Moderator: Redaktörer
Platis skrev:Behövde ett par enkla 2-vägs delningsfilter ca2500-3000Hz och kikade på dessa, men blir inte klok på dom uppgivna värdena!
http://www.visaton.com/en/chassis_zubeh ... 0ng_8.html
Hur fasen har dom räknat på de?
Michael skrev:Hur de räknat vet ju bara de som räknat. Jag tycker det är ointressant. Mycket mer intressant skulle vara för vilka högtalarelement och låda som filtret är tänkt till.
och vad får dig att eventuellt välja detta filter? ...men nu verkar du ju inte tycka det passar, så varför överväga detta filter? Ber om ursäkt om jag är luddig, men jag tycker du liksom pratar emot dig själv. Vill ha, men inte.
//Michael
RogerGustavsson skrev:Likt Michael, vad ska delningsfiltret användas till? Länken verkar peka på något universalfilter som förmodligen är beräknat efter motstånd och verkliga högtalarelement. Dessutom ska ju hänsyn tas till använd låda, var den ska finnas i rummet, hur man placerat elementen och hur man tänkt att de ska stråla ut i rummet.
Michael skrev:Hur de räknat vet ju bara de som räknat. Jag tycker det är ointressant. Mycket mer intressant skulle vara för vilka högtalarelement och låda som filtret är tänkt till.
och vad får dig att eventuellt välja detta filter? ...men nu verkar du ju inte tycka det passar, så varför överväga detta filter? Ber om ursäkt om jag är luddig, men jag tycker du liksom pratar emot dig själv. Vill ha, men inte.
//Michael
Perfector skrev:
Edit:
Välkommen till faktiskt.
Hoppas du ska trivas här, även om vi ibland är lite "goofiga" med egna uppfattningar i vissa ämnen
Perfector skrev:Michael skrev:Hur de räknat vet ju bara de som räknat. Jag tycker det är ointressant. Mycket mer intressant skulle vara för vilka högtalarelement och låda som filtret är tänkt till.
//Michael
Visaton använder en schablon som jag
Dock är deras beräkningsgrunder lite udda.
Nu har jag inga böcker kvar med deras sätt att räkna men jag var aldrig sams med dom.
Visaton's generalagaent i Sverige, HiFi Connection i Mälarhöjden kontrollräknade mina Omräkningar och kom fram till at dom stämmer bättre än VT's egna.
Edit:
Hittade denna
http://www.visaton.de/en/literature/sof ... index.html
Deras eget program för beräkning av lådor filter od. och gratis.
RogerGustavsson skrev:Likt Michael, vad ska delningsfiltret användas till? Länken verkar peka på något universalfilter som förmodligen är beräknat efter motstånd och verkliga högtalarelement. Dessutom ska ju hänsyn tas till använd låda, var den ska finnas i rummet, hur man placerat elementen och hur man tänkt att de ska stråla ut i rummet.
RogerGustavsson skrev:Den listan ser lite mysko ut. Förhållandet mellan 4 och 8 Ohm bör vara två.
Det blir lite andra värden med de vanliga formlerna för 6 dB/oktav:
C = 1 / ( 2 π Z f )
L = Z / ( 2 π f )
eller förenklat:
C = 0.159 / ( Z f )
L = ( 0.159 Z ) / f
sedan kan man gå vidare med 12 dB/oktav... Alla dessa formler baseras på att elementen är resistiva och har rak frekvensgång. Verkligheten ser i regel inte ut så.
Här finns en grundkurs: http://sound.whsites.net/lr-passive.htm#s5.0
Platis skrev:Fast avvikelserna i Prefects filterlista ang förhållandet 4/8ohm är väl bara en viss anpassning till befintliga standardvärden på komponenterna !?
Är fortfarande nyfiken om vad ni har att säga om värdena i Visatonfiltret!![]()
Slår man det i nån av online-kalkylatorerna så får man att lågpass är avstämt till typ 1200Hz och 3.5ohm eller nåt sånt och diskant till 4800Hz och 5ohm !? Just dessa siffror och exempel är enligt 2:a ordningens Linkwitz-Riley, men ändå, känns som inte ens i närheten!
Platis skrev:Ja typ, i annat fall förstår jag inte efter vilka premisser det är räknat efter eftersom det har så underliga förhållanden mellan spol och kondensatorvärden ?
Med tanke på att detta filter finns att köpa "överallt" så känns det extra underligt om det säljs som universalfilter och inte är det?!
Kollar man på 4ohms versionen av samma filter så är det precis dubbla kondensator- och hälften spol-värdena mot 8ohms!
Perfector skrev:Dom blir ju resistiva med sina länkar jö!
RogerGustavsson skrev:Perfector skrev:Dom blir ju resistiva med sina länkar jö!
Det tror jag inte, impedanstopparna runt de fundamentala resonanserna hos resp. element lär finnas kvar, eller? Den teoretiska avrullningen för diskanten kan bli allt annat än det som räknas fram, allt som oftast blir avrullningen långt mindre. Sedan finns ju inte lådans påverkan med i sådana skolboksberäkningar.
AndreasArvidsson skrev:Att du är nöjd med resultatet är dock inte samma sak som att den delningsfrekvens du räknade ut stämmer i praktiken. Det betyder bara att det är bra nog för dig.
Ett högtalarelement är inte en helt resistiv last oavsett vilka krav du har. Sen hur stort felet blir och om man kan leva med det är en annan fråga.
Perfector skrev:Jag skrev ovan att mina filterberäkningar kollats av Generalen för Visaton, och han är mattesnille med filter som en av många specialiteter. Han sa flera gånger att mina beräkning är bättre än visatons egna och låg dar jag ville ha dom enligt filterlistan jag kletade in.
Det räcker för mig.
Se'n har andra olika uppfattning om resultatet och det respekterar jag helt och fullt.
NADifierad skrev:Det är nog inte många som är bra på att konstruera passiva delningsfilter.
Det är betydligt mera komplext än vad man kanske vill tro.
Det finns troligen en del som tror att de kan. Men även det där med tro, är komplext.
Med tro kan man välja sina egna skygglappar, och hörapparater..
NADifierad skrev:Som jag trodde.
Du är stark i tron.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster