Moderator: Redaktörer
satsvear skrev:Byter jag till Inos så finns det en annan fundering oxå. Hur står sig Guru qm10two i jämnförelse med i6? Inos är ju inte så lätta att få tag i och Gurun finns ju ett par stycken ute på blocket...
satsvear skrev:Byter jag till Inos så finns det en annan fundering oxå. Hur står sig Guru qm10two i jämnförelse med i6? Inos är ju inte så lätta att få tag i och Gurun finns ju ett par stycken ute på blocket...
Belker skrev:satsvear skrev:Byter jag till Inos så finns det en annan fundering oxå. Hur står sig Guru qm10two i jämnförelse med i6? Inos är ju inte så lätta att få tag i och Gurun finns ju ett par stycken ute på blocket...
Att få tag på Inos är väl världens enklaste. Bara att lyfta luren!
Belker skrev:satsvear skrev:Byter jag till Inos så finns det en annan fundering oxå. Hur står sig Guru qm10two i jämnförelse med i6? Inos är ju inte så lätta att få tag i och Gurun finns ju ett par stycken ute på blocket...
Att få tag på Inos är väl världens enklaste. Bara att lyfta luren!
Sen har jag aldrig fattat det där med att lågdistande högtalare skulle återge distad musik sämre. Det blir ju liksom inte bättre med dist på dist... Tycker mer musik (även dåligt inspelad) låter bra på i14 jämfört med mina gamla piP.
Elfsberg skrev:i6 har 6,5" och QM10 och piP har.. en mindre. Är det 4"?
HK430 skrev:lyssnade vi på Thyrfing - Vansinnesvisor?
satsvear skrev:Jag gillar fortfarande högtalarna men tycker att de har en tedens att bli lite bumliga och skulle vilja ha lite luftigare mellanregister samt bättre stereobild. Läser tid som otid om folk som kan spela 140db distfritt och infrabas på 3hz och allt vad det är. Det sätter tyvärr griller i huvudet och det är svårt att inte dras med i racet.
Bill50x skrev:satsvear skrev:Jag gillar fortfarande högtalarna men tycker att de har en tedens att bli lite bumliga och skulle vilja ha lite luftigare mellanregister samt bättre stereobild. Läser tid som otid om folk som kan spela 140db distfritt och infrabas på 3hz och allt vad det är. Det sätter tyvärr griller i huvudet och det är svårt att inte dras med i racet.
Låter lite som tävlingar i bilstereo, kan man klämma ur mer prestanda (tex en dB till...) så är man en vinnare.
Låt dig inte luras av sådant. Lyssna hellre till musiken. Alltså inte "hur det låter" utan i vilken setup låter denna artist (valfri sådan, men bäst med någon du inte gillar) som en duktig musiker? Är basisten duktig? Trummisen? Känns det "som om jag är där"? Att leta efter enskilda detaljer ger ofta en suboptimering som man snabbt tröttnar på.
/ B
Ted_B skrev:Bara att lyfta luren är väl att ta i.
Jag vill ha ett par pi60 men då måste jag få plats på provlyssning, ta mig till Stockholm, åka hem, vänta minst tre dagar, ringa och beställa, vänta tills de finns tillgängliga, åka till Stockholm och hämta.
Sedan har man ett par![]()
Nattlorden skrev:Jag har ett par piP, en iP, 16st ambiens2, 4 st ambiens1, 4 st profX, 6st infraY, ett par pi60s-s, ett par i32s, ett cr80s, ett cr80es och har haft ett par i28s.... jag har inte varit i Källaren och det enda par jag köpt från IÖ (via hälare (Naqref RIP)) är de första piP... så jag vill nog inte tycka det är så svårt om man bara bestämmer sig och lägger lite möda bakom att kolla av annonserna några ggr om dagen...
Bill50x skrev:Nattlorden skrev:Jag har ett par piP, en iP, 16st ambiens2, 4 st ambiens1, 4 st profX, 6st infraY, ett par pi60s-s, ett par i32s, ett cr80s, ett cr80es och har haft ett par i28s.... jag har inte varit i Källaren och det enda par jag köpt från IÖ (via hälare (Naqref RIP)) är de första piP... så jag vill nog inte tycka det är så svårt om man bara bestämmer sig och lägger lite möda bakom att kolla av annonserna några ggr om dagen...
Nästa fråga är ju om INO är värda att jobba så mycket för? Jag har lyssnat på piP som lät jättebra, jag har lyssnat på piP och pi60 som låtit kass. Precis som jag hört Linn-högtalare som låtit utomordentligt illa, men också andra modeller som låtit i världsklass.
Jag skulle aldrig köpa högtalare som jag inte lyssnat noga på i sådan miljö som påminner om min egen. Helst vill jag lyssna hemma hos mig men det är ju inte alltid det låter sig realiseras. Det bästa i sammanhanget är nog att hitta en duktig och seriös återförsäljare som kan visa skillnaderna mellan olika högtalare och som också hjälpa till med installationen hemma.
/ B
FBK skrev:Bill50x skrev:Nattlorden skrev:Jag har ett par piP, en iP, 16st ambiens2, 4 st ambiens1, 4 st profX, 6st infraY, ett par pi60s-s, ett par i32s, ett cr80s, ett cr80es och har haft ett par i28s.... jag har inte varit i Källaren och det enda par jag köpt från IÖ (via hälare (Naqref RIP)) är de första piP... så jag vill nog inte tycka det är så svårt om man bara bestämmer sig och lägger lite möda bakom att kolla av annonserna några ggr om dagen...
Nästa fråga är ju om INO är värda att jobba så mycket för? Jag har lyssnat på piP som lät jättebra, jag har lyssnat på piP och pi60 som låtit kass. Precis som jag hört Linn-högtalare som låtit utomordentligt illa, men också andra modeller som låtit i världsklass.
Jag skulle aldrig köpa högtalare som jag inte lyssnat noga på i sådan miljö som påminner om min egen. Helst vill jag lyssna hemma hos mig men det är ju inte alltid det låter sig realiseras. Det bästa i sammanhanget är nog att hitta en duktig och seriös återförsäljare som kan visa skillnaderna mellan olika högtalare och som också hjälpa till med installationen hemma.
/ B
All reklam är bra reklam. Och att testa hemma kan man inte göra för mycket.
HK430 skrev:lyssnade vi på Thyrfing - Vansinnesvisor?
Bill50x skrev:HK430 skrev:lyssnade vi på Thyrfing - Vansinnesvisor?
Jag lyssnar just nu. Sjysst musik! Men vad har denna med "Högtalare i prisklassen 10kkr-20kkr" att göra? Samma fråga kan man förstås ställa till diskussionen om vilka moduler som passar ihop av INO's sortiment. I den prisklassen måste det väl finnas massor av högtalare som kan leverera?
/ B
Bill50x skrev: Det bästa i sammanhanget är nog att hitta en duktig och seriös återförsäljare som kan visa skillnaderna mellan olika högtalare och som också hjälpa till med installationen hemma.
Nattlorden skrev:Bill50x skrev: Det bästa i sammanhanget är nog att hitta en duktig och seriös återförsäljare som kan visa skillnaderna mellan olika högtalare och som också hjälpa till med installationen hemma.
Lättare att få ljuset att gå dubbelt så fort, i min erfarenhet...
Nattlorden skrev:Bill50x skrev: Det bästa i sammanhanget är nog att hitta en duktig och seriös återförsäljare som kan visa skillnaderna mellan olika högtalare och som också hjälpa till med installationen hemma.
Lättare att få ljuset att gå dubbelt så fort, i min erfarenthet...
Bill50x skrev:Nattlorden skrev:Bill50x skrev: Det bästa i sammanhanget är nog att hitta en duktig och seriös återförsäljare som kan visa skillnaderna mellan olika högtalare och som också hjälpa till med installationen hemma.
Lättare att få ljuset att gå dubbelt så fort, i min erfarenhet...
Det blixtrade till här hemma, var det du?
De säljare jag har mest erfarenhet på senare tid är alla mycket duktiga på just detta. Naturligtvis i åtanke att de representerar vissa märken, men det finns ju också en anledning till att de valt just dessa märken.
satsvear skrev:HK430 skrev:lyssnade vi på Thyrfing - Vansinnesvisor?
Nä, det var Opeth - Watershed som vi lyssnade, inte 4 utan intro + 1 låt.
Lyssnade på ett par B&W cm10 för ett tag sedan på klubben, som jag tyckte var trevliga dock var det inte lika roligt när "far åt helvete" spelades...
HK430 skrev:satsvear skrev:HK430 skrev:lyssnade vi på Thyrfing - Vansinnesvisor?
Lyssnade på ett par B&W cm10 för ett tag sedan på klubben, som jag tyckte var trevliga dock var det inte lika roligt när "far åt helvete" spelades...
tänkte bara på att i ditt inlägg där du skrev det först prisade du först i6 och sedan gick det över i hur dåligt vansinnesvisor lät sedan blev till sist ino ett alternativ, blev lite förvirrande. Du får givetvis tycka att ino i6 låter pissigt, men oavsett vill jag gärna höra vad du tyckte i ett eget inlägg.
Nattlorden skrev:Bill50x skrev:Nattlorden skrev:Lättare att få ljuset att gå dubbelt så fort, i min erfarenhet...
Det blixtrade till här hemma, var det du?
De säljare jag har mest erfarenhet på senare tid är alla mycket duktiga på just detta. Naturligtvis i åtanke att de representerar vissa märken, men det finns ju också en anledning till att de valt just dessa märken.
Okej, i dessa trakterna finns inga säljare som inte är samma som för 20 år sedan... (undantaget de som inte vet någonting alls då)
satsvear skrev:HK430 skrev:satsvear skrev:
tänkte bara på att i ditt inlägg där du skrev det först prisade du först i6 och sedan gick det över i hur dåligt vansinnesvisor lät sedan blev till sist ino ett alternativ, blev lite förvirrande. Du får givetvis tycka att ino i6 låter pissigt, men oavsett vill jag gärna höra vad du tyckte i ett eget inlägg.
Ok jag tyckte att i6 lät väldigt trevligt och som jag sa hos dig så mellanregister och övre basregister imponerade! Michael Jackson lät helt fantastiskt!
Därimot när det kommer till sämre kvalité på musik så råder orden skit in - skit ut. Det betyder inte att i6:orna är dåliga utan frågan som det funderas över är om det är en skiva med otrevligt mycket dist, blir den då jobbig att lyssna på pga Inos ickemaskerande ljud. Hoppas det blev bättre förtydlat nu.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 17 gäster