Vilka har bytt från "dyrkablar" till ekk utan förs

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-01-29 00:44

majjen_04 skrev:är det möjligt att min grova "high end" kabel pga sin tjocklek genererar mer effekt/ström samt högre utnivå än den tunna snikkabeln EKK?

Hej Kenth!

Ja, möjligt är det, men isf är det ungefär lika mycket dämpning på alla frekvenser med EKK, och då skulle du uppleva EKK som mer dämpande över alla frekvenser. Det man bör vara medveten om är att grova kablar har en lägre resistans, men detta medför en högre kapacitans, och det behöver inte vara positivt (beroende på prefenser givetvis).

För övrigt tror jag inte att någon av kablarna genererar någon effekt 8)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-01-29 00:48

Hayabusa, du har mycket att läsa i gamla trådar här på forumet
Det finns tillförlitliga metoder att testa kablar och annat på.
Om du söker på blindtest, dubbelblindtest, FE test för att nämna några potentiella söktermer, så hittar du säkert trådar som kan intressera dig.

:)
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2006-01-29 00:54

hayabusa skrev:
MP skrev:Mellan vissa kablar kan man dock höra skillnad, speciellt sådana som ofta är väldigt dyra men undermåliga om man jämför med något som inte färgar hörbart.
EKK till exempel. :wink:

Du får gärna spara dina pengar, om du inte tycker dig höra någon skillnad. Kan bara rekomendera Revaxör,det hjälper mot dålig hörsel.

Grym hoj, usel argumentation...
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-01-29 00:59

majjen_04 skrev:är det möjligt att min grova "high end" kabel pga sin tjocklek genererar mer effekt/ström samt högre utnivå än den tunna snikkabeln EKK?

...Det jag tekniskt mest är intresserad av är hurvida det finns en fysikalist förklarbar skillnad mellan en grov enkel, en grov flertrådig kardel samt en EKK kabel?

Majjen04, EKK är ingen tunn snikkabel, den använder enkarderliga (grov enkel som du uttrycker det) ledare med arean 1,5 kvadrat mm resp. 2,5 kvadrat mm. Det finns ännu grövre också. :wink:
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2006-01-29 01:03

hayabusa skrev:Mp,vad grundar du din erfarenhet på att EKK "inte ger någon relevant hörbar färgning" i jämförelse med övriga kablar du testat? Givetvis testat på en anläggning som "inte ger någon relevant hörbar färgning",eller? Har du varit i rummet där inspelningen gjordes och har en korrekt referns? Jämfört direkt i mixningsrummet,eller haft ljudet i minnet och gjort jämförelsen i hemmamiljö? Spelat mycket akustiska instrument och vet att t.ex 2 stycken akustiska gittarer låter olika. Om du inte hört originalet i dess inspelningsrum kan du ju omöjligen avgöra vad som är korrekt. :?:

"Givetvis testat på en anläggning som "inte ger någon relevant hörbar färgning",eller?"

Du lägger i detta som ett argument,och sedan verkar du anta att det är sant och den enda metoden.

Om du gör det, är vätternrundan.se ett bättre forum
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
hayabusa

Inläggav hayabusa » 2006-01-29 01:04

lasselite skrev:
hayabusa skrev:
MP skrev:Mellan vissa kablar kan man dock höra skillnad, speciellt sådana som ofta är väldigt dyra men undermåliga om man jämför med något som inte färgar hörbart.
EKK till exempel. :wink:

Du får gärna spara dina pengar, om du inte tycker dig höra någon skillnad. Kan bara rekomendera Revaxör,det hjälper mot dålig hörsel.

Grym hoj, usel argumentation...

Du får gärna citera allt och inte rycka saker ur hela sitt sammanhang.

Befogad kritik,usel journalistik

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-01-29 01:06

hayabusa: Revaxör hjälper inte alls mot dålig hörsel, men däremot mot vaxproppar i hörselgången.

Dålig hörsel är nog inte ett problem i det här fallet.

Fast, nu ska vi diskutera ämnet och inget annat :)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-01-29 01:10

MP skrev:
Majjen04, EKK är ingen tunn snikkabel, den använder enkarderliga (grov enkel som du uttrycker det) ledare med arean 1,5 kvadrat mm resp. 2,5 kvadrat mm. Det finns ännu grövre också. :wink:

Om man vill så kan man använda EKKJ. Finns i area på 10kvmm. Ger 20kvmm användbar ledararea. Används för ledningsdragning utomhus - ovan och under jord. Max 1kV. Inte så klen sak.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2006-01-29 01:12

Men det var ju det som var så kul. Att MP avslutade med att han hade hört skillnad. Och att du började ditt med revaxör...

Höj nivån en gnutta. Vi har läst flumargumenten tusen och två gånger. Jag lovar :)

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2006-01-29 01:15

Naqref™ skrev:Om man vill så kan man använda EKKJ. Finns i area på 10kvmm. Ger 20kvmm användbar ledararea. Används för ledningsdragning utomhus - ovan och under jord. Max 1kV. Inte så klen sak.

Bromsrör. är inte dom gjorda i koppar? Både ut och insida för skineffektshantering :wink:

Användarvisningsbild
hayabusa

Inläggav hayabusa » 2006-01-29 01:21

lasselite skrev:
hayabusa skrev:Mp,vad grundar du din erfarenhet på att EKK "inte ger någon relevant hörbar färgning" i jämförelse med övriga kablar du testat? Givetvis testat på en anläggning som "inte ger någon relevant hörbar färgning",eller? Har du varit i rummet där inspelningen gjordes och har en korrekt referns? Jämfört direkt i mixningsrummet,eller haft ljudet i minnet och gjort jämförelsen i hemmamiljö? Spelat mycket akustiska instrument och vet att t.ex 2 stycken akustiska gittarer låter olika. Om du inte hört originalet i dess inspelningsrum kan du ju omöjligen avgöra vad som är korrekt. :?:

"Givetvis testat på en anläggning som "inte ger någon relevant hörbar färgning",eller?"

Du lägger i detta som ett argument,och sedan verkar du anta att det är sant och den enda metoden.

Om du gör det, är vätternrundan.se ett bättre forum

Nu var ju inte frågan ställd till dig,men du får gärna besvara den. Hur bedömmer man vad som är en korrekt kopia om man inte hört originalet?

Om du undviker sakfrågan,och kritisera formuleringar i stället kanske SAOL.se är ett bättre forum.

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2006-01-29 01:38

Haja: Jo d e alltså därför man håller sig till FE-lyssning. Man vet inte hur framförandet lät. Men man skulle enkelt kunna införa en extra kabel, och jämföra skillnaden med/utan extraslingan. Hör man ingen skillnad, kan kabeln, för dig, inte anses färga hörbart.

Kan vi vara ense om det?

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-01-29 02:44

Vi har visst hamnat i kabelträsket igen :wink:

Hayabuse, sök upp trådarna... du har flera års inlägg att läsa som de flesta av oss har gått igenom till leda nu.

Sen finns det annan tråd som heter "Trådar man skäms över"
Jag gissar att du också kommer att skriva ett inlägg där inom 1 år :wink:
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
hayabusa

Inläggav hayabusa » 2006-01-29 09:47

lasselite skrev:Haja: Jo d e alltså därför man håller sig till FE-lyssning. Man vet inte hur framförandet lät. Men man skulle enkelt kunna införa en extra kabel, och jämföra skillnaden med/utan extraslingan. Hör man ingen skillnad, kan kabeln, för dig, inte anses färga hörbart.

Kan vi vara ense om det?

Helt klart är vi ense där. :)

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2006-01-29 09:55

Toppen :D

Då har du också, troligen, svaret på din fråga till MP.

BTW Välkommen till faktiskt :D

Användarvisningsbild
hayabusa

Inläggav hayabusa » 2006-01-29 10:11

MP skrev:Vi har visst hamnat i kabelträsket igen :wink:

Hayabuse, sök upp trådarna... du har flera års inlägg att läsa som de flesta av oss har gått igenom till leda nu.

Sen finns det annan tråd som heter "Trådar man skäms över"
Jag gissar att du också kommer att skriva ett inlägg där inom 1 år :wink:

Jag hade lovat mig själv att inte hamna i träsket,men.. För mig är det uppenbart att det är skillnad mellan olika kablar,och omöjligt att hävda vilken som är mest korrekt. Handlar väl om tycke och smak. Summan är väl också upp till var och en,men jag håller med om att den kan ta löjliga proportioner. Att hävda EKK som den rätta kabeln är väl lika envetet som att förespråka dyrkablar som det enda rätta. Jag letar inte efter det som låter bäst för pengarna vilket säkert EKK gör, utan det som låter bäst med mina prylar.

Möjligt att jag gör ett inlägg på "Trådar man skäms över" men envetenhet och "jag vet" mentaliteten irriterar mig, särskilt sent när man är trött. Onödiga påhopp slinker ur mig i stridens hetta,men tycker inte mig vara ensam om det så vi syns kanske snart i ovannämnda forum. :wink:

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2006-01-29 10:25

Visst kan det vara skillnad på kablar. Och visst kan en kabel vara bättre än en annan i ett visst sammanhang. Men det beror på enkla fysikaliska samband, och behöver inte vara något dyrt hokus pokus.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2006-01-29 10:41

majjen04 skrev:
Stämmer det att "dyrare" kablar färgar ljudet så påvisar det också att kablarna har betydelse för den upplevda "subjektiva" ljudkvaliten.

Absolut! Om anläggningen (inklusive rummet) i övrigt drar åt det klangmässigt ljusa, så låter det sannolikt bättre med en "mörkt" färgande kabel än en neutral. Och givetvis tvärt om också - en mörkt klingande anläggning kan må bättre av en ljust färgande kabel än av en neutral. Dessutom uppför sig många komponenter (förstärkare/högtalare) olika på olika kablar. Dvs olika kablars olikheter inverkar på olika sätt med olika komponenter.

Det visar då också på att EKK inte alltid är den optimala kabeln i alla anläggningar!

Precis! Men är man osäker, kan man utgå från EKK eftersom den är neutral. Med den som referens kan det ju eventuellt underlätta sökandet efter en kabel som passar anläggningen i fråga. Är det så att högtalar/förstärkarkombinationen är anpassad efter en viss kabel i en viss längd, så kan det naturligtvis tyckas dumt att använda en annan kabel än detta.

Men man bör hålla i minnet att olika kabelegenskaper återfinns i alla prisklasser! Du kan alltså köpa en transparent kabel för någon tia per meter (typ EKK) och du kan säkerligen köpa den för åtskilliga tusenlappar per meter. Likaså är det med kablar med höga respektive låga kapacitansvärden (eller vad man nu är ute efter). De finns som billiga kablar och de finns som dyra kablar. Det kan alltså vara befogat att leta efter rätt kabel till sin anläggning (i teorin - i praktiken är detta hart när omöjligt om man inte vet vad man gör :wink: ) men det är knappast befogat att betala tusetals kronor för detta (=klangegenskaper). Söker man andra värden såsom design etc, är "rätt" pris det man är beredd att betala.

EKK bör ju då också färga ljudet en del eller hur?

Hur ser logiken ut bakom detta påstående? :wink:

Förövrigt tror jag att EKK kabeln gott duger till budgetanläggningar upp till 100000 kr.

Absolut! Och om vi pratar om de elektriska kvaliteterna så duger den gott till anläggningar (oavsett prislapp) som uppför sig normalt (dvs inge elektriska abnormiteter eller påtagliga färgningar). Men - som sagt - färgar din anläggning, eller att den uppför sig elektriskt tveksamt, så kanske inte EKK är det optimala.

Ha också i åtanke att den klangliga skillnaden mellan olika kablar i allmänhet är mycket liten. En flytt av högtalarna någon decimeter hit eller dit gör normalt större inverkan på ljudet. De gånger det är stor skillnad på kablar, är när någon/några av kablarna är direkt olämplig för sin uppgift, eller om man har elektriska anpassningsproblem i anläggningen i övrigt.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-01-29 12:26

hayabusa skrev:Jag hade lovat mig själv att inte hamna i träsket,men.. För mig är det uppenbart att det är skillnad mellan olika kablar,och omöjligt att hävda vilken som är mest korrekt. Handlar väl om tycke och smak.

Nej, korrekt handlar inte om tycke och smak. Antingen är det korrekt, eller så är det det inte. Om något är "bra" handlar däremot om tycke och smak.
Att ta reda på om en kabel överför en musiksignal på ett sätt som kan betraktas som korrekt (dvs ingen hörbar förändring) är oftast mycket enkelt.

hayabusa skrev:Summan är väl också upp till var och en,men jag håller med om att den kan ta löjliga proportioner.

Håller med. Folk får väl köpa vad dom vill för sina pengar.

hayabusa skrev: Att hävda EKK som den rätta kabeln är väl lika envetet som att förespråka dyrkablar som det enda rätta. Jag letar inte efter det som låter bäst för pengarna vilket säkert EKK gör, utan det som låter bäst med mina prylar.

Låter bäst, ja. Det kanske inte EKK, eller någon annan, mycket dyrare kabel, med likaartade egenskaper, gör någonstans om man har den smaken. Däremot överför den signalen på ett mer korrket sätt än somliga dyr-kablar och även andra billiga kablar.
Problemet är väl snarare så att många ser pris som en faktor som påverkar ljudet. Läs vilken HiFi-blaska som helst. "Bra för sin prisklass", "Bland dom bästa i sin prisklass" mm. Korrelationen mellan pris/prestanda är i många fall helt obefintlig.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
hayabusa

Inläggav hayabusa » 2006-01-29 12:46

Blev kanske lite felformulerat,jag menade såklart inte att korrekt var en smaksak. Hur går man tillväga för att bedömma en om en kabel har en korrekt återgivning eller inte?

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-01-29 12:50

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-01-29 12:52

hayabusa skrev:Blev kanske lite felformulerat,jag menade såklart inte att korrekt var en smaksak. Hur går man tillväga för att bedömma en om en kabel har en korrekt återgivning eller inte?

Med F/E-lyssning. Man använder hörseln och jämför ljudet som går in i kabeln med det som kommer ut. Man lyssnar då efter förändringar och kan sådana upptäckas är kabeln hörbart påverkande.
- Militant slacker

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2006-01-29 15:19

Kablarna påverkar ljudet med sin resistans etc eller hur? Då måste det väll vara så att om man har ett par kablar som funkar med en viss högtalare så är det kanske inte säkert att dom funkar lika bra med andra högtalare. Högtalarna och kablarna måste alltså kunna komma överens med varandra. Eller är den teorin helt galen?

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-01-29 15:36

Hur är det med blindkablar?

Alltså kablar som i ena änden är fästa i kontakten på högtalaren eller förstärkaren men som i den andra slutar i tomma luften.

Någon som kan nåt om detta? bara hokus pokus?

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-01-29 15:51

Grismannen skrev:Kablarna påverkar ljudet med sin resistans etc eller hur? Då måste det väll vara så att om man har ett par kablar som funkar med en viss högtalare så är det kanske inte säkert att dom funkar lika bra med andra högtalare. Högtalarna och kablarna måste alltså kunna komma överens med varandra. Eller är den teorin helt galen?

Återigen, "resistans" talar vi om när det gäller motstånd för likström
När det gäller växelström, som det handlar om när det gäller signal till högtalare, heter motståndet "impedans" som beror av kabelns resistans och reaktanser och beräknas enligt pythagoras sats där hypotenusan är impedansen. Kabelns impedans varierar med frekvensen beroende på ledarens induktans och kapacitans.
För LF bruk är kopparledarens induktans och kapacitans i normala längder närmast försumbar.

En kopparkabel av lagom dimension med normal längd ger, inom det hörbara området, en impedans på kanske 0,1 Ohm i värsta fall
Senast redigerad av MP_inaktiv 2006-01-29 16:02, redigerad totalt 2 gånger.
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-01-29 15:53

ekeponken skrev:Hur är det med blindkablar?

Alltså kablar som i ena änden är fästa i kontakten på högtalaren eller förstärkaren men som i den andra slutar i tomma luften.

Någon som kan nåt om detta? bara hokus pokus?

Ja, det finns ingen hejd på hokus pokus idéer när det gäller pengar
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-01-29 16:21

Grismannen skrev:Kablarna påverkar ljudet med sin resistans etc eller hur? Då måste det väll vara så att om man har ett par kablar som funkar med en viss högtalare så är det kanske inte säkert att dom funkar lika bra med andra högtalare. Högtalarna och kablarna måste alltså kunna komma överens med varandra. Eller är den teorin helt galen?

Saken är väl den att har man inte väldigt tunna eller väldigt långa kablar så är påverkan minimal.
De flesta förstärkare är inte särskilt känsliga för kablarnas egenskaper, Naim eventuellt undantaget.

Då är nog kontaktkvalitén i praktiken viktigare. Dvs att det blir god kontakt mellan t ex förstärkare och kabel, eller kabel och högtalare.

(Själv har jag 10mm2 massiv starkströmsledning till mina högtalare. Mest för att vara på den säkra sidan då jag har 10 meter långa kablar. Kanske en aning overkill s a s... :D )
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-01-29 16:49

hade ett par Nordost, blue heaven bi-w VS min gamla supra ply 3.4. Ingen skillnad där heller inte. Mer än 7000:- :(

Från det ena till det andra beträffande kablar. Någon som provat den vansinniga idén att "vända" på kablarna. Byta riktning alltså? kanske det är här man vinner högsta vinsten 8O , he hee

//Johnny
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2006-01-29 18:18

Vad är det som är grejen med alla dessa olika kablar då? Bara man har tillräckligt grova kablar med bra ledningsförmåga så borde saken vara biff eller?

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-01-29 18:25

Ja grejen är att det inte är någon större grej :wink:

Saken är biff på så sätt javisst
Ha ett fint liv.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi