Jag är ingen akustiker, men tycker det verkar lite konstigt:
Se http://www.acousticsciences.com/subtrap.pdf
Moderator: Redaktörer
lilltroll skrev:Dvs den absorberar en stående våg som bara hörs vid golvet och taket, och det blir bara grannarna glada över. Har jag rätt?
paa skrev:Att flytta upp baselementet från golvnivån går ju på tvärs mot högtalarutvecklingen, där man ser fler och fler högtalare med baselementet närma golvet! Som efterföljare till vällrennomerade högtalare som Kolboxen, Snell A1, NHT 3.3, LTS trevägare, Linkwitz olika modeller, osv, osv, alla dom skulle vara felkonstruerade. Jag finner det lite hårdsmält.
lilltroll skrev:Det är huvudsakligen en avstämd Helmholtzresonator. Vitsen med att ställa subben på "grejen", är att man exiterar rumsmoden mindre, som "grejen" ska absorbera.
Jag tycker idén verkar ganska bra.
i skrev:lilltroll skrev:Det är huvudsakligen en avstämd Helmholtzresonator. Vitsen med att ställa subben på "grejen", är att man exiterar rumsmoden mindre, som "grejen" ska absorbera.
Fast på vad sätt är det bättre än t ex ett filter/parametrisk eq mellan för- och slutsteg för just de frekvenserna ?
paa skrev:Att flytta upp baselementet från golvnivån går ju på tvärs mot högtalarutvecklingen, där man ser fler och fler högtalare med baselementet närma golvet! Som efterföljare till vällrennomerade högtalare som Kolboxen, Snell A1, NHT 3.3, LTS trevägare, Linkwitz olika modeller, osv, osv, alla dom skulle vara felkonstruerade. Jag finner det lite hårdsmält.
Piotr skrev:i skrev:lilltroll skrev:Det är huvudsakligen en avstämd Helmholtzresonator. Vitsen med att ställa subben på "grejen", är att man exiterar rumsmoden mindre, som "grejen" ska absorbera.
Fast på vad sätt är det bättre än t ex ett filter/parametrisk eq mellan för- och slutsteg för just de frekvenserna ?
EQ lär väl inte fixa dippar i frekvensgången nå vidare. Peakar kan tas ner men en djup dipp kommer äta upp både slutsteg och högtalare om man försöker höja.
/Peter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster