.
Hade vi istället matat båda elementen med 2.83V (som är standard) så kommer 4ohms elementet att DRA mer ström och därmed effekt; 0,7A vilket ger 2W effekt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 228 gäster