Moderator: Redaktörer
majjen04 skrev:Jag gjorde en liten såkallad blind test idag.
En " audiofil" som jag känner fick utan föregående information lyssna på min anläggning. Efter ett par minuter frågade han om det var något fel på vänster högtalare dvs där EKK kabeln finns.
Han saknade basen, ljudnivån samt tyckte att ljudet var ljusare precis som vi andra i familjen.
Efter detta böt jag plats på kablarna 20ggr, utan att han visste om vilken plats så prickade han rätt 20 ggr av 20!![]()
Således är min fråga återigen är det möjligt att min grova "high end" kabel pga sin tjocklek genererar mer effekt/ström samt högre utnivå än den tunna snikkabeln EKK?
Mvh
Kenth
majjen04 skrev:Frågan återigen är är en tjockare kabel att föredra mot en lampsladd som EKK?
Mvh
kenth
majjen04 skrev:FBK skrev:Vilka har bytt från "dyrkablar" till Ekk utan att höra någon försämring
Svar: Halva detta forum, OM man ser till hur mycket dyrkablar häcklas här. Men det som är MER intressant är, hur många har EGENTLIGEN kört med dyrkablage innan de har bytt till EKK eller liknande![]()
Inte så många tror jag, men jag kan ha fel.....
Hej FBK!
Igår så tuggade min dotters valp sönder ena högtalarkabel som var en AQ Volcano. I väntan på en ny sådan, så satte jag dit en EKK.
Vart det bättre tror ni?
Vart det sämre?
Märkte jag någon skillnad mellan kanalerna?
Vart det någon skillnad?
Enligt LTS borde det låta likadant eller hur.
Hmm den vänstra kanalen EKK lät ljusare, dock ej vast, basen försvann?
Den högra Kanalen lät hörbart högre, med mer bas, mindre ljust.
Varför?
Min teori är att EKK sämre håller spänningen, där av låter den andra högre samt bättre, kan det stämma.
Obs! Min fru och min minsta dotter hörde också skillnad mellan kanalerna.
Mvh
Kenth
du kan ju disekera den kabeln som är sönder och se om du hittar en kondensator och spole.
för då har du förklaringen varför du hör skillnad
och att en kabel skulle hålla spänningen då måste det sitta en kondensator på den.
majjen04 skrev:FBK skrev:Vilka har bytt från "dyrkablar" till Ekk utan att höra någon försämring
Svar: Halva detta forum, OM man ser till hur mycket dyrkablar häcklas här. Men det som är MER intressant är, hur många har EGENTLIGEN kört med dyrkablage innan de har bytt till EKK eller liknande![]()
Inte så många tror jag, men jag kan ha fel.....
Hej FBK!
Igår så tuggade min dotters valp sönder ena högtalarkabel som var en AQ Volcano. I väntan på en ny sådan, så satte jag dit en EKK.
Vart det bättre tror ni?
Vart det sämre?
Märkte jag någon skillnad mellan kanalerna?
Vart det någon skillnad?
Enligt LTS borde det låta likadant eller hur.
Hmm den vänstra kanalen EKK lät ljusare, dock ej vast, basen försvann?
Den högra Kanalen lät hörbart högre, med mer bas, mindre ljust.
Varför?
Min teori är att EKK sämre håller spänningen, där av låter den andra högre samt bättre, kan det stämma.
Obs! Min fru och min minsta dotter hörde också skillnad mellan kanalerna.
Mvh
Kenth
[/quote]du kan ju disekera den kabeln som är sönder och se om du hittar en kondensator och spole.
för då har du förklaringen varför du hör skillnad
och att en kabel skulle hålla spänningen då måste det sitta en kondensator på den.
molle skrev:majjen04 skrev:FBK skrev:Vilka har bytt Jag har samma erfarenhet när jag bytte från en suprakabel till EKK när jag spelade på ett par gamla Goodmanshögtalare i pojkrummet. Basen försvann och allt lät ljusare.
Nu har jag precis bytt från ett par Monster M1 (400 kr/m) till en fyrflätad, lätt pimpad, EKK 1.5. Jag tycker mig höra skillnad till EKK:ns fördel. Det bör tilläggas att jag spelar på ett par pi60s numera. Kolla in Pimp my EKK
Jensevik skrev:Är det inte resistivitet som anges i "rå"? Konduktivitet i "siemens"?
MP skrev:De eventuella skillnader som kan finnas är så små att det är närmast oväsentligt för det ljudande resultatet att köpa något annat än det billigaste.
MP skrev:De eventuella skillnader som kan finnas är så små att det är närmast oväsentligt för det ljudande resultatet att köpa något annat än det billigaste.
Lägg pengarna på annat
* lyssningsrum
* högtalare
* förstärkare och avspelningsmedia
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 47 gäster