Tidiga reflektioners påverkan på musikåtergivning

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Tidiga reflektioners påverkan på musikåtergivning

Inläggav petersteindl » 2017-09-28 12:59

JM skrev:
petersteindl skrev:
JM skrev: God taluppfattbarhet och god ljudåtergivning i lilla rummet har mycket gemensamt. Båda belyser vikten av reflexernas relativa intensitet och tiden när vi hör reflexerna.
Rekommenderar den grundläggande boken "Introduction to the Psychology of Hearing" av Brian Moore som är en sammanfattning av den senaste forskningen tills för något år sedan.

Moore beskriver "tydligt" reflexernas betydelse map intensitet och tid.

https://www.amazon.com/Introduction-Psy ... 9004252428

JM

Hej JM, skulle du kunna ange vilket eller vilka kapitel i boken där Moore "tydligt" beskriver reflexernas betydelse map intensitet och tid.

Med vänlig hälsning
Peter

Är på jobb/semester utan boken. Om jag minns rätt så någonstan i Moores bok 6:e upplagan på sidan ca 266 i sektionen "The Precedence effekt" finns en uppdelning i 10 punkter. Här kan du hitta vad jag bla refererar till. Nu minns ja att du har 5:e upplagan. Hoppas att du kan hitta stycket.

Mvh JM

Japp, jag har 5e upplagan och det skiljer endast ungefär 30 sidor tillagda i 6e upplagan. Annars verkar texten i dessa upplagor vara identiska. I både 5e och 6e upplagorna är det kapitel 7 (Space Perception) avsnitt 6 (The Precedence Effect) och på sidor 253-257 respektive 266-270. Moore hänvisar till två investigations/artiklar, Wallach et al. 1949 J. Exp. Psychol. 27, 339-368 och Litovsky et al. 1999 JASA 106, 1633-1654, då han gör sin summering på 11 punkter. I dessa punkter hänvisar Moore till ytterligare 25-30 vetenskapliga arbeten och böcker. Jag tror jag har samtliga eller i stort sett alla.

Litovskys arbete var det verkliga genombrottet i analys av precedence effekten. Då jag först läste hennes artikel var det få andra som hänvisade till hennes arbete vilket jag tyckte var konstigt. Idag är hennes undersökning etablerad och den grundläggande artikeln gällande precedence effekten och det finns nog ingen som inte hänvisar till hennes artikel. Jag tyckte artikeln var fantastisk och speciellt eftersom hennes vokabulär verkligen beskriver effekten på ett häpnadsväckande glasklart sätt. Man inser direkt att hon kan området. Hon satte ribban.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
AndersHa

Inläggav AndersHa » 2017-09-28 15:18

petersteindl skrev:
Litovskys arbete var det verkliga genombrottet i analys av precedence effekten. Då jag först läste hennes artikel var det få andra som hänvisade till hennes arbete vilket jag tyckte var konstigt. Idag är hennes undersökning etablerad och den grundläggande artikeln gällande precedence effekten och det finns nog ingen som inte hänvisar till hennes artikel. Jag tyckte artikeln var fantastisk och speciellt eftersom hennes vokabulär verkligen beskriver effekten på ett häpnadsväckande glasklart sätt. Man inser direkt att hon kan området. Hon satte ribban.

Med vänlig hälsning
Peter

Bra lästips. Ska läsa Litovskys artikel!

Mvh, Anders

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2017-09-28 15:37

AndersHa skrev: Visst är det säkert komplext att skapa bra inspelningar, men idag borde både kunskap och teknik räcka till för att kunna spela in alla typer av musik med den känsla, närvaro osv som musikerna vill förmedla.

Mvh, Anders

Jag skulle nog vilja påstå att det ofta är mindre komplext att "skapa" bra inspelningar, än dåliga.
När man ser hur det oftast går till så är det ju att rensa bort åtgärder som appliceras helt i onödan, man skulle vilja göra.
Men imponatoreffekten blir ju mindre om en ljudtekniker kommer med tre prylar istället för med 143. Och i nästa led är det
ju idag den som har flest plug-ins i kedjan som vinner :(

/Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-09-28 16:51

AndersHa skrev:
petersteindl skrev:

Med vänlig hälsning
Peter

Mvh, Anders

Det borde vara den här:

https://pdfs.semanticscholar.org/b0d7/b ... 05d189.pdf

Intressant i sammanhanget är dock följande citat från sammanfattningen i denna artikel:
"In fact, the precedence effect as an auditory phenomenon has little to do with realistic acoustic environments."
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-09-28 19:07

Gör gärna det, det skadar aldrig att läsa saker, men den har just ingenting med musikåtergivning att göra.

Det den handlar om är i hög grad applicerbart på lokaler för livemusik dock, alltså där lokalen är en del av musikhändelsen.

- - -

Man kanske kan jämföra det med gitarrförstärkaren. En "gitarrförstärkare" är en högtalare med inbyggd förstärkare. Den är en del av det praktiska instrumentet elgitarr. Byter man gitarrförstärkare eller ändrar på dess inställning som ändrar man instrumentet.

En gitarrförstärkare är utformad efter en blandning mellan praktiska förutsättningar/möjligheter och önskemål/preferenser när det gäller resultatet.

Men en hifi-anläggnings högtalare gör inte sitt jobb som del av en återgivningskedja bättre, om man väljer att använda två gitarrförstärkare för jobbet! Tvärtom blir det kaka på kaka. Hifi-högtalarnas uppdrag är inte varken att vara en del av instrumentet eller att vara instrument, och lyssningsrummets uppdrag är inte att vara en del av musiklokalen eller att vara musiklokalen. Både gitarrförstärkare och musikaliska rummet är en del av inspelningen. De behöver inte, eller bör inte, läggas till en gång till!

Därför bör hifi-högtalare släppa igenom inspelningen rimligt opåverkat, och rummet bör utformas för att INTE märkas. Av psykoakustisk skäl betyder det inte att det inte skall påverka, utan att det skall påverka på ett sätt som märks så lite som möjligt, samtidigt som det hjälper till att göra de artefakter som uppstår då man tvingar det komplexa tredimensionella ljudfältet igenom två små hål (vänster och höger kanal) ohörbara.

Och om dessa problem står just ingenting att läsa i de böcker som det hänvisats till.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2017-09-28 19:40

IngOehman skrev:(snip)
Och om dessa problem står just ingenting att läsa i de böcker som det hänvisats till.

Vh, iö

Bara att börja skriva! ;)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-09-28 19:58

paa skrev:
AndersHa skrev:
petersteindl skrev:

Med vänlig hälsning
Peter

Mvh, Anders

Det borde vara den här:

https://pdfs.semanticscholar.org/b0d7/b ... 05d189.pdf

Intressant i sammanhanget är dock följande citat från sammanfattningen i denna artikel:
"In fact, the precedence effect as an auditory phenomenon has little to do with realistic acoustic environments."

Japp, det är artikeln. Hon benade upp begreppen.

Ruth Litovsky skrev:By introducing the framework of fusion, localization dominance, and lag-discrimination suppression along with the buildup and breakdown of suppression, we wanted to provide a framework within which to describe the effects of precedence and to help in the integration of data from both psychophysical and physiological experiments.

Det finns studier i realistic acoustic Environments. Man måste ha klart för sig att då man mäter precedence inom psykofysik/psykoakustik så inför man standardiserade psykometriska mätmetoder för att kunna göra jämförelser mellan olika mätningar. Då kan man använda standardiserad stimulus och det jag oftast sett är att man använder lika amplitud på lead och lag signaler från ljudkällor. Det kan vara via högtalare eller hörlurar. Akustiska signaler irl med reflexer är i stort sett aldrig så. Men man kan använda sig av time intensity trading. Då ökar man nivå på lag i förhållande till lead signalen då man ökar avståndet till lag t.ex. genom att flytta sig i sidled från sweet spot. På så sätt kan man utöka sweet spot området vid lyssning via 2 högtalare.

Jens Blauert har i ett sammanhang skrivit att man gjort experiment för att se var den längsta gränsen går för echo threshold. Då har man fått siffror på uppemot 500 ms. Då är lag signalens amplitud svagare än lead signalens. Över 500 ms har man aldrig fått något annat än echo d v s ett nytt auditory event. Det är 0,5 sekund vilket i princip sammanfaller med den tid som det tar för medvetandet att reagera vid påförd aktionspotential i nerver. Låt säga att man med dagens mer noggranna mätningar skulle få fram 300-400 ms så är jag personligen övertygad om att det faktiskt finns ett direkt samband dem emellan. Precedence kan aldrig överskrida reaktionstiden för medvetenhet/varseblivning för då inträffar nästkommande auditory event. Det är en hypotes jag har och jag har hittills inte sett någon vetenskaplig artikel som falsifierat denna. Den kortaste gränsen för precedence är 1 ms. Under 1 ms är man i området som kallas summation localization region. Det är i regionen med det tidsintervall som signaler fusioneras mellan höger och vänster öra för att ge en signal med en viss lokalisation. Precedence är den region som tillhör localization dominance region.

Det finns mycket mer att tillägga. Jag skall ta upp en sak.

Ponera att man har två koherenta signaler som ligger så pass långt isär tidsmässigt att precedence inte uppstår utan den senare lag hörs som eko. Då kan man lägga in en 3e koherent signal dem emellan och även med lägre amplitud och på så sätt utlösa precedence effekten så att fusion uppstår mellan alla tre signalerna. På så sätt kan man utöka precedence området då man åstadkommit längre tid till echo threshold. Det är till och med så att om man har 5 koherenta signaler som kommer vid olika tidpunkter där det är tätt mellan signal 2 till 5 men glest mellan signal 1 till 2 så kan signal 1 höras för sig och signaler 2 till 5 höras för sig men fusionerat till ett eko. Inför man då en signal mellan signaler 1 och 2 så kan alla 6 signaler fusioneras i precedence.

Då man bygger konserthus så är detta en mycket viktig faktor att beakta. Ibland har man försänkta plattor i taket som tillför den tidigare reflex som behövs för att binda ihop akustiken till ett snyggt och användbart reflexmönster utan ekoeffekt. Det gäller inte enbart från musiker till lyssnare utan även i högsta grad mellan olika musiker placerade på avstånd mellan varandra på podiet. De får absolut inte höra ekoeffekt om de skall kunna lira i orkestern på ett vettigt sätt.

Sedan får man se upp med att man inte mäter masking istället för preceedence om man skall mäta irl akustisk miljö. Precedence är inte masking utan snarast tvärtom. I ett konserthus med lång efterklangstid t.ex. 2 sekunder så ligger man långt över 0,5 sekunder i efterklangstid men man har fortfarande inget eko men man har heller inte precedence. Då uppstår masking efter en viss tid. Eftersom T60 är 2 sekunder så kan man beräkna när masking börjar. Är det exempelvis efter 0,5 sekund så inträffar masking vid ungefär -15 dB. Det är här som det gäller att binda ihop de tidiga reflexerna med efterklangen så att ingen ful reflex sticker ut eller så att det inte saknas tidiga reflexer i viktiga tidsintervall. Vill man höra de olika instrumentens specifika riktningskarakteristik så måste det finnas med tidiga reflexer från olika håll och kanter.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-09-28 21:50

Allt det där är riktigt (vilket skall förstås som "jag håller med") men det är ändå väldigt förenklat.

Och det har lite med hifi-rum att göra dessutom.

Men min huvudsakliga invändning (inte till det du skriver utan mot det du citerar eller hänvisar till) är att den komplexa situationen som verkligheten uppvisar inte han reduceras till en diskreta enskildheter vars summa är "det som sker", som vore superposition en betraktningsmöjlighet. Så är det inte. "Summan", den verkliga, alltså resulterande upplevelse ör allt som oftast något helt annat än den superpositiva summan!

Du antyder förvisso detta (tack!) när du ger en indikation på hur sena tidiga reflexer från ett konserthus enligt både en enkel syn på vad en tidig reflex är och en enkelt syn på hur hörseln fungerar kan tros vara uppfattbara som ekon, men det är de inte - när allt samverkar.

Så ur ett psykoakustiskt perspektiv (ett insnöat tumregelmässigt, ett sådant som den kan få som läser resultatet av studier på enskilda isolerade faktorer) kan indikera helt andra faktiska upplevelser än de verkliga!

Trots att du antyder det så tycker jag det är viktigt att någon (t ex jag) uttryckligen säga detta - upplevelserna i en komplex miljö kan INTE förutsägas genom att summera kartlagda delupplevelser från partialstimuli. Hela iden att hörseln (hörselapparaten, hjärnan inkluderad) skulle var ett linjärt system är genomfalsk.

Och därtill är nästan alla studier som gjorts förenklade (enligt principen "det är viktigare att man kan enkelt behandla data från utfallen än att data är relevanta", om jag får beskriva det utifrån sett vill säga, de som gör studierna ser det inte så eftersom de inte ens reflekterar över problemet!*) på så vis att man undersöker t ex hur något påverkar som funktion av tiden, och sedan redovisas resultatet som vore det generellt, alltså som om de gällde för alla spatiella situationer. Och omvändt!

Det blir en sort halvsanningar av alltsammans. :?

Vh, iö

- - - - -

*Jag tycker mig se att ett feltänk runt principen att undvika multipla variabler har viss skuld för hur dessa tokigheter uppstår. När man inte har linjära system så blir resultatet av att man bara ägnar sig åt singulära variabler att många av de viktigaste sambanden missas helt.

JM

Inläggav JM » 2017-09-28 22:37

paa skrev:

Bra paa!
Enda inlägget som visar någon förståelse av artikeln.

Håller med till 100 % att precedence effekten har inget med icke artificiella ljudkällor att göra.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2017-09-28 23:54

IngOehman skrev:...
Det blir en sort halvsanningar av alltsammans. :?

Resultaten må vara sanna, men trots det irrelevanta (missvisande) om man vill förstå och beskriva hur det verkligen hänger ihop.

Ganska vanligt i många vetenskapliga sammanhang. Man formar verklighetsbeskrivningen efter vilka beskrivningsverktyg man har att tillgå istället för att utforma beskrivningsverktyg adekvata för att beskriva den verklighet man vill beskriva. Även det senare är (tack och lov) också vanligt inom vetenskapen, men det verkar inte alltid vara självklart att det är ett bra sätt att gå tillväga.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-09-29 00:00

JM skrev:
paa skrev:

Bra paa!

Håller med till 100 % att precedence effekten har inget med icke artificiella ljudkällor att göra.

JM

Två fel: Paa påstår inte att de har rätt. Artikelförfattarna påstår heller inte att precedenseffekten inte har något med icke artificiella ljudkällor att göra.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-09-29 00:02

JM skrev:
paa skrev:

Bra paa!

JM

Menar du att precedence effekten inte skulle finnas på exempelvis tal irl från en människa i bostadsrum?

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-09-29 02:48

JM håller synbart med paa, om något som dock inte paa sagt, och som till på köper är felaktigt!

Vh, iö

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-09-29 06:32

JM skrev:
paa skrev:

Bra paa!

JM

Förstår du att du retar gallfeber på folk med sådana inlägg JM?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-09-29 10:42

sprudel skrev:
JM skrev:
paa skrev:

Bra paa!

JM

Dä kan du nog slårä ibacken på att hen gör . . . typ. :evil: :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-09-29 17:30

sprudel skrev:
JM skrev:
paa skrev:

Bra paa!

JM

Ja jag är vansinnig!!! :evil:

:mrgreen:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-09-29 18:05

Jag tror inte det är syftet.

Den bild jag får är snarare den av ett udda sätt att skaffa "stöd". Lite som när barn tar tag i något annat barns arm, och bestämmer att de skall vara kompisar!

Jag för intrycket att paa förstått artikeln, liksom rätt många som uttalat sig om den.

Det JM skriver har jag dock svårt att hålla med om. Jag får intrycket att han inte förstått artikeln (inte bara denna utan flera han hänsvisat till) och försöker överföra det artiklarna kommer fram till på ett helt irrelevant sätt till hifi-lyssningsmiljöer. Men praktiskt taget inga av de artiklar som det hänvisats till har med musikåtergivning att göra.

De flesta artiklar om psykoakustik fokuserar på höserapparatens funktion och när applikationer kommer in i diskussionen så handlar det oftast om hur hörselns sätt att fungera påverkar hur lokaler bäst utformas, för live-tal och för framförande av live-musik.

Vh, iö

JM

Inläggav JM » 2017-09-29 20:20

Svante skrev:
JM skrev:
paa skrev:

Bra paa!

JM

Två fel: Paa påstår inte att de har rätt. Artikelförfattarna påstår heller inte att precedenseffekten inte har något med icke artificiella ljudkällor att göra.

Dubbelfel.
Paas citering visar tillskillnad från vissa andra inlägg viss insikt i vad artikeln belyser som jag ser det.
I artikeln handlar de flesta studierna om artificiella ljudkälor.
I "realistic acoustic environments" finns predenceliknande fenomen som är skilda precedence effekter i artificiell contex som jag ser det.

Nu har Moore och andra kommit mycket längre än den gamla fysikorienterade artikeln Peter hänvisar till.

Lite färskare psykoakustisk orienterd metastudie relaterad till reflexer och direktljud.
Återigen psykoakustik handlar om psykologin/neurofysiologin hur vi hör i rummet. Psykoakustik har mycket lite med fysik att göra.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4310855/

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-09-30 00:42

JM skrev:
Svante skrev:
JM skrev:
Bra paa!

JM

Dubbelfel.
Paas citering visar tillskillnad från vissa andra inlägg viss insikt i vad artikeln belyser som jag ser det.
I "realistic acoustic environments" finns predenceliknande fenomen som är skilda precedence effekter i artificiell contex som jag ser det.

Faktum kvarstår: Paa säger att det är intressant, inte att de har rätt. Paa eller artikelförfattarna påstår heller inte att precedenseffekten inte har något med icke artificiella ljudkällor att göra, så jag undrar vem du håller med. "Little to do with" är inte samma sak som "ingenting". För att vara en som ska vara vetenskapligt påläst så har du många glidningar i betydelsen av vad andra har skrivit.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

JM

Inläggav JM » 2017-09-30 10:17

Svante skrev:
JM skrev:
Svante skrev:

Dubbelfel.

Faktum kvarstår: Paa säger att det är intressant, inte att de har rätt. Paa eller artikelförfattarna påstår heller inte att precedenseffekten inte har något med icke artificiella ljudkällor att göra, så jag undrar vem du håller med. "Little to do with" är inte samma sak som "ingenting". För att vara en som ska vara vetenskapligt påläst så har du många glidningar i betydelsen av vad andra har skrivit.

Det som skrivs här är knappast några vetenskapliga publikationer. Ofta försöker jag skriva mångtydigt som i detta fall. Du gör din tolkning. Andra har möjlighet att ge helt andra tolkningar av samma text.
Fördelen som jag ser det med att skriva mångtydigt är att svaren och reaktionerna mer speglar olika respondenters tankar och breddar diskussionen.
Jag gillar när det finns många "rätta" svar. Jag ogillar i hög grad disskutionshämmande svar typ "Du har fel".
Det är tråkigt att bara exakt kopiera olika studiers resultat. Bokstavstrogenhet är i vissa fall bra. På gott o ont drivs debatten mer framåt med tillspetsade tolkningar av resultaten.
Jag ser mig själv i högsta grad som en amatör inom de flesta områdena här på faktiskt.se och har kanske inte så mycket teknisk slagsida på mitt kunnande som många andra.
Min förhoppning är att jag kan bidra med lite intressant möjligen relevant kunnande utanför boxen inom neuropsykologin och neuromedicinen.

JM

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-09-30 12:17

JM skrev:Det är tråkigt att bara exakt kopiera olika studiers resultat.

Så om jag säger att Androidtelefoner är bra så är det ok att du säger att jag har sagt att de är bäst, alla kategorier?

Jag tycker inte det. Och det gäller ännu mindre med vetenskapliga studier, att referera till sådana är ju ett sätt att visa på en objektiv sanning, och förvränger man den så är det illa. Och upprepar man det tappar man snart trovärdighet. Jag tror du kanske har märkt det vid det här laget?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-09-30 13:37

Man märker bara det man är mottaglig för :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2017-09-30 20:25

JM skrev:Jag gillar när det finns många "rätta" svar. Jag ogillar i hög grad disskutionshämmande svar typ "Du har fel".

Wolfgang Pauli skrev:Das ist nicht nur nicht richtig; es ist nicht einmal falsch!

Not even wrong
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-10-01 00:36

Eftersom JM på ett inkonsekvent, förnuftsvidrigt, ologiskt, orimligt och absurt sätt nämner mitt namn vill jag gärna kommentera JM:s inlägg nedan som JM gjort. JM:s inlägg är verkligen mycket underligt och minst sagt felaktigt, ja till och med värre än felaktigt. JM:s inlägg är så dåligt och inkonsekvent att det knappt är meningsfullt att bemöta. Jag kan i alla fall göra ett försök att bena upp JM:s surrealistiska soppa.

Jag skriver därför detta inlägg först och främst till er som läser dessa inlägg från JM, men även till JM.

JM skrev:
Svante skrev:
JM skrev:
Bra paa!

JM

Dubbelfel.

Nu har Moore och andra kommit mycket längre än den gamla fysikorienterade artikeln Peter hänvisar till.

Lite färskare psykoakustisk orienterd metastudie relaterad till reflexer och direktljud.
Återigen psykoakustik handlar om psykologin/neurofysiologin hur vi hör i rummet. Psykoakustik har mycket lite med fysik att göra.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4310855/

JM

Då krävs det först att försöka bena upp vad JM egentligen skriver. Jag gör ett försök. Därefter gör jag en sammanfattning i kronologisk ordning och sedan en förklaring.

Det verkar finnas 4 underliga/felaktiga/okunniga frågeställningar/påståenden från JM i JM:s inlägg:

1.) Nu har Moore och andra kommit mycket längre än den gamla fysikorienterade artikeln Peter hänvisar till.

2.) Lite färskare psykoakustisk orienterad metastudie relaterad till reflexer och direktljud. https://www.amazon.com/Introduction-Psychology-Hearing-Sixth/dp/9004252428

3.) Psykoakustiken handlar om psykologin/neurofysiologin hur vi hör i rummet. Psykoakustiken har mycket lite med fysik att göra.

4.) Artificiella ljudkällor kontra "realistic acoustic Environments".

Mitt svar på JM:s Påstående 1.)

Det började med att JM skrev nedanstående inlägg och rekommenderade en bok, skriven av Brian Moore.

JM skrev: God taluppfattbarhet och god ljudåtergivning i lilla rummet har mycket gemensamt. Båda belyser vikten av reflexernas relativa intensitet och tiden när vi hör reflexerna.
Rekommenderar den grundläggande boken "Introduction to the Psychology of Hearing" av Brian Moore som är en sammanfattning av den senaste forskningen tills för något år sedan.

Moore beskriver "tydligt" reflexernas betydelse map intensitet och tid.

https://www.amazon.com/Introduction-Psy ... 9004252428

JM

Eftersom jag har boken och läst den några gånger så vill jag gärna veta vilken text i boken som JM specifikt menar.
petersteindl skrev: Hej JM, skulle du kunna ange vilket eller vilka kapitel i boken där Moore "tydligt" beskriver reflexernas betydelse map intensitet och tid.

Med vänlig hälsning
Peter

JM svarar följande, där jag kan hitta det JM refererar till. OBS! Det är JM som refererar. Det gäller Moores uppdelning i 10 punkter av "The Precedence effekt" som JM refererar till.
JM skrev: Är på jobb/semester utan boken. Om jag minns rätt någonstans i Moores bok 6:e upplagan på sidan ca 266 i sektionen "The Precedence effekt" finns en uppdelning i 10 punkter. Här kan du hitta vad jag bla refererar till. Nu minns ja att du har 5:e upplagan. Hoppas att du kan hitta stycket.

Mvh JM

Jag tittar i Moores bok som JM refererar till och hittar texten som JM refererar till. Det är inte 10 punkter utan Moore har sammanfattat i 11 punkter. Men sammanfattningen från Moore är från arbeten av Wallach och Litovsky.

Moore skriver följande i sin bok.
Brian C.J. MOORE skrev:Wallach et al. (1949) investigated the way the auditory system copes with echoes in experiments using both sound sources in free space and sounds delivered by headphones. In the experiments using headphones, pairs of clicks were delivered to each ear (two clicks in each earphone). The delay between the two clicks in a pair and the time of arrival of the first click in a pair could be varied independently (see Fig. 7.8 ).
Their results, and the results of more recent experiments (Litovsky et al., 1999), can be summarized as follows:

Därefter summerar Moore 11 punkter från Wallach och Litovsky. Eftersom jag har båda och läst båda så kommenterade jag JM:s hänvisning till Moore som i sig är en hänvisning till Litovsky och till Wallach.
Det är alltså inte jag som hänvisar till artikeln av Litovsky, utan det är JM själv som gör det genom att hänvisa till just den text av Moore där Moore sammanfattar Litovsky och refererar till Litovsky. Därmed är JM:s kommentar 1.) inkonsekvent, förnuftsvidrigt, ologiskt, orimligt och absurd. Men, som om inte det räckte. Jag kommenterade i alla fall så här:

petersteindl skrev:Japp, jag har 5e upplagan och det skiljer endast ungefär 30 sidor tillagda i 6e upplagan. Annars verkar texten i dessa upplagor vara identiska. I både 5e och 6e upplagorna är det kapitel 7 (Space Perception) avsnitt 6 (The Precedence Effect) och på sidor 253-257 respektive 266-270. Moore hänvisar till två investigations/artiklar, Wallach et al. 1949 J. Exp. Psychol. 27, 339-368 och Litovsky et al. 1999 JASA 106, 1633-1654, då han gör sin summering på 11 punkter. I dessa punkter hänvisar Moore till ytterligare 25-30 vetenskapliga arbeten och böcker. Jag tror jag har samtliga eller i stort sett alla.

Med vänlig hälsning
Peter

Därmed instämde jag i dessa 11 punkter av Moore. Det är i princip sammanfattat från Litovskys arbete. Wallach var så tidigt ute (1949), i princip en av de första, så hans arbete var inte i närheten så konsekvent och täckande som Litovskys undersökning (1999). Det jag undrar över är varför JM inte verkar gilla Litovskys arbete men däremot Moores??? Men Moore har valt att sammanfatta Litovskys arbete och Moore väljer att sammanfatta Precedence effekten primärt just från Litovskys arbete. Att Moore skulle kommit längre än Litovsky är helt uteslutet. Moore läser Litovsky och återger Litovsky. Som jag ser det är det något fel på det logiska i JM:s tänk. Fast JM:s inkonsekvens slutar inte här. Det blir än tokigare.

Mitt svar på JM:s Påstående 2.)

Det verkar faktiskt vara en bra artikel JM refererar till. Jag reserverar mig lite för jag har ännu inte läst hela.
Men jag kan konstatera att det i denna artikel från 2014 ofta refereras till Litovsky. Ja, hon är den som det refereras mest till.

Här är från deras referenser:
Litovsky RY. Developmental changes in the precedence effect: estimates of minimal audible angle. J Acoust Soc Am. 1997;102:1739–1745. doi: 10.1121/1.420106. [PubMed] [Cross Ref]
Litovsky RY, Delgutte B. Neural correlates of the precedence effect in the inferior colliculus: effect of localization cues. J Neurophysiol. 2002;87:976–994. [PubMed]
Litovsky RY, Godar SP. Difference in precedence effect between children and adults signifies development of sound localization abilities in complex listening tasks. J Acoust Soc Am. 2010;128:1979–1991. doi: 10.1121/1.3478849. [PMC free article] [PubMed] [Cross Ref]
Litovsky RY, Shinn-Cunningham BG. Investigation of the relationship among three common measures of precedence: fusion, localization dominance, and discrimination suppression. J Acoust Soc Am. 2001;109:346–358. doi: 10.1121/1.1328792. [PubMed] [Cross Ref]
Litovsky RY, Yin TCT. Physiological studies of the precedence effect in the inferior colliculus of the cat. I. Correlates of psychophysics. J Neurophysiol. 1998;80:1285–301. [PubMed]
Litovsky RY, Yin TCT. Physiological studies of the precedence effect in the inferior colliculus of the cat. II. Neural mechanisms. J Neurophysiol. 1998;80:1302–16. [PubMed]
Litovsky RY, Colburn HS, Yost WA, Guzman SJ. The precedence effect. J Acoust Soc Am. 1999;106:1633–1654. doi: 10.1121/1.427914. [PubMed] [Cross Ref]
Litovsky RY, Fligor BJ, Tramo MJ. Functional role of the human inferior colliculus in binaural hearing. Hear Res. 2002;165:177–188. doi: 10.1016/S0378-5955(02)00304-0. [PubMed] [Cross Ref]
Litovsky RY, Johnstone PM, Godar S. Benefits of bilateral cochlear implants and/or hearing aids in children. Int J Audiol. 2006;45:78–91. doi: 10.1080/14992020600782956. [PMC free article] [PubMed] [Cross Ref]
Litovsky RY, Jones GL, Agrawal S, van Hoesel RJM. Effect of age at onset of deafness on binaural sensitivity in electric hearing in humans. J Acoust Soc Am. 2010;127:400–414. doi: 10.1121/1.3257546. [PMC free article] [PubMed] [Cross Ref]

Förutom detta så står det om hennes arbete i var och varannan mening. Även om JM tycker Litovsky är värdelös så verkar samtliga, som JM tycker är bra och refererar till, tycka att Litovskys arbete inom precedence effekten är jättebra. Det gör de därför att Litovsky är ledande inom området. Jag får inte ihop JM:s analys där. Än en gång, hon är imponerande bra anser jag.

För övrigt hänvisar denna senare artikel inte en enda gång till Brian C.J. Moore, vilket är naturligt eftersom Brian C.J. Moore inte forskar på just detta område. Däremot är han en hejare på att forska inom masking och han är bra på att skriva böcker men det finns senare och i mitt tycke bättre böcker som i sin tur baseras i mångt och mycket på andras forskningsresultat.

Mitt svar på JM:s Påstående 3.)

Psykoakustiken och Psykofysiken inom ljud handlar om hur människan subjektivt uppfattar den objektiva fysikaliska verkligheten gällande ljud och ljudvågor. Det betyder att fysiken i högsta grad finns med som input.

Objektiv kontrollerbar fysikalisk input :arrow: subjektiv mätbar output. Man använder ofta psykometriska mätmedoder. Man mäter då inte direkt, utan indirekt. En förutsättning och nödvändigt villkor är att man har en objektiv och kontrollerbar fysikalisk input. Man varierar och kontrollerar denna input och mäter hur output varierar med förändrad input och får därigenom en överföringsfunktion mellan output och input. Det man då mäter är det som subjektet redovisar genom att redogöra för sin upplevelse. Output = den medvetna subjektiva upplevelsen.

Att åstadkomma en försöksuppställning där objektiv kontrollerbar fysikalisk input kan åstadkommas är ett nödvändigt krav inom vetenskapen. Annars blir samtliga mätresultat oanvändbara. Det måste också kunna vara repeterbart vid andra tillfällen och av andra personer annars har försöken ingen vetenskaplig relevans. Därför används oftast artificiella ljudkällor som man kan variera och kontrollera varje förändring på. Det är bara att gilla läget liksom. Man kan dock göra försöksuppställningar så att man på goda grunder kan misstänka att resultaten är överförbara till naturliga ljudkällor eller till akustiska naturliga miljöer. Dock måste man hålla sig innanför vissa ramar om testet skall ha någon validitet och repeterbarhet. Undersökningar med hörlurar kan få förödande konsekvens då man försöker överföra resultatet till högtalarlyssning. Därom återkommer jag.

Sedan har vi en faktor till och det är reduktionism. Man måste bestämma sig för vilken input man vill variera och då måste all annan input vara konstant d v s får inte variera. Man vill undvika sammansatt varierad input där 2 eller fler variabler varieras samtidigt. Jag har anledning att återkomma till denna problematik inom vetenskapliga undersökningar.

Till skillnad från psykoakustiken finns den rena psykologin. Psykologi är läran om människans beteende, tankar, känslor och samspel med andra människor. Det är alltså två subjekt involverade. Där kan jag hålla med om att det objektiva och fysikaliska kommer åtskilliga pinnhål längre ner i hierarkin. Ofta är det grundläggande värderingar och drifter som regerar, men även kemi och biokemi. Då är det psykologin/neurofysiologin som används. Ett exempel på olika värderingar är hur man vill uppnå en form av rättvisa. Öga för öga - tand för tand, eller vänd den andra kinden till. Lagar och förordningar, etik och moral osv.

Så är det inte inom psykofysiken eller inom psykoakustiken. Därför ingår fysiken i allra högsta grad. Tas den objektiva verkligheten bort så finns inte psykoakustiken. Så ser jag på saken. Hur vi hör i rummet är bara en liten del av psykofysiken. Tonhöjd är en minst lika viktig del. Ljudnivå, Auditory Scene Analysis är kanske det viktigaste området, men också det svåraste, eftersom det innehåller hela timingen och uttalandet i vårt tal (speech) och hur det uppfattas (speech recognition). Det finns många flera delar inom Psykoakustiken och allt handlar om hur hörseln fungerar.

På senare tid har mätmetodiken inom neurofysiologin väsentligen förbättrats och möjliggjorts utan att skada patient/försöksperson och dennes nervsystem. Då finns möjligheten att nå än längre i förståendet av hur hörseln fungerar.

Mitt svar på JM:s Påstående 4.)

Artificiella ljudkällor står inte i kontrast till "realistic acoustic Environments".

Man kan ha naturliga ljudkällor i "realistic acoustic Environments".
Man kan ha naturliga ljudkällor i "nonrealistic acoustic Environments".
Man kan ha artificiella ljudkällor i "realistic acoustic Environments".
Man kan ha artificiella ljudkällor i "nonrealistic acoustic Environments".

Det gäller att separera och förstå skillnaden mellan ljudkällor och akustiska miljöer. På engelska, mellan sound sources och acoustic Environments.

Man kan skriva hur mycket som helst i dessa frågor men jag ids inte mer just nu. Jag hoppas att ni som läsare har förstått att det som JM har skrivit är gallimatias, speciellt punkt 1 och punkt 2. Jag utgår ifrån att det måste röra sig om någon form av missförstånd från JM:s sida eller/och blackout eller att JM inte satt sig in i vad jag skrivit.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-10-01 01:17

Förutom att "Psykologi är läran om människans beteende, tankar, känslor och samspel med andra människor."* så får ditt inlägg maximalert mä ++++++ från maj . . typ. :)

*Män just dä kan vi kanske ta en annan gång . . .
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2017-10-01 01:23

Vad är "nonrealistic acoustic Environments"?

(En befintlig akustisk omgivning borde alltid vara "realistisk"? Eller?)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-10-01 02:07

i skrev:Vad är "nonrealistic acoustic Environments"?

Jag tror att kontexten är vs laboratoriesituationer.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-10-01 02:48

Ekofritt rum är ett exempel. Hörlurslyssning är ett annat exempel. Det är inga normala akustiska every day miljöer. Det är stor skillnad gentemot exempelvis ett vardagsrum eller ett kök.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2017-10-01 06:06

petersteindl skrev:

Ekofritt rum är ett exempel. Hörlurslyssning är ett annat exempel. Det är inga normala akustiska every day miljöer. Det är stor skillnad gentemot exempelvis ett vardagsrum eller ett kök.

Aha. Det förstås. Tänkte det var mer komplicerat än så.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-10-01 10:10

i skrev:
petersteindl skrev:

Aha. Det förstås. Tänkte det var mer komplicerat än så.

Det borde nog heta "non-representative environments" eller så i stället. "Non-realistic" blir det bara om det är en modell (tex en datormodell) av verkligheten som inte är realistisk. Typ.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi