hayabusa skrev:Jag hade lovat mig själv att inte hamna i träsket,men.. För mig är det uppenbart att det är skillnad mellan olika kablar,och omöjligt att hävda vilken som är mest korrekt. Handlar väl om tycke och smak.
Nej, korrekt handlar inte om tycke och smak. Antingen är det korrekt, eller så är det det inte. Om något är "bra" handlar däremot om tycke och smak.
Att ta reda på om en kabel överför en musiksignal på ett sätt som kan betraktas som korrekt (dvs ingen
hörbar förändring) är oftast mycket enkelt.
hayabusa skrev:Summan är väl också upp till var och en,men jag håller med om att den kan ta löjliga proportioner.
Håller med. Folk får väl köpa vad dom vill för sina pengar.
hayabusa skrev: Att hävda EKK som den rätta kabeln är väl lika envetet som att förespråka dyrkablar som det enda rätta. Jag letar inte efter det som låter bäst för pengarna vilket säkert EKK gör, utan det som låter bäst med mina prylar.
Låter bäst, ja. Det kanske inte EKK, eller någon annan, mycket dyrare kabel, med likaartade egenskaper, gör någonstans om man har den smaken. Däremot överför den signalen på ett mer korrket sätt än somliga dyr-kablar och även andra billiga kablar.
Problemet är väl snarare så att många ser pris som en faktor som påverkar ljudet. Läs vilken HiFi-blaska som helst. "Bra för sin prisklass", "Bland dom bästa i sin prisklass" mm. Korrelationen mellan pris/prestanda är i många fall helt obefintlig.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!