Svante skrev:hifikg skrev:once again, jag får nästan be om ursäkt för min dåligt formulerade fråga som ledde till allt det här, det enda jag ville få klarhet i är om SACD låter bättre och är värt besväret att utvinna ur mina hybridskivor. Det har Lennart och någon mer försökt svara på. Resten är (för mig) tekniskt mumbo jumbo på en nivå som jag inte behärskar. Men det är jag kanske ensam om på Faktiskt, ni andra förstår säkert allting. Själv lutar jag mig tillbaka och lyssnar. Sorry.
Nä, det ska du inte göra. Frågan belyser dock att ordet "högupplöst" av många tex dig verkar det som, betyder ungefär "bra". Och det är väl inget fel i det om man inte vill gräva ner sig i teknikaliteterna.
Självklart inte, ens om man vill gräva ned sig i teknikaliteterna.

Som redan sagt - ordet predaterar digital lagring av ljud. Det har sin betydelse väl historiskt förankrad. Det betyder detaljeringsgrad, urskillningsbarhet.
Svante skrev:Ska man gräva ner sig i dem, så finns det mer väldefinierade ord för att beskriva egenskaperna.
Nej, det finns inte mera väldefinierade ord som beskriver upplösningen. Däremot så finns det finns ord för andra saker - som påverkar upplösningen. Men på olika sätt beroende på vilka detaljer som man vill upplösa.
Det beror på och det beror på mycket. Du marknadsför/förespråkar brus eller rättare sagt brusavstånd som ett "bättre eller mera väldefinierat ord", men signal/brus-avstånd säger ju nästan ingenting om brusets karaktär, och karaktären betyder massor för hur upplösningen påverkas. Ett brus kan se ut påofantligt många olika sätt, inte bara genom klangliga (läs spektrala) skillnader, utan även med avseende på hur det ser i som funktion av tiden och med avseende på t ex crestfaktor.
Så igen - brus påverkar upplösningen, men är inte ett mått på upplösningen. Det är inte ens det enda som påverkar upplösningen. Olika distorsionsfenomen kan t ex vara mycket mera betydelsefulla.
Upplösning är även ett begrepp som kan användas för komplexa signaler, alltså man kan tala om att upplösa signal A samtidigt som signal B ljudet.
Så att säga att man skall tala om S/N istället för upplösning signalerar egentligen bara att man inte vet vad som menas med upplösning. Det ena ersätter inte det andra.
Svante skrev:Jag har bestämt för mig att jag gav ett svar på frågan om SACD är bättre än CD i något inlägg, och mitt svar var att du förmodligen får det svårt att höra någon skillnad på lagren, givet att det ligger samma master på dem. Så frågan om det är värt att utvinna SACD-lagret landar i kvaliteten på masteringarna som ligger i de olika lagren.
Jag delar din uppfattning. Även om det inte är svårt att konstruera en signal som gör det lätt att höra skillnad.
Svante skrev:Flera i tråden säger att det är skillnad, och dessutom finns mångkanalkapacitet, så av de anledningarna kan det finnas skäl. Men inte för att mediet är bättre, är min uppfattning.
Nu håller jag med oreserverat.
Svante skrev:Sedan är DSD ett format med tekniska brister, det är en himla dålig ingenjörskonst helt enkelt, som tar upp extra bandbredd till ingen nytta. Man hade kunnat få mycket längre speltid till bättre kvalitet om man hade lagrat multibits PCM, helt enkelt.
Ja, men jag tror du bara ser de tekniska argumenten och inte de kommersiella/ekonomiska.
När SACD hittades på och lancerades så offrade helt enkelt skivbolagen ljudkvaliteten för att istället få ett pseudoanalogt system, som i kraft av sin pseudoanalogiskhet var mycket svårare att kopiera, snålkoda, och på alla sätt "pirata sig" med. Man ansåg att det var bättre, för dem, och att de skulle kunna formulera ett budskap som var tillräckligt övertygande om att systemet var bättre även för konsumenten, av ljudkvalitetsskäl.
Saker behöver inte vara sanna för att folk skall tro på dem.
Så hellre än att kalla det dålig ingenjörskonst så skulle jag kalla det "marknadsanpassat".
Och jag mår smådåligt av att sådant görs - men jag tycker också att det är fel att skylla det på ingenjörerna.
Tycker faktiskt även att det finns en sorts elegant enkelhet i systemet, och om det t ex skulle användas för realtidsdistribution av musik i en kanal med oändlig bandbredd, och man då skulle använda sig av en samplingsfrekvens om 50 MHz istället för 2,82 MHz, så tycker jag nästan att det är okej. Dekodern skulle då vara en omklockning följt av ett klippsteg och sen ett LP filter.
Det skulle i princip motsvara en analog överföring, men utan brus och med en fantastiskt liten störbarhet.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).