Laila skrev:
Vore kul om fler kunde genomföra testet å sedan rapportera.
När jag googlade på skivspelarmattor stötte jag på två personer som påstod sig ha gjort liknande test med samma resultat. Dvs att skivan inte synligt rört sig något.
Moderator: Redaktörer
Laila skrev:
PekkaJohansson skrev:Jag skulle inte lita på att något fungerar för att en firma råkar göra si eller så. Inom så gott som alla produktkategorier finns det gott om exempel på att saker och ting inte fungerar optimalt. Orsaken kan vara till exempel resurs- eller kunskapsbrist.
MichaelG skrev:Laila skrev:
När jag googlade på skivspelarmattor stötte jag på två personer som påstod sig ha gjort liknande test med samma resultat. Dvs att skivan inte synligt rört sig något.
Laila skrev:Men att testa själver kommer inte på fråga . . . borde gå avsevärt snabbare än att
googla . . . typ ?![]()
![]()
paa skrev:Jag tror att tonskurar kunde vara intressant. Men kanske även mikrofon kunde vara något som skiljer. Tonarmen nere på stillastående skiva och hög nivå från högtalarna. Kanske en frekvenssvepning i det fallet.
Laila skrev:paa skrev:Jag tror att tonskurar kunde vara intressant. Men kanske även mikrofon kunde vara något som skiljer. Tonarmen nere på stillastående skiva och hög nivå från högtalarna. Kanske en frekvenssvepning i det fallet.
Dä däringa har ja nog alri rektigert förstått då välan ingen eller relativt få
spelar mä osnurrande skiva . . . typ ?
darkg skrev:Laila skrev:paa skrev:Jag tror att tonskurar kunde vara intressant. Men kanske även mikrofon kunde vara något som skiljer. Tonarmen nere på stillastående skiva och hög nivå från högtalarna. Kanske en frekvenssvepning i det fallet.
Dä däringa har ja nog alri rektigert förstått då välan ingen eller relativt få
spelar mä osnurrande skiva . . . typ ?
Tanken är nog att det är gynnsammare att kolla störning "ostört". Och antagandet att snurrandet varken trollar bort eller orsakar problemet, så att testet är relevant.
(Kan inte en roterande tallrik tänkas vara klart stabilare, egentligen? Eller tvärt om. Men mest gissar jag på att den masströghet som hjälper till i snurrled även kan hjälpa till att hålla emot mikrofoni..?)
Laila skrev:bli lite taskig inre å yttre validitet av dä hele, men va vet välan ja . . . typ ?
Laila skrev::mrgreen:
Btw . . . hur mäter man resistansen i en kabel utan att tillföra signal* . . . typ ?
*Vilket i sig kanske är en definitionsfråga av/på begreppet "signal".
Harryup skrev:Håller med Laila helt. ....
/Harryup
paa skrev:Om man har en skiva med ett tyst spår så kan man så klart även använda detta vid mikrofonimätningar.
Kanske det blir skillnad eller kanske det bara blir svårare att mäta, vem vet, men om man provar båda metoderna så får man se.
darkg skrev:paa skrev:Om man har en skiva med ett tyst spår så kan man så klart även använda detta vid mikrofonimätningar.
Kanske det blir skillnad eller kanske det bara blir svårare att mäta, vem vet, men om man provar båda metoderna så får man se.
Ja. Fast det kanske, bara för att jäklas liksom, är värst just när nålen svänger omkring i ett spår - så står man ändå därmen om man spelar in musiksignalen från skivspelaren med och utan akustisk störning så kan man se eventuell skillnad..? Typ titta på kurva, subtrahera, titta på skillnadskurvan, lyssna på skillnadssignalen som Svante ibland nämner och liknande.
Laila skrev:Harryup skrev:Håller med Laila helt. ....
/Harryup
Fifan, blir nästan rörd, kanske ena fika på stan nångång . . . typ ?
Harryup skrev:darkg skrev:paa skrev:Om man har en skiva med ett tyst spår så kan man så klart även använda detta vid mikrofonimätningar.
Ja. Fast det kanske, bara för att jäklas liksom, är värst just när nålen svänger omkring i ett spår - så står man ändå därmen om man spelar in musiksignalen från skivspelaren med och utan akustisk störning så kan man se eventuell skillnad..? Typ titta på kurva, subtrahera, titta på skillnadskurvan, lyssna på skillnadssignalen som Svante ibland nämner och liknande.
JA, nåt sånt men absolut inte börja trolla med grejorna och mäta på dom som man inte använder dom. Det är ju störningen av avspelningen som man vill åt vid avspelning. Tycker jag. Annars så kan ju en skivspelare som är känslig för störningar internt vid rörelse men klarar sig bra mot externa störningar få ett utmärkt resultat om man bara sänker ner nålen och skivan står still.
/Harryup
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster