Moderator: Redaktörer
Fralle skrev:Hej,
Jag funderar på vilka rör jag ska uppgradera till i framtiden på min Line Magnetic 216IA. Just nu har jag kvar rören den levererades med 12AX7 x2、12BH7 x2、KT88x4. Jag kommer nog att behålla dessa rör i minst ett år innan jag byter ut. Men jag är nyfiken på att höra om jämförelser mellan olika rör.
Ljudskillnader mellan KT88, KT77 och EL34 tex? Tips på bra fabrikat eller några som absolut bör undvikas?
Fralle skrev:Hej,
Jag funderar på vilka rör jag ska uppgradera till i framtiden på min Line Magnetic 216IA. Just nu har jag kvar rören den levererades med 12AX7 x2、12BH7 x2、KT88x4. Jag kommer nog att behålla dessa rör i minst ett år innan jag byter ut. Men jag är nyfiken på att höra om jämförelser mellan olika rör.
Ljudskillnader mellan KT88, KT77 och EL34 tex? Tips på bra fabrikat eller några som absolut bör undvikas?
Fredzz0rs skrev:Fralle skrev:Hej,
Jag har också en 216ia och jag bytte ganska omgående orginalrören mot andra rakt igenom.
Bytte fört ut original 12ax7 mot Gold Lion 12ax7 NOS NIB. Bara det var ett lyft mot original.
Därefter bytte jag ut de två andra förstegsrören (12bh7) mot ett par Sylvania 12BH7. De gjorde än mer skillnad och gav mig en djupare ljudbild. Dessa Sylvania var nya i kartong men tillverkade tidigt 70-tal.
Sist men inte minst så köpte jag 4 st JJ Electronics KT88 av PeterH.
De var pricken över i och jag är jättenöjd med uppgraderingen.
Jag upplever att rören gav mer dynamik samt botten. Med originalrören så lät det hårt och kantigt. Nu låter det mjukt och varmt
lennartj skrev:Om de där utannonserade KT88'orna verkligen är äkta Tesla-rör tillverkade i den gamla fabriken av råvaror från de gamla underleverantörerena är priset förvånansvärt lågt. Hade jag inte redan haft 5 uppsättningar KT88 av olika fabrikat, samt en massa 6550 skulle jag chansa och köpa dem själv.
EL34 vs. KT88,
en del EL34 -entusiaster tycker att EL34-rör ger bättre mellanregister, men bortser från att de ger en betydligt vekare och sämre kontrollerad basåtergivning. Jag har dock aldrig hört någon EL34-förstärkare som haft bättre mellanregister än en optimal KT88/6550-förstärkare med bl.a. betydligt biffigare utgångstransformatorer och sannolikt minst dubbla priset.
ErikAndersson skrev: Om rör skall jämföras på ett korrekt sätt bör objektens data vara identiska. Mao bör rören mätas upp i en proper rörtestare, en AVO tex. I annat fall är man fullkomligt ute och seglar!
lennartj skrev:ErikAndersson skrev: Om rör skall jämföras på ett korrekt sätt bör objektens data vara identiska. Mao bör rören mätas upp i en proper rörtestare, en AVO tex. I annat fall är man fullkomligt ute och seglar!
Nu förstår jag dig inte, om data är identiska finns det väl inget att jämföra?
Om man vill jämföra en uppsättning Teslovakia KT88 med nytillverkade JJ KT88, är det väl lyssningsupplevelsen man är ute efter oberoende av mätdata? Skiljer de kan tekniskt intresserade givetvis spekulera i vilka parametrar som påverkar lyssningsintrycken och på vilket sätt, men det är sannolikt överkurs för dem som nyligen köpt sin första rörförstärkare och inte är elektroingenjörer.
Vad ska du matcha det med? Single end betyder ju på ren svenska att det bara finns ett slutrör!janixa skrev:En stilla undran behöver man inte matchade rör i klass A Singel-end triod förstärkare?![]()
![]()
Janne/
lennartj skrev:Vad ska du matcha det med? Single end betyder ju på ren svenska att det bara finns ett slutrör!janixa skrev:En stilla undran behöver man inte matchade rör i klass A Singel-end triod förstärkare?![]()
![]()
Janne/
Laila skrev:lennartj skrev:Vad ska du matcha det med? Single end betyder ju på ren svenska att det bara finns ett slutrör!janixa skrev:En stilla undran behöver man inte matchade rör i klass A Singel-end triod förstärkare?![]()
![]()
Janne/
Per kanal ja, eller kör du enbart monio . . . typ ?
janixa skrev:Nu är det så lennartj att min rörförstärkare Unison Research S6 har 6st KT77 som effektrör och inte 1st per kanal då förstår du kanske min fråga lite bättre![]()
![]()
janixa skrev:Skall alla 6st matchas eller räcker det med 3st+ 3st
Laila skrev:Det brukar gå att köpa matchade sextetter, har jag för mig . . . typ.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster