Bygga "loudness" kontroll ?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Re: Bygga "loudness" kontroll ?

Inläggav darkg » 2017-09-18 19:37

Talspolen skrev:Jag uppskattar att ni engagerar er men jag måste inflika att jag känner mig smått efterbliven och inte riktigt hänger med :oops: :D

Vad är skillnaden på en loudness funktion och en baskontroll? Det jag är ute efter är att kunna höja basen och få mera botten och värme ur viss musik. Oftast till mer lågvolym lyssning och bakgrundsskval. Är en baskontroll bättre då alltså? Det är alltså en baskontroll/filter jag ska efterfråga? :D

En vippa för tillslag verkar mer tilltalande än en potentiometer.

Kanske vill du ha en parametrisk kontroll där du en gång efter tycke och smak ställer ingreppets plats (frekvens), bredd och belopp och sen klickar in filtret, med vippan, närhelst lusten kommer över dig. Inställningsrattarna kan ju vara dolda, endast för sällanbruk. Jag tror faktiskt att fler skulle kunna tycka att en sån apparat vore värd att åtminstone prova.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-09-18 20:04

Talspolen skrev:Jag uppskattar att ni engagerar er men jag måste inflika att jag känner mig smått efterbliven och inte riktigt hänger med :oops: :D

Vad är skillnaden på en loudness funktion och en baskontroll? Det jag är ute efter är att kunna höja basen och få mera botten och värme ur viss musik. Oftast till mer lågvolym lyssning och bakgrundsskval. Är en baskontroll bättre då alltså? Det är alltså en baskontroll/filter jag ska efterfråga? :D

Jag kan försöka klara ut något litet.

En loudnesskrets är tänkt att höja basen (och i vissa, diskanten) mer och mer ju lägre volym du spelar. Det gör den genom att vara kopplad till volymkontrollen i det enkla fallet. Genom att ha ett uttag ca 30-40% av fullt varv på volymkontrollen, kan man fixa detta. Du ser schema för detta i tidigare inlägg.

En baskontroll höjer basen lika mycket, oavsett vad volymkontrollen står på.

Visst kan du ha en fast höjning som du kopplar av och på, om du vill. Problemet är att du i alla fall måste experimentera ut hur mycket bashöjning du ska ha, och då kan du lika gärna ha den variabel.

PS. Den parametriska tonkontrollen, som darkg pratar om, är en avancerad typ av tonkontroll som förutom att reglera hur mycket mer eller mindre bas du vill ha, också kan reglera var i tonområdet du vill reglera och hur brant regleringskurvan ska vara.

PPS. Om du har en dator som del av din hifikedja, finns det en massa tonkontroller där du kan prova, innan du bygger något!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-09-18 20:11

Talspolen skrev:En vippa för tillslag verkar mer tilltalande än en potentiometer.

Det beror på hur flexibel baskontroll du behöver. En kontroll som inte är fast kopplad till volymkontrollen är att föredra.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-09-18 20:53

Per förtydligar bra. Mången baskontroll (på integrerade förstärkare) griper liksom inte in där man vill. Då är det kört. Mer bas, kanske, men inte bättre för det. Det skulle gå att konstruera en bättre fast baskontroll /-boost, säkerligen, men med kontroll över var och hur brant och inte bara hur mycket det ska höjas så kan man ju anpassa till sin smak, sitt rum och sina högtalare. Och sen knäppa på vid behov.

Det är inte alla som skulle gilla det, förstås, att inte hela tiden ha bekväm tillgång till rattarna, men jag tycker att det är en tilltalande lösning. Helst skulle upplevd ljudstyrka inte ändras av vippningen.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2017-09-18 21:50

Jag tycker det låter som att en EQ av god kvalité med många band skulle kunna göra jobbet.

Kan vara rackarns lätt att "ratta bort" sig om man är vårdslös, man får vara försiktig!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2017-09-18 22:32

Det kan ske finns bättre/enklare alternativ, men jag har använt mig av den här artikeln som utgångspunkt för att snickra ihop en 1-bands EQ:

http://www.ti.com/lit/an/slyt134/slyt134.pdf (ekvationerna för C1 och C2 på sidan 37 är fel förresten)

I slutändan så itererade jag fram komponentvärden genom att simulera. Skönt ändå att ha en utgångspunkt som man kan räkna fram.

Användarvisningsbild
Talspolen

Inläggav Talspolen » 2017-09-19 14:02

Per: det var en stilig förklaring. Du nämner även möjlighet att justera med hjälp av mjukvara i datorn. Jag kör primärt en iPhone som ljudkälla som är kopplad via wifi till en Chromecast Audio. Musiktjänsten jag använder är Tidal. Finns det någon möjlighet att justera basen med en iPhone?
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-09-19 14:19

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-09-19 15:46

Talspolen skrev:Per: det var en stilig förklaring. Du nämner även möjlighet att justera med hjälp av mjukvara i datorn. Jag kör primärt en iPhone som ljudkälla som är kopplad via wifi till en Chromecast Audio. Musiktjänsten jag använder är Tidal. Finns det någon möjlighet att justera basen med en iPhone?

Tack för uppskattningen! Tyvärr är jag extremt omedveten om hur Apples produkter fungerar, men prova Rogers tips!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-09-19 18:59

PerStromgren skrev:

Jag kan försöka klara ut något litet.

En loudnesskrets är tänkt att höja basen (och i vissa, diskanten) mer och mer ju lägre volym du spelar. Det gör den genom att vara kopplad till volymkontrollen i det enkla fallet. Genom att ha ett uttag ca 30-40% av fullt varv på volymkontrollen, kan man fixa detta. Du ser schema för detta i tidigare inlägg.

Var uttaget skall sitter varierar, och var det "borde" sitta beror också beroende på många olika saker, och var det än sitter så blir det fel - till och med om man tror på den falska grundiden att klangen skall kompenseras efter avvikelsen från ursprungsljudtrycket.

Olika musik i den akustiska verkligheten kan nämligen vara VÄLDIGT olika stark, men på skivan så är den starkaste delen nästan alltid fullt utstyrd, oavsett vilken ljudnivå det motsvarar... Det blir därför bara pannkaka att kompensera klangen under en viss inställdning på volymkontrollen. Den kan ju ibland representera att man spelar 10 starkare än ursprungsljudet, och i andra fall att man spelar 20 dB svagare. På det kommer att en given volyminställning (klockslag 14:00 till exempel) ger väldigt olika ljudtryck i olika anläggningar, även den apparat som levererar signalen kan påverka hur mycket man behöver vrida upp volymen för att det skal bli "lagom".

Slutligen är det mesta som ges ut på skiva idag komprimerat, så det finns ingen specifik relation mellan originalljudtryck och uppspelat ljudtryck. Komprimeringen gör att det ändrar sig hela tiden.

Och detta är alltså argument MOT fysiologisk volymkontroll även om det hade varit vettigt att justera klangen som funktion av ljudtryck, vilket det inte ens är...

PerStromgren skrev:En baskontroll höjer basen lika mycket, oavsett vad volymkontrollen står på.

Ja, eller sänker. Och det är vettigt eftersom en inspelning med för lite bas har för lite bas oavsett vad volymkontrollen står på.

PerStromgren skrev:Visst kan du ha en fast höjning som du kopplar av och på, om du vill. Problemet är att du i alla fall måste experimentera ut hur mycket bashöjning du ska ha, och då kan du lika gärna ha den variabel.

Precis som om man inte skulle behöva experimenter när det gäller om loudness är subjektivt förbättrande...

Jag menar att loudness bör undvikas eftersom det är i grunden feltänkt. En baskontroll är däremot bra att ha, för inspelningar med för lite bas. Och att ha en med några fasta steg är mycket bättre än en ratt som man kan vrida steglöst på. Om felet är litet så finns det ju inget skäl att åtgärda det, om man primärt är intresserad av att lyssna på musiken och inte av att manipulera sin hifi-anläggning.

Är felet så stort att det verkligen stör så finns det dock kanske skäl att kompensera det, och då är det meningslöst med en för liten kompensation. Jag rekommenderar två nivåer, som dessutom kan använda var för sig eller tillsammans.

Det ger fyra val:

1. Rak tonkurva (ingen kompensation),

2. Liten baskompensation,

3. Stor baskompensation,

4. Liten + stor baskompensation.

Så var Noolom utformad. Bäst är kanske dessutom att ha dioder som visar att lilla eller/och stora baslyftet är aktiverat, så man inte glömmer bort att de är inkopplade.

Om man finner att man för det mesta föredrar att ha baslyftet inkopplat så beror det antagligen på att anläggningens normalljud är felbalanserat, läs; att det fattas bas. Då kanske det är bättre att rätta till det än att fråga efter en loudnessknapp?

PerStromgren skrev:PS. Den parametriska tonkontrollen, som darkg pratar om, är en avancerad typ av tonkontroll som förutom att reglera hur mycket mer eller mindre bas du vill ha, också kan reglera var i tonområdet du vill reglera och hur brant regleringskurvan ska vara.

PPS. Om du har en dator som del av din hifikedja, finns det en massa tonkontroller där du kan prova, innan du bygger något!

Fast om man vill bygga något för att man gillar att bygga då? ;)

Det är ett bättre skäl att bygga en loudnessfunktion än att den behövs. En riktig genomtänkt tonkontroll (som rättar till typiska och vanliga fel) är mycket bättre - Noolom.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-09-19 21:43

Om man ska hårdra resonemangen ovan och ge en tumr.... typ, så är det att välja /elektronik/högtalare/miljö så det låter bra vid lite högre nivå än man normalt lyssnar på och med några fonogram som man litar på - och därefter enbart använda volymkontrollen.

En gång i tiden när jag hade tonkontroller (tre stycken: bas/mellanregister/diskant, varje med tre valbara brytfrekvenser = Sansui AU 999) så antecknade jag för varje album vad som lät bäst. Problemet var att nästa gång jag lyssnade på ett specifikt album så var det någon annan inställning som jag föredrog. Jag gav upp efter ett halvår och flyttade istället runt högtalarna tills det lät bra rent allmänt och slutade fippla med tonkontrollerna.

På landet har jag tonkontroller, min Denon-receiver har variabel loudness utöver bas/diskant-kontroller och jag har lyckats klämma ur ett bra ljud ur mina B&W DM3:or. Men jag fipplar inte med tonkontrollerna för varje album som spelas utan jag ser det mer som en rumsanpassning.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Talspolen

Inläggav Talspolen » 2017-09-20 19:44

RogerGustavsson skrev:Denna kanske fungerar, http://www.ljudochbild.se/test/prylar/amarra-for-tidal

Tack för tipset men lyckas inte hitta appen i Appstore.
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2017-09-20 20:00

Talspolen skrev:
RogerGustavsson skrev:Denna kanske fungerar, http://www.ljudochbild.se/test/prylar/amarra-for-tidal

Tack för tipset men lyckas inte hitta appen i Appstore.

Använder inte själv men här är appen du söker:

Amarra Remote av Sonic Studio
https://itunes.apple.com/se/app/amarra- ... 44320?mt=8
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-09-20 20:22

Bill50x skrev:Om man ska hårdra resonemangen ovan och ge en tumr.... typ, så är det att välja /elektronik/högtalare/miljö så det låter bra vid lite högre nivå än man normalt lyssnar på och med några fonogram som man litar på - och därefter enbart använda volymkontrollen.

En gång i tiden när jag hade tonkontroller (tre stycken: bas/mellanregister/diskant, varje med tre valbara brytfrekvenser = Sansui AU 999) så antecknade jag för varje album vad som lät bäst. Problemet var att nästa gång jag lyssnade på ett specifikt album så var det någon annan inställning som jag föredrog. Jag gav upp efter ett halvår och flyttade istället runt högtalarna tills det lät bra rent allmänt och slutade fippla med tonkontrollerna.

På landet har jag tonkontroller, min Denon-receiver har variabel loudness utöver bas/diskant-kontroller och jag har lyckats klämma ur ett bra ljud ur mina B&W DM3:or. Men jag fipplar inte med tonkontrollerna för varje album som spelas utan jag ser det mer som en rumsanpassning.

/ B

Skönt inlägg! En skön... uppgivenhet liksom. :)

Jag kan väl hålla med om det mesta av det. Jag varken orkar pilla med tonkontroller när jag ju skall lyssna på musik, eller behöver göra det. Det låter ju superbra utan! Oavsett spelnivå. Inte helt oavsett fonogram dock, men tillräckligt nära*.

Gillar särskilt det du skrev om tonkontroller för rumsanpassning snarare än för att anpassa varje fonogram och varje vald uppspelningsnivå.

Det allra första jag såg att du skrev förstår jag sämst. Varför inte välja apparater som låter bra på den nivå man normalt lyssnar på? Det vill säga... jag kanske förstår, du menar kanske att det är bra att spela lite starkare eftersom elaka karaktärer är lättare att höra då? Väldigt rätt har du i så fall. Men jag skulle ändå nog lägga lite mera tid år att lyssna som jag helst lyssnar, än lite starkare än så. Fast å tredje sidan så spelar jag ju olika fonogram väldigt olika starkt, så spelar jag allt såsom "jag brukar lyssna" så täcker jag liksom in allt från viskande svagt till vansinnesstarkt. :)

Vh, iö

- - - - -

*Och skall sanningen fram (vilket den ju skall!) så är det faktiskt de inspelningar med för lite bas som jag helst spelar svagt, eftersom de är de mest öronovänliga.

Det är alltså framförallt om jag av någon anledning vill kunna spela dem starkare än jag står ut med nu (på grund av deras usla ljudkvalitet) som lite eq kan behövas, typ bashöjning och anti-presning. Noolom fungerar fantastiskt bra för sådant. :)

Tvärtom mot vad Loudness gör alltså!

Kort sagt: Dålig ljudkvalitet märks mindre när man spelar svagt, så det är när jag spelar starkt som jag ibland känner att eq behövs. Det betyder i och för sig att eq i någon mening kanske ha hävdas behövas även när man spelar svagt, men det är inte lika allvarligt/viktigt.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-09-20 23:15

Kanske tänker ts och andra som är intresserade av att höja basen vid låg volym helt enkelt så att man gärna vill kunna höja basen vid låg volym, eventuellt så enkelt som genom en av-på funktion. Det är min utgångspunkt.

Hur kan detta ordnas på ett bra vis praktiskt, är ena frågan, och hur ska basen höjas (frekvens, branthet) den andra. Även om de kom i ologisk ordning nu.

Noloom diskuteras här: viewtopic.php?t=18225

Är det en lämplig krets för att införa en basboost, tex vid låg volym, för dem som vill? Utgångspunkten för konstruktionen är att korrigera för brister i inspelningarna, men den kan ju fungera här också, tänker jag.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-09-21 23:15

darkg skrev:Kanske tänker ts och andra som är intresserade av att höja basen vid låg volym helt enkelt så att man gärna vill kunna höja basen vid låg volym, eventuellt så enkelt som genom en av-på funktion. Det är min utgångspunkt.

Det är möjligt att han menade det, eller rättare sagt att det är det han vill ha.

Det är lätt att åstadkomma (Noolom).

Det är en funktion som kan vara viktigare att han när man spelar starkt än svagt.

darkg skrev:Hur kan detta ordnas på ett bra vis praktiskt, är ena frågan, och hur ska basen höjas (frekvens, branthet) den andra. Även om de kom i ologisk ordning nu.

Noloom diskuteras här: viewtopic.php?t=18225

Är det en lämplig krets för att införa en basboost, tex vid låg volym, för dem som vill?

Ja, oberoende av volym till och med. Det är en lämplig bashöjning (i tre steg) som passar när det behövs, oavsett volym.

Att höja basen mera vid låg volym är en dålig ide. Men att höja basen till exempel vid låg volym, kan vara en bra ide.

darkg skrev:Utgångspunkten för konstruktionen är att korrigera för brister i inspelningarna, men den kan ju fungera här också, tänker jag.

Det är när det finns basnivåbrister i inspelningarna (eller i ens egen anläggning) som det finns vettiga skäl att bashöja.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-09-22 00:07

Att höja basen vid låg volym är en bra idé, om man gillar det. Att inte höja basen vid låg volym är en dålig idé, om man vill ha mer bas vid låg volym.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-09-22 00:29

Tonjusteraren Noolom ser hur som helst alltså ut som ett intressant alternativ. Har du (IÖ) idag någon kompletterande eller korrigerande input till konstruktionen som den är i Molt-artikeln? Alternativa op-ampar kanske, eller något helt annat där nya förutsättningar eller dina tankar föranleder någon ändring?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-09-22 15:14

Svante skrev:Att höja basen vid låg volym är en bra idé, om man gillar det. Att inte höja basen vid låg volym är en dålig idé, om man vill ha mer bas vid låg volym.

Vad du är klarsynt Svante :-)

/ B

JM

Inläggav JM » 2017-09-22 16:17

Bill50x skrev:
Svante skrev:Att höja basen vid låg volym är en bra idé, om man gillar det. Att inte höja basen vid låg volym är en dålig idé, om man vill ha mer bas vid låg volym.

/ B

Det finns kunskapsfientliga och bokstavstrogna talibaner som hellre begår harakiri än använder tonkontroller.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2017-09-22 20:27

JM skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Det finns kunskapsfientliga och bokstavstrogna talibaner som hellre begår harakiri än använder tonkontroller.

JM

Märklig kommentar, JM. Jag kan inte hitta någon i den här tråden som är dogmatiskt emot tonkontroller. Men du kanske menar någon i Afghanistan? Tror inte harakiri är deras MO, dock.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-09-22 22:31

JM skrev:Det finns kunskapsfientliga och bokstavstrogna talibaner som hellre begår harakiri än använder tonkontroller.

Jag har inget emot tonkontroller. Jag tycker då att med kvaliteten på mina grejor och hur det låter i rummet så har jag inget behov av dem här hemma. Det har jag däremot på landet, där har jag jobbat med både den variabla loudnessen och bas-diskantkontrollen för att få till det. Men varken när jag lyssnar på musik i TV'n (som är kopplad till ljudanläggningen) eller olika album har jag något behov av att skruva på kontrollerna. Jag menar, de låter som de låtar, det är deras karaktär. Börjar jag ratta in ungefär samma tonbalans på alla album så drabbas jag bara av en sorts sameness.

/ B

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-09-22 23:36

Bill50x skrev:..... Börjar jag ratta in ungefär samma tonbalans på alla album så drabbas jag bara av en sorts sameness.
/ B

Tänk Lochness . . . va fan menar du mä "sameness" . . . äränåt vidunder som bara finns
i Lappland . . . typ ? 8O :roll: :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-09-23 02:54

JM skrev:
Bill50x skrev:

/ B

JM

Är du en av dem? Eller vad ville du ha sagt med inlägget? Har inte sett någon annan än du antyda en sådan inställning.

För att komplettera det Svante skrev: Att höja basen vid hög volym är en bra idé, om man gillar det. Att inte höja basen vid hög volym är en dålig idé, om man vill ha mer bas vid hög volym.

Att hävda att man vid en viss volym (t ex låg) SKALL ändra basen på ett visst sätt (t ex höja den), är oseriöst och okunnigt.

Vad man dock kan göra är att undersöka saken, och gör man det så finner man att de flesta som får välja tonkurva för spelning på svag volym, inte vill sänka basen när man spelar samma sak starkare.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-09-24 19:13

Och hur lite har man egentligen laborerat med sådana här saker om man på allvar tror att det är normalt att föredra ett skränigare och skränigare ljud ju starkare det spelas? Inget kunde vara mera fel. Det är inte bara fel, det är en hörselskademässigt farlig inställning dessutom.

Inspelningar med för lite bas behöver bashöjas.

Det är inte jätteviktigt när man spelar svagt dock. Hur man än går så förlorar man en massa information när man spelar svagt, eftersom information hamnar under hörtröskeln. Den information som är värst att förlora vid svagspelning är mellanregisterinformation - eftersom det är där det mesta av den musikaliska informationen finns.

Det är därför svagspelning fungerar så pass bra även i små transistorradioapparater.

Den som inte tror på det kan roa sig med att skaffa ett väldigt bra och brant bandpass-filter, och lyssna på säg 5-40 Hz, 40-317 Hz, sen 317-2519 Hz, och sist 2 519-20 000Hz.

Så (ni som testar och därför lär sig) - vilket register är det man behöver fokusera på när man spelar svagt för att man skall ha någon behållning av musiken?

Och hur låter det om man jämför samma effektnivå på 5 - 20 000 Hz med 327 - 2 519 Hz på ultrasvag nivå (så svag nivå som känns meningsfulla att spela med den mindre registret)?

Well, skillnaden blir att man hör musik respektive inte gör det. ;)

- - -

Sammanfattning: Om man spelar väldigt svagt så kan man "vinna tillbaka" musiken genom att skära bort bas och diskant. Visst låter det lite köksradio/hiss om det, men musiken finns kvar.

Någon tänker då kanske - jamen, om målet med att spela svagt inte är att spara effekt utan snarare att man kanske vill kunna prata samtidigt eller att man inte vill störa grannar eller att man... ja något annat som har att göra med att man vill höra utan att störa - hur blir det då?

Svaret är att bandbreddsbegränsning (kanske inte nödvändigtvis just det registret 317 - 2 519 Hz, det vara bara exakt den tredjedelen av 5 - 20 000 Hz) hjälper i samtliga fall! Men ju starkare man spelar upp mot ursprungsnivån, desto viktigare blir ursprungsbandbredden - alltså att inte ha eq.

Så om något skulle jag kunna tänka mig att man kan dra ned volymen på två sätt - antingen med en vanlig volymkontroll eller med en ratt som både sänker och bandbreddsbegränsar. Till det behöver man bashöjningsfunktioner (och kanske anti-presningsfilter) att koppla in då det behövs på grund av brister i fonogrammet.

Vh, iö

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2017-09-24 20:37

Jag glömde ju skriva hur det gick sen med mina försök att titta på tv med minimalt buller. Första försöket ett par sidor tillbaka visade sig vara lite väl överdrivet. I praktiken funkar det mycket bättre med en lite rakare tonkurva:
test2.png
test2.png (16.56 KiB) Visad 3336 gånger

Konfigfil för EqualizerAPO:
Kod: Markera allt
Preamp: -6 dB
Filter: ON HP Fc 100 Hz
Filter: ON PK Fc 4000 Hz Gain 6 dB BW Oct 4

Detta funkar riktigt bra! Tal hörs klart och tydligt samtidigt som allmänna ljudnivån kan hållas klart lägre. Med filtret igång påminner ljudet mycket om hur de inbyggda högtalarna i tv-apparater brukar låta, gissar att det inte är någon tillfällighet.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-09-24 21:05

Vad har vi för nytta av det som Fletcher och Munson forskade fram? Bara för bullermätning?
... tycker jag!

Per

Föregående

Återgå till DIY-forum