PerStromgren skrev:Talspolen skrev:Jag uppskattar att ni engagerar er men jag måste inflika att jag känner mig smått efterbliven och inte riktigt hänger med
Vad är skillnaden på en loudness funktion och en baskontroll? Det jag är ute efter är att kunna höja basen och få mera botten och värme ur viss musik. Oftast till mer lågvolym lyssning och bakgrundsskval. Är en baskontroll bättre då alltså? Det är alltså en baskontroll/filter jag ska efterfråga?

En vippa för tillslag verkar mer tilltalande än en potentiometer.
Jag kan försöka klara ut något litet.
En loudnesskrets är tänkt att höja basen (och i vissa, diskanten) mer och mer ju lägre volym du spelar. Det gör den genom att vara kopplad till volymkontrollen i det enkla fallet. Genom att ha ett uttag ca 30-40% av fullt varv på volymkontrollen, kan man fixa detta. Du ser schema för detta i tidigare inlägg.
Var uttaget skall sitter varierar, och var det "borde" sitta beror också beroende på många olika saker, och var det än sitter så blir det fel - till och med om man tror på den falska grundiden att klangen skall kompenseras efter avvikelsen från ursprungsljudtrycket.
Olika musik i den akustiska verkligheten kan nämligen vara VÄLDIGT olika stark, men på skivan så är den starkaste delen nästan alltid fullt utstyrd, oavsett vilken ljudnivå det motsvarar... Det blir därför bara pannkaka att kompensera klangen under en viss inställdning på volymkontrollen. Den kan ju ibland representera att man spelar 10 starkare än ursprungsljudet, och i andra fall att man spelar 20 dB svagare. På det kommer att en given volyminställning (klockslag 14:00 till exempel) ger väldigt olika ljudtryck i olika anläggningar, även den apparat som levererar signalen kan påverka hur mycket man behöver vrida upp volymen för att det skal bli "lagom".
Slutligen är det mesta som ges ut på skiva idag komprimerat, så det finns ingen specifik relation mellan originalljudtryck och uppspelat ljudtryck. Komprimeringen gör att det ändrar sig hela tiden.
Och detta är alltså argument MOT fysiologisk volymkontroll även om det hade varit vettigt att justera klangen som funktion av ljudtryck, vilket det inte ens är...
PerStromgren skrev:En baskontroll höjer basen lika mycket, oavsett vad volymkontrollen står på.
Ja, eller sänker. Och det är vettigt eftersom en inspelning med för lite bas har för lite bas oavsett vad volymkontrollen står på.
PerStromgren skrev:Visst kan du ha en fast höjning som du kopplar av och på, om du vill. Problemet är att du i alla fall måste experimentera ut hur mycket bashöjning du ska ha, och då kan du lika gärna ha den variabel.
Precis som om man inte skulle behöva experimenter när det gäller om loudness är subjektivt förbättrande...
Jag menar att loudness bör undvikas eftersom det är i grunden feltänkt. En baskontroll är däremot bra att ha, för inspelningar med för lite bas. Och att ha en med några fasta steg är mycket bättre än en ratt som man kan vrida steglöst på. Om felet är litet så finns det ju inget skäl att åtgärda det, om man primärt är intresserad av att lyssna på musiken och inte av att manipulera sin hifi-anläggning.
Är felet så stort att det verkligen stör så finns det dock kanske skäl att kompensera det, och då är det meningslöst med en för liten kompensation. Jag rekommenderar två nivåer, som dessutom kan använda var för sig eller tillsammans.
Det ger fyra val:
1. Rak tonkurva (ingen kompensation),
2. Liten baskompensation,
3. Stor baskompensation,
4. Liten + stor baskompensation.
Så var Noolom utformad. Bäst är kanske dessutom att ha dioder som visar att lilla eller/och stora baslyftet är aktiverat, så man inte glömmer bort att de är inkopplade.
Om man finner att man för det mesta föredrar att ha baslyftet inkopplat så beror det antagligen på att anläggningens normalljud är felbalanserat, läs; att det fattas bas. Då kanske det är bättre att rätta till det än att fråga efter en loudnessknapp?
PerStromgren skrev:PS. Den parametriska tonkontrollen, som darkg pratar om, är en avancerad typ av tonkontroll som förutom att reglera hur mycket mer eller mindre bas du vill ha, också kan reglera var i tonområdet du vill reglera och hur brant regleringskurvan ska vara.
PPS. Om du har en dator som del av din hifikedja, finns det en massa tonkontroller där du kan prova, innan du bygger något!
Fast om man vill bygga något för att man gillar att bygga då?

Det är ett bättre skäl att bygga en loudnessfunktion än att den behövs. En riktig genomtänkt tonkontroll (som rättar till typiska och vanliga fel) är mycket bättre - Noolom.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).