av Perfector » 2017-09-19 20:45
Kalejdokom skrev:Tack för alla tips om gallret, men nu har jag testat min teori (att spruta på långt avstånd) och det funkade perfekt. Det syns inte längre någon skiftning i färgen. Försökte fånga det på bild, men det är hopplöst med ytor och reflexer som lyser genom gallret och interferensmönster som spökar. Den här blev väl närmast verkligheten:
[ Bild ]
Nu kan jag fokusera på nästa moment; fasthållning av gallret mot baffeln. Som sagt, så tänker jag testa med enklast möjliga variant - några korta bitar kardborreband.
När jag ser kanten tänker jag osökt på u-formade kantlister.
Jag vet att dom finns i olika utföranden och det borde finnas något som passar dig.
man trycker helt enkelt på dom runt om över kanten och får då en något bredare kant av plast eller gummi om det finns.
Annars tänker jag en lite tunn gummislang som man skär på längden och sätter runt om.
Då överförs nog inte heller vibrationer från musiken till gallret och dessutom dämpas kontaktytan mellan galler och sarg.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.