Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav PerStromgren » 2017-08-29 09:37

Jag håller Nattis, nästan. Ben med halva höjden, ett i varje hörn hade nog kunnat passera, men snyggast är att den nog bara lätt lyft från golvet.

Varje gång jag ser din högatalare, tänker jag på Martin Perssons MP-30!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2017-08-29 10:25

Jag tycker att de bör få en oktagonal sockel i botten, som har en diameter aningen mindre än högtalaren. Då kommer den att se lite snyggt flytande ut, istället för att sidorna slutar tight mot golvet. Det tycker jag är snyggt. :)

Edit: Typ så här:
Bild
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-08-29 10:39

PerStromgren skrev:Jag håller Nattis, nästan. Ben med halva höjden, ett i varje hörn hade nog kunnat passera, men snyggast är att den nog bara lätt lyft från golvet.

Varje gång jag ser din högatalare, tänker jag på Martin Perssons MP-30!

Ja, det är ju roligt att andra haft liknande idéer 8) .

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-08-29 10:42

Fostex skrev:Jag tycker att de bör få en oktagonal sockel i botten, som har en diameter aningen mindre än högtalaren. Då kommer den att se lite snyggt flytande ut, istället för att sidorna slutar tight mot golvet. Det tycker jag är snyggt. :)

Edit: Typ så här:
[ Bild ]

Ja, det är ett bra förslag. Jag har spånat kring något liknande men då måste jag först bestämma att jag definitivt lämnar tanken på tiltbart stativ.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-08-29 10:45

Tarzan skrev:Mycket snyggt blir det och jag hoppas det låter som du tänkt att du velat att de ska låta.

I nästa tråd får du lägga upp alla bilder på små misslyckanden och svårigheter på vägen. Ja, jag vet att du la upp en bild på gallret som blev fel, men det behövs mer för att inte få oss andra att börja känna att våra egna förmågor inte ens kan klassas som förmågor. :wink:

Jag ska fundera och se om jag kan komma på något mer. :roll:

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-08-29 18:49

Nu har jag funderat...

Här är två "misslyckanden" i en och samma bild 8O :
1. Jag slant lite med kniven (nere till höger) när jag skar bort fanéret över hålet för porten :evil: :oops: .
2. Jag borrade hålet till första polskruven (till höger) med 6,5 mm istället för 6 mm borr :roll: :oops: . Jag vill gärna att polskruven får så trångt som möjligt i hålet för bästa möjliga passform. Dessbättre kommer det ju inte att synas alls när skruvarna är monterade och åtdragna :) .

Sen kommer jag tyvärr inte på några fler fel att tala om 8) ...

Bild

Användarvisningsbild
Jodah

Inläggav Jodah » 2017-08-29 19:03

Dom blev väldigt tjusiga :)
Det ska vara lite småmissar på hembyggena, det är ju hantverk! :wink:
Och varför inte flörta lite till med Carlssons tidigare högtalare och sätta hjul istället för fötter?
Små svarta hjul som syns knappt och dessutom praktiskt.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-08-29 19:39

Hmm, finns ju Carlsson "original" att köpa på Hifi-kit. Mindre hjul är nog inte så bra på parkettgolv.
Men jag är tveksam. Gummifötter och lämplig sockel känns nog bäst idag.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-08-29 19:49

Två lite större hjul (R2D2 möter säck-kärra) på sidorna så kan du tilta med en diskret justerbar bakfot. Dessutom kan du skoja varenda gång den fastnar i mattkanten: Nu har jag visst fått nåt om bakfoten, håå håå!
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-08-30 17:44

Har läst på lite och tagit intryck av olika förslag. Blev också lite inspirerad när det visade sig att fanéret, efter sista finslipning, faktiskt blev riktigt slätt och fint (trots lite grövre ådring på sina ställen).
Så det blev en vända till Bauhaus för div inköp. Tänker prova att först olja och polera med fin Trollull och därefter gå på med bivax. Ska bli spännande! Törs jag gå på högtalaren direkt, eller ska jag fega på en testyta först?

Bild

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-08-30 18:01

Kalejdokom skrev:Har läst på lite och tagit intryck av olika förslag. Blev också lite inspirerad när det visade sig att fanéret, efter sista finslipning, faktiskt blev riktigt slätt och fint (trots lite grövre ådring på sina ställen).
Så det blev en vända till Bauhaus för div inköp. Tänker prova att först olja och polera med fin Trollull och därefter gå på med bivax. Ska bli spännande! Törs jag gå på högtalaren direkt, eller ska jag fega på en testyta först?

[ Bild ]

Har du slipat med våtpapper (inte nödvändigtvis med vatten) så blir ytan spegelslät, och då kan du gå direkt på med bivaxet som annars kan få svårt att få fäste.
Men föralldel, övning ger färdighet så ta du en bit fane'r om du har nån över och prova med båda metoderna så ser du vad dina ögon fröjdas mest över.
Vi här fröjdas hela tiden av det du gör.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-08-30 22:22

Kalejdokom skrev:Nu har jag funderat...

Här är två "misslyckanden" i en och samma bild 8O :
1. Jag slant lite med kniven (nere till höger) när jag skar bort fanéret över hålet för porten :evil: :oops: .
2. Jag borrade hålet till första polskruven (till höger) med 6,5 mm istället för 6 mm borr :roll: :oops: . Jag vill gärna att polskruven får så trångt som möjligt i hålet för bästa möjliga passform. Dessbättre kommer det ju inte att synas alls när skruvarna är monterade och åtdragna :) .

Sen kommer jag tyvärr inte på några fler fel att tala om 8) ...

[ Bild ]
Å tack! :)

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2017-08-31 10:06

Kalejdokom skrev:Finslipat alla ytor och bättrat svarta lacken en vända. Rundade av de vertikala kanterna en aning med superfint papper och det blev riktigt najz.
Har funderat en del på om jag behöver stativ för att komma upp en bit från golvet. Har ju också haft funderingar på ev tiltbart stativ för att kunna luta lådorna något. Ställde därför upp en låda på ben (fästa med silvertejp) och en låda bara på SD-fötter direkt mot golv.

Och det här ser ju inte riktigt klokt ut 8O :oops: :

[ Bild ]

Håller med, känns lite R2D2..... :lol:
Hursomhelst mycket snyggt.

Henrik

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-09-11 17:59

Kalejdokom skrev:Törs jag gå på högtalaren direkt, eller ska jag fega på en testyta först?

Jag var ju lite nyfiken på skillnaden mellan bara olja eller olja + bivax. Jag satte därför fanér på en bit MDF för att testa.
Vänstra halvan med bara olja, polerad med Trollull till en len och sidenmatt yta.
Högra halvan har samma som vänstra i botten plus en omgång bivax, polerad med trasa:

Bild

Och vinklar jag skivan så att ljuset från ett fönster speglas i ytan blir det tydligare att den vaxade delen är väsentligt blankare:

Bild

Fanéret blir alltså lite mörkare och blankare med både olja och vax. Dessutom blir ytan len som en nysmord barnrumpa :) :oops: . Najz!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-09-11 18:34

Kan du prova med enbart bivax?
Skulle vara intressant att få en 3-delad upplevelse.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-09-11 22:30

Kan jag väl, men allt jag läst om behandling av möbler där man vill ha en blank och tålig yta så är det ofta en blandning av olja och vax. Jag tänker att oljan är bra för att inte träet ska torka.
Och för att få en helt jämförbar test så måste jag i så fall sätta ytterligare fanér på en skiva och jag har bara små spillbitar av fanér kvar - och ingen vidare lust att lägga mer tid på tester. Nu är det the real thing som gäller 8) .

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-09-11 23:10

Då så.
Lycka till med äventyret.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2017-09-12 08:34

jag har ett par lådor som jag behandlade med bara vax. det ser jättebra ut, men det verkar torka ut fort. Ska nog olja innan jag vaxar nästa gång.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-09-12 08:46

Jag hade gått på enbart oljan då... men det är ju min smak bara.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-09-12 12:19

Ja, det blir nog ljud, hur vi än gör med lådorna :wink: . Jag kan leva med båda varianterna, men nu kör vi med olja och vax så har vi testat det. En annan gång blir det något annat. Life Changes...
Det enda som verkar konstant är (bristen på) tid. Ser jag framåt i almanackan, får jag vara glad om det blir klart till jul! :( :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-09-13 13:00

Funderar lite på filtret och blir lite osäker på hur man ska räkna på diskanternas verkningsgrad vid nedanstående koppling (strunta i filterkomponenterna just nu). Rent elektriskt får ju varje diskant 1/8 av den sammanlagda effekten, av ETT motsvarande 8 ohms element. En halvering av effekten motsvarar -3dB i SPL. Alltså minskar verkningsgraden med 9dB (1/8 motsvarar halvering tre gånger) för varje diskant. Men 8 st element med samma SPL ger ju +9dB enligt samma resonemang. Så kontentan borde bli att ljudnivån blir densamma som med ett element. Är det så?

Jag kommer förstås att mäta nivåerna innan jag bestämmer hur mycket dämpning som måste till, men det är intressant att veta hur det borde bli, rent teoretiskt :) .

Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-09-13 13:09

klassiska tipset för serie-parallell är att kóppla ihop punkterna mellan diskanterna i båda armarna, så blir spänningsdelningen säkrare ifall de individuella parametrarna skiljer lite.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-09-13 13:18

Hm... diskanterna sitter i en ring runt ovansidan och jag vill minimera allt synligt kablage mellan elementen. Om jag mäter varje diskant med brus och ser om jag får samma ljudnivå från alla element så borde det väl inte vara något problem med den koppling jag ritat? Annars har du säkert rätt i att det kan bli jämnare med färre element i serie.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-09-13 18:47

Några steg framåt... jag najar ihop de invikta sidorna av gallret med tunn ståltråd på undersidan, så att de inte glipar:

Bild

Sedan på med svart sprayfärg och efter en första omgång olja på burkarna, kan man ana varthän det är på väg :) :

Bild

Någon indragen sockel blir det inte, men med infällda mjukfötter så blir det ca 10 mm distans från golvet, så att en viss svävande effekt ändå uppnås.
Och för den med känsliga ögon, så är det helt tydligt att det inte räckte med tre omgångar sprayfärg på gallret. Det blir nog tre till innan jag är nöjd!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-09-13 19:21

Ser väldigt professionellt ut. Mycket bra jobbat. Spraya på du :)

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2017-09-13 19:38

Tjusigt! Dina projekt är en inspirationskälla. :D
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2017-09-14 08:51

Riktigt snyggt och välgjort som vanligt.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2017-09-14 09:03

Faller in i hyllningskören.. Riktigt snyggt bygge från början till slut :-)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-09-14 10:21

bassman skrev:...till slut :-)

Du går händelserna i förväg! Under gallren ekar det fortfarande tomt och öde. Ni får stå ut med mina myrsteg ett tag till :) .

Men TACK alla, för glada tillrop. Det sporrar ju till fortsatt arbete. Idag har jag köpt kardborreband som jag tänker testa för att hålla gallren på plats. Får se om de fäster på det lackade gallret.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-09-14 13:49

Bild

När köptes de? 197...? :)

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum