Högtalare i prisklassen 10kkr-20kkr

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
HK430

Re: Högtalare i prisklassen 10kkr-20kkr

Inläggav HK430 » 2017-09-21 15:57

de blir nog ino 8)

satsvear

Inläggav satsvear » 2017-09-22 15:27

Till att börja med vill jag tacka HK430, för inbjudan att lyssna på hans i6 med subbar.

För det andra ber jag om ursäkt för den dåliga uppdateringen i tråden. När jag startade den hade jag igentligen klart för mig i huvudet att jag mer eller mindre skulle byta till Monitor Audio Silver 8 som jag spanat in ett demoex till rätt kurs på. Startade tråden mest för att få lite mer tips.

Iallafall, jag är hyfsad lättpåverkad och när man hör och läser att ex någon kan spela extrema infratoner på groteska ljudnivåer, en annan har 8st 15" spelandes. Någon sitter på ett par i64. En annan lyssnar på ett par 300.000kr högtalare som den tycker innehar för mycket dist. Så kan man inte annat än bli påverkad och "jag vill oxå vara en sådan person." Därav började intresset av att byta upp sig.

Hade planer på både höra MA, samt Kef och hinna åka till grannstaden för provlyssningar där inom samma vecka, dock vill ju livet annorlunda ibland.

För att inte dra ut för mycket med rappel så har jag hunnit med lite provlyssningar. Jag är inte duktig på uttrycka mig i ord vad jag hör så uttrycker mig mer i känslor.

Monitor Audio Silver 8: Hörde dessa demoex i butik. Vid första anslag tycker jag att någon konstig resonans finns i basen som jag inte vill komma överrens med när jag sedan ska lyssna till resten så finner jag mig ganska snart sittandes och kolla på skivspelare och diverse annat. Tappa helt lusten att ens lyssna på musik utan att igentligen hitta något direkt fel på dem. Känns fruktansvärt tråkiga och spretiga.

Kef Q700: Byter till dessa och upplever att framförallt stereobilder blir mer exakt. Högtalaren känns betydligt mindre spretig och nu kan man lyssna på musik. Dock i jämnförelse med hemma känns det som allting låter lite sämre. Inte samma driv, samma känsla. Hade varit intressant att se vad R-serien hade presterat istället. Dock inget de hade hemma.

Pratar lite med ägaren och han tycker inte jag ska byta utan anser att jag ska förbättra det jag har istället. Dock snubbla han in på kablar, främst strömkabel för 2700kr och fördelningsdosa för 6000kr och fötter för 4800kr vilket inte intresserar mig speciellt då jag inte är kabeltroende. Dock kan det vara intressant med mjuka fötter under skivspelaren men det är en annan historia.

Slutar med att vi surrar lite dac, eftersom jag även är intresserad av att byta upp mig här och då vill han visa en streamer kopplad till "stora stereon." System Audio Pandion 50 för 140 papp drivna av dubbla Devialet 220 pro för 88papp styck. Hinner höra något av Ac/dc och man får väl inte säga sådant högt men på lägre volym lät det bra när prislappen åkte upp tyckte jag det dista något frukansvärt kan vara musiken oxå men skulle falla mig och köpa något sådant för sådna pengar, så låter det inte ens bra.

Även om jag blev besviken på det jag lyssnat på så fann jag ändå dagen intressant. Byta strömkablar känns bortkastat men att behålla nuvarande och istället satsa på lättare akustikfix kändes intressant. Nämnde jag att jag är lättpåverkad? :wink:

När kvällen kom fick jag iallafall inbjudan att lyssna på Inos i6 tillsammans med diy subbar vilket jag självklart tog.

Dessa små högtalare spelar något enorm, måste säga att mellanregister och övre bas, innan delningen mot subbarna kommer är ju fenomenal. Får lite olika musikprov innan lite av min egen musik får avsluta kvällen. Välinspelad musik låter helt fantastisk, de kan utan tvekan spela högre med väldigt lågt dist än jag har behov av. Det som blir mitt stora frågetecken runtomkring är när det kommer till sämre inspelad musik med dist i låter det fasanfullt. Högtalaren låter inte vasst av något slag men en skiva som Thyrfing - Vansinnesvisor blir istället för en diffust scen en 40min lång distorgie och hade nog aldrig orkat höra en hel skiva...

Här blir lite av mitt personliga frågetecken. Ska jag införskaffa dem ändå och köra sämre skivor via ex hörlurar där distorgien inte blir lika uppenbar. Ska jag behålla min nuvarande setup och istället satsa på akustikfix och lite annat gott.

Byter jag till Inos så finns det en annan fundering oxå. Hur står sig Guru qm10two i jämnförelse med i6? Inos är ju inte så lätta att få tag i och Gurun finns ju ett par stycken ute på blocket...

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2017-09-22 20:44

satsvear skrev:Byter jag till Inos så finns det en annan fundering oxå. Hur står sig Guru qm10two i jämnförelse med i6? Inos är ju inte så lätta att få tag i och Gurun finns ju ett par stycken ute på blocket...

Att få tag på Inos är väl världens enklaste. Bara att lyfta luren!

Sen har jag aldrig fattat det där med att lågdistande högtalare skulle återge distad musik sämre. Det blir ju liksom inte bättre med dist på dist... Tycker mer musik (även dåligt inspelad) låter bra på i14 jämfört med mina gamla piP.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-09-22 22:57

satsvear skrev:Byter jag till Inos så finns det en annan fundering oxå. Hur står sig Guru qm10two i jämnförelse med i6? Inos är ju inte så lätta att få tag i och Gurun finns ju ett par stycken ute på blocket...

Guru qm10two motsvarar väl närmast piPs, och en i6 är ju en topp som kräver basmoduler, men då kan spela betydligt starkare.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2017-09-22 23:51

Belker skrev:

Bara att lyfta luren är väl att ta i.
Jag vill ha ett par pi60 men då måste jag få plats på provlyssning, ta mig till Stockholm, åka hem, vänta minst tre dagar, ringa och beställa, vänta tills de finns tillgängliga, åka till Stockholm och hämta.
Sedan har man ett par 8O

Ett par pip kanske man kan ringa och beställa och hämta, är det så man ska göra och sedan beställa ett par pi60 utan att tvingas krångla med provlyssningsplats?
Om jag köper ett par begagnade pip först, är jag då kvalificerad till att beställa ett par pi60 utan provlyssning?

Jag skulle gärna göra det här på ett enkelt sätt, utan provlyssning, blir jag inte nöjd så är de ju ganska lättsålda och får se ev förlust som läropengar :lol:
The World's Mine Oyster

satsvear

Inläggav satsvear » 2017-09-24 15:46

Belker skrev:

Sen har jag aldrig fattat det där med att lågdistande högtalare skulle återge distad musik sämre. Det blir ju liksom inte bättre med dist på dist... Tycker mer musik (även dåligt inspelad) låter bra på i14 jämfört med mina gamla piP.

Med andra ord så kan jag bara ringa ett nr och be dem skicka ett par pi60, ta det via klarna faktura så slipper jag trilskas med kortet... Har 60mil enkelväg till Stockholm så en ev resa för provlyssning och beställning, krävs lite mer planering än "jag slinker förbi efter jobbet."

Disthögtalare + distmusik blir knappast distfritt. 2 fel blir ju inte 1 rätt. Det kan jag absolut hålla med om. Men det jag tänkte var en högtalare som inte är lika analytisk i sitt återskapande ex med lite dämpad diskant så blir inte distmusik lika påfrästande i längden.

Just nu har jag lite komplicerad placering för mina högtalare jag ska återkomma med bild lite senare.

Vet att det finns i bygg själv version, mdf och färdiga. Jag tänket vad är det mer exakt vad som skiljer bygg själv emot, mdf? Hur ligger i6 med basar i pris respektive ett par pi60?

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2017-09-24 19:56

Ok, värsta scenario är vad du beskriver med resor hit och dit och det låter onekligen krångligt, men jag tycker ändå du ska ringa Ingvar och höra vad som gäller. Om inte annat för att få prislista och råd i din fråga kring i6 kontra pi60. Både Ingvar och andra faktistianer åker kors och tvärs över landet, så leverans kanske går att lösa. Annars kan jag verkligen rekommendera ett besök i Lahäll. Det är en upplevelse i sig och alltid trevligt!

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2017-09-24 22:01

i6 har 6,5" och QM10 och piP har.. en mindre. Är det 4"?
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-09-24 22:34

Elfsberg skrev:i6 har 6,5" och QM10 och piP har.. en mindre. Är det 4"?

QM10 och piP har vad alla andra brukar kalla 5 1/4" chassi, men ino brukar speca membranets storlek som 4".
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-09-25 07:08

Som paa redan påpekat så är ju i6 avsedd att köras med basmoduler. De fullregistriga modellerna är piP, piPs, pi25, pi60 och pi60s.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2017-09-25 09:23

Det lär visst finnas en ÅF för Guru nu i Luleå. Stefanw skall visst ha Guru i olika modeller hemmavid..
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2017-09-25 12:21

lyssnade vi på Thyrfing - Vansinnesvisor?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-09-25 12:43

HK430 skrev:lyssnade vi på Thyrfing - Vansinnesvisor?

Jag lyssnar just nu. Sjysst musik! Men vad har denna med "Högtalare i prisklassen 10kkr-20kkr" att göra? Samma fråga kan man förstås ställa till diskussionen om vilka moduler som passar ihop av INO's sortiment. I den prisklassen måste det väl finnas massor av högtalare som kan leverera?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-09-25 12:50

satsvear skrev:Jag gillar fortfarande högtalarna men tycker att de har en tedens att bli lite bumliga och skulle vilja ha lite luftigare mellanregister samt bättre stereobild. Läser tid som otid om folk som kan spela 140db distfritt och infrabas på 3hz och allt vad det är. Det sätter tyvärr griller i huvudet och det är svårt att inte dras med i racet.

Låter lite som tävlingar i bilstereo, kan man klämma ur mer prestanda (tex en dB till...) så är man en vinnare.

Låt dig inte luras av sådant. Lyssna hellre till musiken. Alltså inte "hur det låter" utan i vilken setup låter denna artist (valfri sådan, men bäst med någon du inte gillar) som en duktig musiker? Är basisten duktig? Trummisen? Känns det "som om jag är där"? Att leta efter enskilda detaljer ger ofta en suboptimering som man snabbt tröttnar på.

/ B

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-09-25 13:27

Bill50x skrev:
satsvear skrev:Jag gillar fortfarande högtalarna men tycker att de har en tedens att bli lite bumliga och skulle vilja ha lite luftigare mellanregister samt bättre stereobild. Läser tid som otid om folk som kan spela 140db distfritt och infrabas på 3hz och allt vad det är. Det sätter tyvärr griller i huvudet och det är svårt att inte dras med i racet.

Låter lite som tävlingar i bilstereo, kan man klämma ur mer prestanda (tex en dB till...) så är man en vinnare.

Låt dig inte luras av sådant. Lyssna hellre till musiken. Alltså inte "hur det låter" utan i vilken setup låter denna artist (valfri sådan, men bäst med någon du inte gillar) som en duktig musiker? Är basisten duktig? Trummisen? Känns det "som om jag är där"? Att leta efter enskilda detaljer ger ofta en suboptimering som man snabbt tröttnar på.

/ B

Håller med.
Bertil Hellsten Elektronikvärlden sa en gång att " det låter påfallande likt musik" och menade det som ett beröm.
Jag tror fortfarande att det gäller i stort.
Låter det påfallande likt musik kan man nöjsamt njuta av det som spelas.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-09-25 13:38

Ted_B skrev:Bara att lyfta luren är väl att ta i.
Jag vill ha ett par pi60 men då måste jag få plats på provlyssning, ta mig till Stockholm, åka hem, vänta minst tre dagar, ringa och beställa, vänta tills de finns tillgängliga, åka till Stockholm och hämta.
Sedan har man ett par 8O

Jag har ett par piP, en iP, 16st ambiens2, 4 st ambiens1, 4 st profX, 6st infraY, ett par pi60s-s, ett par i32s, ett cr80s, ett cr80es och har haft ett par i28s.... jag har inte varit i Källaren och det enda par jag köpt från IÖ (via hälare (Naqref RIP)) är de första piP... så jag vill nog inte tycka det är så svårt om man bara bestämmer sig och lägger lite möda bakom att kolla av annonserna några ggr om dagen...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-09-25 15:07

Nattlorden skrev:Jag har ett par piP, en iP, 16st ambiens2, 4 st ambiens1, 4 st profX, 6st infraY, ett par pi60s-s, ett par i32s, ett cr80s, ett cr80es och har haft ett par i28s.... jag har inte varit i Källaren och det enda par jag köpt från IÖ (via hälare (Naqref RIP)) är de första piP... så jag vill nog inte tycka det är så svårt om man bara bestämmer sig och lägger lite möda bakom att kolla av annonserna några ggr om dagen...

Nästa fråga är ju om INO är värda att jobba så mycket för? Jag har lyssnat på piP som lät jättebra, jag har lyssnat på piP och pi60 som låtit kass. Precis som jag hört Linn-högtalare som låtit utomordentligt illa, men också andra modeller som låtit i världsklass.

Jag skulle aldrig köpa högtalare som jag inte lyssnat noga på i sådan miljö som påminner om min egen. Helst vill jag lyssna hemma hos mig men det är ju inte alltid det låter sig realiseras. Det bästa i sammanhanget är nog att hitta en duktig och seriös återförsäljare som kan visa skillnaderna mellan olika högtalare och som också hjälpa till med installationen hemma.

/ B

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2017-09-25 16:18

Bill50x skrev:
Nattlorden skrev:Jag har ett par piP, en iP, 16st ambiens2, 4 st ambiens1, 4 st profX, 6st infraY, ett par pi60s-s, ett par i32s, ett cr80s, ett cr80es och har haft ett par i28s.... jag har inte varit i Källaren och det enda par jag köpt från IÖ (via hälare (Naqref RIP)) är de första piP... så jag vill nog inte tycka det är så svårt om man bara bestämmer sig och lägger lite möda bakom att kolla av annonserna några ggr om dagen...

Nästa fråga är ju om INO är värda att jobba så mycket för? Jag har lyssnat på piP som lät jättebra, jag har lyssnat på piP och pi60 som låtit kass. Precis som jag hört Linn-högtalare som låtit utomordentligt illa, men också andra modeller som låtit i världsklass.

Jag skulle aldrig köpa högtalare som jag inte lyssnat noga på i sådan miljö som påminner om min egen. Helst vill jag lyssna hemma hos mig men det är ju inte alltid det låter sig realiseras. Det bästa i sammanhanget är nog att hitta en duktig och seriös återförsäljare som kan visa skillnaderna mellan olika högtalare och som också hjälpa till med installationen hemma.

/ B

All reklam är bra reklam. Och att testa hemma kan man inte göra för mycket.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-09-25 16:37

FBK skrev:
Bill50x skrev:

/ B

All reklam är bra reklam. Och att testa hemma kan man inte göra för mycket.

Helt relevanta synpunkter från alla ovan. Det jag själv slås av är hur pass olika mina egna högtalare har låtit i olika boenden. Som sämst lät de i ett stort rum som såg ut som ett bygge ett tag. Totalt värdelöst! Mitt råd är att lyssna till högtalare i en miljö som är så god som möjligt. Behöver jag säga att mångas vardagsrum eller t.o.m. ombyggda s.k. "akustikreglerade" lyssningsrum har snällt sagt "förbättringspotential"? :wink: Alltså, vad jag vill ha sagt är att det rum som högtalarna står i, har mycket större inverkan än de flesta egentligen tror.

Numera låter mitt system bra, men inte helt bra som jag vill ha det. Men det är det ändring på nu, men är inte klart än. Och sedan kanske något annat ska ändras också... Det går att dra det nästan hur långt som helst. Men så ska man ju bo där också...! :wink:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2017-09-25 17:56

Jag älskar mina burkar även om de är de som ställt till mest problem i nuvarande vardagsrum av de burkar som jag testat här, problemet är bara få sambon att godkänna eventuella problemlösningar.... :roll: Men det kanske händer en dag.
För jag vill inte ha maskiners inbyggda rumskorrigering (som en del lovordar) för det blir bara konstigt ljud i mina öron.

satsvear

Inläggav satsvear » 2017-09-26 08:00

Nä, det var Opeth - Watershed som vi lyssnade, inte 4 utan intro + 1 låt :wink: .

Lyssnade på ett par B&W cm10 för ett tag sedan på klubben, som jag tyckte var trevliga dock var det inte lika roligt när "far åt helvete" spelades...

Bill50x skrev:

Jag lyssnar just nu. Sjysst musik! Men vad har denna med "Högtalare i prisklassen 10kkr-20kkr" att göra? Samma fråga kan man förstås ställa till diskussionen om vilka moduler som passar ihop av INO's sortiment. I den prisklassen måste det väl finnas massor av högtalare som kan leverera?

/ B

Varför den kommer upp på fråga. Kostnad är ingen garanti men generellt så brukar dyrare burkar vara mer analytiska och som nämnts tidigare så är min kära metal inte av så hög kvalité. Därav kan lite finare högtalare verkligen visa vilket skräp vissa är mixrade till.

Åter igen, vilket fantastiskt forum! Det känns som man kastas inte bara på ett svar utan kommer många bra argument och måste säga att jag blir lite kluven för min egen del.

1. Inos går få tag i med lite tålamod. Den stora resan, via källaren eller begagnat och har inte tänkt stressa fram något beslut.

2. Inte köpa något som jag är säker passar med mitt nuvuarande rum, här blir det lite svårare och nyckeln är fortfarande tålamod. En del butiker erbjuder ju "try and buy" vilket gör att avstånd blir mindre lidande.

3. Förslaget att lyssna till musiken och inte jakten på toppen. Jag har kommti på mig själv vid en flertal tillfällen faktiskt suttit och njutit av musiken istället för att försöka analysera vad som görs rätt respektive fel, både hemma och vid demning. Att rummet har en enorm påverkan vet jag iallafall på papperet och hustrugodkända akustikfix kanske är rätt väg...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-09-26 10:36

Bill50x skrev: Det bästa i sammanhanget är nog att hitta en duktig och seriös återförsäljare som kan visa skillnaderna mellan olika högtalare och som också hjälpa till med installationen hemma.

Lättare att få ljuset att gå dubbelt så fort, i min erfarenthet...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-09-26 11:01

Nattlorden skrev:
Bill50x skrev: Det bästa i sammanhanget är nog att hitta en duktig och seriös återförsäljare som kan visa skillnaderna mellan olika högtalare och som också hjälpa till med installationen hemma.

Lättare att få ljuset att gå dubbelt så fort, i min erfarenhet...

Det blixtrade till här hemma, var det du?

De säljare jag har mest erfarenhet på senare tid är alla mycket duktiga på just detta. Naturligtvis i åtanke att de representerar vissa märken, men det finns ju också en anledning till att de valt just dessa märken.

/ B

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2017-09-26 11:14

Nattlorden skrev:

Lättare att få ljuset att gå dubbelt så fort, i min erfarenthet...

Har man ingen kunskap är det väl ett + att få hjälp med utrustning och installationen, kan jag också tänka.

En enkel Sonus grej på hyllan passar för en del och andra vill ha mer.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-09-26 11:25

Bill50x skrev:
Nattlorden skrev:

Lättare att få ljuset att gå dubbelt så fort, i min erfarenhet...

De säljare jag har mest erfarenhet på senare tid är alla mycket duktiga på just detta. Naturligtvis i åtanke att de representerar vissa märken, men det finns ju också en anledning till att de valt just dessa märken.

Okej, i dessa trakterna finns inga säljare som inte är samma som för 20 år sedan... (undantaget de som inte vet någonting alls då)

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2017-09-26 15:57

satsvear skrev:

Nä, det var Opeth - Watershed som vi lyssnade, inte 4 utan intro + 1 låt :wink: .

Lyssnade på ett par B&W cm10 för ett tag sedan på klubben, som jag tyckte var trevliga dock var det inte lika roligt när "far åt helvete" spelades...

tänkte bara på att i ditt inlägg där du skrev det först prisade du först i6 och sedan gick det över i hur dåligt vansinnesvisor lät sedan blev till sist ino ett alternativ, blev lite förvirrande. Du får givetvis tycka att ino i6 låter pissigt, men oavsett vill jag gärna höra vad du tyckte i ett eget inlägg.

satsvear

Inläggav satsvear » 2017-09-27 09:18

HK430 skrev:
satsvear skrev:

tänkte bara på att i ditt inlägg där du skrev det först prisade du först i6 och sedan gick det över i hur dåligt vansinnesvisor lät sedan blev till sist ino ett alternativ, blev lite förvirrande. Du får givetvis tycka att ino i6 låter pissigt, men oavsett vill jag gärna höra vad du tyckte i ett eget inlägg.

Ok jag tyckte att i6 lät väldigt trevligt och som jag sa hos dig så mellanregister och övre basregister imponerade! Michael Jackson lät helt fantastiskt!

Därimot när det kommer till sämre kvalité på musik så råder orden skit in - skit ut. Det betyder inte att i6:orna är dåliga utan frågan som det funderas över är om det är en skiva med otrevligt mycket dist, blir den då jobbig att lyssna på pga Inos ickemaskerande ljud. Hoppas det blev bättre förtydlat nu.

satsvear

Inläggav satsvear » 2017-09-27 09:21

Nattlorden skrev:
Bill50x skrev:
Nattlorden skrev:Lättare att få ljuset att gå dubbelt så fort, i min erfarenhet...

Okej, i dessa trakterna finns inga säljare som inte är samma som för 20 år sedan... (undantaget de som inte vet någonting alls då)

I staden jag bor i finns det 2 alternativ. Hifiklubben som jag faktiskt inte vet hur de är med installation. Koppla kablar och flytta högtalare och lyssna är något jag kan göra själv. Den andra Rc-ljudochbild var jag hos och sa att jag hade bl a tankar på att förbättra akustiken i mitt rum och istället för att byta högtalare så tyckte han att jag skulle satsa på nya strömkablar till mig förstärkare. Han var helt övertygad om att jag skulle vinna mest på det, då jag inte är kabeltroende så kändes det inte så lockande att diskutera installationer med dem...

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2017-09-27 18:56

satsvear skrev:
HK430 skrev:
satsvear skrev:

Ok jag tyckte att i6 lät väldigt trevligt och som jag sa hos dig så mellanregister och övre basregister imponerade! Michael Jackson lät helt fantastiskt!

Därimot när det kommer till sämre kvalité på musik så råder orden skit in - skit ut. Det betyder inte att i6:orna är dåliga utan frågan som det funderas över är om det är en skiva med otrevligt mycket dist, blir den då jobbig att lyssna på pga Inos ickemaskerande ljud. Hoppas det blev bättre förtydlat nu.

Det fick mig att sluta lyssna då för mycket skivor blev en pina med Ino i mina öron. Jag vill kunna njuta av det mesta och då finns det mycket annat där ute som klarar det bättre. Sedan har rummets betydelse enorm påverkan, dvs. de där kala rummen som man ofta ser i bostadsannonser låter inget bra i och det blir direkt pinsamt när man ser dyra grejer i sådana hem.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-09-28 07:22

Jag uppleveler det som att skillnaden mellan hur bra det kan låta och hur dåligt det kan låta är väldigt stor med Ino, med det menat så är inte "låter dåligt" med ino sämre än med dom bästa andra högtalarna.
Det är bara det att när Ino läter bra så låter det så ofantligt mycket bättre än allt annat att kontrasten blir väldigt stor och upplevelsen av "det låter dåligt" förstoras.

Med detta sagt så gäller detta i viss grad iP/piP/iPs/piPs och i6/pi25 men främst och mest i14/pi60 och större :)
Och med det sagt så är det också min upplevelse som ej behöver delas av andra.
Med mina i32s så kan jag lyssna på (och gör det!) allt från gamla Bathory till Arckanum och njuta fullt ut av att det låter så jävla skräpigt, disstat och rått men ändå tydligt och utan att någonsin bli jobbig oavsett vad jag gör.
Just möjligheten att lyssna på sådan musik OCKSÅ är en av dom stora orsakerna till att jag fastnade för Ino och deras större högtalare, ingen annan högtalare jag har hört kan göra detta på ett lika bra sätt när det kommer till kombon av tydlighet utan att vara jobbigt.
Senast redigerad av DVD-ai 2017-09-28 07:26, redigerad totalt 2 gånger.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd