av Helmut » 2017-08-09 22:54
Köpte 4 st Dynavoice DM 6 som fått fina omdömen. Kopplade in tre lådor till frontljudet och la in Mamma Mia BL filmen i spelaren och blev grymt besviken när jag hörde en kvinna sjunga och gå upp lite i falsett. Provlyssnade även skivan med den svenska artisten Jerry Carlsson. Nä fy vad hemskt människoröster lät i det högre registret.
Först när jag kopplade in kablarna i hålen på högtalarterminalen och drog åt tyckte jag först att det lät lite tunt. Och visst mellan och diskanten var stendöda. Det visade sig att plåtskenan mellan kontakterna för bi wiring satt lösa om man stoppade in kabeln genom hålet och drog åt. Lödde fast banankontakter på kablarna och drog åt hylsan som tryckte fast plåtbecket.
Redan efter några minuter tyckte jag att diskanten var för påtaglig och kollade om det gick att flytta om bygeln till diskanten men den stod redan på 0 db så det gick bara att höja diskanten. Har kollat på nätet om det finns någon frekvenskurva på högtalaren men hittade inga uppgifter hur frekvenskurvan ser ut. Min uppfattning är att det finns en topp i mellanregistret som gör att både kvinnliga och manliga röster låter skrikiga och distat.
Mitt omdöme om högtalarna är nog att man MÅSTE!!!! Lyssna på lådorna innan man köper dessa. Själv ska jag ha lådorna som salongshögtalare och det duger högtalarna om man fixar till delningsfiltret och sänker mellanregistret.
Kommer att fortsätta att köra med mina hembyggda lådor till frontarna i dom har jag banddiskanter i prisklassen 1500:- och samma bashögtalare som sitter i ace- bass B2-50 från 3d gruppen Philipselement, alternativ banddiskanter och 5,5 tums kvalitetselement.