Felräknade subbar?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morfar68

Re: Felräknade subbar?

Inläggav Morfar68 » 2017-07-21 16:57

Om jag nu fattat Basta rätt så får jag fram att vid ett basrör, 71mm, 30 liters låda men inget annat ändrat, så ska röret vara 21,35 cm långt. Väljer jag då 2 rör så blir de istället 48,74 cm långa. Kan det verkligen stämma? Men lådans avstämning kan jag inte riktigt hitta. Det står "f0 in closed box: 57,74 Hz" men jag har klickat i Vented box...?

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-07-21 17:06

Morfar68 skrev:Om jag nu fattat Basta rätt så får jag fram att vid ett basrör, 71mm, 30 liters låda men inget annat ändrat, så ska röret vara 21,35 cm långt. Väljer jag då 2 rör så blir de istället 48,74 cm långa. Kan det verkligen stämma? Men lådans avstämning kan jag inte riktigt hitta. Det står "f0 in closed box: 57,74 Hz" men jag har klickat i Vented box...?

Kan du visa på hur du gjort?

Användarvisningsbild
Morfar68

Inläggav Morfar68 » 2017-07-21 17:55

I Basta menar du? Jag har matat in alla T/S-parametrar från tillverkaren och sen ändrat lådvolymen till 30. Det är allt. Lite osäker på vad du menar men här är några screenshots:
Bilagor
Basta_ventsize.png
2 rör
Basta_ventsize.png (29.98 KiB) Visad 2896 gånger
Basta_driver.png
Elementet
Basta_driver.png (45.97 KiB) Visad 2896 gånger
Basta_boxsize.png
Lådan
Basta_boxsize.png (40.82 KiB) Visad 2896 gånger

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2017-07-21 19:10

Morfar68 skrev:Men lådans avstämning kan jag inte riktigt hitta.

Den har du själv knappat in i rutan fp i fliken Vent.
Morfar68 skrev:Det står "f0 in closed box: 57,74 Hz" men jag har klickat i Vented box...?

Det är elementets nya resonansfrekvens i den lådvolym du har.

Frågan är hur du kom fram till att just 30 liter och 37,94 hz skulle vara bra.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Morfar68

Inläggav Morfar68 » 2017-07-21 20:23

Nej, det som står i rutan fp har Basta skrivit in, vad den nu baserar det på. 30 liter är den faktiska lådvolymen som jag efter en tillfällig blackout lyckades få till. Det skulle varit 40 liter :(
Men varför står det "Closed box" där då? En liten bugg bara?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-07-21 23:41

Morfar68 skrev:I Basta menar du? Jag har matat in alla T/S-parametrar från tillverkaren och sen ändrat lådvolymen till 30. Det är allt. Lite osäker på vad du menar men här är några screenshots:

Du bör nog mata in BL=8,8 Tm = 8,8 N/A och låta Qes eller Qts bli vad den blir. Kombon Qes, Qts och Re är rätt känslig för avrundningsfel om man använder den för att räkna ut BL, och tillverkarna brukar ha ganska bra koll på vad BL är och den står ju i databladet.

Ang. f0 och Qts i closed box tyckte jag i något läge att det var intressant att veta vad de skulle bli om lådan var sluten, även om det i själva verket är en basreflexlåda. Det är inte en bugg utan en feature, men just nu kommer jag inte ihåg scenariot :) .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morfar68

Inläggav Morfar68 » 2017-07-22 15:39

Svante skrev:Du bör nog mata in BL=8,8 Tm = 8,8 N/A och låta Qes eller Qts bli vad den blir.

BL är väl Bl [N/A] antar jag men nån Tm-ruta hittar jag inte...?

(Men det är allt ett knepigt program, den ändrar ju siffror som jag matat in, tex anger tillverkaren Moving Mass till 43,8 g, skriver jag in det så ändrar Basta det till 43,818393?)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-07-22 16:22

Tm är en enhet, inget storhet. Teslameter betyder det, samma som Newton per Ampere.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-07-22 16:32

Morfar68 skrev:
Svante skrev:Du bör nog mata in BL=8,8 Tm = 8,8 N/A och låta Qes eller Qts bli vad den blir.

BL är väl Bl [N/A] antar jag men nån Tm-ruta hittar jag inte...?

(Men det är allt ett knepigt program, den ändrar ju siffror som jag matat in, tex anger tillverkaren Moving Mass till 43,8 g, skriver jag in det så ändrar Basta det till 43,818393?)

Ja, elementegenskaperna hänger ihop. Man kan tex inte ange Cms, Mms och fs helt oberoende av varandra, man kan räkna ut den tredje från de två andra. Så igen det du ser är en finess, inte en bugg ;) . Välj några som du vill ange med bockarna och mata in dem, så räknar Basta! ut de andra. Oftast stämmer det ganska bra med databladet, men just om man väljer att mata in Qes och Qts så kan det slå ganska mycket fel på Bl pga avrundningsfel i databladet. Databladet är lite oortodoxt också, eftersom det inte anger symblerna (Bl, Mms, fs etc, utan bara namnen på dem.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morfar68

Inläggav Morfar68 » 2017-07-22 18:26

Johan_Lindroos skrev:Tm är en enhet, inget storhet. Teslameter betyder det, samma som Newton per Ampere.

Jo, jag är med på det men min fråga var var jag kan hitta Tm i Basta så att jag kan skriva in 8,8 som Svante föreslog. Jag hittar helt enkelt inte var jag skriver in det...
Jag har skrivit in 8,8 under Bl [N/A] men hittar inte "Tm"-rutan som sagt. :)

Edit: Ja, alltså det jag skrev var ju lite sisådär. För att förtydliga: vad menar Svante med: "mata in BL=8,8 Tm = 8,8 N/A"? När jag matat in 8,8 BL så blir Rms och Qms negativt (-17,86 samt -0,4315) så någonting stämmer inte riktigt...

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-07-22 18:34

Morfar68 skrev:
Johan_Lindroos skrev:Tm är en enhet, inget storhet. Teslameter betyder det, samma som Newton per Ampere.

Jo, jag är med på det men min fråga var var jag kan hitta Tm i Basta så att jag kan skriva in 8,8 som Svante föreslog. Jag hittar helt enkelt inte var jag skriver in det...

Så här:

"Du bör nog mata in BL=8,8 Tm = 8,8 N/A och låta Qes eller Qts bli vad den blir"

BL=8,8 Tm vilket är det samma som 8,8 N/A.
Senast redigerad av darkg 2017-07-22 18:37, redigerad totalt 1 gång.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-07-22 18:35

Morfar68 skrev:

BL är en parameter vars värde anges i Tm. Så, skriv 8,8 i Bl. :)

Med risk för att bli övertydlig... :P

Användarvisningsbild
Morfar68

Inläggav Morfar68 » 2017-07-22 18:38

Tja, för en novis är det inte så tydligt med "mata in BL=8,8 Tm = 8,8 N/A",men jag uppskattar verkligen den tid ni lägger på att svara mig, absolut. Men, som sagt, jag får negativa värden med 8,8 BL?

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-07-22 18:49

Morfar68 skrev:Tja, för en novis är det inte så tydligt med "mata in BL=8,8 Tm = 8,8 N/A",men jag uppskattar verkligen den tid ni lägger på att svara mig, absolut. Men, som sagt, jag får negativa värden med 8,8 BL?

Hmm, en skärmdump till och kanske en förklaring på vad som blir negativt? :)

Användarvisningsbild
Morfar68

Inläggav Morfar68 » 2017-07-22 18:51

Vassego! Det är Qms och Rms som blir negativa. Ingen aning om det spelar roll men det lyser elakt rött.
Bilagor
Negativt.png
Negativt.png (57.34 KiB) Visad 2717 gånger

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-07-22 18:57

Morfar68 skrev:Vassego! Det är Qms och Rms som blir negativa. Ingen aning om det spelar roll men det lyser elakt rött.

https://audes.ee/products/speaker-drivers/75w104-4/

Tror man på det där så är Re 3.2ohm.

Användarvisningsbild
Morfar68

Inläggav Morfar68 » 2017-07-22 18:59

Precis! Det är det jag menar med Basta! Den ändrar det jag skrivit in av nån anledning. Fattar verkligen ingenting av hur det programmet fungerar...

Edit igen...: Rättar jag till Re så försvinner negativa talen. Men varför? Och vad mer ska man se upp med med Basta?

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-07-22 19:10

Morfar68 skrev:Precis! Det är det jag menar med Basta! Den ändrar det jag skrivit in av nån anledning. Fattar verkligen ingenting av hur det programmet fungerar...

Edit igen...: Rättar jag till Re så försvinner negativa talen. Men varför? Och vad mer ska man se upp med med Basta?

Egentligen borde väl Svante svara på detta då han är upphovsmannen, men vi vet ju redan att vissa av parametrarna går att räkna ut baserat på andra parametrar. Detta görs automatiskt vartefter du fyller i saker. Ponera att du har ett elements datablad som inte ger dig alla värden, mata in de du har så kan Basta! räkna ut de du inte har och under förutsättning att de värdena du redan matat in är riktiga så kommer det gå bra ändå.

Sen är vissa värden "bättre" än andra då de t.ex. är lättare att mäta upp för tillverkaren och blir då mer tillförlitliga. Vet man t.ex att Bl är ett värde som man alltid kan lita på så kryssar man i den och fyller i osv. De oikryssade värdena kan man struna i sen (strunta i att de ändras).

Användarvisningsbild
Morfar68

Inläggav Morfar68 » 2017-07-22 19:12

Så, med tacksam hjälp av er på forumet så får jag fram att med 30-liters låda med 35 Hz avstämning så ska 1 rör vara 261,5 mm och 2 rör blir 583,3 mm/st. Lådan är ju bara 31 cm hög invändigt och 2 rör med 568 mm vardera kommer inte att få plats. Är det risk för blåsljud vid ett rör? Eller vad är fördelen med 1 kontra 2 rör?
Bilagor
30liter35hertz.png
30liter35hertz.png (62.46 KiB) Visad 2710 gånger

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-07-22 19:15

Morfar68 skrev:Edit igen...: Rättar jag till Re så försvinner negativa talen. Men varför? Och vad mer ska man se upp med med Basta?

Ett kort svar är väl att Basta! använde Re för att räkna ut Rms och fick ett tal som inte är rimligt (negativt). Mycket riktigt så var ju Re tokigt och när du rättade till den så fick man ett rimligt värde för Rms. :)

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-07-22 19:48

Morfar68 skrev:Så, med tacksam hjälp av er på forumet så får jag fram att med 30-liters låda med 35 Hz avstämning så ska 1 rör vara 261,5 mm och 2 rör blir 583,3 mm/st.

Har du stoppning/isolering i lådan och isåfall vilken sort?

Morfar68 skrev:Lådan är ju bara 31 cm hög invändigt och 2 rör med 568 mm vardera kommer inte att få plats.

Nja, den totala längden på de två rören är väl 568 då, så två rör borde bli 284mm. Detta är en såndär parameter som programmet inte kan ge ett exakt värde på beroende på en del olika saker. Prova det Svante sa, sätt 2 rör, 71mm i diameter och sen ändrar du fp uppåt/nedåt tills du får den längd han föreslog eller en längd som passar i lådan. Ett tips är att klicka i värderutan och sen använda pilupp och pilned för att "skrolla värdet".

Morfar68 skrev:Är det risk för blåsljud vid ett rör?

Risken för blåsljud kommer främst av att lufthastigheten i porten blir för stor. Det kan ske med en eller fler portar, det gäller helt enkelt att dimensionera det rätt. :)

Du kan i Curves-fliken kryssa i Vent velocity för att se lufthastigheten. När du sen tweakar portens diameter så märker du vad som händer där, men också vad som händer med portens längd. Vent velocity at MOL är intressant om du vill se vad den blir när du maxar konstruktionen, det kan vara extremt att dimensionera efter den men håller man den under t.ex. 10m/s i MOL så bör det aldrig flåsa under normala omständigheter.

Morfar68 skrev:Eller vad är fördelen med 1 kontra 2 rör?

Svantes tips kom väl till för sänka din avstämning. Antagligen har du en väldigt hög avstämning nu och den blir lägre om du lägger till ett likadant rör.

Användarvisningsbild
Morfar68

Inläggav Morfar68 » 2017-07-22 20:03

Nej, ingen stoppning men jag äger en del acustiwool (eller nåt sånt namn). Ja, avstämningen blev hög då jag gjorde det mesta fel från början. You live and learn... or die trying. :)
Tusentals tack så länge!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-07-22 20:22

Cortado skrev:

Svantes tips kom väl till för sänka din avstämning. Antagligen har du en väldigt hög avstämning nu och den blir lägre om du lägger till ett likadant rör.

Nej, det kom til för att jag såg att ett rör blir överstyrt. Man hade kunnat öka diametern lika gärna, men jag tänkte att hen hade ju 71 mm rör så du kunde man lägga till ett till.

(Och i båda fallen, när rörets/rörens totala tvärsnittsarea ökas, måste man öka längden i ungefär samma grad om man ska bibehålla avstämningen.)

Användarvisningsbild
Morfar68

Inläggav Morfar68 » 2017-07-22 20:26

Överstyrt? Förklara gärna. Innebär det missljud från röret eller vad händer?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-07-22 20:35

Överstyrt basreflexrör beror på att den höga lufthastigheten skapar kraftig virvelbildning i luften och inte ger det tillskott som de borde runt avstämningfrekvensen. Det innebär att basen slår längre slag och även att det bildas vissel och väsljud från porten vid höga nivåer.
Två portar är bättre än en port med dubbla arean när det gäller att tåla höga lufthastigheten innan virvelbildning blir för kraftig. De smalare portarna håller luften i bättre grepp. Det är relaterat till enheten Reynolds tal.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Morfar68

Inläggav Morfar68 » 2017-07-22 20:47

Tack! Hur nära "bakväggen" kan man ha ett rör? Jag tänker på att med en låda med höjden 31 cm och två rör på sammanlagt 583 mm (=29,15 cm / rör) så blir det trångt, 2 cm bara. Jag kan förstås höja avstämningen så att rören blir kortare, men var går "gränsen"? Är det samma som rörets diameter, typ? Alltså, inte närmare än 71 mm till bakväggen?

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-07-22 21:00

Morfar68 skrev:Nej, ingen stoppning men jag äger en del acustiwool (eller nåt sånt namn).

Nu måste det ju inte ha något speciellt namn men det borde ha rätt egenskaper, så kan du slänga in sådant i lådan för att ÖKA volymen (ja, den som är 30L blir mer med fluffet i lådan). Nu blir det kanske ingen drastisk skillnad, men en bäck liten.. eller nått. :)

Se då till att inte komprimera fluffet jätte mycket och att det ska vara en fri väg från elementet till porten. Sen självklart, se till att det inte kommer in i elementet så att den kommer åt konen.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-07-22 21:01

Svante skrev:
Cortado skrev:

Nej, det kom til för att jag såg att ett rör blir överstyrt. Man hade kunnat öka diametern lika gärna, men jag tänkte att hen hade ju 71 mm rör så du kunde man lägga till ett till.

(Och i båda fallen, när rörets/rörens totala tvärsnittsarea ökas, måste man öka längden i ungefär samma grad om man ska bibehålla avstämningen.)

Ja, den där vurpan var pinsam, borde jag ju fattat. Misstag är ju till för att göras eller vad man säger.. :)

Användarvisningsbild
Morfar68

Inläggav Morfar68 » 2017-08-10 11:34

Hej igen!

Som brukligt så har annat kommit i vägen under sommaren, men nu är jag igång igen.

Hur nära bakväggen kan man ha mynningen på rören inne i lådan?

29 cm rör och 31 cm låda, det kan väl knappast fungera?

Vid fp = 40 Hz så blir det 2 x 20,3 cm rörlängd men då är avstämningen lite hög...
fp = 37 Hz ger 2 x 24,3 cm rörlängd
fp = 30 Hz ger 2 x 38,4 cm rörlängd

Vad tycker ni? Ny låda?

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-08-10 12:31

Morfar68 skrev:Hej igen!

Som brukligt så har annat kommit i vägen under sommaren, men nu är jag igång igen.

Hur nära bakväggen kan man ha mynningen på rören inne i lådan?

29 cm rör och 31 cm låda, det kan väl knappast fungera?

Vid fp = 40 Hz så blir det 2 x 20,3 cm rörlängd men då är avstämningen lite hög...
fp = 37 Hz ger 2 x 24,3 cm rörlängd
fp = 30 Hz ger 2 x 38,4 cm rörlängd

Vad tycker ni? Ny låda?

Jag tycker du testar lite först, det blir ju mer erfarenhet! :)

Gällande närheten av portänden mot bakväggen, jag tror att om du tänker dig en imaginär cylinder som förlänger röret till bakväggen, om den cylinderns ytterarea är större än innerarean på röret så bör det inte vara något problem.

Sen vet vi sedan tidigare att portlängderna Basta! föreslår ofta är lite långa, i min erfarenhet sådär 10-15%. Så om du testar längden den föreslår och sen kan du hitta den faktiska avstämningsfrekvensen på ett ungefär genom att använda en tongenerator och se var konen ger minst utslag. Om avstämningsfrekvensen är för låg så kan du korta av rören lite (gärna stegvis, lite i taget).

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum