Moderator: Redaktörer
sprudel skrev:En liten spaning!
Högtalarna verkar vara den pjäs i anläggningen som audiofiler håller högst. Att kritisera dessa är ofta känsligt, betydligt mer känsligt än att komma med förslag på elektronikens brister och fördelar. Jag känner ett antal anläggningar som enkelt skulle kunna förbättras via högtalarbyte istället för annat mekande men audiofilen har ofta en speciell relation till just högtalarna. Varför är det så?
ErikAndersson skrev:Min högtalare heter Vilma.
mhr1229 skrev:Men påpeka för en rörälskare att han borde byta till transistorer för att få mindre distorsion eller för en vinylälskare att CD-ljudet är bättre så kan du nog få en liknande reaktion
petersteindl skrev:I brist på fruntimmer!
i skrev:petersteindl skrev:I brist på fruntimmer!
Det är alltså ett nörd-syndrom vi talar om?
sprudel skrev:i skrev:petersteindl skrev:I brist på fruntimmer!
Det är alltså ett nörd-syndrom vi talar om?
Ja, det tror jag. Nördar är för övrigt, enligt mening, någonting fint.![]()
Världen behöver människor som är passionerade för intressen istället för att vara mainstream och tillfredsställa förväntade (reella eller inbillade) krav från människor i sin omgivning. Alltså individer som lever sitt liv efter ett huvud i högre grad.
sprudel skrev:Ja, det tror jag. Nördar är för övrigt, enligt mening, någonting fint.![]()
Världen behöver människor som är passionerade för intressen istället för att vara mainstream och tillfredsställa förväntade (reella eller inbillade) krav från människor i sin omgivning. Alltså individer som lever sitt liv efter ett huvud i högre grad.
Bill50x skrev:sprudel skrev:Ja, det tror jag. Nördar är för övrigt, enligt mening, någonting fint.![]()
+1 på det.
Men nördar har ju fått en viss renässans, inte minst genom att några av dem blivit ganska rika. Så på sätt och viss är vi tillbaka (eller aldrig lämnat) synsättet att den som tjänar mycket pengar förtjänar respekt. Är en konstnär (inte hötotgskonst utan någon som brinner för sitt skapande och egentligen inte bryr sig vad andra tycker) nörd per definition?
/ B
KentLindqvist skrev:Bill50x skrev:+1 på det.sprudel skrev:Ja, det tror jag. Nördar är för övrigt, enligt mening, någonting fint.![]()
Men nördar har ju fått en viss renässans, inte minst genom att några av dem blivit ganska rika. Så på sätt och viss är vi tillbaka (eller aldrig lämnat) synsättet att den som tjänar mycket pengar förtjänar respekt. Är en konstnär (inte hötotgskonst utan någon som brinner för sitt skapande och egentligen inte bryr sig vad andra tycker) nörd per definition?
Nej. I ordet konstnär ligger en nypa sexighet. så ej i nörd.
Bill50x skrev:mhr1229 skrev:Men påpeka för en rörälskare att han borde byta till transistorer för att få mindre distorsion eller för en vinylälskare att CD-ljudet är bättre så kan du nog få en liknande reaktion
Kanske får du lägre dist (jag avser här THD/IM/övergångsdist) med transistorsteg än i en rörförstärkare - generellt sätt och någon slags medelvärde rent statistiskt. Men de bättre rörstegen har lägre olinjär dist än vad vi människor kan uppfatta och lägre än mindre bra konstruerade transistorsteg. Vad är poängen med 0,0001 dist jämfört med 0,01 om vi inte ens kan uppfatta 0,1? Bråka inte om siffrorna nu, det är mer principen jag är ute efter... Med rörsteg får man ofta någon sorts musikalisk helhet som är svår att åstadkomma. Minns tex en lyssning av The Dream (2x40W rör för mycket pengar) tillsammans med några IÖ-högtalare (Hesselwall?) som lät otroligt musikaliskt.
Att vinylskivor ofta är så mycket bättre mastrade än cd's och därför kan låta bättre totalt sett, trots tekniska tillkortakommanden, är idag ganska accepterat. En bra vinylrigg genom ett bra rörförstärkeri kan låta mumma!
/ B
sprudel skrev:Världen behöver människor som är passionerade för intressen istället för att vara mainstream och tillfredsställa förväntade (reella eller inbillade) krav från människor i sin omgivning. Alltså individer som lever sitt liv efter ett huvud i högre grad.
Laila skrev::mrgreen: Monio . . . typ ?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster