dewpo skrev:Här är i vart fall elektriskt karaktär på mitt förslag.
Har du någon kurva som visar hur det där summerar också? (Tonkurvan då alltså.. gärna impedanskurva också)
Moderator: Redaktörer
dewpo skrev:Här är i vart fall elektriskt karaktär på mitt förslag.
DQ-20 skrev:Bill50x skrev:AndreasArvidsson skrev:... att känsligheten bör anges på samma sätt anser jag. Utan tvekan är verkningsgrad också bra att veta, men det är två skilja ting och bör inte blandas ihop.
Vad är skillnaden mellan känslighet och verkningsgrad? Är det inte bara två sidor av samma mynt?
Njaeja...
Verkningsgrad har med energiomvandling att göra: för en given ineffekt av elektrisk energi, hur mycket akustisk energi får man ut? Mäts t.ex. i procent.
Känslighet är relaterat till en viss spänningsnivå (per definition). Två element som har identisk verkningsgrad kommer att ha olika känslighet om de har olika impedans. Vid en given spänning kommer elementet med den lägre impedansen att dra mer effekt från förstärkaren (om det är en spänningskälla) och därmed ge en högre akustisk uteffekt. Det är därför 8-ohmselement har lägre känslighet än 4-ohmselement trots att de i övrigt är identiska (samma verkningsgrad). När man skall sätta ihop ett högtalarfilter vill man veta känsligheten eftersom alla ingående element kommer att drivas av samma spänning från förstärkaren. Man kan lite förenklat (brasklapp...) säga att verkningsgraden påverkas inte av impedansen men det gör känsligheten.
galder skrev:Tittade lite på filterlösningen. Ser enkelt elegant ut. Testade själv en stor spole på basen, men fick det inte att fungera lika bra med mitt element och baffel, men här verkar det ha gått bättre. Funderar lite över CRL’et (funktion vid ca 2kHz?) på basen? CRL’et på diskanten är väl för att ta ner toppen över ca 13kHz? Berätta gärna lite om detta. Kommer ytterligare mätningar?
hammarn_2 skrev:Kan bjussa på en bild på prototypfilter:
darkg skrev:Många spolar blir det! Vad är det för tråd i 2,2 mH? Ser dyrt ut
hammarn_2 skrev:Och nu, äntligen, spelar FUKDISTarna ljuv musik.
Med tanke på den långa processen och allt jobb ska man kanske inte ge sig till att lämna omdömen... Men fan vad bra det låter. Ingen tunn bas här inte.
Perfector skrev:hammarn_2 skrev:Och nu, äntligen, spelar FUKDISTarna ljuv musik.
Med tanke på den långa processen och allt jobb ska man kanske inte ge sig till att lämna omdömen... Men fan vad bra det låter. Ingen tunn bas här inte.
Bon Apetit på dig då
DanNorman skrev:
rajapruk skrev:DanNorman skrev:
Vilket program använder du för att generera dessa diagram?
(vill göra samma själv)
hammarn_2 skrev:De här graferna vet jag helt ärligt talat inte exakt vad de säger men siffrorna är jämförbara eftersom jag bara bytt högtalare, allt annat lika.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 236 gäster