Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
i

Re: Loungesurraunders med orthoakustiska ambitioner

Inläggav i » 2017-09-14 15:50

Kalejdokom skrev:Sedan på med svart sprayfärg och efter en första omgång olja på burkarna, kan man ana varthän det är på väg :) :

[ Bild ]

Någon indragen sockel blir det inte, men med infällda mjukfötter så blir det ca 10 mm distans från golvet, så att en viss svävande effekt ändå uppnås.
Och för den med känsliga ögon, så är det helt tydligt att det inte räckte med tre omgångar sprayfärg på gallret. Det blir nog tre till innan jag är nöjd!

Svårt att tro att det är ett hemmabygge! 8O
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-09-14 16:49

Ok, avslöjad... loppisfynd på Myrorna. 75 kr, förvisso utan element och galler, torkat och sprucket faner, men ändå - ett fynd som ju gick att få hyfs på med lite möda :D .

Not! Ska man behöva sända live på nätet för att bli trodd på det här forat?! :evil:

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-09-14 16:56

Nattlorden skrev:[ Bild ]

När köptes de? 197...? :)

Ja inspirationen kommer ju bl.a. från MP och Luxor Briljant från 70-talet. Det fanns flera liknande modeller i oa-barndomen.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2017-09-14 18:08

Kalejdokom skrev:Ok, avslöjad... loppisfynd på Myrorna. 75 kr, förvisso utan element och galler, torkat och sprucket faner, men ändå - ett fynd som ju gick att få hyfs på med lite möda :D .

Not! Ska man behöva sända live på nätet för att bli trodd på det här forat?! :evil:

Ja tack! :D
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-09-14 19:44

Sorry, saknar egen U2b-kanal... :oops:

Back on track - vad gör jag för fel när färgen ser flammig ut, fortfarande efter sex lager sprayfärg?! Jag försöker svepa så jämt jag kan över gallret med sprayburken och det ser ok ut när färgen är våt. Två minuter senare håller jag upp gallret i motljus och det är helt flammigt. Och det blir olika mönster efter varje omgång, så det beror inte på att gallret t.ex. skulle vara ojämnt rengjort från smuts och fett före målning. Jag använder Biltemas fälgfärg (halvblank). Någon som har någon idé?

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2017-09-14 19:50

Kalejdokom skrev:Sorry, saknar egen U2b-kanal... :oops:

Back on track - vad gör jag för fel när färgen ser flammig ut, fortfarande efter sex lager sprayfärg?! Jag försöker svepa så jämt jag kan över gallret med sprayburken och det ser ok ut när färgen är våt. Två minuter senare håller jag upp gallret i motljus och det är helt flammigt. Och det blir olika mönster efter varje omgång, så det beror inte på att gallret t.ex. skulle vara ojämnt rengjort från smuts och fett före målning. Jag använder Biltemas fälgfärg (halvblank). Någon som har någon idé?

Det där känner jag igen. Förra sommaren målade jag några kåpor till en ful gammal mc med biltemas blanka svarta färg. Det blev matta fält i slumpmässigt mönster hur jag än gjorde, blev aldrig bra. Det blev bättre när jag provade att skaka burken otroligt länge innan, men ändå inte bra. Till slut kom jag på att jag kunde polera upp det matta och då dög det.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-09-14 20:22

Jag har även en burk mattsvart grundfärg. Värt ett försök kanske. Färgen får gärna vara matt. Redan den halvblanka jag använt nu är väldigt matt.
Just nu regnar det dock i "målarstudion", så det blir inget mer sprayande ikväll.

Träfinishen verkar bli desto bättre. Efter två lager olja och putsning med Trollull är ytan perfekt inför sista lagret med bivax och polering :) .

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-09-15 12:58

Jag spraymålade gallren till mina popboxar tre gånger och fick i alla fall inte till det snyggt. Jag ställde en fråga här hos oss, och fick några tips om färg. Men, som sagt, riktigt bra blev det aldrig.

Jag lever med det.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-09-15 13:03

Kan man inte hälla upp färg i ett grunt tråg och doppa gallren i detta? Finns ju färger som är avsedda för metall, tex sådan som man målar grindar och annat som ska klara utomhusbruk. Har målat en del och har aldrig stött på några problem med skiftningar.
Alternativt skulle jag prova med att spraya metalliclack på gallret.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-09-15 13:46

Visst kan man slabba med vanlig målarfärg i tråg eller med pensel, men det kändes intuitivt som att spray vore optimalt enkelt. Jag har en sista teori att testa i em och det är att spraya på lite längre avstånd för att undvika ojämn fördelning av mängden färg (så att det i princip bara blir en dimma som fördelar sig jämnt över gallret).

Funkar inte det så slänger jag skiten och köper ett par Ino a2 och hänger på väggen! :mrgreen:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-09-15 14:02

Kalejdokom skrev:Funkar inte det så slänger jag skiten och köper ett par Ino a2 och hänger på väggen! :mrgreen:

Så lätt ska du inte ge upp :-)
Jag började tidigare med att renovera ett par OA14 och då sprejade jag topplattan med svart färg. Hade noll problem med flammighet, därför är jag lite undrande till problemen som beskrivits i tråden. Den svarta lacken jag använt till grinden utanför huset skulle garanterat inte ge dessa problem.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-09-15 14:28

Att spraya på trä har jag heller inte haft problem med. Det är samma spray jag använt på toppbaffeln i detta projekt.
Att ge upp kommer förstås inte på tal - det var väl bara ett infall av fredagshumor :) med blinkning till alla Ino-nördar*.

*) Jag har förstås inget emot Ino eller dess nördar - är kanske bara lite nyfiken, eftersom jag aldrig varken sett eller hört en Ino-högtalare IRL.

Användarvisningsbild
sladdbarn

Inläggav sladdbarn » 2017-09-15 15:09

Mycket coola!

Användarvisningsbild
Platis

Inläggav Platis » 2017-09-15 20:09

Väldigt inspirerande läsning! :)
När det gäller svart färg till gallret, välj gärna sidenmatt, ger ett mer sobert intryck än helmatt eller blankt!

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2017-09-18 08:18

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-09-18 11:12

:)
6-kantiga Carlsson/Sonab?
Det blir lite problem med passformen till mina 8-kantiga...

Användarvisningsbild
Jodah

Inläggav Jodah » 2017-09-18 16:47

Sprayar du baksidan också?
Jag skulle hänga upp gallret med en ståltråd (där det syns minst) och köra bak o framsida samtidigt.
Och köp lackspray med god kvalité.
Biltemas kan vara rätt blaskiga och lite material i tex.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-09-18 19:19

Tack för alla tips om gallret, men nu har jag testat min teori (att spruta på långt avstånd) och det funkade perfekt. Det syns inte längre någon skiftning i färgen. Försökte fånga det på bild, men det är hopplöst med ytor och reflexer som lyser genom gallret och interferensmönster som spökar. Den här blev väl närmast verkligheten:

Bild

Nu kan jag fokusera på nästa moment; fasthållning av gallret mot baffeln. Som sagt, så tänker jag testa med enklast möjliga variant - några korta bitar kardborreband.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-09-18 19:21

Jodah skrev:Sprayar du baksidan också?
Jag skulle hänga upp gallret med en ståltråd (där det syns minst) och köra bak o framsida samtidigt.

Missade att svara på detta. Check på båda! :)

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2017-09-19 07:57

Sådär ja!

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2017-09-19 09:07

Misstänkte det skulle funka. Har använt flera olika sprayfärger och ingen av dem är bättre eller sämre, Biltemas är bara billigare :!:

Henrik

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-09-19 15:14

Bravo! Själv skulle jag säkerligen spraya så gallret korkade igen snarare... :lol:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-09-19 20:45

Kalejdokom skrev:Tack för alla tips om gallret, men nu har jag testat min teori (att spruta på långt avstånd) och det funkade perfekt. Det syns inte längre någon skiftning i färgen. Försökte fånga det på bild, men det är hopplöst med ytor och reflexer som lyser genom gallret och interferensmönster som spökar. Den här blev väl närmast verkligheten:

[ Bild ]

Nu kan jag fokusera på nästa moment; fasthållning av gallret mot baffeln. Som sagt, så tänker jag testa med enklast möjliga variant - några korta bitar kardborreband.

När jag ser kanten tänker jag osökt på u-formade kantlister.
Jag vet att dom finns i olika utföranden och det borde finnas något som passar dig.
man trycker helt enkelt på dom runt om över kanten och får då en något bredare kant av plast eller gummi om det finns.
Annars tänker jag en lite tunn gummislang som man skär på längden och sätter runt om.
Då överförs nog inte heller vibrationer från musiken till gallret och dessutom dämpas kontaktytan mellan galler och sarg.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-09-19 20:50

Kalejdokom skrev:Nu kan jag fokusera på nästa moment; fasthållning av gallret mot baffeln. Som sagt, så tänker jag testa med enklast möjliga variant - några korta bitar kardborreband.

Ja, se till att de inte sitter för hårt bara :-)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-09-19 21:16

Nix, det blev två kuddar med kardborreband till varje galler. Det behövs inte mycket för att hålla dom på plats.
Perfector, kantlister till gallren har varit uppe i tråden tidigare men är överkurs, då dessa är invikta under gallret och inte kommer att varken synas eller behöva skyddas på något sätt.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-09-19 21:28

Kalejdokom skrev:Nix, det blev två kuddar med kardborreband till varje galler. Det behövs inte mycket för att hålla dom på plats.
Perfector, kantlister till gallren har varit uppe i tråden tidigare men är överkurs, då dessa är invikta under gallret och inte kommer att varken synas eller behöva skyddas på något sätt.

Det är bara den tyska genen i mig är petig.
Det ser så snyggt ut när man lyfter upp gallret med en list runt om.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-09-23 13:04

Så var lådorna helt klara; vaxade och polerade - poserar här tillsammans med storasyster, OA50.XLR, i lilla salongen :) .

Bild

Återstår att montera element, portar och terminaler innan utprovning av filter kan påbörjas. Pulsen stiger så sakteliga...

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2017-09-23 15:25

Fin fint!!
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-09-23 17:39

Jag har klurat mycket på optimal placering av diskanterna - och jag fortsätter på den inslagna vägen, att helt ovetenskapligt lita på magkänslan. Så här får det bli:

Bild

Lådorna ska ju stå i ett burspråk mot en kort vägg i 45 graders vinkel mot kort- och långsidorna i rummet. Det blir därför en höger- och en vänstervariant (relativt basreflexporten på baksidan) för lite viktad energi riktad framåt i rummet.
Ja, vissa av diskanterna har blivit lite dammiga :oops: . De är coatade så det är lite trixigt att få dom helt rena.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2017-09-24 11:48

Jag skulle vara lite orolig för gångskillnaden mellan de bakre och främre diskanterna som är riktade mot kameran. Den kan ge tråkiga destruktiva interferenser.

Vore jag dig skulle jag se till att jag kunde laborera fritt med riktningarna för diskanterna och se vad som låter och mäter bäst, innan jag spikade exakta positionerna. Men det har du säkert redan tänkt på :).

/m
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum