Dynavoice och hur registrerar jag mig som kund hos Ljudia?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Helmut

Dynavoice och hur registrerar jag mig som kund hos Ljudia?

Inläggav Helmut » 2017-07-05 21:50

Tänkte skicka efter 3 par Dynavoice magic LCR 5 ex. v3 från Ljudia. Någon som testat dessa surroundhögtalare. Får man tro det som skrivs på Dynavoices hemsida verkar det vara en helt fantastisk högtalare " till det priset bara?" Är det något att satsa på eller är det bättre att satsa på något DIY projekt. Har sökt men inte hittat någon sida där man mätt upp högtalaren i ett testrum. Ska använda högtalarna som surroundhögtalare och till bakgrundsmusik när vi har gubb/pub kväll i lokalen som har måtten 4 x 9 meter.
Försökte logga in på Ljudia när jag skulle skicka in ordern men kan inte hitta någon sida där ja kan registrera mig som ny kund. Finns bara en sida där företag kan registrera sig som nya kunder. Hur registrerar jag mig som ny kund.

Användarvisningsbild
Maccis

Re: Dynavoice och hur registrerar jag mig som kund hos Ljudi

Inläggav Maccis » 2017-07-05 22:24

Har du kollat hos ljudfokus.se, de kanske har ännu bättre priser.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2017-07-06 01:37

Samma priser men större sortiment så det lutar nog mot 6 st Dynavoice DX-5 för 2290:- paret.
Tack för tipset!

Tell

Inläggav Tell » 2017-07-06 11:03

Har inte hört just dom Dynavoicearna, men dom modellerna jag hört har låtit trevliga. Prisvärda grejer :)

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2017-07-06 17:57

Dom här högtalarna har blivit hyllade här på forumet.

https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bi ... 675.13765/

Recension: http://www.ljudochbild.se/test/pioneer-s-cn301-lr

En lokal krog har 4 av dess Canton på väggarna, duger att överrösta 50+ fulla gäster.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1415008

Annars så håller Dynavoice rätt hög kvalitet för priset, du blir antagligen inte besviken. :D
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2017-07-06 19:44

Kan vara värt att lyssna på Canton. Blir inte helt övertygad när jag läser vad man skriver i tidningar om högtalare och andra tekniska prylar eftersom testaren bara jämför med ytterst få prylar på marknaden och produkter testas i olika miljöer. Nackdelen är att basporten sitter på baksidan eftersom jag ska använda högtalarna som surroundhögtalare. Men oj vilken prisskillnad mellan olika butiker enligt prisjakt!

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-07-06 20:10

Zeeall skrev:Dom här högtalarna har blivit hyllade här på forumet.

https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bi ... 675.13765/

Recension: http://www.ljudochbild.se/test/pioneer-s-cn301-lr....

Vill avråda från Pioneeren för ändamålet . . . alldeles för låg känslighet å kräver att man spelar på
relativt hög nivå för att komma till sin rätt. Spelar själv på ett par f.n. De är utmärkt bra för priset
men kräver gärna 100 Watt eller mer från stärkeriet(mina rörisar på 40-50 W storknar innan ljudet
riktigt hinner "blomma ut") . . . typ. :(
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2017-07-07 16:28

Helmut skrev:Kan vara värt att lyssna på Canton. Blir inte helt övertygad när jag läser vad man skriver i tidningar om högtalare och andra tekniska prylar eftersom testaren bara jämför med ytterst få prylar på marknaden och produkter testas i olika miljöer. Nackdelen är att basporten sitter på baksidan eftersom jag ska använda högtalarna som surroundhögtalare. Men oj vilken prisskillnad mellan olika butiker enligt prisjakt!

Jag länkade fel modell. Det är dom här Canton som min lokala krog har.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1511907

Anpassade för att sitta på väggen.
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2017-07-16 23:55

Blev 4 st Dynavoice DM 6. Kanske lite stora att hänga upp på väggen. Tycker att ljudet är bra så kanske blir det Dynavoice även till frontarna.

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2017-08-09 22:54

Köpte 4 st Dynavoice DM 6 som fått fina omdömen. Kopplade in tre lådor till frontljudet och la in Mamma Mia BL filmen i spelaren och blev grymt besviken när jag hörde en kvinna sjunga och gå upp lite i falsett. Provlyssnade även skivan med den svenska artisten Jerry Carlsson. Nä fy vad hemskt människoröster lät i det högre registret.
Först när jag kopplade in kablarna i hålen på högtalarterminalen och drog åt tyckte jag först att det lät lite tunt. Och visst mellan och diskanten var stendöda. Det visade sig att plåtskenan mellan kontakterna för bi wiring satt lösa om man stoppade in kabeln genom hålet och drog åt. Lödde fast banankontakter på kablarna och drog åt hylsan som tryckte fast plåtbecket.
Redan efter några minuter tyckte jag att diskanten var för påtaglig och kollade om det gick att flytta om bygeln till diskanten men den stod redan på 0 db så det gick bara att höja diskanten. Har kollat på nätet om det finns någon frekvenskurva på högtalaren men hittade inga uppgifter hur frekvenskurvan ser ut. Min uppfattning är att det finns en topp i mellanregistret som gör att både kvinnliga och manliga röster låter skrikiga och distat.
Mitt omdöme om högtalarna är nog att man MÅSTE!!!! Lyssna på lådorna innan man köper dessa. Själv ska jag ha lådorna som salongshögtalare och det duger högtalarna om man fixar till delningsfiltret och sänker mellanregistret.
Kommer att fortsätta att köra med mina hembyggda lådor till frontarna i dom har jag banddiskanter i prisklassen 1500:- och samma bashögtalare som sitter i ace- bass B2-50 från 3d gruppen Philipselement, alternativ banddiskanter och 5,5 tums kvalitetselement.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2017-08-11 18:00

Tänk på att det tar ett tag innan högtalare blir inspelade och låter som dom ska.

Jag tycker snarare de Dynavoice högtalare jag haft (M-65 samt ett par S6 stativare som jag fortfarande har kvar) har varit lite åt det varmare hållet, och jag körde båda paren i +2 läget för att få det ljud jag ville ha.

Väldigt välbyggda högtalare för priset iaf med rejäla stagade MDF-lådor samt påkostade delningsfilter.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2017-08-12 15:28

Jag vet inget om Dynavoice, men min erfarenhet är att högtalare kan låta litet skrälligt och vasst innan de är inspelade. Alla de gånger jag köpt nya (ej inspelade) högtalare har jag fått den där klumpen i magen över att det låter vasst och skrälligt direkt när jag kopplar in mina nyförvärv. Efter något- eller några tiotal timmar faller dock saker och ting på plats och det börjar låta som det ska.

Återgå till Köpråd