Tidiga reflektioners påverkan på musikåtergivning

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Tidiga reflektioners påverkan på musikåtergivning

Inläggav IngOehman » 2017-09-25 16:33

matssvensson skrev:
Bill50x skrev:Jo, men VAD är det som skiljer sig åt mellan att akustikreglera ett rum för tal resp ett akustiskt instrument? Vår hjärna är ganska duktig på att separera ljud från påverkan av olika miljöer (jag känner igen din röst både i badrummet och utomhus). Handlar det inte i viss mån om att förstärka karakteristiska drag i det man vill återge så det blir tydligare på bekostnad av andra variabler? Kanske är det så att val av rum/miljö redan det är en kompromiss?

/ B

Som jag förstår det är hörbarhet av tal ett begränsat specialfall av akustikreglering (mindre bandbredd samt med speciellt fokus på just de områden som gör talet fattningsbart), jämfört med återgivning av akustisk musik. Som dessutom går ut på att göra talet maximalt uppfattningsbart på största möjliga yta i rummet, inte att det ska låta naturligt återgivet i den givna akustiska miljön - det vill säga att i viss mån försöka förstärka karakteristiska drag i talet så att det blir tydligare på bekostnad av andra variabler.

För musikåtergivning ser jag akustikregleringen kanske mer borde försöka fokusera på att göra återgivningen naturlig och så illusoriskt likt inspelningstillfället som avkodningssystemet, anläggningen och uppspelningsrummet tillåter.

mvh, mats

Du är på rätt väg att dekonstruera problemet - det är nödvändigt att skilja mellan i varje fall tre sorters rum:

1. Rum optimerade för talhörbarhet. Alltså rum där (oftast) en person talar och de som sitter i rummet och lyssnar skall uppfatta det sagda så bra som möjligt.

2. Rum optimerade för att göra musiker njutningsfulla att lyssna på*, men också optimala för musikerna att spela i. Det sistnämnda är en lika viktig faktor, kanske till och med viktigare. "Nästan lika viktig" verkar vissa akustiker resonera, eller till och med "inte så viktigt". De har fel.

3. Rum för återgivning (av både tal och musik). Någon väsentlig skillnad finns inte eftersom det som är optimalt för tal respektive musik i rumsväg redan ligger på inspelningen om inspelningsteknikerna har gjorts sina jobb väl.

Det som gäller för sistnämnda rummet är inte att det bör mångfaldiga ljud med hjälp av tidiga reflexer eller berika klangen med hjälp av sena reflexer (läs efterklang), utan att dess huvuduppgift är att det skall låta bli att påverka det redan inspelade!

Med det sagt finns det en hel hop påverkanseffekter som är svårundvikliga, och om något så är det dessa saker som rum för ljudåtergivning behöver adressera om återgivningen skall bli bra. Därför ÄR både hårda reflexer och diffusserade reflexer något som behöver finnas i rum för återgivning, men inte för att vi behöver höra dem utan för att de kan läka igen andra provlem både i rummet och hos stereosystemet.

Det betyder att det rummet behöver göras med hänsyn till, är hur vår hörsel fungerar och hur det samverkar med hur stereosystemet påverkar ljudhändelsen! Därmed inte sagt att ens en fullständig kunskap om allt sådant pekar ut entydiga lösningar.

Det finns mycket som gör att så inte blir fallet.

En faktor är att vissa "fel" (JM och andra med liknande vrångbild av rummets roll runt en musikanläggning skulle kanske kalla den för rätt?) som lyssningsrummet gör kan vara tilltalade, andra är hörbara och harmlösa. Hur man utnyttjar dessa två kategorier för att undertrycka saker som är mera harmfulla är en stor del av hemligheten med att skapa ett bra rum för ljudåtergivning.

En annan faktor är förstås att "stereosystemet" inte är något entydigt. Det kan betyda återgivning med två kanaler, eller med 5, eller med 7, eller med 13... och därtill kanske disparata baskanaler. :?

Beroende på vad för sorts stereosystem man pratar om så kan lösningarna argumenteras skall väljas lite olika.

- - -

Men det är överkurs om vi inte kommit längre i diskusssionen än att vissa (talar självklart inte om dig Mats) tror att ett klassrum/en föreläsningssal per automatik blir det optimala att ställa in stereon i. 8O

Sådan okunskap/oförnuftigt tänkande behöver liksom hanteras innan det är meningsfullt att gå djupare in på vad som gör ett rum lämpligt för återgivning av inspelade ljud.

Vh, iö

- - - - -

*Det är förstås en enorm förenkling att säga att det finns tre sorters rum, om det får någon att tänka något annat än tre kategorier. Det är alltså inte alls sant att det finns tre recept för rum. Det finns ofantligt många, sett ur en akustiskers synvinkel. Och det är framförallt när man pratar om kategori två - rum för musiker att spela i och lyssnare att lyssna i - som det är viktigt att klargöra att det finnas (av goda skäl) ofantligt många olika recept. Skälet för förstås att det finns ofantligt många olika sorters musik och musikinstrument.

Ett bra live-musikrum kan vara allting från en skog/en gata/ett utomhustorg till en gigantisk katedral eller en stengrotta.

Det "bra rummet" identifieras ju genom att vara avsett och/eller genom att leverera(/komplettera) med något njutbart.

Skotska säckpipor och glasfibertrummor skulle jag inte vilja höra i ett vardagsrum, inte heller ett jazzband i en stenkyrka. En orgel vid strandkanten kan även de ge ett resultat långt ifrån vad som är önskat.

Har hört alla de nämnda och... får man kanske säga "fel men intressant"? ;) Fast fel är ju kanske fel ord. Musik är levande konst och om någon konstnär vill skapa något nytt och udda så är det bara fel om det inte var avsett. Däremot kan man ju tänka sig att det är fel på riktigt om en icke-konstnär, det vi kan säga en administratör, flyttar en stråkkvart från en passande sal till en opassande (säg ett klassrum) på grund av oförstånd/oförmåga att förstå varför det inte är en bra lösning.

Man kan t ex tänka sig att administratören läst att klassrum är akustiskt optimala, utan att förstås att optimum inte är något entydigt (och utan att förstås att klassrum dessutom sällan är vad de borde vara!). Det beror på och det beror på mycket.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
AndersHa

Inläggav AndersHa » 2017-09-25 18:43

IngOehman skrev:Ett bra live-musikrum kan vara allting från en skog/en gata/ett utomhustorg till en gigantisk katedral eller en stengrotta.

Det "bra rummet" identifieras ju genom att vara avsett och/eller genom att leverera(/komplettera) med något njutbart.

Skotska säckpipor och glasfibertrummor skulle jag inte vilja höra i ett vardagsrum, inte heller ett jazzband i en stenkyrka. En orgel vid strandkanten kan även de ge ett resultat långt ifrån vad som är önskat.

Med risk för att bli lite filosofisk så finns det olika behov att uppfylla från det att konst skapas till det att mottagaren får en upplevelse. Musikern skapar något med de instrument den använder. Denne gör det av olika skäl. Med sina intränade förmågor att använda instrumenten men även med sina egna känslor. Det finns olika anledningar till att vilja förmedla något. Vi har alla olika verktyg och förmågor för det. Musik är ju en musikers sätt att kommunicera och ge av sig själv till andra som tycker om detta uttryckssätt. Ett av många sätt att dela känslor och njutning med andra.
En inspelning med förhållandevis tydligt definierade akustiska egenskaper i en studio borde ger möjlighet till en ganska precis återgivning av inspelningen förutsatt bra högtalare mm och ett rum vars akustiska och fysiska egenskaper kan optimeras. Men när vi ska återge en inspelning hemma i vardagsrummet -vad vill jag uppleva egentligen? Kanske inte hur det lät i studion utan mer levande. Mer närvaro. Mer känslor. Om rummet blir en del av att öka närvarokänslan UTAN att förvränga det musikern vill förmedla så har vi nog uppåt det vi vill. Frågan blir kanske om tidiga reflektioner kan ses som ett verktyg för att skapa en förhöjd musikalisk upplevelse utan att förvränga det det musikern skapat? Om det är så att vi kan se dem som ett verktyg, så behöver vi förstå hur vi kan använda det för att på olika sätt uppnå känslan av att komma närmare det musikern ville förmedla - och det är kanske det denna tråd handlar om.

Mvh, Anders

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-09-25 23:23

JM skrev:
Svante skrev:
JM skrev:Boken beskriver hur vi hör enligt senaste psykologi forskningen. Speciellt avsnitten map hur vi upplever reflexer är lätt om du kan lite basal psykologi. Utifrån forskningsresultaten är det inte svårt att förställa sig hur det optimala lyssningsrummet skall se ut. Boken är betydligt mer uppdaterat och djuplodande än tex Floyd Toole. Tyvärr upplevs boken som för svår för Amerikanska college studenter. Författaren är engelsman med ett stort ordförråd och ogillar övertydlighet.
Läs boken i etapper.

JM

Men står det något i boken om hur man bäst akustikbehandlar rum för ljudåtergivning?

Ja. Entydigt kan sammanfattningen av den senaste forskningsresultaten inom psykoakusik som redovisas i boken tillämpas på hur du hör optimalt i stora eller små rum.
Resultaten i boken ger en betydligt bättre förståelse för hur optimala rum skall se ut än de flesta böcker i psykoakustik/akustik.
Har någon en bättre bok är jag beredd att omprova min uppfattning.

JM

Det låter inte som det står i boken hur man bäst akustikbehandlar rum, utan att man ska komma på det själv utifrån vad som står där. Kan du ge något exempel på vad det står i boken om hur man bäst akustikbehandlar rum för ljudåtergivning?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-09-26 07:23

matssvensson skrev:
Bill50x skrev:Jo, men VAD är det som skiljer sig åt mellan att akustikreglera ett rum för tal resp ett akustiskt instrument? Vår hjärna är ganska duktig på att separera ljud från påverkan av olika miljöer (jag känner igen din röst både i badrummet och utomhus). Handlar det inte i viss mån om att förstärka karakteristiska drag i det man vill återge så det blir tydligare på bekostnad av andra variabler? Kanske är det så att val av rum/miljö redan det är en kompromiss?

/ B

Som jag förstår det är hörbarhet av tal ett begränsat specialfall av akustikreglering (mindre bandbredd samt med speciellt fokus på just de områden som gör talet fattningsbart), jämfört med återgivning av akustisk musik. Som dessutom går ut på att göra talet maximalt uppfattningsbart på största möjliga yta i rummet, inte att det ska låta naturligt återgivet i den givna akustiska miljön - det vill säga att i viss mån försöka förstärka karakteristiska drag i talet så att det blir tydligare på bekostnad av andra variabler.

För musikåtergivning ser jag akustikregleringen kanske mer borde försöka fokusera på att göra återgivningen naturlig och så illusoriskt likt inspelningstillfället som avkodningssystemet, anläggningen och uppspelningsrummet tillåter.

mvh, mats

Det var ett vettigt inlägg. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-09-26 11:14

Håller med.

Mats driver ingen tumregeljakt utan spjälkar upp problemet konkret och slipper blanda ihop "bra för X" med "bra för Y" och kan då även undvika att tro att "bra punkt" finns.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-09-26 12:29

AndersHa skrev:
IngOehman skrev:Ett bra live-musikrum kan vara allting från en skog/en gata/ett utomhustorg till en gigantisk katedral eller en stengrotta.

Med risk för att bli lite filosofisk så finns det olika behov att uppfylla från det att konst skapas till det att mottagaren får en upplevelse. Musikern skapar något med de instrument den använder. Denne gör det av olika skäl. Med sina intränade förmågor att använda instrumenten men även med sina egna känslor. Det finns olika anledningar till att vilja förmedla något. Vi har alla olika verktyg och förmågor för det. Musik är ju en musikers sätt att kommunicera och ge av sig själv till andra som tycker om detta uttryckssätt. Ett av många sätt att dela känslor och njutning med andra.
En inspelning med förhållandevis tydligt definierade akustiska egenskaper i en studio borde ger möjlighet till en ganska precis återgivning av inspelningen förutsatt bra högtalare mm och ett rum vars akustiska och fysiska egenskaper kan optimeras.

Inte bara en precis återgivning utan även en maximalt levande, närvarande och med alla känslor uttryckta.

AndersHa skrev:Men när vi ska återge en inspelning hemma i vardagsrummet -vad vill jag uppleva egentligen? Kanske inte hur det lät i studion utan mer levande. Mer närvaro. Mer känslor.

Mer levande, mer närvaro, mera känslor? Oavsett hur inspelningen lät i studion?

Det låter konstigt. Men okej, säg att det är målet att skapa en extra allt-återgivning. Duger det då, eller är det så att man helt vill ha ännu mera extra, och sen ännu mera extra, i all oändlighet?

Varför vill man inte hellre höra det som det skapades?

- - -

Egentligen är det en prematur fråga eftersom jag utan att invända (så här långt) har låtsats som om det där receptet för att skapa mer levande, mer närvaro, mera känslor, verkligen finns.

Men det gör det ju inte. Inte ovillkorligt. En återgivning utan sådana extra tillägg kan ju återge obegränsat. Det blir inspelningen som bestämmer och så bra som den är, blir det, utan gräns uppåt. :)

För (nästan) varje tillägg man gör så begränsar man vilka uttryck som inspelningen kan göra. :( Varje tilllägg blir en karaktär som alla ljud som återges drabbas av. Det uppstår sameness. Lägger man till säg tre reflexer så försvinner förmågan att skapa ett ljud i lyssningsrummet som bara repeteras två gånger, en gång, eller noll gånger (en ensam transient).

Nu menar jag inte att det betyder att det idealiska lyssningsrummet är ett ekofritt rum, men jag menar att man kanske bör fundera lite på om det där receptet för "mera levande, mera närvaro, mera känslor" är en dröm eller om ett sådant receps verkligen kan finnas - INNAN man bestämmer att det är ett bra recept. ;)

Min uppfattning är att receptet inte finns. Men samtidigt så är det inte enkelt utan komplext, och tillagda reflexer (från lyssningsrummet) är en del av ett annat recept - det som mildrar stereosystemfelen. Då talar vi om reflexer som inte är avsedda att berika, bara att läka. Och som tillför ljud på ett sätt som inte interfererar med upplevelsen av ljud därframme i ljudbilden. Det i sin tur betyder lite olika saker för tvåkanalig lyssning och för flerkanaligare lyssning, men skillnaden är inte så stor att man inte kan göra ett lyssningsrum som är prima för båda.

Och egentligen är det ju hur lätt som helst att bilda sig en konkret uppfattning om saken (utan att behöva bygga det på en övertygelse byggd på auktoritetstro). Det finns ju massor av rum som är byggda av människor som läst böcker om rum för musikspelning och som inte förstått att de inte är applicerbara på musikÅTERGIVNING - och därför byggt rum med diffussorer från golv till tak, hårda golv och ibland till och med dämpade tak (eftersom böckerna de läst talar om värdet av laterala reflexer...) och som ger enorma mängder tidiga reflexer...

Så lyssna i sådana rum, det låter förfärligt! Så förfärligt att jag bara vill dra ned volymen och ha tyst.

Och är man så invand att man inte reagerar, så ge er själva då chansen att jämföra med hur samma inspelningar låter i bra rum för musikåtergivning. DÅ för man höra musiken med liv, närvaro och alla känslor som finns där.

Det absurda med de där knasiga "extremrummen" fulla av diffussorer är att det som regel låter väsentligt bättre i vilket större vanligt vardagsrum som helst i klassisk stil. Alltså bokhyllor, gardiner, äkta matta på golvet och en soffgrupp och tavlor på väggarna.

Jag säger som Johan Lindroos: Jag börjar bli allergisk mot diffusorer!

Det finns ställen där en vettigt konstruerad (nota bena) diffusor gör gott, men alla de där matematiskt optimerade diffussorerna skapar något så onaturligt att jag knappt längre står ut i rum fulla av dem. Det är som om de är beräknade för att våra hjärnor inte skall kunna förstå dem! De dödar allt det som är musik!

De berikar inte, gör inget levande, tillför ingen närvaro förhöjer inga känslor. Det de gör är som båda döda och sedan sminka. Men ett sminkat lik påminner inte överdrivet mycket om en levande människa.

AndersHa skrev:Om rummet blir en del av att öka närvarokänslan UTAN att förvränga det musikern vill förmedla så har vi nog uppåt det vi vill.

Om?

Om diffusorer (eller rättare sagt väldiga möngder tidiga reflexer) får det att regna guld, om diffusorer får folk att bli mera intelligenta, om diffusorer gör att alla krig upphör, om diffusorer vänder tiden så man blir yngre, om diffusorer...

Men så blir det ju inte! Hypotesen saknar mening när den hoppas på ett resultat som inte är faktiskt.

Och igen - om den närvaro som finns på inspelningen (väl återgiven) inte duger utan den bör ökas, i hur många steg bör den i så fall ökas? Jag misstänker att den upplevelse av brist på närvaro beror på annat är för lite tillagd färgning från anläggning och rum.

Kanske är det verkliga problemet för dåliga inspelningar? Mastringsvansinnet som pågått sedan urminnes tider men som vansinneseskalerat de senaste årtiondena?

Eller något annat, inte vet jag. Vet för lite om upplevelserna att "det saknas liv och närvaro".

Vad jag tycker mig se tydligt dock, är en övertygelse om att en massa tidiga reflexer i lyssningsrummet skapar liv och närvaro. I ett föreläsningsrum är värdet av de tidiga reflexerna tydligt. De ökar signifikant hörbarheten eftersom repetitionen ökar ljudstyrkan. Men när man jämför med förstärkning och inga tidiga reflexer så ökar ju hörbarheten ännu mera... och högtalarsystem i föreläsningssalar ökar hörbarheten mest när de har hög och inte låg direktivitet...

Hur det hänger samman är inte svårt att förstå.

Tvåkanalig musikåtergivning (eller talåtergivning) är dock ett specialfall och sanningen när det gäller att göra det så troget som möjligt är inte att maximera eller minimera någon faktor, även om jag förstår hur sådana tumregelliknande svar är tilltalande och efterfrågas.

Men tyvärr är det komplext och inte enkelt, och en högtalares direktivitet bör vara lagom, vilket betyder olika saker i olika (stora) rum. Olika rum behöver även olika åtgärder för att nå optimal mängd rumsljud, från rätt riktningar och i rätt tid.

De förhållanden som tar lyssnaren så nära ursprungshändelsen som möjligt, helt enkelt! :)

Och det handlar inte om att färga rätt, det handlar om att minimera alla färgningar. I vissa fall förvisso genom att bekämpa ont med ont, men det skall inte förväxlas med att det rummet gör "förskönar". Det finns förskönande påverkan i rum också (och förfulande) men de viktigaste rummet kan göra är det som motverkar systemorsakade förfulningar.

AndersHa skrev:Frågan blir kanske om tidiga reflektioner kan ses som ett verktyg för att skapa en förhöjd musikalisk upplevelse utan att förvränga det det musikern skapat? Om det är så att vi kan se dem som ett verktyg, så behöver vi förstå hur vi kan använda det för att på olika sätt uppnå känslan av att komma närmare det musikern ville förmedla - och det är kanske det denna tråd handlar om.

Man kan se allting som verktyg. Inget fel med det.

Men det blir problematiskt om de ses som kryddor (det vill säga om man BARA ser dem som kryddor). Jag får lite känslan av att du tänker i sådana banor, eller?

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2017-09-26 13:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-09-26 13:01

"Varför vill man inte hellre höra det som det skapades?"

Varför vill man hellre höra det som det skapades?

Jag tycker inte att det är underligt att ibland lägga till, dra ifrån eller vända på det som serveras. Jag förstår inte vad som är konstigt med det!
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2017-09-26 13:33

Det var ett bra inlägg överlag IÖ, tycker jag alltså.

Nedsablingen av matematiskt uträknade diffusorer kanske var lite för kategorisk. Jag vill gärna tro att det är mer positivt med sådana på väggen bakom soffan, jämfört med om väggen vore helt plan. Men mackapärerna ska ju inte var så nära att dom funkar som obekväma nackstöd eller mystiskt stämda instrument. Jag kommer ihåg en QRD-variant jag spikade ihop mot primtal 23, ca 1 m bred med största djup 28 cm. Drog man snabbt med fingrarna eller pinne över fronten, kunde en snitsig person spela en truddelutt, då facken med olika djup reflekterade olika frekvenser olika bra. Lite som stavlängderna på en xylofon påverkar vilken ton som avges. På för nära avstånd hinner det inte bli en kaotiskt blandning av reflekterade frekvenser, utan vissa kommer det höras för mycket utav medan andra "dödas". Någonstans 1,5+ m avstånd kan var OK, mer om dom är riktigt djupa.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-09-26 14:12

darkg skrev:"Varför vill man inte hellre höra det som det skapades?"

Jag tycker inte att det är underligt att ibland lägga till, dra ifrån eller vända på det som serveras. Jag förstår inte vad som är konstigt med det!

Det är väl inget konstigt med det. Det blir ju lättare också om man vet effekterna av de olika val man gör i allt från elektronik, högtalare, o rum som diskuteras just här. Alltså om man vet vad man vill uppnå och hur man når dit, och det är inte alltid så lätt.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2017-09-26 14:39

Jag upplever att en hel del utvärderar hur "luftigt" och "stort" ljudet är från en anläggning (inkl rummet) som beviset hur bra den anläggningen är. För egen del så utvärderar jag hur stor skillnad i "luftighet" och "storhet" det är mellan olika inspelningar, hur bra anläggningen (inkl rummet) är. Det vill säga, en torr Rammstein inspelning vill jag återge torrt utan addera egen "rymd"/"luftighet", på samma sätt som jag inte vill addera samma extra rymd/luftighet när jag lyssnar på en bra inspelad körskiva som redan har den rymd och luftighet på inspelningen.

För egen då så har jag svårt med rum som bygger på mycket diffusorer, då jag upplever ljudet, från de rum jag lyssnat på, som luddigt, ofokuserat och med mindre skillnader mellan olika inspelningar. Det blir en sameness över allt man spelar, vilket jag upplever som trist. Smaken är helt klart som baken. :D

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-09-26 14:47

Varför måste man se inredningsdetaljer som antingen diffusorer eller absorbenter? Kan man inte bygga saker som är lite av varje, och i varierande grad för olika syften? Är inte problemen med renodlade och överanvända diffusorer just att de helt saknar (nåja) absorption, liksom att man i överdämpade rum kan sakna reflexioner, diffusa eller inte?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-09-26 15:46

Jo, och?

darkg skrev:"Varför vill man inte hellre höra det som det skapades?"

Du har helt rätt. Jag delar din åsikt fullständigt. Men den adresserar inte min fråga.

Jag vill höra det, som det skapades, och i förekommande fall betyder det att jag vill lägga till, dra ifrån eller vända på det! :)

Det är ett av skälen till att jag vill höra det som det var - för att jag först då vet om jag behöver göra något åt det. Det torde inte komma som en överraskning för någon att jag är mycket liberalt inställd till vad folk gör för val i sina hem. Jag är helt för all frivilligt, medvetet vald färgning av musiken. Det är inte en moralfråga. Var och en bör göra som de vill. Men KAN de göra det? Har de möjligheten att välja om de inte har möjligheten att höra något rimligt ofärgat som utgångspunkt?

- - -

SÅ - jag är inte främmande för att färga, men det betyder inte att min utgångspunkt är att det blir bättre (ens subjektivt) när man färgar! Det beror på och det beror på mycket.

Min utgångspunkt är att jag inte vet - men vill veta. Därför vill jag undersöka saken. Därför vill jag höra fonogrammen som de är, det vill säga så nära dit jag kan komma. Först då vet jag om jag vill ändra något.

Det jag vänder mig emot är utgångspunkten att det bör adderas en massa tidiga reflexer för att det skall bli "tillräckligt levande, tillräckligt närvarande, tillräckligt känslostark upplevelse". Speciellt vänder jag mig emot det när det framgår att den som tror så bygger det på att de läst en text avsedd för utbilda okunniga i att förstå hur en sal för musik fungerar och varför den gör som den gör och det hörs som det hörs.

Olika rum har HELT OLIKA UPPGIFTER, av väldigt entydiga och konkreta skäl. Och det som är "rätt" när man skapar musik - salen där musikerns spelar - är något väldigt annorlunda än vad som är "rätt" när man spelar in musiken och vill återge den med en hifi-anläggning. I det senare fallet finns det förstnämnda rummet på inspelningen.

Och bara för att undvika missförstånd och feltolkningar - den finns ingen entydig och konkret beskrivning på hur en musiksal skall se ut, det beror på och det beror på mycket. Men för ett specifikt fall kan man skapligt noga veta vad som är "rätt". Detsamma gäller rum för återgivning av musik, även om osäkerhetsfaktorerna är väsentligt mindre då, i varje fall om man fokuserar på det som är konkret och bygger på önskemålet ursprungstrohet och vilar mot hur vi fungerar som audiologiska och psykoakustiska varelser.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2017-09-26 15:56, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-09-26 15:52

Svante skrev:Varför måste man se inredningsdetaljer som antingen diffusorer eller absorbenter? Kan man inte bygga saker som är lite av varje, och i varierande grad för olika syften? Är inte problemen med renodlade och överanvända diffusorer just att de helt saknar (nåja) absorption, liksom att man i överdämpade rum kan sakna reflexioner, diffusa eller inte?

Medhåll, det behövs både absorbtion och diffussion. Men framför allt vill jag att rummet jag befinner mig ska kännas som ett rum, inte som en ekokammare (= modernt inredningsideal utan möbler och textilier) eller en döddämpad gravkammare (=överdämpat rum). Och när jag har ett rum som är behagligt att vistas i, DÅ väljer jag högtalare och elektronik som fungerar där. OK att jag accepterar lite småfix som tex dämpning bakom huvudet om lyssningsplatsen är för nära väggen eller bakom högtalarna om deras konstruktion så kräver. Men rummet ska vara akustiskt behagligt att vara i. Min hjärna klarar att frekvensgångsmässigt sortera ut det som jag lyssnar på, det klarar den dock inte med andra typer av (olinjär) dist.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-09-26 16:30

Adhoc skrev:Det var ett bra inlägg överlag IÖ, tycker jag alltså.

Nedsablingen av matematiskt uträknade diffusorer kanske var lite för kategorisk. Jag vill gärna tro att det är mer positivt med sådana på väggen bakom soffan, jämfört med om väggen vore helt plan. Men mackapärerna ska ju inte var så nära att dom funkar som obekväma nackstöd eller mystiskt stämda instrument.

Lite för kategorisk? Ja, kanske, om det uppfattades så. Jag var otydlig. Problemet är ju inte att de är matematiskt uträknade (duhhh... :)) problemet är att man bestämt vad målet skall vara utan att först studera hörseln och lärt sig vad (vilka egenskaper) som ger vilka resultat!

Att bara bestämma att en distribution i tiden och rummet som minimerar frekvensberoenden och maximerar en cosinusliknande effekt-spridning, är lika dumt som att bestämma det är en bra utvärderingsmetod att placera en ensam högtalare avsett för stereofoniskt bruk i ett ekofritt rum och bestämma att en rak tonkurva är målet.

Det är okunnigt och dumt, och resulterar i dåliga produkter.

Det betyder inte att en plan vägg i ett lyssningsrum inte KAN vara en ännu värre yta - men om målet är ett bra rum så tycker jag det är rimligt att direkt slänga alla lösningar vars poäng är att var "lite mindre dåliga".

Adhoc skrev:Jag kommer ihåg en QRD-variant jag spikade ihop mot primtal 23, ca 1 m bred med största djup 28 cm. Drog man snabbt med fingrarna eller pinne över fronten, kunde en snitsig person spela en truddelutt, då facken med olika djup reflekterade olika frekvenser olika bra. Lite som stavlängderna på en xylofon påverkar vilken ton som avges. På för nära avstånd hinner det inte bli en kaotiskt blandning av reflekterade frekvenser, utan vissa kommer det höras för mycket utav medan andra "dödas". Någonstans 1,5+ m avstånd kan var OK, mer om dom är riktigt djupa.

Ja, men bra jämfört med något som är bra på riktigt blir de inte förrän de är oändligt långt borta. :)

Som sagt - jag har utsatts för allt för många QRD-diffussorer och liknande, för att idag stå ut med dem. Jag har blivit allergisk mot dem! Och bara så ingen tror att jag är den upplevelsens rapporterings upphovsman så är det Johan Lindroos som jag först hörde yttra dom orden. Men jag håller med. Om jag skulle tvinga utnämna något mojängs egenskaper som omusikaliska så slåss två saker om det - kompressorer och diffusorer.

Tror ingen musikintresserad människa skulle acceptera en permanent inkopplad kompressor i anläggningen. Och jag känner inte till en enda person (musikintresserade eller inte) som skaffat sig ett lyssningsrum dominerat av diffusorer som stått ut med det under mer än några år. Det betyder inte att sådana fall inte finns, men alla sådana som som jag kommit i kontakt med har nått gränsen för att stås ut med (ägaren har valt att gå en annan bättre väg) efter allt ifrån några månader till några år.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-09-26 16:52

IngOehman skrev:Och jag känner inte till en enda person (musikintresserade eller inte) som skaffat sig ett lyssningsrum dominerat av diffusorer som stått ut med det under mer än några år.

Inget rum blir bra med enbart diffusorer - eller absorbenter. I detta fallet är en salig blandning det bästa om man inte har möjlighet att bygga nytt. Alltså, vinklade väggar och språng, olika material, varierande inredningsdetaljer i form av bokhyllor och textilier, tung polstrad soffa i kobination med lättare möbler osv - all denna variation skapar en bra lyssningsmiljö. Om högtalarna inte gillar den miljön, byt högtalare. Man vill ju trivas i lyssningsrummet också, eller hur?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-09-26 17:43

Jag tror inte på den där sortens försök att skapa tumregler.

Det du skriver är förvisso ospecifikt, men det är ÄNDÅ en förenkling, en sorts tumregel, och den är, som sådana alltid är, falsk.

Rum helt utan diffusorer kan bli utmärkt bra. Vad som är lämpliga akustiska "komponenter" (i form av akustikpaneler eller möbler eller vad som helst) beror även väldigt mycket på rummet. Inte bara storlek utan även form och material i olika riktningar. Hela ideen att det finns ett recept är fel och falsk. Det gör det inte. Det finns bara resultat - och en massa verktyg.

Precis som när man bygger ett hus så är det oklart vilka verktyg man behöver, innan man vet tillräckligt om huset. Är det ett betonghus, eller trähus, ett av torv eller kanske papper?

På samma sätt kan saker som absorberar, diffuserar eller reflekterar på annat sätt vara verktyg för skapandet av det goda musiklyssningsrummet.

Vh, iö

Användarvisningsbild
AndersHa

Inläggav AndersHa » 2017-09-26 19:14

IngOehman skrev:
Jag säger som Johan Lindroos: Jag börjar bli allergisk mot diffusorer!

Det finns ställen där en vettigt konstruerad (nota bena) diffusor gör gott, men alla de där matematiskt optimerade diffussorerna skapar något så onaturligt att jag knappt längre står ut i rum fulla av dem. Det är som om de är beräknade för att våra hjärnor inte skall kunna förstå dem! De dödar allt det som är musik!

IngOehman skrev:
Kanske är det verkliga problemet för dåliga inspelningar? Mastringsvansinnet som pågått sedan urminnes tider men som vansinneseskalerat de senaste årtiondena?

Eller något annat, inte vet jag. Vet för lite om upplevelserna att "det saknas liv och närvaro".

]
Men det blir problematiskt om de ses som kryddor (det vill säga om man BARA ser dem som kryddor). Jag får lite känslan av att du tänker i sådana banor, eller?

Vh, iö

Intressant resonemang och diskussion om diffussorer! Och diffuserar man reflektioner så borde den "spektralt diffusa" energin adderas i lyssningspunkten till det direkta ljudet. Dessutom kommer det diffusserade ljudet komma från alla håll. Man kan kanske förenklat säga att man ur alla perspektiv adderar en diffus komponent till det vi hör i en punkt, vilket jag har svårt att se det positiva i. Men är det så att vi känner mer närvaro om ljudet vi upplever i rummet inte bara är direktljud, utan att det finns en bidrag från exempelvis sidoväggarna med genom tidiga reflektioner - även om detta har viss negativ inverkan på direktljudet?

Jag har läst att många upplever det fördelaktigt för ljudupplevelsen när tidiga reflektioner finns med i ljudbilden förutsatt att högtalarna har en bra spridning. Jag har själv för liten erfarenhet för att kunna uttala mig om detta handlar om mer levande, mer närvaro eller kanske en intimare känsla av återgivningen. Oavsett inspelningen så behövs ju ändå rummet för att skapa detta - för 2-kanalsuppspelning i alla fall. Så kanske kan lyssningsrummet bidra till en större upplevelse än ljudupptagningen vid inspelningen även om det blir vissa negativa effekter av reflektioner när det gäller direktljudet. Det blir en komplexitet i detta där man måste hitta en balans förstås.

Tidiga reflektioner har både en framsida och en baksidan som mycket i livet. Jag tror inte de kan ses som en krydda, utan ett verktyg som har både upp- och nedsidor. Men i en bra balans med direktljudet med tanke på riktning, tid och nivå kan de förhöja upplevelsen. Men det blir som ni skriver en komplex ekvation där rummet, högtalarna och anläggning i övrigt samspelar. Och som om inte det räcker har vi ju olika tycke o smak med.

Och dåliga inspelningar är så deprimerande :-( Visst är det säkert komplext att skapa bra inspelningar, men idag borde både kunskap och teknik räcka till för att kunna spela in alla typer av musik med den känsla, närvaro osv som musikerna vill förmedla.

Hoppas jag gav svar på era frågor kring mina funderingar o tankar...

Mvh, Anders

Användarvisningsbild
AndersHa

Inläggav AndersHa » 2017-09-26 20:32

Kompressorer ligger väldigt högt på min lista... sen är det tragiskt att höra dåliga inspelningar med bra musik. Att lyssna på ett instrument där klangen inte alls stämmer med en verklig upplevelse är inte så kul. Som att dricka ett fint vin som har efterjäst. Det blir svårt att njuta.

mvh, Anders

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2017-09-26 21:06

AndersHa skrev:Jag har läst att många upplever det fördelaktigt för ljudupplevelsen när tidiga reflektioner finns med i ljudbilden förutsatt att högtalarna har en bra spridning. Jag har själv för liten erfarenhet för att kunna uttala mig om detta handlar om mer levande, mer närvaro eller kanske en intimare känsla av återgivningen. Oavsett inspelningen så behövs ju ändå rummet för att skapa detta - för 2-kanalsuppspelning i alla fall. Så kanske kan lyssningsrummet bidra till en större upplevelse än ljudupptagningen vid inspelningen även om det blir vissa negativa effekter av reflektioner när det gäller direktljudet. Det blir en komplexitet i detta där man måste hitta en balans förstås.

Läs gärna och begrunda stora delar i det Ingvar skriver här i tråden. Speciellt detta stycke fångade mina tankar:
IngOehman skrev:Min uppfattning är att receptet inte finns. Men samtidigt så är det inte enkelt utan komplext, och tillagda reflexer (från lyssningsrummet) är en del av ett annat recept - det som mildrar stereosystemfelen. Då talar vi om reflexer som inte är avsedda att berika, bara att läka. Och som tillför ljud på ett sätt som inte interfererar med upplevelsen av ljud där framme i ljudbilden. Det i sin tur betyder lite olika saker för tvåkanalig lyssning och för flerkanaligare lyssning, men skillnaden är inte så stor att man inte kan göra ett lyssningsrum som är prima för båda.

Jag har fetat och strukit under det jag tycker är centralt i resonemanget, och jag kan inte påminna mig att jag läst det mer tydligt uttryckt någon annanstans tidigare.

Och det finns naturligtvis inte bara ETT recept som passar allt, utan det beror på massor av saker - som hur inspelningen är gjord, typ av avspelningssystem, hur det är konstruerat, placeringen i lyssningsrummet och hur rummet är konstituerat etc. etc.

Jag är fantastiskt nöjd med resultatet i mitt lyssningsrum - med mina egna högtalare jag försökt konstruera för att funka ställda upp mot långväggen i rummet och att då bli minimalt påverkade av första reflexen från den ljudfondväggen samt sprida ljudet fördelaktigt i rummet. Avståndet till sidoväggarna är drygt en meter på vardera sida med tre meters takhöjd. Ingen akustikreglering alls i rummet utom den integrerade i själva högtalarna, förutom helt vanliga möbler, tavlor på väggarna, en välfylld bokhylla en bit bakom lyssningssoffan samt mammas gamla fina motivmatta på golvet. Kan kanske inte redogöra exakt varför på varje enskild detalj, men det funkar för mig i alla fall :D.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-09-26 21:22

Ja, så ser jag på det. Har även när jag läst saker du skrivit tidigare fått intrycket stt du ser på det på ett väldigt liknande sätt.

AndersHa skrev:Kompressorer ligger väldigt högt på min lista... sen är det tragiskt att höra dåliga inspelningar med bra musik. Att lyssna på ett instrument där klangen inte alls stämmer med en verklig upplevelse är inte så kul. Som att dricka ett fint vin som har efterjäst. Det blir svårt att njuta.

mvh, Anders

Jo, kanske men det finns något som är mycket värre - bra inspelningar av dålig musik. :)

Sådana har jag noll behållning av.

Vh, iö

Användarvisningsbild
AndersHa

Inläggav AndersHa » 2017-09-26 21:43

IngOehman skrev:Jo, kanske men det finns något som är mycket värre - bra inspelningar av dålig musik. :)

Sådana har jag noll behållning av.

Vh, iö

:D :D /Anders

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-09-26 22:13

Med risk för att bli filosofisk - frågan är om dåliga inspelningar av dålig musik är ännu värre, eller om kontrasten mellan en bra och en dålig komponent är det som gör den dåliga värre?

Skulle världen bestå av idel ihopkopplingar av dålig musik och dåliga inspelningar så skulle jag inte se det som ett stort problem. Ljudkvaliteten så sådant jag inte önskar lyssna på ändå, har jag svårt att bry mig mycket om, men ändå bryr jag mig lite.

Dels är dålig ljudkvalitet ett dåligt omen, drabbar det A så kan det drabba B, även om det just nu bara skulle drabba det jag ändå inte bryr mig om. Dels är det smaken som avgör vad som är bra musik och vad som inte är det - dålig musik är högst subjektivt. Och jag bryr mig, om det drabbar någon som inte delar just min åsikt om att musiken ifråga är dålig.

Vh, iö

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2017-09-26 22:16

Det allra värsta borde väl vara ingen inspelning alls av bra musik?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-09-26 22:21

gflar skrev:Det allra värsta borde väl vara ingen inspelning alls av bra musik?

Nä. Det är ju sådan musik man upplever live, och det är väl det bästa av det bästa? Eller kan vara.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-09-26 22:29

Eller, ingen inspelning alls.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-09-26 22:31

Ingen avspelning vore väl snäppet värre.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2017-09-26 22:43

Svante skrev:

Nä. Det är ju sådan musik man upplever live, och det är väl det bästa av det bästa? Eller kan vara.

Helt klart :) Jag åker ganska ofta på Konsert, men det optimala vore ju att få artisterna hem till sig när man är sugen, och det är man ju nästan varje dag.
En garderob full med favoritband/artister, bara att välja efter behag 8)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-09-26 23:01

darkg skrev:Ingen avspelning vore väl snäppet värre.

Ja, det var dit jag ville komma i resonemanget. All musik skall förbjudas och utrotas.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-09-26 23:37

Jag tillhör dem som faktiskt inte håller live-musik som "det enda, riktiga och bästa" och musik på fonogram som "något på alla sätt underlägset" (jag citerar ingen, visar bara två tänkbara attityder).

- - -

Jag älskar livemusik när den är bra, men jag älskar verkligen de fall där bra musik blivit inspelad också, och på många sätt tycker jag det är bättre!

Inte för att upplevelsen blir bättre, det är alls inte säkert att den blir det, men den kan bli praktiskt taget lika bra. Ibland till och med något bättre (inte minst på grund av att man sitter bättre, kanske har en GT i handen...).

Inte heller för att jag då kan uppskatta både musiken och anläggningen, dubbel njutning liksom. Inte alls. Anläggningen struntar jag helt i, den är ett verktyg bara.

- - -

Nej, skälet är att inspelad musik är evig.

Med den inspelade musiken kan man göra något som är omöjligt med live-musik (utom viss elektronisk) nämligen att lära känna EN specifik musikhändelse (den inspelade) genom repetition. Men kan höra den om och om igen. Det är lätt att glömma bort att bli fascinerad över detta i en tid då man är så van vid att majoriteten av den musik man konsumerar är inspelad och kan spelas igen.

Men i människans musikaliska historia, är den tid som man kunnat fånga och bevara en musikhändelse bara ett ögonblick alldeles på slutet. Det är bara sedan fonogrammet som man har kunnat lyssna på precis samma sak, en gång till, och en gång till.

Fonogrammets historia är kort. Och det har revolutionerat musiken på ett sätt som många lätt glömmer, eftersom de är så vana vid det.

Och för mig är det alltså inte den praktiska tillgängligheten av musiken som fonogrammet skapat, som är det stora.

Det stora är att händelsen är för alltid. Den kan lyssnas på inte bara när musiken spelades in, utan långt därefter, och dessutom om och om igen... Trots att det bara är EN händelse så kan man repetera den. Lära sig den in i minsta detalj, vilket dessutom gör att man kan följa med musiken på ett helt annat sätt - man känner det.

Lite som att det förr bara gick att åka en slalombana en enda gång, men nu kan man repetera ändå tills man liksom kan slalombanan utantill, och alltså kör något man känner.

Älskar den här:

https://www.youtube.com/watch?v=yqZxcLGYVUc

Den som är känslig kan hoppa över den första minuten eller klicka på den här istället:

https://www.youtube.com/watch?v=OkkFST5qrLg

Vh, iö

JM

Inläggav JM » 2017-09-28 10:12

petersteindl skrev:
JM skrev: God taluppfattbarhet och god ljudåtergivning i lilla rummet har mycket gemensamt. Båda belyser vikten av reflexernas relativa intensitet och tiden när vi hör reflexerna.
Rekommenderar den grundläggande boken "Introduction to the Psychology of Hearing" av Brian Moore som är en sammanfattning av den senaste forskningen tills för något år sedan.

Moore beskriver "tydligt" reflexernas betydelse map intensitet och tid.

https://www.amazon.com/Introduction-Psy ... 9004252428

JM

Hej JM, skulle du kunna ange vilket eller vilka kapitel i boken där Moore "tydligt" beskriver reflexernas betydelse map intensitet och tid.

Med vänlig hälsning
Peter

Är på jobb/semester utan boken. Om jag minns rätt så någonstan i Moores bok 6:e upplagan på sidan ca 266 i sektionen "The Precedence effekt" finns en uppdelning i 10 punkter. Här kan du hitta vad jag bla refererar till. Nu minns ja att du har 5:e upplagan. Hoppas att du kan hitta stycket.

Mvh JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi