Moderator: Redaktörer
paa skrev:En sluten låda med Q=0,5 är aperiodisk. Sedan är väl ordet ett modeord som ibland kan sakna täckning, liksom tex "turboknapp", eller "blixtlås".
Kraniet skrev:rent praktiskt så är en aperiodisk låda en sluten låda som läcker lagom mycket.
Naqref™ skrev:Kraniet skrev:rent praktiskt så är en aperiodisk låda en sluten låda som läcker lagom mycket.
Inte nödvändigtvis vilket har besvarats ovan. Räcker att Qb är 0.5 eller under.
dimitri skrev:Tack Kraniet, paa.
Morello skrev:
"Polerna är nollställen till överföringsfunktionens nämnarpolynom.
Är dessa reella, dvs imaginärdelen lika med noll, har vi ett system som inte "ringer" efter excitation."
Måhända är det rätt svar- jag vet inte, emellertid är det inte förståeligt för mig. Vilket får mig att tänka på att allt går att förklara för den okunnige med enkla ord, tom relativitetsteorin. Kan man inte det så har man inte förstått teorin.
dimitri skrev:Du kan alltså inte förklara. Jag har förstått det.
Lycka till med dina drömmar.
paa skrev:Jag tror f.ö inte att speciellt många system är precis aperiodiska (Q=0.5) vid alla nivåer. Speciellt inte med dom där varioventportarna. De har säkert en ganska olinjär funktion för olika lufthastigheter.
paa skrev:Jag tror f.ö inte att speciellt många system är precis aperiodiska (Q=0.5) vid alla nivåer. Speciellt inte med dom där varioventportarna. De har säkert en ganska olinjär funktion för olika lufthastigheter.
Svante skrev:paa skrev:Jag tror f.ö inte att speciellt många system är precis aperiodiska (Q=0.5) vid alla nivåer. Speciellt inte med dom där varioventportarna. De har säkert en ganska olinjär funktion för olika lufthastigheter.
Mja, men vänta nu... Är "aperiodisk" att Q är exakt 0,5? Jag trodde att det var 0,5 eller mindre. Lösningen för kraftigt dämpade system innehåller ju ingen sinus och är därmed inte särskilt periodisk den heller.
Kraniet skrev:paa skrev:Jag tror f.ö inte att speciellt många system är precis aperiodiska (Q=0.5) vid alla nivåer. Speciellt inte med dom där varioventportarna. De har säkert en ganska olinjär funktion för olika lufthastigheter.
det är ju just det som är poängen med variovent. syftet är att lådan ska fungera som en sluten dito vid högre frekvenser och inte komprimera i de lägre frekvenserna.
Morello skrev:Nu tror jag minsann Svante missade ett w0.![]()
paa skrev:Svante skrev:paa skrev:Jag tror f.ö inte att speciellt många system är precis aperiodiska (Q=0.5) vid alla nivåer. Speciellt inte med dom där varioventportarna. De har säkert en ganska olinjär funktion för olika lufthastigheter.
Mja, men vänta nu... Är "aperiodisk" att Q är exakt 0,5? Jag trodde att det var 0,5 eller mindre. Lösningen för kraftigt dämpade system innehåller ju ingen sinus och är därmed inte särskilt periodisk den heller.
Om man konstruerar ett aperiodiskt system vill man ju inte överdämpa det, varför jag skrev "precis aperiodiskt" vilket tydligen inte togs emot väl i den akademiska världen, dessutom, mitt inlägg handlade ju i själva verket om något annat än definitionen av aperiodicitet.
Svante skrev:Morello skrev:Nu tror jag minsann Svante missade ett w0.![]()
JavisstJag är så attans van att skriva på normerad form... Ändrat!
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 32 gäster