Filtmatta, skivspelare

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MichaelG

Re: Filtmatta, skivspelare

Inläggav MichaelG » 2017-08-13 20:05

Laila skrev:
Vore kul om fler kunde genomföra testet å sedan rapportera. :)

När jag googlade på skivspelarmattor stötte jag på två personer som påstod sig ha gjort liknande test med samma resultat. Dvs att skivan inte synligt rört sig något.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2017-08-13 20:18

PekkaJohansson skrev:Jag skulle inte lita på att något fungerar för att en firma råkar göra si eller så. Inom så gott som alla produktkategorier finns det gott om exempel på att saker och ting inte fungerar optimalt. Orsaken kan vara till exempel resurs- eller kunskapsbrist.

Visserligen, men jag har också sett exempel på företag som känns väldigt seriösa och kunniga. Mina högtalartillverkare (Revel) ger exempelvis möjlighet till threewiring, men påpekar att detta inte är vad de rekommenderar. Däremot rekommenderar de att man har tillräckligt kraftig kabel i förhållande till kablarnas längd. Seriöst! Jag kan mycket väl tänka mig att företag som Rega och Thorens har erfarenhet och kunskap i att tillverka bra skivspelare. Jag kan också tänka mig att de har testat olika mattor på spelarna och skulle skicka med något annat om de fann det befogat. Jag kanske har helt fel, men jag tycker inte mitt antagande känns helt orimligt.

Du känns så mycket mer seriös än jag Pekka. Jag är typ nöjd med att jag kan spela mina gamla lp utan att det låter illa. Och jag låter mig förvånas över hur bra det faktiskt kan låta. Nästan lika bra som CD ibland fast med brus och knaster och litet knäppar ibland. Jag är också litet förbluffad över hur litet brus, knaster och knäppar stör med den nya skivspelaren. Skivor som tidigare var ospelbara låter OK och på välvårdade ex är det nästan tyst ibland. Visserligen inte CD-tyst, men ändå. Fina mixningar är klart mer njutbara på vinyl trots brus och knaster än remixade CD.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-08-13 20:37

MichaelG skrev:
Laila skrev:
Vore kul om fler kunde genomföra testet å sedan rapportera. :)

När jag googlade på skivspelarmattor stötte jag på två personer som påstod sig ha gjort liknande test med samma resultat. Dvs att skivan inte synligt rört sig något.

Men att testa själver kommer inte på fråga . . . borde gå avsevärt snabbare än att
googla . . . typ ? :roll: :wink: :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2017-08-13 22:25

Laila skrev:Men att testa själver kommer inte på fråga . . . borde gå avsevärt snabbare än att
googla . . . typ ? :roll: :wink: :D

Ärligt talat känns det inte rent intuitivt som om skivan skulle slira på en filtmatta. Och när dessutom ett par personer uppger att de undersökt saken och därefter du också, känner jag inte att detta med att ytterligare undersöka slirning känns prioriterat. I alla fall inte på samma sätt.

Svante är ju inne på att skivan eventuellt skulle kunna vibrera eller uppföra sig illa på annat sätt om den inte är ordentligt fastspänd. Detta kanske kunde undersökas, men jag vet bara inte hur. Höghastighetsfilmning kanske där vibrationer eller vobblande beteenden kan upptäckas? Eller också konstaterar jag bara att det låter jäddrit bra och är nöjd och glad för det.

Jag startade egentligen tråden för att butiken där jag köpte spelaren rekommenderade en tunn gummimatta för att komma åt vissa problem som jag inte tyckte fanns. Och så blev jag nyfiken på andra erfarenheter och eventuella kunskaper i ämnet. Och jag tackar alla för den input jag fått. :)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2017-08-15 08:13

Det sker alltid förluster vid friktionsdrift. Exempelvis en remdriven skivspelare slirar alltid mellan rem och hjul, litegrann. Friktionen mellan tallrik och skiva är större än den mellan rem och drivhjul.

Thomas
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-08-15 08:45

Jag har en skivpuck på ½ kilo av lödtenn som hällts i ett halvlitersmått.
Då spelar det ingen roll vad det är för underlag, plattan ligger där den ligger.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
mhr1229

Inläggav mhr1229 » 2017-08-15 09:04

Den tråkiga sanningen är nog att det idag utförs mycket lite oberoende forskning avseende vinylmediet. Den har nog flyttat över till den digitala domänen. Jag tror att det skulle vara mycket svårt att få anslag för ett forskningsprojekt om skivspelarmattor och -klämmor/-puckar. Den forskning och det utvecklingsarbete som utförs, utförs nog enbart internt inom tillverkningsföretagen.

Problemet med att en nål med ett par grams tryck (förlåt, glömde att det finns ingenjörer här: ca 20 mN anliggningskraft :wink:) skulle lyckas få en skiva på upp till 180 g att släppa från skivtallriken och rutscha runt är nog obefintligt. Syftet med en skivpuck torde snarast vara att få skivan jämn.

Material på skivmattan handlar väl om att leda bort mikrovibrationer, vilka borde ha potential att vara hörbara, med tanke på systemets känslighet. Vad som funkar bäst borde då vara beroende av vilket material skivtallriken är gjord av. Eftersom det inte finns några seriösa forskningsresultat publicerade (tror jag...) får man prova själv. Jag tycker - helt ovetenskapligt och subjektivt - att kork/gummi funkar bra på aluminiumtallrikar och på akryl- eller POM-tallrikar kör jag "naket". Filt har jag aldrig gillat, bl.a. av de själ som Pekka anför. En filtmatta knövlar sig så lätt. Har du provat att köra utan?

Säger Michael som lyssnar på Youn Sun Nahs senaste skiva (filsamling?) på Tidal Hifi men funderar på att köpa den som LP - för att det är trevligare så :D
Frilansskribent i Hifi & Musik

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-08-15 09:23

En gummimatta kan dämpa skivan vid de punkter som den ligger i kontakt med mattan, men en filtmatta kan nog dämpa akustiskt även där skivan ligger en aning ovanför mattan.
Vilket som är bäst får man nog prova själv, om inte LTS vill testa saken?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-08-15 10:19

I mitt och Peters förra liv så hade vi möjlighet att testa allt möjligt och också direktkontakt med olika tillverkare. Vi hade Systemdek, Pink Triangle, Linn, Thorens, Dual, Ariston, Heybrook, Oracle, Luxman bland annat och vi hade lösa filtmattor, pålimmade filtmattor, lösa mjuka gummimattor, aningens mjuka tunga gummimattor och när vi fram och tillbaka testade så hamnade vi på det som leverantören levererade med som lämpligt i de olika fallen. Vi hade även Luxmans olika spelare med vakuumsug och vi hade ringar och mittpuckar av både tyngre och lätta material. Hade skivspelaren tunn gummimatta så kunde det möjligen bli bättre med en tjockare och mera dämpad sort men som jag minns det så upptäckte vi aldrig att det i längden lät "bättre" med någon annan princip än vad tillverkaren rekommenderade. Vi fastnade aldrig för att spänna fast skivor för att försöka platta ut dom.
/Harryup

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2017-08-15 11:51

Om jag får loss lite tid kan jag göra några mätningar men avvaktar tills min nya nål är beställd. Finns det något förslag på vilka signaler som bör användas och vad som bör mätas?
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-08-15 15:06

Jag tror att tonskurar kunde vara intressant. Men kanske även mikrofon kunde vara något som skiljer. Tonarmen nere på stillastående skiva och hög nivå från högtalarna. Kanske en frekvenssvepning i det fallet.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-08-15 19:32

paa skrev:Jag tror att tonskurar kunde vara intressant. Men kanske även mikrofon kunde vara något som skiljer. Tonarmen nere på stillastående skiva och hög nivå från högtalarna. Kanske en frekvenssvepning i det fallet.

Dä däringa har ja nog alri rektigert förstått då välan ingen eller relativt få
spelar mä osnurrande skiva . . . typ ? :?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-08-15 19:38

Laila skrev:
paa skrev:Jag tror att tonskurar kunde vara intressant. Men kanske även mikrofon kunde vara något som skiljer. Tonarmen nere på stillastående skiva och hög nivå från högtalarna. Kanske en frekvenssvepning i det fallet.

Tanken är nog att det är gynnsammare att kolla störning "ostört". Och antagandet att snurrandet varken trollar bort eller orsakar problemet, så att testet är relevant.
(Kan inte en roterande tallrik tänkas vara klart stabilare, egentligen? Eller tvärt om. Men mest gissar jag på att den masströghet som hjälper till i snurrled även kan hjälpa till att hålla emot mikrofoni..?)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-08-15 20:30

darkg skrev:
Laila skrev:

Tanken är nog att det är gynnsammare att kolla störning "ostört". Och antagandet att snurrandet varken trollar bort eller orsakar problemet, så att testet är relevant.
(Kan inte en roterande tallrik tänkas vara klart stabilare, egentligen? Eller tvärt om. Men mest gissar jag på att den masströghet som hjälper till i snurrled även kan hjälpa till att hålla emot mikrofoni..?)

Jo men det känns lite som att man tappat en nål i en höstack men letar strax bredvid
därför att det är både ljusare å mindre med störande/gömmande hö där. Kan ju kanske
bli lite taskig inre å yttre validitet av dä hele, men va vet välan ja . . . typ ? :oops:

Påminner lite om när gamle "Subjektivisten" "bevisade" att vinylavspelning låter bäst
med locket på, på spelaren, genom att lägga nålen på en osnurrande skiva samtidigt
som han spelade musik högt som fan med en annan källa för att, om jag kommer ihåg
rätt, kolla vid vilken nivå som rundgång infann sig under lock på visavi lock av . . .

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2017-08-15 20:34

Gjorde samma test som subjektivismen många år sedan och locket på gav mindre vibrationer i skivan. Vibrationstopparna motsvarade de stående vågorna mellan tak och skivtallrik och kan alltså bekämpas medelst dämpning i taken ovan spelaren.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-08-15 21:38

Ser nu att jag skrivit "mikrofon" där det skulle stått "mikrofoni", jag skyller på telefonen!
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-08-15 21:54

Laila skrev:bli lite taskig inre å yttre validitet av dä hele, men va vet välan ja . . . typ ? :oops:

Ja men visst, jag förstår och håller med, typer, men du uttryckte dig först som att det automatiskt är irrelevant att mäta på stillastående skivtallrik, eftersom det inte är så i lyssningen. Det vore ju som att förkasta en resistansmätning i en sladd för att man mätte när det inte var signal i den. Nästan. Jag tror att vi är eniga om att det varken, såhär på förhand utan särskilda tillstötande fakta, kan sägas vara vare sig relevant eller motsatsen? Det vill säga, det är ju antingen det ena eller andra men detta enskilda att skivtallriken är still kan, så vitt vi vet, vara eller inte vara problematiskt. Lite känns det som att jag har glömt eventuell poäng nu, men jag fick motionera fingrarna i alla fall.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-08-15 22:24

:mrgreen:

Btw . . . hur mäter man resistansen i en kabel utan att tillföra signal* . . . typ ?

*Vilket i sig kanske är en definitionsfråga av/på begreppet "signal".

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-08-15 22:37

Håller med Laila helt.
"Vi vill ju veta påverkan på musiksignalen" dvs. finns det ingen musiksignal så hur vet vi att detta är samma som ett eventuellt tillskott till musiksignalen. Om nu t.ex. filt eller gummi påverkan isoleringen olika ifrån drivningen, är det då klokt att mäta utan drivning?
Som jag ser det så har man med denna mätning bestämt att drivningen inte är inblandad alls, hur kommer det sig?

/Harryup

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-08-15 23:18

Laila skrev::mrgreen:

Btw . . . hur mäter man resistansen i en kabel utan att tillföra signal* . . . typ ?

*Vilket i sig kanske är en definitionsfråga av/på begreppet "signal".

Kontexten, min gode man, kontexten! Det rörde sig om huruvida det kan vara meningsfullt att undersöka "reduktionistiskt" eller om brukssituationen måste återskapas för att man ska få några autentiska data. Givetvis kan en del saker mycket väl undersökas skilt från hur det är vid den återgivningssituation som allt syftar till. Hur det är med skivspelaren vet jag inte, det vore inte konstigt om mikrofonin går att undersöka med tallriken stilla, men utan närmare kännedom om saken skulle man knappast vilja utgå ifrån det.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-08-15 23:32

Dä tar saj* . . . typer. :D

*Att helt enkelt lyssna, med alla fällor dä kan innebära, faller kanske inte på läppen ?
Edit: ena *
Senast redigerad av Laila 2017-08-15 23:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-08-15 23:35

Harryup skrev:Håller med Laila helt. ....
/Harryup

Fifan, blir nästan rörd, kanske ena fika på stan nångång . . . typ ? :D

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-08-16 09:12

Om man har en skiva med ett tyst spår så kan man så klart även använda detta vid mikrofonimätningar.
Kanske det blir skillnad eller kanske det bara blir svårare att mäta, vem vet, men om man provar båda metoderna så får man se.

Ett långsamt frekvenssvep borde väl också visa om det finns olika resonansmönster med olika underlag?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2017-08-16 11:36

Om man ska undersöka vi rationer under avspelning så skulle två tonarmar vara bra.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-08-16 12:46

paa skrev:Om man har en skiva med ett tyst spår så kan man så klart även använda detta vid mikrofonimätningar.
Kanske det blir skillnad eller kanske det bara blir svårare att mäta, vem vet, men om man provar båda metoderna så får man se.

Ja. Fast det kanske, bara för att jäklas liksom, är värst just när nålen svänger omkring i ett spår - så står man ändå där :? men om man spelar in musiksignalen från skivspelaren med och utan akustisk störning så kan man se eventuell skillnad..? Typ titta på kurva, subtrahera, titta på skillnadskurvan, lyssna på skillnadssignalen som Svante ibland nämner och liknande.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-08-17 23:02

darkg skrev:
paa skrev:Om man har en skiva med ett tyst spår så kan man så klart även använda detta vid mikrofonimätningar.

Ja. Fast det kanske, bara för att jäklas liksom, är värst just när nålen svänger omkring i ett spår - så står man ändå där :? men om man spelar in musiksignalen från skivspelaren med och utan akustisk störning så kan man se eventuell skillnad..? Typ titta på kurva, subtrahera, titta på skillnadskurvan, lyssna på skillnadssignalen som Svante ibland nämner och liknande.

JA, nåt sånt men absolut inte börja trolla med grejorna och mäta på dom som man inte använder dom. Det är ju störningen av avspelningen som man vill åt vid avspelning. Tycker jag. Annars så kan ju en skivspelare som är känslig för störningar internt vid rörelse men klarar sig bra mot externa störningar få ett utmärkt resultat om man bara sänker ner nålen och skivan står still.

/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-08-17 23:04

Laila skrev:
Harryup skrev:Håller med Laila helt. ....
/Harryup

Fifan, blir nästan rörd, kanske ena fika på stan nångång . . . typ ? :D

Kom lite plötsligt men absolut. Gärna på ett ställe med goda Napoleonbakelser.

/Harryup

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-08-18 00:18

Harryup skrev:
darkg skrev:

JA, nåt sånt men absolut inte börja trolla med grejorna och mäta på dom som man inte använder dom. Det är ju störningen av avspelningen som man vill åt vid avspelning. Tycker jag. Annars så kan ju en skivspelare som är känslig för störningar internt vid rörelse men klarar sig bra mot externa störningar få ett utmärkt resultat om man bara sänker ner nålen och skivan står still.

/Harryup

För att ytterligare tugga om detta intressanta ett varv :roll:kan det visst vara jätterelevant, praktiskt och superbättre att undersöka grejorna helt syntetiskt, utanför sina sammanhang. Det blir inte automatiskt intetsägande, men inte heller automatiskt intressant... Kabelresistansen kan mätas på hoprullad omasserad kabel i gladpack, siffran är relevant för kabelns uppförande i sitt rätta sammanhang, tror vi oss veta. Du håller med, räknar jag med, och säger nog inte "men du får ju rulla ut kabeln, den kommer inte att vara rullad när jag lyssnar!".
Därmed inte sagt att skivspelarvibrationer är som sladdresistans, bara att i detta avseende är det samma sak: ibland vet vi hur det fungerar så väl att vi lika bra, eller bättre, kan mäta på enskildheter eller vid onormala förhållanden och förutsäga resultatet.
Och jag vet alltså inget om vad vi vet om detta. Det kanske andra vet, och i så fall kan det ju faktiskt vara en bra metod de föreslår när allt kommer omkring, så vitt jag vet. Eller så finns inte tillräckliga kunskaper om det här och då är det som du säger en chansartad metod.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-08-18 14:38

Jag törs påstå att det finns en del märkliga teoretiska diskussioner runt skivspelare som inte har full bäring om man testar saker i verkligheten. Det är svårt att få med alla imperfektioner i modeller då det gäller skivspelare och man drar ibland alldeles för generella slutsatser. I synnerhet då man tror att 10 likadana tonarmar kommer bete sig exakt lika eller att 10 pickuper kommer bete sig helt lika och förstås inte heller 10 verk av samma modell kommer bete sig identiskt lika, ens som nya. Och heller inte att olika underlag ger alla spelare optimala förutsättningar.
Sen kan man lägga till att om det inte är nya saker man hanterar så finns det slitage och skador i lager t.ex.
Dessutom tycker jag att man lägger för stor vikt vid enskilda parametrar och inte till att helheten skall fungera inklusive underlaget även om man lyssnar i hörlurar.

/Harryup

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-08-18 20:52

Ja jälar i den, ja håller mä om allt som Harryup skriver ovan, å kan lägga till att en
optimal injustering av spelarna(inkl. tonarm/pupp) kan vara en nog så grannlaga
uppgift även för den väl erfarne . . . å btw, Napoleonbakelser . . . mums, en av mina
absoluta favisar . . . typ. :)

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum