Varför älskar audiofiler sina högtalare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-06-27 08:13

En liten spaning!
Högtalarna verkar vara den pjäs i anläggningen som audiofiler håller högst. Att kritisera dessa är ofta känsligt, betydligt mer känsligt än att komma med förslag på elektronikens brister och fördelar. Jag känner ett antal anläggningar som enkelt skulle kunna förbättras via högtalarbyte istället för annat mekande men audiofilen har ofta en speciell relation till just högtalarna. Varför är det så?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Varför älskar audiofiler sina högtalare?

Inläggav Nattlorden » 2017-06-27 08:36

Eftersom det, oftast i alla fall, är vid byte av högtalare som mest händer så bör det vara vid något sådant byte man fått sin största "aha-upplevelse" och det kan säkert för vissa anta en snudd på religiös upplevelse antar jag.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2017-06-27 08:44

På mig stämmer din spaning i allra högsta grad. Om jag skulle våga mig på en hobby-psykoanalys på mig själv skulle jag nog säga att för mig kommer nog ljudet som god trea eller nåt. Mina högtalare anser jag unikt formgivna, med en stor portion nytänk och bryt mot konventioner. Det finns en driva andra högtalare som också lyckas med det, men då ofta utan, jag antar skandinaviska touch, som innebär tillbakadragen stramhet, funktionalism och sinne för proportioner.

Till detta kryddas det med en lagom dos mystisism. Kronan på verket för det missförstådda geniet. Åratal av slit, ett livsverk och en mission förverkligad i ett par högtalare.

Att de är svensktillverkade är inte nödvändigt, men bidrar klart till den sammanlagda bilden.

Resten av din bild av högtalaren som oantastlig ägodel låter jag protektionismen, stoltheten och egoismen sköta.
Jag väljer aktivt eller omedvetet att betrakta samtliga andra högtalares avvikande egenskaper som fel.
"det utsträckta basomfånget som högtalare X presterar bidrar mest till att ta bort fokus från den övre lågbasen. Mina högtalares korrekthet där är viktigare för musikåtergivningen"
"Detaljåtergivningen må vara rikare på högtalare Y, men röster är ju så mycket bättre på mina, och det är viktigast för mig"
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-06-27 08:57

sprudel skrev:En liten spaning!
Högtalarna verkar vara den pjäs i anläggningen som audiofiler håller högst. Att kritisera dessa är ofta känsligt, betydligt mer känsligt än att komma med förslag på elektronikens brister och fördelar. Jag känner ett antal anläggningar som enkelt skulle kunna förbättras via högtalarbyte istället för annat mekande men audiofilen har ofta en speciell relation till just högtalarna. Varför är det så?

Intressant frågeställning. Behövde tänka till ett tag för att reda ut mina egna känslor i frågan!

Högtalare är som ett par väl ingångna skor.
Jag köpte mina 1978 och de är fortfarande tillräckligt bra för att kunna jämföra cd-spelare och annan elektronik. Framför allt är de bättre än massor av det som finns idag som är överkomligt i pris. Enda anledningen till att byta skulle vara för formatet (frontyta 80x80 cm på 40 cm höga stativ) och för att slippa bygga om delningsfiltren och lacka om lådorna. Fast nu har jag köpt en massa filterkomponenter så det lär dröja innan byte blir aktuellt.

Kanske "folk" försvarar/är fäst vid sina högtalare för dessa är ju ett medvetet val i ljudkaraktär på ett sätt som elektroniken sällan blir. Att indikera att byte av högtalare skulle ge bättre ljud blir då ett angrepp på den egna smaken.
Det är också ganska kostsamt med bra högtalare, framför allt med den (felaktiga) åsikten att dessa är den viktigaste komponenten och att all elektronik idag låter likadant. Känner man då för att byta stärkare behöver det inte kosta så mycket, det är ju bara att ta den billigaste som är tillräckligt snygg och/eller ser kraftfull ut. Och så är man nöjd ett halvår tills man känner tvånget att byta igen...

Speciellt lite större högtalare har dessutom en förmåga att sätta sin prägel på inredningen. Ska man då byta så handlar det om en ny tillvänjning (för att inte tala om WAF), så det är en högre tröskel för högtalarbyte. Storlek och vikt kan också vara ett hinder, att ställa undan en elektroniklåda på kanske 10 kg är en baggis om man vill testa nytt. Två meterhöga +50 kg's pjäser hanterar man inte lika lätt.

Ljudmässig tillvänjning är också en faktor, man vänjer sig vid hur "det ska låta" och resten av anläggningen blir finliret, intrimningen så att säga.

Detta är min förklaring. Fast jag kan tänka mig att många inte har den inställningen till sina högtalare som du indikerar. Men jag har det absolut.

/ B

PS Sedan ett år tillbaka spelas det dock på andra högtalare här hemma eftersom mina är under renovering. Och jag börjar vänja mig vid dem också. De är långt bättre än ingenting :-)
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2017-06-28 12:25

Extremt bra fråga!

Hittills har jag inte behövt försvara mitt val. De som hört mina burkar har gått därifrån chockade. Att ett par burkar från 1976 som ser ut som crap spelar mer högupplöst än något annat de hört och dessutom bas ner till under 20hz utan ansträngning övergår nog de flestas förstånd inklusive mitt :D

Ja fick själv en religiös upplevelse när jag väl fick ordning på dem å tätat lådorna (som spruckit med åldern (limträ)) och jag misstänker att skulle någon komma hem å tala om för mig att de inte alls låter bra eller i närheten av hur det ska låta i verkligheten så hade nog min värld vänts upp och ner.

Frågan är ju bara varför? Det är ju egentligen bara en pryl i mängden prylar man äger :)

Tell

Inläggav Tell » 2017-06-28 13:56

Det är väl klart att högtalarna är det mest centrala i anläggningen då det är dom som påverkar ljudet absolut mest (med undantag för rummet då). Vilken förstärkare, cd-spelare, dac, kabel, jadda jadda man har är en fis i rymden jämfört med högtalarna.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-06-28 14:00

De är också ofta stora och tappar fett i värde, så det är enklast att behålla :wink: och vid behov intala sig att de är bäst. Att byta kabel är kompatibelt med att anläggningen egentligen är så bra den kan bli...
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2017-06-28 14:30

Jag har lite planer på att flytta.

Gör jag det så är mitt mål att inom några år ha en sk ljudlimpa, gärna trådlöst om det är ljudmässigt ok till TV:n med hyfsat bra kvalitet och sedan en liten tvåkanals anläggning med vinyl, cdspelare och där jag också kan streama musik. Vinylsvarv av ok kvalitet har jag redan.

Där ska jag försöka ha riktigt bra mindre högtalare typ Guru/Pip. Elektroniken spelar mindre roll men något bra prisvärt typ Rotel kanske :).

Jag är ganska trött på jättelika hembioförstärkare och en massa högtalare och kablar som bara är i vägen :D . Så har jag nämligen det nu. Låter helt ok men är stort fult och omständigt.
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2017-06-28 16:00

Min högtalare heter Vilma. :D
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-06-28 18:14

:mrgreen: Monio . . . typ ? :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-06-28 19:19

ErikAndersson skrev:Min högtalare heter Vilma. :D

Yabba-dabba-doo??

JM

Inläggav JM » 2017-06-28 20:31

Subjektiv adaptation.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2017-06-28 21:48

Eftersom alla högtalare i praktiken har fel eller nackdelar/tillkortakommanden. Och det alltså handlar om att välja utifrån en personlig preferens om vilka nackdelar (fördelar) som avgör när man väljer sina högtalare.

Högtalare har alltså en personlighet till skillnad från en dac t ex! Och sina utvalda personligheter tenderar man att "älska".
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
mhr1229

Inläggav mhr1229 » 2017-06-28 22:06

Det ligger nåt i det där med att en högtalare representerar ett medvetet val i fråga om ljud- och designideal. Valet mellan NAD eller Denon har kanske inte lika stor betydelse. Och man vänjer sig vid sina högtalare (och deras samspel med rummet). Jag har själv oerhört svårt att säga varken bu eller bä om ljudet hos någon annan eller på en mässa eller liknande. Allt är för annorlunda. Om det inte är Ino då förstås. Då har jag en referens att utgå ifrån.

Men påpeka för en rörälskare att han borde byta till transistorer för att få mindre distorsion eller för en vinylälskare att CD-ljudet är bättre så kan du nog få en liknande reaktion :D
Frilansskribent i Hifi & Musik

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-06-28 22:51

mhr1229 skrev:Men påpeka för en rörälskare att han borde byta till transistorer för att få mindre distorsion eller för en vinylälskare att CD-ljudet är bättre så kan du nog få en liknande reaktion :D

Kanske får du lägre dist (jag avser här THD/IM/övergångsdist) med transistorsteg än i en rörförstärkare - generellt sätt och någon slags medelvärde rent statistiskt. Men de bättre rörstegen har lägre olinjär dist än vad vi människor kan uppfatta och lägre än mindre bra konstruerade transistorsteg. Vad är poängen med 0,0001 dist jämfört med 0,01 om vi inte ens kan uppfatta 0,1? Bråka inte om siffrorna nu, det är mer principen jag är ute efter... Med rörsteg får man ofta någon sorts musikalisk helhet som är svår att åstadkomma. Minns tex en lyssning av The Dream (2x40W rör för mycket pengar) tillsammans med några IÖ-högtalare (Hesselwall?) som lät otroligt musikaliskt.
Att vinylskivor ofta är så mycket bättre mastrade än cd's och därför kan låta bättre totalt sett, trots tekniska tillkortakommanden, är idag ganska accepterat. En bra vinylrigg genom ett bra rörförstärkeri kan låta mumma!

/ B

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-06-28 22:58

I brist på fruntimmer! :twisted:
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-06-28 23:10

petersteindl skrev:I brist på fruntimmer! :twisted:

Ja, fruntimmer i lyssningsrummet förekommer inte. Jo, det gör de ju, men då är de inte där för att lyssna...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2017-06-29 00:03

Det är alltså ett nörd-syndrom vi talar om? :D
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-06-29 00:44

i skrev:

Ja, det tror jag. Nördar är för övrigt, enligt mening, någonting fint. :)
Världen behöver människor som är passionerade för intressen istället för att vara mainstream och tillfredsställa förväntade (reella eller inbillade) krav från människor i sin omgivning. Alltså individer som lever sitt liv efter ett huvud i högre grad.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2017-06-29 01:00

sprudel skrev:
i skrev:

Ja, det tror jag. Nördar är för övrigt, enligt mening, någonting fint. :)
Världen behöver människor som är passionerade för intressen istället för att vara mainstream och tillfredsställa förväntade (reella eller inbillade) krav från människor i sin omgivning. Alltså individer som lever sitt liv efter ett huvud i högre grad.

+1
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-06-29 08:11

sprudel skrev:Ja, det tror jag. Nördar är för övrigt, enligt mening, någonting fint. :)

+1 på det.

Men nördar har ju fått en viss renässans, inte minst genom att några av dem blivit ganska rika. Så på sätt och viss är vi tillbaka (eller aldrig lämnat) synsättet att den som tjänar mycket pengar förtjänar respekt. Är en konstnär (inte hötotgskonst utan någon som brinner för sitt skapande och egentligen inte bryr sig vad andra tycker) nörd per definition?

/ B

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2017-06-29 10:27

Bill50x skrev:
sprudel skrev:Ja, det tror jag. Nördar är för övrigt, enligt mening, någonting fint. :)

+1 på det.

Men nördar har ju fått en viss renässans, inte minst genom att några av dem blivit ganska rika. Så på sätt och viss är vi tillbaka (eller aldrig lämnat) synsättet att den som tjänar mycket pengar förtjänar respekt. Är en konstnär (inte hötotgskonst utan någon som brinner för sitt skapande och egentligen inte bryr sig vad andra tycker) nörd per definition?

/ B

Nej. I ordet konstnär ligger en nypa sexighet. så ej i nörd.
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-06-29 11:19

KentLindqvist skrev:
Bill50x skrev:
+1 på det.

Nej. I ordet konstnär ligger en nypa sexighet. så ej i nörd.

Jo, på senare tid anses nördar som ganska sexiga.

/ B

Användarvisningsbild
mhr1229

Inläggav mhr1229 » 2017-06-29 13:34

Bill50x skrev:
mhr1229 skrev:Men påpeka för en rörälskare att han borde byta till transistorer för att få mindre distorsion eller för en vinylälskare att CD-ljudet är bättre så kan du nog få en liknande reaktion :D

Kanske får du lägre dist (jag avser här THD/IM/övergångsdist) med transistorsteg än i en rörförstärkare - generellt sätt och någon slags medelvärde rent statistiskt. Men de bättre rörstegen har lägre olinjär dist än vad vi människor kan uppfatta och lägre än mindre bra konstruerade transistorsteg. Vad är poängen med 0,0001 dist jämfört med 0,01 om vi inte ens kan uppfatta 0,1? Bråka inte om siffrorna nu, det är mer principen jag är ute efter... Med rörsteg får man ofta någon sorts musikalisk helhet som är svår att åstadkomma. Minns tex en lyssning av The Dream (2x40W rör för mycket pengar) tillsammans med några IÖ-högtalare (Hesselwall?) som lät otroligt musikaliskt.
Att vinylskivor ofta är så mycket bättre mastrade än cd's och därför kan låta bättre totalt sett, trots tekniska tillkortakommanden, är idag ganska accepterat. En bra vinylrigg genom ett bra rörförstärkeri kan låta mumma!

/ B

:lol: Det där var bara menat som ett exempel på vad som kan få igång folk i samma utsträckning som ifrågasättande av högtalarval... Det verkar som om jag hade rätt. :wink: Kan kanske påpeka att jag själv huvudsakligen lyssnar på vinyl och att nästa förstärkare nog blir med rör. Jag läste i senaste numret av Hifi News & Records att en förklaring till att rörförstärkare ofta upplevs låta bättre är att de är mindre känsliga för RF-intermodulation, vilket skulle kunna vara förklaringen till det lena och luftiga ljudet med rör. Och om där finns någon hörbar distortion är den oftast av det slag som örat uppfattar som behagligt. Men nu har vi hamnat helt OT! :oops:
Frilansskribent i Hifi & Musik

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-06-29 13:49

sprudel skrev:Världen behöver människor som är passionerade för intressen istället för att vara mainstream och tillfredsställa förväntade (reella eller inbillade) krav från människor i sin omgivning. Alltså individer som lever sitt liv efter ett huvud i högre grad.

Definitivt. Sällan eller aldrig den typen av människor som ställer till värre trassel för andra än lite passionerad debatt i specialämnet.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-06-29 14:26

Du tänker på högisar av typ basreflex då . . . typer ? 8O
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-06-29 16:16

Mjae, fruntimmer kan låta rätt bra de också :D

/ B

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2017-06-29 17:26

Laila skrev::mrgreen: Monio . . . typ ? :D

Det är en i högsta grad aktiv högtalare med ett speciellt surround-ljud. Tyvärr så fastnar strömbrytaren i ON läge ibland. Och garantitiden är utgången.
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-07-02 22:58

Personligen så har jag upplevt det som att när de flesta pratar om rörljud så är det inte lent och mjukt utan slätstruket.
Kör med vissa rörförstärkare i vissa register för att de inte har rörljud utan en upplevelse av neutralt ljud.
Personligen så vill jag ha varken rör eller transistorljud.

/Harryup

Användarvisningsbild
Grannen

Inläggav Grannen » 2017-07-07 20:14

Eftersom jag envisas med att bygga dom själv, helst med hjälp från andra så att jag lär mig på resan (egen reflektion, alldeles uppenbart).

Nästa

Återgå till Generellt om hifi