Flygplatsen har stängts,möjligt ligistdåd

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Andersh74

Flygplatsen har stängts,möjligt ligistdåd

Inläggav Andersh74 » 2017-09-29 19:58

Ärade forum
Jag har nu uppnått den ärorika åldern av 25+. Teknologin tar sig snabbare fram, i den enligt mig ogästvänliga terrängen som teknikens landvinningar lämnar efter sig, än en till åren kommen akademiker inom humaniora och samhällsvetenskap. Imorse fick jag för första gången i mitt liv be ett bensinmacksbiträde att hjälpa mig byta ett par H4 lampor på en bil jag lånat. Jag kände mig dum och en smula gammal. Jag antar att det är demensen som kommer krypande.

Nu till mitt problem. Jag har länge lyckats trycka ut Spotify ur mina Carlssonburkar via min Pioneer SX -590 via en Airport Express och någon padda eller ifån. Nu går inte det längre. Paddan hittar inget. Jag misstänker starkt att det har att göra med att jag helt nyss fick en ny vit låda/mediaomvandlare som tar sin näring från spaghetti nedgrävd i jorden istället för från den gamla routern som ringde hem till sin planet via gamla fina kopparsnören som hängde på kreosotimpregnerade trästolpar genom min skog.

Hur ska jag göra för att Elvis från sin rymd ska kunna fortsätta sjunga i mina klenoder via denna gudomligt mystiska apparat som kallas Airport Express?

/Med vänlig hälsning, Anders
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Flygplatsen har stängts,möjligt ligistdåd

Inläggav paa » 2017-09-29 20:02

Hade du ett ADSM-modem kombinerat i samma hölje med trådlös router förut, så behöver du nog nu komplettera med att koppla en ny separat trådlös router till fiberboxen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2017-09-29 20:06

Allt annat fungerar som förut. Trådlåst bredband och TV-apparaten som är inkopplad via två trådlösa grunkor som ser ut att komma från startrek, en i varje ända. Det är bara airporten som inte funkare som förut. Det är ju ett nytt trådlöst lösenord för datorer, telefoner och paddor. Påverkar det?

Med vänlig hälsning, A
Det bästa är när allt går som befarat säger VD:n och ensamma ägaren till Västergård Snickeri.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2017-09-29 20:38

Men hur hittar den lilla vita pucken som heter airport express nätverket där Elvis och Ted G finns? Det är ju så några år sedan jag installerade från början så jag kommer inte ihåg. Demensen. Flipprar jag in några kommandon på paddan, ber jag en bön eller säger jag helt enkelt till på skarpen? Är det våld eller list som gäller? Pucken blinkar ilsket gult istället för grönt. Men det gjorde den förut också när det funkade. Men allra bäst är det när den blinkar grönt kommer jag ihåg att det stod i en manual som är borta sedan länge.

Jag är teoristiskt skolad i vetenskapsteori. Jag gillar att förstå varför och inte bara hur man gör. I fallet med "nätverket, paddan och äpplepucken" har jag ingen aning om något. Hur går signalerna egentligen? Vem pratar med vem? Någon av de tre måste ju blott vara budbärare precis som Feidippides.

När jag drar med fingret uppåt på paddan så kommer ju en del möjligheter upp. När jag duttar med pekfingret på airplaydubblering så söker den nu bara efter AppleTV. Innan fann den min Airport.

Hur fan ska en idiot som jag kunna göra något åt detta gigantiska västerlandsproblem?

/A

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-09-29 21:01

Å, det är säkert inga problem. Med Apple bara funkar allt, hela tiden, det har jag hört. :-)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2017-09-29 21:11

darkg skrev:Å, det är säkert inga problem. Med Apple bara funkar allt, hela tiden, det har jag hört. :-)

Det där du skriver är inget jag har märkt av i det så kallade verkliga livet. Allt nämnt Apple är insvept i någon slags mystik, som en religion. Funkar det så funkar det. Funkar det inte så tycks förbön hjälpa ekvivalent med instruktionsböcker och forum. Det märkt Microsoft funkar inte heller av de där vanliga skälen; Något går långsammare än förväntat, något hakar upp sig, någon måste dra ur sladden, kompabiliteten är obefintlig, totalitärmaktsönskan är stor. Själv har har jag länge kört Ubuntu. Fungerar som förväntat - 3/4 bra. Det är enbart när modern hifi och gammal dito ska mötas via äpplet som problem uppstår.

Jag tror jag ber jultomten om något nytt istället. Något som fungerar bara jag vill att det ska fungera? Vad ska jag köpa istället för den DAC som stavas Apple?

/A

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2017-09-29 21:27

Ta ner appen AirPort till din padda/iphone, via den så konfigurerar du din express till ditt nya nätverk.
Klart! :)
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2017-09-30 08:42

Evil_Homer skrev:Ta ner appen AirPort till din padda/iphone, via den så konfigurerar du din express till ditt nya nätverk.
Klart! :)

Ja just det! Det lät bekant. Men paddan säger att den inte hittar någon. Vad kan det bero på?

Mvh, Anders

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2017-09-30 09:15

Tryck reset på expressen och se om den dyker upp igen.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2017-09-30 11:31

Det finns ett Southpark avsnitt där man går till en applebutik med sina problem. Där finns "genier" som håller varann i händerna, bildar en ring och sjunger varsin ton varpå magiska saker inträffar. Lösningen presenteras sedan i kassan.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2017-09-30 17:00

Evil_Homer skrev:Tryck reset på expressen och se om den dyker upp igen.

Jag hittade ingen knapp. Jag hittade en minimal fördjupning i den vita plasten. Jag hämtade en magisk blyertspenna och tryckte försiktigt spetsen mot fördjupningen. Nu inväntar jag ev. resultat. Jag tror inte just det kommer göra susen.

Jag provar även en del andra dekokter på själva paddan. Och det har börjat ske en del intressanta förändringar bland felkoderna. Som om Gud börjat visa visst intresse för minatt problem.
/A

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2017-09-30 17:55

Flygplatsen är åter öppnad pga av de högre makternas välvilja. På måfå tryckte jag runt på paddan och genom små, små steg framåt genom den elektroniska djungeln nådde jag till slut det akustiska nirvanat då musiken åter flödade ur Stickans sista skapels OA58. Men detta hade aldrig uppnåtts utan detta forums bistånd genom små puttar i rätt riktning. Jag tackar och bockar ödmjukt för er assistans i denna brydsamma situation.

Väl mött, Anders

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-09-30 18:01

Så slutade alltså Sagan om Paddan som ville sjunga med Elvis. Det var en bra saga, men lite ont om häxor.

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2017-09-30 18:36

darkg skrev:Så slutade alltså Sagan om Paddan som ville sjunga med Elvis. Det var en bra saga, men lite ont om häxor.

Elaka trollgubbar finns det ju dock i sagan. Dom heter Jobs och Gates. För en gångs skull stod ju dock Gud allsmäktig på min sida.

/A

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-09-30 18:54

Andersh74 skrev:
darkg skrev:Så slutade alltså Sagan om Paddan som ville sjunga med Elvis. Det var en bra saga, men lite ont om häxor.

Elaka trollgubbar finns det ju dock i sagan. Dom heter Jobs och Gates. För en gångs skull stod ju dock Gud allsmäktig på min sida.

/A

Förvisso, och äpplen vet man hur det brukar ligga till med. Jobs prövningar får en ny innebörd. Ja, det kan vara så att vi står inför en helt ny kosmologi?

Användarvisningsbild
Andersh74

Inläggav Andersh74 » 2017-09-30 19:21

darkg skrev:
Andersh74 skrev:

/A

Förvisso, och äpplen vet man hur det brukar ligga till med. Jobs prövningar får en ny innebörd. Ja, det kan vara så att vi står inför en helt ny kosmologi?

Somliga menar ju att allt hänger ihop på ett eller annat sätt. För den som oförutsättningslöst söker samband för att springa genvägar i sitt sökande efter en i allt förenande kosmologi så finner man ju i denna historia ett par byggstenar som inte kan ha placerats på vår Stig av en slump. Själv har jag dock ej framtill detta nu sett dessa granitstadiga samband mellan denna av Gud och Satan i maskopi drabbade Job och den i modern tid framgångsrika Jobs som bitter hämnas både fattig och rik med sin av hat fyllda elektronik. Däremot måste det vara en slump att namnen Stig och Steve börjar på samma bokstav. Eller så är det inte det.... tanken svindlar och får min varelses fundament att skälva.

/A

Återgå till Teknikforum