Är det bra med basfälla alldeles under basmodulen?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Är det bra med basfälla alldeles under basmodulen?

Inläggav paa » 2006-01-28 13:47

Jag är ingen akustiker, men tycker det verkar lite konstigt:
Se http://www.acousticsciences.com/subtrap.pdf
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-01-28 13:57

Verkar inte så smart... största skillnaden kanske blir av att man lyfter upp baslådan (beror ju lite på hur högt och hur högt upp man kör basen)

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-01-28 15:59

Det är huvudsakligen en avstämd Helmholtzresonator. Vitsen med att ställa subben på "grejen", är att man exiterar rumsmoden mindre, som "grejen" ska absorbera.
Jag tycker idén verkar ganska bra.
Men det gäller att man har ungefär rätt takhöjd, annars fungerar det inte.

:idea: Men, det finns en liten synpunkt. Den omtalade 70 Hz noden i reklamen, hörs bara vid golv och tak, och där har man inte öronen. Hmm, men jag vet inte vad som händer med de diagonala moderna.
Dvs den absorberar en stående våg som bara hörs vid golvet och taket, och det blir bara grannarna glada över. Har jag rätt?

Hursom, om det finns stående vågor i ett hörn, spelar kanske inte så stor roll, om man inte var ett vitrinskåp med vinglas där, (Har provat det :? ).
Utan, det är runt lyssningsplatsen det ska vara fritt från resonanser.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-01-28 16:56

Att flytta upp baselementet från golvnivån går ju på tvärs mot högtalarutvecklingen, där man ser fler och fler högtalare med baselementet närma golvet! Som efterföljare till vällrennomerade högtalare som Kolboxen, Snell A1, NHT 3.3, LTS trevägare, Linkwitz olika modeller, osv, osv, alla dom skulle vara felkonstruerade. Jag finner det lite hårdsmält.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-01-28 17:18

lilltroll skrev:Dvs den absorberar en stående våg som bara hörs vid golvet och taket, och det blir bara grannarna glada över. Har jag rätt?

Bara och bara. 8O Jag skulle mycket uppskatta ett musikspelande som tog större hänsyn till grannar! Det är ju inte sällan just resonanser som stör något alldeles oerhört från musik i andra lägenheter (vissa bastoner slår igenom). Mozart-konserterna på teve i går förstördes en del av sådant. :cry:

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-01-28 18:18

paa skrev:Att flytta upp baselementet från golvnivån går ju på tvärs mot högtalarutvecklingen, där man ser fler och fler högtalare med baselementet närma golvet! Som efterföljare till vällrennomerade högtalare som Kolboxen, Snell A1, NHT 3.3, LTS trevägare, Linkwitz olika modeller, osv, osv, alla dom skulle vara felkonstruerade. Jag finner det lite hårdsmält.

Antingen försöker man ha rumsmoderna med sig, som i kolboxen, eller så försöker man att vara (akustiskt) långt ifrån alla reflekterande ytor. Det går dock inte med sub-basar i vardagsrum.

Beroende på priset av "grejen" så är det kanske bättre att köpa två subbar och placera dem på olika ställen, än 1 sub + 1 "grej".

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-01-29 14:15

lilltroll skrev:Det är huvudsakligen en avstämd Helmholtzresonator. Vitsen med att ställa subben på "grejen", är att man exiterar rumsmoden mindre, som "grejen" ska absorbera.

Fast på vad sätt är det bättre än t ex ett filter/parametrisk eq mellan för- och slutsteg för just de frekvenserna ?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-01-30 17:26

70Hz mode mellan tak/golv ger en "total" utsläckning mittimellan ytorna dvs ganska nära öronen. Nån matematiker kanske kan hjälpa till här?

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-01-30 17:28

i skrev:
lilltroll skrev:Det är huvudsakligen en avstämd Helmholtzresonator. Vitsen med att ställa subben på "grejen", är att man exiterar rumsmoden mindre, som "grejen" ska absorbera.

Fast på vad sätt är det bättre än t ex ett filter/parametrisk eq mellan för- och slutsteg för just de frekvenserna ?

EQ lär väl inte fixa dippar i frekvensgången nå vidare. Peakar kan tas ner men en djup dipp kommer äta upp både slutsteg och högtalare om man försöker höja.

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-01-30 17:37

paa skrev:Att flytta upp baselementet från golvnivån går ju på tvärs mot högtalarutvecklingen, där man ser fler och fler högtalare med baselementet närma golvet! Som efterföljare till vällrennomerade högtalare som Kolboxen, Snell A1, NHT 3.3, LTS trevägare, Linkwitz olika modeller, osv, osv, alla dom skulle vara felkonstruerade. Jag finner det lite hårdsmält.

Det vet jag inte. Ett baselement som placeras i tryckmaxima för rummets samtliga moder kommer alltid att ge oartikulerad bas. Man kommer att kunna ge högre spl för en viss luftflyttarkapacitet och därmed mindre linjär distortion dock.

Att dra ut basen så att den hamnar ut från väggarna ger inte full excitation av alla moder utan kanske bara nån. Att få upp den från golv ger ytterligare ökad artikulation. Alternativet är att kasta in ett lågpass på 50-60Hz eller så för att undgå den första moden golv/tak.

Tidsdistortionen i ett rum är ett mycket stort problem för högkvalitativ återgivning, kort och gott! :)

/Peter

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-01-31 09:19

Piotr skrev:
i skrev:

EQ lär väl inte fixa dippar i frekvensgången nå vidare. Peakar kan tas ner men en djup dipp kommer äta upp både slutsteg och högtalare om man försöker höja.

/Peter

Fast detsamma gäller väl Helmholtzresonatorer ?
Mundus Vult Decipi

nijo

Inläggav nijo » 2006-01-31 09:37

nej, om man dämpar effekterna av en stående våg kommer det att påverka både toppar och dalar.

mvh Jonas

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-02-01 17:20

Prexis!

En extrem dipp i rummet betyder en rejäl peak nånstans. Åtgärda peaken med helmholtz/membranabs. så fylls dippen i.

/Peter

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-02-01 21:38

Aha! (Borde jag veta om jag tänkt efter... :oops:
... men nå't ska ni väl göra själva era latmaskar ! :D )
Mundus Vult Decipi

Återgå till Teknikforum